Зарубіжна література. 11 клас.
ТЕМА. УРОК-НЕПРОЩАННЯ З ПОЕЗІЄЮ
«СРІБНОГО СТОЛІТТЯ»
Мета уроку:
Тип уроку: нестандартний із використанням компютерно-інформаційної технології.
Методи й прийоми: усне опитування, самоосвітня та проектна діяльності одинадцятикласників.
Комплексно-методичне забезпечення уроку: портрети поетів «срібного століття»; виставка збірок поезій; схема «Художні особливості російської поезії «срібної доби»; комп’ютери та учнівські презентації, присвячені літературним напрямкам цієї доби та творчості поетів; музичний супровід на слова С. Єсеніна та М. Цвєтаєвої.
Епіграф: Бо пам’ятайте,
Що на цій планеті,
Відколи сотворив її пан Бог,
Ще не було епохи для поетів,
Але були поети для епох.
Ліна Костенко
ХІД УРОКУ
І міні-модуль (контрольно-смисловий)
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми, мети, завдань уроку
Слово вчителя. Ось і залишилися в минулому уроки, присвячені російській поезії «срібного століття». Настав час прощатися, чи вірші поетів ви будете, хоч іноді, перечитувати? Тільки час дасть на це риторичне запитання відповідь.
Але сьогодні ми проведемо підсумковий урок-непрощання, урок-надію, що сторінки з поезіями «срібної доби» ви будете перегортати ще не раз у своєму житті, бо пересвідчитеся, що художнє слово – це краса, чуттєвість, душевність і духовність.
«Срібне століття» тривало до тих пір, поки живі були його представники. Доля російського модернізму відрізняється від європейського своєю трагічністю.
Епіграфом уроку є слова із поезії Ліни Костенко.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів:
ІV. Перевірка випереджальних домашніх завдань (самостійно підготовлені презентації, вивчені напам’ять вірші, бібліографічні відомості про поетів, аналіз ліричних творів)
5. Подарунок учня поетові (графічний портрет незнайомки).
6. Підсумок учителя. «Є поети, чия творчість входить в наші серця як національний дар, з яким ми ніколи не розлучаємось», - писав про О. Блока Максим Рильський. Талант Блока, визнаний ще за життя, був безперечним. Він став кумиром і символістів, і акмеїстів, і всіх наступних поколінь російських поетів. Однак «доля позначила його чоло не тільки славою, але й трагедією» (А. Ахматова).
А тепер ми зробимо короткий висновок у вигляді схеми «Художні особливості російської поезії «срібної доби» (додаток 1):
1. Звернення до символу, де читач сам повинен завершити образ, намічений поетом.
(В образах матерів і синів. Мати і син – це єдність природного, кровного зв’язку. Насильницький розрив між ними порушує гармонію життя. Біль зраненої матері не зрівняти ні з чим, тільки через її скорботу можна уявити велику трагедію тієї епохи.)
Слово вчителя. Ви знаєте: у мене два сини, два моїх крила. Не доведи, Господи, залишитися хоч без одного крила: хто ти? що ти? Тільки тінь… Бережіть себе – бережіть матерів!
4. Подарунок поетесі (учениця заспівала улюблений романс «А напоследок я скажу…»).
5. Підсумок. Заповнення схеми «Художні особливості російської поезії «срібної доби»:
2. Звернення уваги читача на точне бачення слова, повернення до матеріального світу, до Бога.
ІІ міні-модуль (контрольно-смисловий)
3. Автор епатажно-зухвалої першої збірки «Я»
1. Слово вчителя. З іменем Володимира Маяковського пов’язано новаторська епоха в поезії. «Только мы – лицо нашего времени. Сбросить Пушкина, Достоевского, Толстого и проч., и проч., и проч. с парохода современности», - це лозунги з Маніфесту футуристів. А яку він мав назву?
2. Учнівська презентація проекту «Футуризм та його представники».
3. Читання напам’ять поезії В. Маяковського «Послухайте!».
4. Аналіз поезії:
3. Словотворення футуристів, «телеграфна мова», мова, схожа на закляття, у зв’язку з чим поезія мала прихований зміст.
Поет показав трагедію ХХ століття через призму людської душі, відтворив усі переживання творчої особистості, яка потрапила на перехрестя зла і насильства і зуміла зберегти в собі свободу і живий дух. Пастернак розвивав кращі традиції Пушкіна і Лермонтова, Тютчева і Фета, Гейне і Міцкевича. Він створював філософську поезію, насичену складними питаннями епохи, які розв’язував насамперед з моральних позицій.
У творчості Пастернака ми знайдемо і відтворення життя у його реальних формах, і символічні знаки, і футуристичні пошуки, і романтичні мрії, й імпресіоністичні замальовки. Тому поет не вміщується у простір одного якогось методу або напряму. Його творчість сягає вершин світового мистецтва і ставить автора на почесне місце серед класиків ХХ століття.
5. «В этом имени – слово «есень».
Осень, ясень, осенний цвет»
1. Слово вчителя. Творчість Сергія Єсеніна вам знайома з молодших класів. Я пам’ятаю ваші очі, коли ви із задоволенням слухали і читали пейзажну лірику, вірші про тварин, і тонко відчували єдність внутрішнього світу ліричного героя з природою. На першому уроці цієї теми ви конспектували лекцію вчителя про «нових селянських» поетів. Про імажинізм вам нагадає наступна презентація.
2. Учнівська презентація проекту «Імажинізм».
4. Аналіз мовних засобів ліричного твору:
(Епітети: белых яблонь, березового ситца, утраченная свежесть, весенней гулкой ранью, на розовом коне.
Метафоры: охваченный золотом, сердце, тронутое холодком, страна ситца, пламень уст, буйство глаз, половодье чувств, листьев медь.
Порівняння: словно я… проскакал на коне; как с белых яблонь дым.
Уособлення: страна не заманит; дух расшевеливает.
Риторичне запитання: Жизнь моя? Иль ты приснилась мне?
(Інверсія: увяданья золотом охваченный, листьев медь).
5. Завдання учням. Сергій Єсенін використовував прийом паралелізму: співвідношення явища природи і внутрішнього стану ліричного героя. Зараз ми проведемо літературний конкурс «Здивуй» (додаток 2).
(Учням роздаються картки із завданням: «Придумайте пари слів таким чином, щоб перше передавало душевний стан людини, а друге – явище природи»).
6. Подарунок поетові (осіння гілочка).
7. Підсумок. Заповнення схеми «Художні особливості російської поезії «срібної доби»:
4. Використання метафор, фольклору, злиття образного з реальним, що підсилює милозвучність і музикальність.
8. Заключне слово вчителя. Ось такими були поети «срібного століття».
По-різному склалися їх долі. Долі трагічні й цікаві. Долі, наповнені сумом і радістю творчості. Долі, де поєднувалось велике кохання і розпач. У голодному Петербурзі помер Олександр Блок; гіркого хліба еміграції скуштували Дмитро Мережковський і Зінаїда Гіппіус; Миколу Гумільова розстріляли більшовики, Осип Мандельштам загинув у вирі сталінських репресій; Анна Ахматова пройшла найтяжчі випробування, зберегла в найстрашніші роки мужність і відданість поетичному слову; Володимир Маяковський застрелився, Борис Пастернак весь час перебував під пресингом влади, навіть відмовився від Нобелівської премії; Сергій Єсенін – покінчив життя самогубством, але в цій смерті більше питань, ніж відповідей.
Як би осторонь, стоять і такі поети, як Іван Бунін, лауреат Нобелівської премії (вірш читає вчитель «Зачем и о чем говорить…»); Максиміліан Волошин, за замальовками якого геологи вивчають структури порід Кримського узбережжя, Марина Цвєтаєва пережила страшну трагедію – чоловік був розстріляний, дочка репресована. Поетеса покінчила життя самогубством.
(Вірш М. Цвєтаєвої «Красною кистью рябина зажглась…»
читає напам’ять учитель і дарує свій подарунок поетесі –
вишиту бісером гілочку горобини).
ІІІ міні-модуль
(контрольно-рефлексивний)
Тематична атестація за вивченими творами в І семестрі
у формі інтелектуальної гри «Розумники й розумниці»
(після проведення ТА підводяться підсумки І семестру)
Додаток 1
ХУДОЖНІ ОСОБЛИВОСТІ
РОСІЙСЬКОЇ ПОЕЗІЇ «СРІБНОЇ ДОБИ»
Символізм |
Акмеїзм |
Футуризм |
Імажинізм |
Звернення до символу, де читач сам повинен завершити образ, намічений поетом |
Звернення уваги читача на точне бачення слова, повернення до матеріального світу, до Бога |
Словотворення футуристів, «телеграфна мова», мова, схожа на закляття, у зв’язку з чим поезія мала прихований зміст |
Використання метафор, фольклору, злиття образного з реальним, що підсилює милозвучність і музикальність |
Додаток 2
ЛІТЕРАТУРНИЙ КОНКУРС «ЗДИВУЙ»
Придумайте пари слів таким чином, щоб перше передавало душевний стан людини, а друге – явище природи. Душевний стан людини Явище природи Наприклад: сльоза роса біль блискавка кохання зірка (або сонце) _________________ _______________ _________________ _______________ _________________ _______________ _________________ _______________
|