Урок.Неозначені і заперечні займенники, їх утворювання, відмінювання. Дефіс у неозначених займенниках. Ні в заперечних займенниках. " До совісті ..."

Про матеріал
ознайомлення учнів із заперечними та неозначеними займенниками, особливостями їх утворювання та відмінювання ; сприяння засвоєнню правил написання неозначених та заперечних займенників; розвиток умінь бачити і розуміти красу навколишнього середовища, виховувати в учнів любов до Батьківщини, до природи.
Перегляд файлу

                                 Краснополянська загальноосвітня школа 1-11 ступенів

                                                 Великоновосілківської  районної ради

                                                                 Донецької області

Шведова Т. І. – вчитель української мови та літератури, вчитель I- ої  кваліфікаційної категорії

 « До совісті і розуму людського»   

( Інтеграція з біологією, географією )

Тема уроку :  Неозначені і заперечні займенники, їх утворювання,

                       відмінювання. Дефіс у неозначених займенниках.

Ні  в заперечних займенниках.

Мета уроку :  ознайомлення учнів із заперечними та неозначеними

                        займенниками, особливостями їх утворювання та  відмінювання ;

    сприяння  засвоєнню правил написання неозначених та             заперечних займенників; 

    розвиток умінь    бачити і розуміти красу навколишнього середовища, виховувати в учнів любов до Батьківщини, до природи.

Тип уроку :     комбінований.

Завдання: навчити учнів визначати  розряди займенників, утворювати та відмінювати їх, правильно вживати їх у реченні;

сприяти засвоєнню учнями правил написання займенників;

формувати в учнів уміння і навички зв’язного усного і писемного мовлення, любов до Батьківщини,до природи.

Вид уроку: інтегрований урок з інтерактивними вправами.

Обладнання :  таблиця, дидактичний матеріал, комп’ютер.

Очікувані результати:

  • вміння визначати розряди займенників у реченні, утворювати та відмінювати їх,  правильно  вживати  займенники  у реченні;
  • засвоєння правил написання займенників;
  • формування любові до Батьківщини, до

 природи.

Перебіг  уроку

  1. Організаційний момент.
  1. Оголошення теми уроку і мети уроку.

Девіз уроку :

       «  До совісті і розуму людського»

  1. D:\Windows Burn Temp Files\Документы\картинки\Лісові звірі\33254578_6.jpegВступне слово вчителя

Весняний день – прозорий, голубий,

Навколо пахне ніжно – білим цвітом,

Під вікнами туркочуть голуби,

Щебечуть на подвір’ї жваві діти

Душа чутлива, мов ота струна,

До барв весняних, запахів та звуків,

Так може чарувати лиш Весна

Після холодних місяців розлуки.

    Р. Романенко

Весна! Як ми любимо цю пору пробудження життя, відчуває справжню насолоду при спілкуванні з весняною природою.

D:\Windows Burn Temp Files\Документы\картинки\Лісові птахи\1314713498.jpg3. Інтерактивна вправа.  Метод „ Мікрофон ”

 - А ви, діти, любите весну ? Чому ?

  1. Актуалізація опорних знань учнів.
  1. Інтерактивна вправа. “ Мовний двобій

 ( повторення вивченого про займенник )

  • D:\Windows Burn Temp Files\Документы\картинки\Лісові звірі\белочка.pngЯка частина мови називається займенником ?
  • Які займенники називаються питальними, а які – відносними ?
  • Як відмінюються питальні займенники ?

2.Робота учнів з дидактичним матеріалом (додаток)

  1. За слайдами скласти невелике оповідання « Пригоди Лиски», вживаючи займенники  ( Додаток. « Презентація учня. Пригоди Лиски»)

                 4. Індивідуальна робота учня біля дошки.

    Списати поданий текст. Підкреслити в ньому займенники. Визначити їх розряд за значенням. Списати, вставляючи пропущені букви.

D:\Windows Burn Temp Files\Документы\картинки\Фон для презентації\dscf7693.jpgПрирода. З дитячих років ми зв...каємо до її ч...рівної краси. Любимо бувати в лісі, полі. Дивимось на квіти, дерева. Радіємо спілкува...ю з пр...родою, милуємос... її красою.

Дуже ч...сто почу...я Вітчизни, Бат...ківщини пр...ходит... до нас через пр...роду, її красу, яка повністю захоплює людину.

Людина – це частина пр...роди. І саме пр...роді ми  зобов...язані своїм існува...ям, своєю досконалістю, своєю могутністю.

  1. Літературна сторінка

Виразне читання вірша ученицею напамять.

Природа нам – як рідний дім

Природа нам – як рідний дім,

D:\Windows Burn Temp Files\Документы\картинки\Лісові птахи\дятел зелений.jpegВона усім – як мати,

Щоб лад завжди був в домі тім,

Про це нам треба дбати.

Іде весна і кличе нас

В поля, теплом зігріті,

Та знати треба повсякчас,

       Як слід й не слід чинити.

        Не рви трави товсті жмути,

        Не рви в букети квіти.

D:\Windows Burn Temp Files\Документы\картинки\Лісові птахи\сова вухата.jpgВсе, що навколо бачиш ти,

Рости повинно й жити.

Цвітуть дерева з краю в край,

Буяє лист зелений.

Дерева, друже, не ламай –

Вони наші легені.

А в полі як зустрінеш ти

В гнізді перепеляток,

То краще поруч обійди

І не чіпай пташаток.

Нерви, не знищи, не зруйнуй –

Це заповідь для тебе.

Красу планети не зіпсуй –

Вона одна під небом.

D:\Windows Burn Temp Files\Документы\картинки\Лісові птахи\перепел.jpegЗмайструй шпаківню, посади

Калину біля хати,

В природу із добром іди,

Вона ж тобі як мати.

Й пташки на різні голоси

Співатимуть для тебе,

І в краплях срібної роси

Побачиш чисте небо.

Й віддячить за добро тобі

Земля теплом родинним,

Люби і бережи її,

D:\Windows Burn Temp Files\Документы\картинки\Лісові птахи\1314713498.jpgБудь гідним її сином !

    Є. Геча

  1. Інтерактивна вправа. Метод “ Мікрофон ”.
  • Діти, як ви розумієте зміст цієї поезії ?

( Дітям запропоновано у вигляді мікрофона олівець, який виконуватиме роль уявного мікрофона. Учні передаватимуть його один одному, по черзі беручи слово. Слово надається тільки тому, хто отримує “ уявний ” мікрофон . Учні говорять швидко, не більше однієї хвилини. Відповіді школярів не коментуються і не оцінюються ).

       III. Сприйняття й розуміння учнями навчального матеріалу.

 

  1.               D:\Windows Burn Temp Files\Документы\картинки\Лісові звірі\1246563749_pic_id106794.jpegРобота біля дошки. Прочитати виразно текст.

                  Дехто не береже природу : рубає зелені гарні деревця,

забруднює води шкідливими речовинами, знищує тварин, птахів. А хтось, навпаки, рятує чисте повітря, рятує воду в морях, океанах, річках, рятує рідкісних птахів, звірів.

  • Визначте займенники. Назвіть їх групу.
  • На що вони вказують ?
    1.               Слово вчителя про неозначені займенники.

Неозначені займенники вказують на існуючі, але невідомі, неозначені особи чи предмети, їх якості та властивості; значення неозначених займенників не розкривається навіть у контексті.

 

Пишуться

 

 

Разом

 

 

Через дефіс

 

   Абихто, абощо, дещо, деякий, хтось, котрийсь, чийсь, якийсь

 

Хто-небудь, що-небудь, який-небудь, чий-небудь, будь-що, казна-що, хтозна-що

 

D:\Windows Burn Temp Files\Документы\картинки\Лісові птахи\1304621984.jpgВисновок : неозначені займенники, утворені за допомогою префіксів будь, хтозна-, казна- і суфікса –небудь, пишуться через дефіс : будь-що, будь-хто, хто-небудь.

Увага! Якщо між складовими частинами неозначених і

заперечних займенників стоїть прийменник, то вони пишуться окремо : будь-хто – будь у кого; казна-чим – казна з чим.

 Неозначені займенники, утворені за допомогою префікс-сів чи суфіксів від питальних займенників.

Неозначені займенники, утворені за допомогою префіксів будь-, хтозна-, казна- і суфікса –небудь, пишуться через дефіс : будь-що, будь-хто, хто-небудь.

Якщо між складовими частинами неозначених і заперечних займенників стоїть прийменник, то вони пишуться окремо : будь-хто – будь у кого.

  1. Розгляд таблиці відмінювання неозначених займенників.

 

Таблиця відмінювання неозначених займенників.

 

Відмінок

Однина

Множина

Н.

Р.

 

Д.

З.

 

О.

М.

якийсь

якогось

 

якомусь

якийсь, якогось

якимсь

на якомусь, на якімсь

якась

якоїсь

 

якійсь

якусь

 

якоюсь

на якійсь

якесь

якогось

 

якомусь

якесь

 

якимсь

на якомусь, на якімсь

якісь

якихось, якихсь

якимсь

якісь, яки-хось, якихсь

якимись

на якихось, на якихсь

 

Висновок: неозначені займенники відмінюються так само, як і питальні, від яких вони утворені.

  1. Робота в групах.

Завдання 1 групи.

      Записати речення, визначити неозначені займенники.

      Розібрати морфологічно виділене слово.

Деякі вчені вважають, що на сьогодні в світі втрачено 1200 видів тварин.

Завдання 2 групи.

C:\Users\Администратор\Pictures\другое\40988005_Dmitriy_Lyovin___Utro.jpg      Виразно прочитати і записати речення, визначити

      неозначений займенник. Зробити фонетичний розбір

      виділеного слова.

Якщо хто-небудь вириє нову криницю, то загориться нова зірка.

Завдання 3 групи.

       Провідміняти займенник дещо. Скласти речення, виконати його синтаксичний розбір.

 

  1.  Слово вчителя.

Заперечні займенники утворюються від питальних з допомогою частки ні-, що має заперечне значення і виступає у

займеннику префіксом. Відмінюються так само, як  питальні чи відносні займенники.

Заперечні займенники вказують на повну відсутність предмета або його ознаки.

  1. Робота біля дошки ( 2 учні )

Завдання 1.  Розібрати за будовою заперечні займенники ніхто,

                      ніщо, ніякий, нічий.

D:\Windows Burn Temp Files\Документы\картинки\Лісові звірі\белочка.pngЗапитання до учня :

  • Якою значущою частиною слова є частка ні- в заперечних займенниках ?
  • Який спосіб творення заперечних займенників ?

C:\Users\Администратор\Чорнобиль.jpegЗавдання 2.  Провідміняти займенник ніхто. Скласти речення,  зробити його синтаксичний розбір.

Ніхто не хоче, щоб знову повторилось 26 квітня – чорний день в історії України, Чорнобиля.

  1. Колективний переклад тексту українською мовою.

C:\Users\Администратор\Pictures\другое\62f3f0ae6d05t.jpgМы – дети природы. Кто – либо из нас вырос и живет в ней, зависит от нее. Природа мудра. У украинского народа по отношению к воде сложились некоторые экологические традиции. С давних времен люди охраняли источники, а кто-то и украшал их, считая святыми местами.

Считается, сколько родников на земле, столько и звезд на небосводе.

Если кто-нибудь выкопает новый колодец на земле, то загорится новая звезда.

 

  1. Творча робота за групами.

1 група. Скласти речення, вживаючи подані займенники : хтось,

              будь-який, хто-небудь, ніхто, ніякий.

2 група. Скласти есе на тему “ Любити природу – значить любити свою Україну ”

9.  Коментований диктант. Визначити займенники.

Ми повинні усі думати про чистоту нашого дому. Ми – частина природи, і наше самопочуття, наше здоров’я залежить від неї.

C:\Users\Администратор\Pictures\другое\250px-Mokriye_Yaly_Staromlynovka.jpgНавіть найменша причетність будь-кого з нас до садіння і догляду за деревами є і буде вагомою підтримкою життя на планеті сьогодні і в майбутньому. Поклонимось деревам – патріархам. Хтось повинен доглядати і зберігати їх.

Ніхто не повинен коптити небо промисловими відходами, та не отруювати водойми ніякими фермами та нітратами

Всі повинні дружити із природою, з чистою водою, цілющим повітрям, духмяними травами.

 

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. D:\Windows Burn Temp Files\Документы\картинки\Лісові звірі\белочка.pngФронтальна бесіда з учнями.
  • Як творяться неозначені і заперечні займенники ?
  • Як вони відмінюються ?
  • Який префікс виступає в заперечних займенниках ?
  1. Заключне слово.

                  Учениця.      

                   Лист до людини

Людино, розумна істото,

Ти можеш усе на землі!

D:\Windows Burn Temp Files\Документы\картинки\Лісові звірі\580023cfc784.jpgВідсунути можеш потопи

Й будуєш цілі кораблі.

             Та знову і знову, людино,

             До тебе звертаємося ми.

                   Ми гинемо, гинемо, гинем !

              Будь ласка, ти нас збережи !

          Хай будуть в нас цілі дерева,

          Рослини, тварини, птахи.

        Людино, людино, людино !

        Ми просимо нас зберегти !

    Є. Геча

Вчитель.   Сьогодні у нас пройшов урок, де головним героєм була наша знедолена Земля, яка просить порятунку. Природа волає, природа просить прислухатися до її прохання. І від того, як ми себе поведемо, залежатиме і наше життя, і життя майбутніх поколінь.

Оцінювання.

Д/з та його інструктаж: П. 31, 1 гр. -  написати твір – мініатюру  “ Природа – багатство нашої  країни ”;  2 гр. -  впр. 359

Література

Жаровська Н. В. Метод проектів на уроках української мови та літератури. – Тернопіль – Харків: Ранок, 2010. – 144 с.

Мельничайко О. І. Рідна мова. Творчі роботи на основі неповного тексту. 4 – 6 класи. Посібник для вчителя і учня. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2003. – 80 с.

Сухомлинський В. О. Вічна тополя: Казки. Оповідання. Етюди. – К.: Генеза,

2003.

Сухомлинський В. О. Гаряча квітка. Оповідання  та казки. – К.: Веселка,

1978.

Сухомлинський Василь. Казки Школи під Голубим Небом: Казки, притчі, оповідання. – К.: Рад. Шк.., 1991.

Якуніна Ю. В. Українська мова. Збірник текстів для диктантів. – Донецьк: ТОВ « ВКФ « БАО», 2010. – 128 с.

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Шведова Тетяна
Додано
28 лютого 2020
Переглядів
2093
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку