Цей урок допоможе зрозуміти який невидимий зв'язок відбуваються живій та неживій природі; як різняться тварини за способом живлення та що таке ланцюжок живлення.
Тема. Невидимі ланцюги в осінньому лісі.
МЕТА. Розширити знання учнів про взаємозв’язки між неживою природою, рослинами та тваринами восени; формувати вміння розрізняти тварин за способом живлення, формувати поняття рослиноїдні тварина, хижа тварина, всеїдна тварина; формувати уявлення про ланцюжки живлення, розвивати вміння їх складати, аналізувати об’єкти природи, встановлювати зв'язок між ними; розвивати спостережливість, мовлення, мислення, пам'ять школярів; вчити міркувати, порівнювати, робити висновки; виховати гуманне ставлення до тварин.
Хід уроку
І. Організація класу.
Пролунав шкільний дзвінок –
Всіх покликав на урок.
До нас сьогодні завітали люди щирі,
Привітайте в добрий час
Гостей посмішкою й миром.
Всі. Доброго здоров’я вам, доброго вам дня!
Хай вам ясно сонце світить у вікно щодня,
Хай сміється мирне небо і дивує світ,
А земля нехай дарує нам барвистий цвіт.
Урок природознавства розпочнемо ми з вами
Розчинимо віконце в чудовий світ природи.
Тож часу не втрачаємо, зручненько сідаємо
І до роботи приступаємо.
ІІ. Синоптична хвилинка. Вправа «Я спостерігаю».
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
В осіннім лісі всюди казка,
Тут різні барви, кольори.
І краєвиди ніжні, й ласка
І тепле сонечко вгорі.
І вся багряна в дуба гілка,
А клен вогнем палахкотить.
Он на сосні стрибає білка
І сойка між гілок летить.
Он вигляда грибок з-під моху,
Ще під листком – грибок-маля.
Та менший день стає потроху,
Бо до зими летить земля.
Лісові миші з настанням осені починають…. Збирати жолуді, насіння рослин і ховати норах, або у дуплах повалених дерев.
Кроти, хом’яки, миші - полівки риють собі… зимові комори і заповнюють їх зерном.
Білка запасається… горіхами, шишками і грибами.
Бобри роблять запаси… з гілок, стовбурів дерев.
Зміна забарвлення і густоти хутра – це… линяння.
Відкладають багато жиру… ведмідь, борсук, їжак.
Борсуки зимують… у норах.
Підготовка звірів до зими – це… осіннє явище в природі.
Кит – риба, бо живе у воді.
У деяких комах є крила, отже, це - птахи.
Страус – це звір, бо він не літає.
Людина, тварина, рослина, сонце, місяць, зорі, космічні тіла, гриби, мікроби, віруси, вода, повітря, ґрунт, корисні копалини.
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
Сьогодні у нас урок пошук істини. Тема його: «Невидимі ланцюги в осінньому лісі». Ми знайдемо відповідь на питання: чи є в лісі невидимі ланцюги, на які групи можна поділити тварин за способом живлення. Доведемо, або спростуємо твердження що «рослини годують всіх, навіть хижаків».
Гра «Передбачення»
- Чому ланцюги невидимі?
- Чому вони потрібні?
- Хто в них взаємодіє?
V. Опрацювання нового матеріалу.
1. До нас завітали гості, які допоможуть розібратися, на які групи за способом живлення діляться тварини.
Їй на місці не сидиться, а зовуть її -… (лисиця)
А літом в сірому гуляє.
Зловить його ніхто не міг,
Тому, що ноги довгі має.
Великі вуха, косий зір, як називається цей звір. (Заєць)
2. Гра «Подумай, обери»
Хижі рослиноїдні всеїдні
вовк заєць білка
лисиця олень ведмідь
сова голуб дятел
бабка колорадський жук муха
жаба
щука короп
вуж черепаха
ящірка
Запам’ятайте! Земноводні і плазуни – всі хижі. Черепаха – рослиноїдні.
Фізхвилинка
Що ж мабуть прийшла пора трохи відпочити.
Я хочу на фізхвилинку вас запросити.
Раз, два, три, чотири,
У лісок ми всі ходили.
Зайця сірого зустріли,
Зайчик хутко так стрибає,
Пташка весело літає,
Хитрий лис десь пробіжить,
Їжачок в кущах сидить.
За хвилинку відпочили
І за парти тихо сіли.
3. Екологічна казка.
Уважно послухайте і скажіть, з якою метою я розповіла вам цю казку і що вона доводить.
В одному селі жив хлопчик Андрійко. Йому виповнилося 7 років. він ходив до школи, а у вихідні гуляв з татом лісі, або біля річки недалеко від села. Часто грався у лузі за будинком. Там росла трава, було багато різних квітів. А скільки незвичайних мешканців жило в них! Хлопчику дуже кортіло дізнатися, про що вони дзижчать і пищать, що розповідають один-одному. А ще хотів знати, навіщо в природі так багато тварин, яка з них найпотрібніша.
Одного разу Андрійко заплющив очі і побачив фею. Вона підійшла до нього і простягла паличку.
Сказавши це, фея зникла. Хлопчик зрадів, адже тепер він знатиме відповіді на свої питання.
Він махнув паличкою, і комарів як і не було. Але що це? Усі жаби закричали, запищали бабки і ластівки. Хлопчик здогадався, що без комарів вони загинуть – ще їхній корм.
Живі організми з’єднані у ланцюги живлення.
Спробуйте пояснити, як розумієте значення слова ланцюг? (ряд з’єднаних між собою ланок). Саме в такий ланцюг тісно зв’язані між собою живі організми.
Чим живиться попелиця? А сонечко? Як ви думаєте, чому нічого не зображено перед калиною? (Не споживає готової їжі, сама виробляє поживні речовини. Тому саме калина є першою ланкою у ланцюгу живлення.
У ланцюгу живлення перша ланка – рослини; друга – рослиноїдні тварини; третя – хижі тварини.
Поміркуйте і складіть свої ланцюги живлення.
Гусениця, зозуля, дерево з листям.
Попелиця, сонечко, рослина.
Сосна, дятел, жук-короїд.
Переконаємося цьому на конкретних прикладах. Стрілочками покажемо, хто чим живиться.
Миша, гадюка, пшениця, орел.
Вовк, гілки верби, косуля
Білка, горішки, ласка.
Миша, лисиця, зерно,орел.
Ланцюжки не повинні перериватися. Перерив у ланцюгах уже знищив багато істот на нашій планеті (динозаври, мамонти). Ці тварини занесені до Червоної книги. Що треба зробити, щоб зберегти цих тварин? Значить треба берегти не лише тварин, занесених до Червоної книги, а й все те, що є для них їжею.
VI. Узагальнення і систематизація знань.
Морква – заєць –
Сіно – козуля -
Доросла зозуля за 1 хвилину може з’їсти 10 гусениць. Скільки вона може з’їсти за 2 хвилини.
VIІ. Підсумок уроку. Рефлексія.
Зв’язки
Непорушні, харчові.
Живитися, полювати, не розірвати.
В природі все взаємопов’язано.
Ланцюг живлення.