Урок "Незмінювані іменники"

Про матеріал
Конспект комбінованого уроку української мови за програмою для шкіл з російською мовою навчання у 6 класі на тему: "Незмінювані іменники". Використано колективно-групові форми і методи, диференційовані завдання.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови в 6 класі

Тема. Незмінювані іменники

Мета: поглибити знання учнів про незмінювані іменники, навчити визначати в них рід, розвивати вміння вживати незмінювані іменники у зв'язному мовленні, розвивати творче мислення, виховувати бажання збагачувати свій лексикон.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал

Хід уроку

І Актуалізація опорних знань учнів

1. Лінгвістичний двобій

( Двоє учнів по черзі ставлять, підготовлені вдома питання)

- Яка частина мови називається іменником?

- За чим змінюється іменник?

- Як визначити рід іменника?

- Які іменники належать до власних назв?

- Як пишуться власні назви?

- До якого роду належать назви осіб за професією чи посадою?

- У якому роді вживаються при таких іменниках означення-прикметники?

- Які іменники належать до спільного роду?

 

2. Дібрати до іменників прикметники і поставити утворені словосполучення у давальному відмінку.

Зразок: професор Корчагіна - відомому професору Корчагіній (Д. в)

Директор Олена Михайлівна Пасічникова, секретар Ольга Шевченко, касир Віра Павлова, лікар Василь Головенко.

-У чому переконались ми, виконавши це завдання?

( Прикметники при іменниках на позначення осіб за професією чи посадою ставляться тільки у формі чоловічого роду)

 

3. Перекласти українською мовою, у дужках вказати рід

Зразок: песчаная насыпь ( ж. р ) - піщаний насип ( ч. р ).

Широкая степь, памятная запись, осенняя ярмарка, высокий тополь, новый филиал. (Зіставте рід іменників і зробіть висновок)

ІІ Мотивація навчальної діяльності учнів

-А зараз, діти, послухайте, що трапилось одного разу з вашим однолітком Миколкою.

В останній день тижня учителька Марія Іванівна порадила дітям відвідати зоопарк і про своє враження написати твір.

Настав понеділок. Миколка з нетерпінням чекав уроку, щоб прочитати свій твір. Діти уважно слухали хлопця.

Твір Миколки

Зоопарк. Яке це диво! Я так давно мріяв про зустріч із різними звірятками. Нарешті моя мрія здійснилась.

У неділю ми з татом поїхали до зоопарку. Спочатку автобус мчав нас шосем, а потім ми їхали метром. І ось довгождана зустріч. Перш за все ми побачили велике шимпанзе. Воно, здавалось, байдуже дивилось на нас, а коли я пригостив його смачним ескімом, то зразу зраділо і кумедно бігало по вольєру. Чубата какаду вражала своїми строкатими барвами. А якою чудовою була маленька колібра. Потім нашу увагу привернула незграбна кенгуру. Зачарований я був і рожевим фламінгом.

Стомлені, але щасливі ми повернулись додому, розповідали мамі про цікавих звірів, а вона пригощала нас смачною какавою.

-Діти сміялись разом з Марією Іванівною, а Миколка нічого не розумів: він же так старався.

 

Учитель.

-Чому ж сміялись діти?

-Тому що Миколка не знає, що є незмінювані іменники.

 

ІІІ Повідомлення теми, мети і завдань уроку

ІV Усвідомлення нового матеріалу

1.Робота в парах ( учні читають правила на с. 42, аналізують, ставлячи один одному питання і наводячи приклади)

 

2.Евристична бесіда

-Які ж іменники належать до незмінюваних?

-До якого роду належать незмінювані іменники назви неістот?

-Назви людей?

-Назви тварин і птахів?

Учитель. А зараз повертаємось до Миколчиного твору (він записаний на дошці ). Які іменники вжито неправильно?

-Як потрібно сказати? Поясніть лексичне значення слів. Записати до зошитів ці іменники в правильній формі.

 

3.Робота з підручником.

Вправа 86 (Утворити і записати словосполучення. Визначити рід незмінюваних іменників).

 

4.Робота біля дошки.

Замість крапок ввести слово таксі і визначити його відмінок у кожному з речень.

Таксі - найкращий вид міського транспорту.

... довелось чекати недовго. Біля стоянки ... утворилась черга. У ... було тепло та затишно.

 

Висновок: відмінок незмінюваних іменників визначається за контекстом.

 

V Закріплення  матеріалу

1. Замінити словосполучення незмінюваним іменником.

Автомобільна дорога ( шосе ), стоянка паровозів ( депо ), поїздка за кордон ( турне ), теплий шарф ( кашне ), маленький гаманець ( портмоне ), швейна майстерня ( ательє ) .

 

2. Творча робота "У кафе"

Складаємо асоціативний кущ.

 

 

Створюємо матрицю - добираємо до цих іменників прикметники.

 

Наприклад.

Меню - багате, бідне, обмежене.

Ситро - свіже, солодке, газоване.

Какао - смачне, гаряче, солодке.

Рагу - овочеве, м ясне, свіже.

Пюре - рідке, густе, гаряче, смачне.

Олів є - запашне, дороге.

 

Диференційоване завдання: учням І - ІІ рівнів скласти речення, ІІІ - ІV рівнів - написати твір-мініатюру, використовуючи подані словосполучення.

 

VІ Підсумки уроку

-Що сподобалось на уроці?

-Що нового дізнались?

-Де можна знайти лексичне значення незнайомого слова?

-Якими вміннями і навичками оволоділи?

 

VІІ Оцінювання знань, коментування оцінок.

VІІІ Домашнє завдання

                                           П.9 с. 42 - розповідати про незмінювані іменники.

                                           Вправа 87; або скласти казку про незмінювані іменники.

 

docx
Додано
16 січня 2019
Переглядів
2949
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку