Тема: Відмінювання іменників III- IV відмін.
Мета: поглибити знання учнів про іменник як частину мови, ознайомити шестикласників з особливостями відмінювання іменників III- IV відмін; розвивати навички правильного вживання іменників у непрямих відмінках; закріпити деякі орфографічні правила; а також розвивати пізнавальну діяльність учнів, їхнє логічне і критичне мислення, творчі вміння й навички, за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов до України, рідного краю, прищеплювати інтерес до історії та традицій українського народу
Внутрішньопредметні зв’язки:
Лексикологія та фразеологія: засвоєння нових слів на позначення осіб, предметів, явищ; прислів’їв, крилатих висловів.
Культура мовлення та стилістика: використання в мовленні іменників – синонімів, омонімів.
Міжпредметні зв’язки: іменники у текстах з підручника «Біологія».
Тип уроку: урок формування практичних умінь та навичок.
Хід уроку
I.Організаційний момент
Підготовка до інтерактивної вправи «Ажурна пилка».
Кожний учень отримує картку червоного, синього, зеленого або жовтого кольорів з номером своєї домашньої групи.
II. Актуалізація опорних знань.
Словниковий диктант з коментуванням.
Біологічний словник
Пастеризація( імен.,ж.р.,неіст.), стерилізація(імен.,ж.р.,неіст.),карантин(імен.,ч.р.,неіст..),фільтр(імен.,ч.р.,неіст..),випаровування(імен.,с.р.,неіст..),дріжджі(імен.,тільки множина, неіст..),біотехнологія(імен.,ж.р.,неіст), мікропрепарат(імен.,ч.р.,неіст.),біорізноманіття(імен.,с.р.,неіст..), фотосинтез(імен.,ч.р.,неіст.),зав’язь(імен.,ж.р.,неіст.),щеплення(імен.,с.р.,неіст),прищепа(імен.,ж.р.,неіст.).
Лінгвістична оповідь «Чотири відміни»
Зібралися іменники разом за круглим столом. Потрібно було вирішити проблему.
III. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу. Слайд №1.
Диктант з коментуванням
Вказати відміни.
Микола, Петро, Ілля, знання, гуся, гірчиця, дівча, ім’я, мати, ґавеня, поле, абрикос, подорож, промінь, плем’я, лінія, соня, ніч, галченя, Дніпро, далечінь, кіт,
Ярина, курча, Десна, людина, вишня, ягня, пташка.
Диктант «Асоціація»
Учитель диктує слова, а учні повинні записати слова-асоціації та вказати відміни.
Діти –школа, Новий рік – ялинка, небо – пташка тощо.
Лінгвістична гра
(Зразок: чесність, працьовитість, любов, вірність…)
III. Виконання системи вправ на закріплення навичок відмінювання іменників III- IV відмін.
Перша група.
Вправа 1. Запишіть іменники в три колонки: а) іменники твердої групи;
б) іменники м’якої групи; в) іменники мішаної групи.
Іржа,невдаха,стерилізація,недотепа,раджа,Яремче,вдача,ноша,невдача,огорожа
Вправа 2. Спишіть слова. Підкресліть у кожному рядку «зайве» слово.
Друга група.
Вправа 1. Закінчіть математичні твердження. Запишіть.
При множенні на нуль отримуємо… .
Додавання перевіряється … .
Ділення перевіряється… .
Визначте відміну, групу та відмінок іменників.
Вправа 2.
Поставити словосполучення в давальному відмінку однини. Використовуйте паралельні форми закінчень для урізноманітнення мови.
Син Дмитро, брат Андрій, кум Іван, племінник Федір, добродій Петро, друг Сашко.
З двома словосполученнями складіть і запишіть речення.
Третя група.
Вправа 1. Провідміняйте іменники честь, кров, любов, сіль, подорож.
Підготуйте усне повідомлення про те, які орфограми зустрічаються при відмінюванні іменників III-ої відміни?(Ор. Відмінок: подвоєння, апостроф)
Вправа 2. Установіть відповідність.
Запишіть фразеологічні звороти. Визначте відмінок іменників III відміни.
Четверта група.
Вправа 1. До поданих назв тварин доберіть іменники, що означають назви малих за віком істот. Виділіть орфограми.(Ненаголошене е в суфіксі –ен-.) Ведмідь, тигр, лис, орел, бобер, корова, кінь, гуска, лось, свиня, лев, вовк, кіт.
Вправа 2. Спишіть слова. Підкресліть у кожному рядку «зайве» слово.
Після завершення роботи домашніх груп запропонуйте учням розійтись по своїх «кольорових» групах, де вони стануть експертами з окремої теми ( своєї частини інформації).
Після завершення роботи запропонуйте учням повернутися «додому».
IV. Підсумок зробленого на уроці.
V. Оцінювання
Працюючи в групі, ви спілкувалися. Як це впливало на результат?
*Робота стала більш ефективною (0-3б.);
*Це гальмувало процес (0-3б.);
*В роботі ми допускали неточності (0-3б.);
*Не дозволило задіяти ресурси всіх учасників групи (0-3б.).
VI. Домашнє завдання.
Придумайте п ‘ять речень з тими іменниками, які не входять до складу чотирьох відмін.
Відмінювання іменників ІІІ і ІV відміни
У називному відмінку однини іменники третьої відміни мають нульове закінчення: суть, любов, ненависть.
У родовому, давальному і місцевому відмінках однини іменники третьої відміни мають однакове закінчення -і: суті, любові, ненависті. Розрізняються ці форми лише у контексті, відповідно до їх ролі у реченні.
У знахідному відмінку однини іменники третьої відміни мають форму називного відмінка.
В орудному відмінку однини іменники третьої відміни мають лише закінчення -ю: любов’ю, тушшю, Керчю, радістю. Кінцевий приголосний основи (крім р, щ) подвоюється, якщо стоїть після голосного: міццю, миттю, суттю, тінню, зустріччю, подорожжю. І не подвоюється, коли перед ним є інший приголосний: верф’ю, радістю, швидкістю.
У кличному відмінку іменники мають закінчення -е: любове, вісте, радосте.
У називному відмінку множини іменники третьої відміни мають закінчення -і: вісті, тіні, зустрічі, подорожі.
У родовому відмінку множини вживається закінчення -ей: вістей, областей, тіней, розповідей, зустрічей, подорожей.
У давальному відмінку множини вживається закінчення -ам, -ям: подорожам, зустрічам, вістям, тіням.
У знахідному відмінку вживаються форми, однакові з формами називного відмінка множини.
В орудному відмінку множини іменники третьої відміни мають закінчення -ами при основі на ж, ч, ш і -ями при інших основах: подорожами, зустрічами, вістями, областями.
У місцевому відмінку множини виступає закінчення -ах при основі на ж, ч, ш і -ях при всіх інших основах: при зустрічах, у подорожах, при розповідях, у вістях, у тінях. В основах деяких іменників третьої відміни при відмінюванні голосні звуки о і е чергуються з і: свідомість — свідомості, наявність — наявності, піч — печі, річ — речі.
Іменники четвертої відміни у називному відмінку однини мають закінчення -я, після шиплячого — -а: ягня, цуценя, кошеня, ім’я, плем’я, курча, лоша.
У родовому відмінку однини вживається закінчення -и, -і: курчати, лошати, імені, племені.
У родовому, давальному і місцевому відмінках іменники цієї групи мають суфікс -ат-, -ят-(курчати, лошати, кошеняті). Суфікс -ен- уживається в усіх відмінках, крім називного та знахідного однини (племені, іменем).
У давальному і місцевому відмінках однини усі іменники четвертої відміни мають закінчення -і: (на) теляті, (на) лошаті, (на) курчаті, імені, племені.
В орудному відмінку однини іменники четвертої відміни втрачають суфікс -ят- (-ат-) і мають закінчення -ям, після шиплячого — -ам: ягням, цуценям, кошеням, ім’ям, плем’ям, курчам, лошам.
Іменники ім’я, плем’я в орудному відмінку мають паралельні форми, тобто із закінченням -ем, і з закінченням -ям: іменем і ім’ям, племенем і плем’ям.
В усіх формах множини іменники четвертої відміни мають суфікси -ат-, -ят-, -ен-: лошата, телята, імена, племена.