Урок "Невидимі ланцюги в осінньому лісі"

Про матеріал

Цей урок допоможе зрозуміти який невидимий зв'язок відбуваються живій та неживій природі; як різняться тварини за способом живлення та що таке ланцюжок живлення.

Перегляд файлу

Тема.  Невидимі ланцюги в осінньому лісі.

МЕТА. Розширити знання учнів про взаємозв’язки між неживою   природою, рослинами та тваринами восени; формувати вміння розрізняти тварин за способом живлення, формувати поняття рослиноїдні тварина, хижа тварина, всеїдна тварина; формувати уявлення про ланцюжки живлення, розвивати вміння їх складати, аналізувати об’єкти природи, встановлювати зв'язок між ними; розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам'ять школярів; вчити міркувати, порівнювати, робити висновки; виховати гуманне ставлення до тварин.

Хід уроку

І. Організація класу.

Пролунав шкільний дзвінок –

Всіх покликав на урок.

До нас сьогодні завітали люди щирі,

Привітайте в добрий час

Гостей посмішкою й миром.

Всі.  Доброго здоров’я вам, доброго вам дня!

Хай вам ясно сонце світить у вікно щодня,

Хай сміється мирне небо і дивує світ,

А земля нехай дарує нам барвистий цвіт.

 

Урок природознавства розпочнемо ми з вами

Розчинимо віконце в чудовий світ природи.

Тож часу не втрачаємо, зручненько сідаємо

І до роботи приступаємо.

ІІ. Синоптична хвилинка. Вправа «Я спостерігаю».

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Фронтальна бесіда. Слухання вірша.

В осіннім лісі всюди казка,

Тут різні барви, кольори.

І  краєвиди ніжні, й ласка

 І тепле сонечко вгорі.

І вся багряна в дуба гілка,

А клен вогнем палахкотить.

Он на сосні стрибає білка

 І сойка між гілок летить.

Он вигляда грибок з-під моху,

Ще під листком – грибок-маля.

Та менший день стає потроху,

Бо до зими летить земля.

  • Про які зміни в неживій природі говориться у вірші?
  • Як вплинули зміни, що сталися восени в неживій природі на життя рослин?
  • Чим тварини відрізняються від рослин?
  • Чому тварини відносяться до живої природи?
  • Як пов’язана жива і нежива природа?
  • Назвіть групи, на які вчені поділили тварин?
  • Які звірі роблять на зиму запаси?
  • Що таке линяння у тварин? Наведи приклади.
  • Які звірі відкладають запаси жиру? Для чого?
  • Які звірі впадають  зимову сплячку? Чому?

 

  1. Вправа - гра «Перестрілка».

Лісові миші з настанням осені починають…. Збирати жолуді, насіння рослин і ховати  норах, або  у дуплах повалених дерев.

Кроти, хом’яки, миші - полівки риють собі… зимові комори і заповнюють їх зерном.

Білка запасається… горіхами, шишками і грибами.

Бобри роблять запаси…   з гілок, стовбурів дерев.

Зміна забарвлення і густоти хутра – це…  линяння.

Відкладають багато жиру…  ведмідь, борсук, їжак.

Борсуки зимують… у норах.

Підготовка звірів до зими – це…  осіннє явище в природі.

 

  1. «Виправ помилки»

Кит – риба, бо живе у воді.

  У деяких комах є крила, отже, це - птахи.

Страус – це звір, бо він не літає.

  1. Асоціаційний кущ.   «Жива, нежива природа» (картки)

Людина, тварина, рослина, сонце, місяць, зорі, космічні тіла, гриби, мікроби, віруси, вода, повітря, ґрунт, корисні копалини.

IV. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні у нас урок пошук істини. Тема його: «Невидимі ланцюги в осінньому лісі». Ми  знайдемо відповідь на питання: чи є в лісі невидимі ланцюги, на які групи можна поділити тварин за способом живлення. Доведемо, або спростуємо твердження що «рослини годують всіх, навіть хижаків».

Гра  «Передбачення»

- Чому ланцюги  невидимі?

- Чому вони потрібні?

- Хто в них взаємодіє?

V.  Опрацювання нового матеріалу.

1. До нас завітали гості, які допоможуть розібратися, на які групи за способом живлення діляться тварини.

  • В зеленім лісі проживає і хвіст пухнастий має,

Їй на місці не сидиться, а зовуть її -… (лисиця)

  • Влітку наїдається, взимку – відсипається. (ведмідь)
  • Зимою в білому, як сніг,

А літом в сірому гуляє.

Зловить його ніхто не міг,

Тому, що ноги довгі має.

Великі вуха, косий зір, як називається цей звір. (Заєць)

  • Поживою для мене є трав’яниста рослинність – трава, капуста, морква. Взимку можу обгризати кору молодих дерев. Часом прибігаю до скирт поласувати сіном. Та само живляться і лось, козуля, олень. Ми належимо до рослиноїдних.
  • Живлюся я  взимку найчастіше мишами, влітку – комахами, жуками і личинками хрущів. Я виходжу на полювання здебільшого вночі. Завдяки своєму тонкому нюху, я визначаю, де є пожива. До жертви підкрадаюся нечутно. До моєї групи належить вовк, орел, ящірка, гадюка. Ми – хижі тварини.
  • Я справжній хижак – великий, сильний. Та як зустрінеться мені бджолине дупло чи кущ малини – не обмину, обов’язково поласую. Білка, дика свиня, їжак і я належимо до групи всеїдних.

2.  Гра «Подумай, обери»

Хижі                                              рослиноїдні                                     всеїдні

вовк                                                 заєць                                              білка

лисиця                                             олень                                             ведмідь

сова                                                  голуб                                          дятел

бабка                                              колорадський  жук                        муха

жаба

щука                                               короп

вуж                                                черепаха

ящірка

Запам’ятайте! Земноводні і плазуни – всі хижі. Черепаха – рослиноїдні.

 

Фізхвилинка

Що ж мабуть прийшла пора трохи відпочити.

Я хочу на фізхвилинку вас запросити.

Раз, два, три, чотири,

У лісок ми всі ходили.

Зайця сірого зустріли,

Зайчик хутко так стрибає,

Пташка весело літає,

Хитрий лис десь пробіжить,

Їжачок в кущах сидить.

За хвилинку відпочили

І  за парти тихо сіли.

3.  Екологічна казка.

Уважно послухайте і скажіть, з якою метою я розповіла вам цю казку і що вона доводить.

В одному селі жив хлопчик Андрійко. Йому виповнилося 7 років. він ходив до школи, а у вихідні гуляв з татом  лісі, або біля річки недалеко від села. Часто грався у лузі за будинком. Там росла трава, було  багато різних квітів. А скільки незвичайних мешканців жило в них! Хлопчику дуже кортіло дізнатися, про що вони дзижчать і пищать, що розповідають один-одному. А ще хотів знати, навіщо в природі так багато тварин, яка з них найпотрібніша.

Одного разу Андрійко заплющив очі і побачив фею. Вона підійшла до нього і простягла паличку.

  • Бери, вона чарівна. Якщо забажаєш чого-небудь, махни тричі і все здійсниться.

Сказавши це, фея зникла. Хлопчик зрадів, адже тепер він знатиме відповіді на свої питання.

  • Піду до річки, - подумав він. Першою, кого зустрів Андрійко, була зелена жаба.
  • Ось вона нікому не потрібна, - сказав і махнув палицею. Жаби зникли, але відразу з’явилися хмари комарів. Тільки хлопчик хотів сховатися від них, як злетілися чаплі. Вони були голодні і шукали жаб.
  • Виявляється, без жаб не можуть жити мешканці річки, - і Андрійко повернув жаб.
  • Так, - подумав він, - виявляється, все не так просто. А ось без комарів точно нічого не трапиться, адже вони тільки докучають і кусаються.

Він махнув паличкою, і комарів як і не було. Але що це? Усі жаби закричали, запищали бабки і ластівки. Хлопчик здогадався, що без комарів вони загинуть – ще їхній корм.

  • Виходить комарі комусь потрібні! – здивовано сказав хлопчик. Хотів Андрійко піти в ліс, але передумав. Адже там все так само! Тепер він зрозумів, що в природі все важливе. Не стане когось одного, то погано стане всім: тваринам, рослинам, людям.
  1. Поміркуйте, чи зможуть жити лисиці, якщо не стане мишей? Чи зможуть існувати миші без рослин?

Живі організми з’єднані у ланцюги живлення.

Спробуйте пояснити, як розумієте значення слова ланцюг?   (ряд з’єднаних між собою ланок).  Саме в такий ланцюг тісно зв’язані між собою живі організми. 

Чим живиться попелиця?    А сонечко? Як ви думаєте, чому нічого не зображено перед калиною? (Не споживає готової їжі, сама виробляє поживні речовини. Тому саме калина  є першою ланкою у ланцюгу живлення.

У ланцюгу живлення перша ланка – рослини; друга – рослиноїдні тварини; третя – хижі тварини.

Поміркуйте і складіть свої ланцюги живлення.

  1. Практична робота. Скласти схеми ланцюжків живлення.

Гусениця, зозуля, дерево з листям.

Попелиця, сонечко, рослина.

Сосна, дятел, жук-короїд.

  1. Бесіда-гра.   Я стверджую, що всі організми не взаємопов’язані між собою. Як ви вважаєте, моє твердження істинне чи хибне?

Переконаємося  цьому на конкретних прикладах. Стрілочками покажемо, хто чим живиться.

Миша, гадюка, пшениця, орел.

Вовк, гілки верби, косуля

Білка, горішки, ласка.

Миша, лисиця, зерно,орел.

  • Що є першою ланкою в ланцюжку живлення? Чому?
  • Другою?   Третьою?
  • Правильне чи хибне моє твердження.

Ланцюжки не повинні перериватися. Перерив у ланцюгах уже    знищив багато істот на нашій планеті (динозаври, мамонти). Ці тварини занесені до Червоної книги.    Що треба зробити, щоб зберегти цих тварин? Значить треба берегти не лише тварин, занесених до Червоної книги, а й все те, що є для них їжею.

VI. Узагальнення і систематизація знань.

  1. Робота в зошитах с. 23.
  2. Гра. Продовж ланцюг живлення.

Морква – заєць –

Сіно – козуля -

  1. Цікаво знати.
  2. Рубрика «Жива природа в задачах»

Доросла зозуля за 1 хвилину може з’їсти 10 гусениць. Скільки вона може з’їсти за 2 хвилини.

  1. Доведіть, чи правильне твердження, що  рослини годують всіх, навіть хижаків.

VIІ. Підсумок  уроку. Рефлексія.

  • Які істини ми відкрили для себе на році.
  • Як поділяються тварини за способом живлення.
  • Що таке ланцюг живлення?
  • Що виявилося для вас найцікавішим?
  • Які висновки ви зробили для себе після цього уроку?
  • Складання сенкану
  1. Назва сенкану
  2. Два прикметники
  3. Три дієслова
  4. Пропозиція з 4 слів.
  5. Іменник (синонім, асоціація)

Зв’язки

Непорушні, харчові.

Живитися, полювати, не розірвати.

В природі все взаємопов’язано.

Ланцюг живлення.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Крук Ольга
    Дуже дякую! Ви мені дуже допомогли. Ще раз дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
4 березня 2018
Переглядів
8421
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку