Шведова Т. І. – вчитель української мови та літератури, вчитель I- ої кваліфікаційної категорії
« До совісті і розуму людського»
( Інтеграція з біологією, географією )
Тема уроку : Неозначені і заперечні займенники, їх утворювання,
відмінювання. Дефіс у неозначених займенниках.
Ні в заперечних займенниках.
Мета уроку : ознайомлення учнів із заперечними та неозначеними
займенниками, особливостями їх утворювання та відмінювання ;
сприяння засвоєнню правил написання неозначених та заперечних займенників;
розвиток умінь бачити і розуміти красу навколишнього середовища, виховувати в учнів любов до Батьківщини, до природи.
Тип уроку : комбінований.
Завдання: навчити учнів визначати розряди займенників, утворювати та відмінювати їх, правильно вживати їх у реченні;
сприяти засвоєнню учнями правил написання займенників;
формувати в учнів уміння і навички зв’язного усного і писемного мовлення, любов до Батьківщини,до природи.
Вид уроку: інтегрований урок з інтерактивними вправами.
Обладнання : таблиця, дидактичний матеріал, комп’ютер.
Очікувані результати:
природи.
Перебіг уроку
Девіз уроку :
« До совісті і розуму людського»
Весняний день – прозорий, голубий,
Навколо пахне ніжно – білим цвітом,
Під вікнами туркочуть голуби,
Щебечуть на подвір’ї жваві діти
Душа чутлива, мов ота струна,
До барв весняних, запахів та звуків,
Так може чарувати лиш Весна
Після холодних місяців розлуки.
Р. Романенко
Весна! Як ми любимо цю пору пробудження життя, відчуває справжню насолоду при спілкуванні з весняною природою.
3. Інтерактивна вправа. Метод „ Мікрофон ”
- А ви, діти, любите весну ? Чому ?
( повторення вивченого про займенник )
2.Робота учнів з дидактичним матеріалом (додаток)
4. Індивідуальна робота учня біля дошки.
Списати поданий текст. Підкреслити в ньому займенники. Визначити їх розряд за значенням. Списати, вставляючи пропущені букви.
Природа. З дитячих років ми зв...каємо до її ч...рівної краси. Любимо бувати в лісі, полі. Дивимось на квіти, дерева. Радіємо спілкува...ю з пр...родою, милуємос... її красою.
Дуже ч...сто почу...я Вітчизни, Бат...ківщини пр...ходит... до нас через пр...роду, її красу, яка повністю захоплює людину.
Людина – це частина пр...роди. І саме пр...роді ми зобов...язані своїм існува...ям, своєю досконалістю, своєю могутністю.
Виразне читання вірша ученицею напам’ять.
Природа нам – як рідний дім
Природа нам – як рідний дім,
Вона усім – як мати,
Щоб лад завжди був в домі тім,
Про це нам треба дбати.
Іде весна і кличе нас
В поля, теплом зігріті,
Та знати треба повсякчас,
Як слід й не слід чинити.
Не рви трави товсті жмути,
Не рви в букети квіти.
Все, що навколо бачиш ти,
Рости повинно й жити.
Цвітуть дерева з краю в край,
Буяє лист зелений.
Дерева, друже, не ламай –
Вони наші легені.
А в полі як зустрінеш ти
В гнізді перепеляток,
То краще поруч обійди
І не чіпай пташаток.
Нерви, не знищи, не зруйнуй –
Це заповідь для тебе.
Красу планети не зіпсуй –
Вона одна під небом.
Змайструй шпаківню, посади
Калину біля хати,
В природу із добром іди,
Вона ж тобі як мати.
Й пташки на різні голоси
Співатимуть для тебе,
І в краплях срібної роси
Побачиш чисте небо.
Й віддячить за добро тобі
Земля теплом родинним,
Люби і бережи її,
Будь гідним її сином !
Є. Геча
( Дітям запропоновано у вигляді мікрофона олівець, який виконуватиме роль уявного мікрофона. Учні передаватимуть його один одному, по черзі беручи слово. Слово надається тільки тому, хто отримує “ уявний ” мікрофон . Учні говорять швидко, не більше однієї хвилини. Відповіді школярів не коментуються і не оцінюються ).
III. Сприйняття й розуміння учнями навчального матеріалу.
Дехто не береже природу : рубає зелені гарні деревця,
забруднює води шкідливими речовинами, знищує тварин, птахів. А хтось, навпаки, рятує чисте повітря, рятує воду в морях, океанах, річках, рятує рідкісних птахів, звірів.
Неозначені займенники вказують на існуючі, але невідомі, неозначені особи чи предмети, їх якості та властивості; значення неозначених займенників не розкривається навіть у контексті.
Пишуться
|
|
Разом
|
Через дефіс
|
Абихто, абощо, дещо, деякий, хтось, котрийсь, чийсь, якийсь
|
Хто-небудь, що-небудь, який-небудь, чий-небудь, будь-що, казна-що, хтозна-що |
Висновок : неозначені займенники, утворені за допомогою префіксів будь, хтозна-, казна- і суфікса –небудь, пишуться через дефіс : будь-що, будь-хто, хто-небудь.
Увага! Якщо між складовими частинами неозначених і
заперечних займенників стоїть прийменник, то вони пишуться окремо : будь-хто – будь у кого; казна-чим – казна з чим.
Неозначені займенники, утворені за допомогою префікс-сів чи суфіксів від питальних займенників.
Неозначені займенники, утворені за допомогою префіксів будь-, хтозна-, казна- і суфікса –небудь, пишуться через дефіс : будь-що, будь-хто, хто-небудь.
Якщо між складовими частинами неозначених і заперечних займенників стоїть прийменник, то вони пишуться окремо : будь-хто – будь у кого.
Таблиця відмінювання неозначених займенників.
Відмінок |
Однина |
Множина |
||
Н. Р.
Д. З.
О. М. |
якийсь якогось
якомусь якийсь, якогось якимсь на якомусь, на якімсь |
якась якоїсь
якійсь якусь
якоюсь на якійсь |
якесь якогось
якомусь якесь
якимсь на якомусь, на якімсь |
якісь якихось, якихсь якимсь якісь, яки-хось, якихсь якимись на якихось, на якихсь |
Висновок: неозначені займенники відмінюються так само, як і питальні, від яких вони утворені.
Завдання 1 групи.
Записати речення, визначити неозначені займенники.
Розібрати морфологічно виділене слово.
Деякі вчені вважають, що на сьогодні в світі втрачено 1200 видів тварин.
Завдання 2 групи.
Виразно прочитати і записати речення, визначити
неозначений займенник. Зробити фонетичний розбір
виділеного слова.
Якщо хто-небудь вириє нову криницю, то загориться нова зірка.
Завдання 3 групи.
Провідміняти займенник дещо. Скласти речення, виконати його синтаксичний розбір.
Заперечні займенники утворюються від питальних з допомогою частки ні-, що має заперечне значення і виступає у
займеннику префіксом. Відмінюються так само, як питальні чи відносні займенники.
Заперечні займенники вказують на повну відсутність предмета або його ознаки.
Завдання 1. Розібрати за будовою заперечні займенники ніхто,
ніщо, ніякий, нічий.
Запитання до учня :
Завдання 2. Провідміняти займенник ніхто. Скласти речення, зробити його синтаксичний розбір.
Ніхто не хоче, щоб знову повторилось 26 квітня – чорний день в історії України, Чорнобиля.
Мы – дети природы. Кто – либо из нас вырос и живет в ней, зависит от нее. Природа мудра. У украинского народа по отношению к воде сложились некоторые экологические традиции. С давних времен люди охраняли источники, а кто-то и украшал их, считая святыми местами.
Считается, сколько родников на земле, столько и звезд на небосводе.
Если кто-нибудь выкопает новый колодец на земле, то загорится новая звезда.
1 група. Скласти речення, вживаючи подані займенники : хтось,
будь-який, хто-небудь, ніхто, ніякий.
2 група. Скласти есе на тему “ Любити природу – значить любити свою Україну ”
9. Коментований диктант. Визначити займенники.
Ми повинні усі думати про чистоту нашого дому. Ми – частина природи, і наше самопочуття, наше здоров’я залежить від неї.
Навіть найменша причетність будь-кого з нас до садіння і догляду за деревами є і буде вагомою підтримкою життя на планеті сьогодні і в майбутньому. Поклонимось деревам – патріархам. Хтось повинен доглядати і зберігати їх.
Ніхто не повинен коптити небо промисловими відходами, та не отруювати водойми ніякими фермами та нітратами
Всі повинні дружити із природою, з чистою водою, цілющим повітрям, духмяними травами.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
Учениця.
Лист до людини
Людино, розумна істото,
Ти можеш усе на землі!
Відсунути можеш потопи
Й будуєш цілі кораблі.
Та знову і знову, людино,
До тебе звертаємося ми.
Ми гинемо, гинемо, гинем !
Будь ласка, ти нас збережи !
Хай будуть в нас цілі дерева,
Рослини, тварини, птахи.
Людино, людино, людино !
Ми просимо нас зберегти !
Є. Геча
Вчитель. Сьогодні у нас пройшов урок, де головним героєм була наша знедолена Земля, яка просить порятунку. Природа волає, природа просить прислухатися до її прохання. І від того, як ми себе поведемо, залежатиме і наше життя, і життя майбутніх поколінь.
Оцінювання.
Д/з та його інструктаж: П. 31, 1 гр. - написати твір – мініатюру “ Природа – багатство нашої країни ”; 2 гр. - впр. 359
Література
Жаровська Н. В. Метод проектів на уроках української мови та літератури. – Тернопіль – Харків: Ранок, 2010. – 144 с.
Мельничайко О. І. Рідна мова. Творчі роботи на основі неповного тексту. 4 – 6 класи. Посібник для вчителя і учня. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003. – 80 с.
Сухомлинський В. О. Вічна тополя: Казки. Оповідання. Етюди. – К.: Генеза,
2003.
Сухомлинський В. О. Гаряча квітка. Оповідання та казки. – К.: Веселка,
1978.
Сухомлинський Василь. Казки Школи під Голубим Небом: Казки, притчі, оповідання. – К.: Рад. Шк.., 1991.
Якуніна Ю. В. Українська мова. Збірник текстів для диктантів. – Донецьк: ТОВ « ВКФ « БАО», 2010. – 128 с.