Урок "Ноосфера. Масштаби й наслідки антропогенного впливу на природне середовище на сучасному етапі"

Про матеріал

Тема: Ноосфера. Масштаби й наслідки антропогенного впливу на природне середовище на сучасному етапі. Практична робота №1 «Аналіз особливостей історичних етапів взаємодії суспільства і природи»

Мета:

Освітня: ознайомити учнів із поняттям ноосфери, розгля­нути уявлення про місце людини в природі та її взаємодію з нею на різних етапах історичного роз­витку людства; визначити масштаби й наслідки антропогенного впливу на природне середовище на сучасному етапі;

Розвиваюча: розвивати навички застосу­вання знань інших курсів;

Виховна: виховувати раціональ­не ставлення до природних ресурсів.

Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит

Тип уроку: комбінований

Перегляд файлу

Урок 11 клас

Екологія

 

Тема: Ноосфера. Масштаби й наслідки антропогенного впливу на природне середовище на сучасному етапі. Практична робота №1 «Аналіз особливостей історичних етапів взаємодії суспільства і природи»

 

Мета:

Освітня: ознайомити учнів із поняттям ноосфери, розгля­нути уявлення про місце людини в природі та її взаємодію з нею на різних етапах історичного роз­витку людства; визначити масштаби й наслідки антропогенного впливу на природне середовище на сучасному етапі;

Розвиваюча: розвивати навички застосу­вання знань інших курсів;

Виховна: виховувати раціональ­не ставлення до природних ресурсів.

Обладнання й матеріали:  підручник, робочий зошит

Тип уроку: комбінований

ХІД  УРОКУ

І. Організаційний момент

Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опор­них знань учнів

  1. Що таке біосфера?
  2. Які особливості притаманні живій речовині?
  3. Які властивості притаманні складним системам?
  4. Чому в живій і неживій природі хімічні елементи поширені в різних пропорціях?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Повідомлення теми і мети уроку

 

ІV. Вивчення нового матеріалу

План:

  1.     Ноосфера.
  2.     Масштаби й наслідки антропогенного впливу на природне середовище на сучасному етапі.

 

  1.     Ноосфера.

В. І. Вернадський ще в першій половині XX століття передбачав, що біосфе­ра розвинеться в ноосферу (термін запропонував 1927 року французькі вчені Е. Леруа та П. Тейяр де Шарден). Спочатку В. І. Вернадський розглядав ноосфе­ру (від грецьк. ноос — розум) як особливу «розумову» оболонку Землі, що роз­вивається поза біосферою. Але згодом він дійшов висновку, що ноосфера — це певний стан біосфери, за якого розумова діяльність людини стає визначальним фактором її розвитку. Зокрема, він зазначав, що біосфера переходить у новий етап — ноосферу — під впливом наукової думки й людської праці.

Ноосфера, за визначенням В. І. Вернадського,— якісно нова форма біосфери, яка формується внаслідок її взаємодії з людським суспільством і передбачає гармонійне співіснування природи і людини.

 

Учення Вернадського про ноосферу включає чотири основних положення:

1. Ноосфера — історично останній стан сучасної оболонки біосфери, що перетворюється діяльністю людини.

2. Ноосфера — сфера розуму і праці.

3. З міни біосфери зумовлені як свідомою, так і підсвідомою діяльністю людини.

4. Розвиток ноосфери пов’язаний із розвитком соціально-економічних факторів.

 

  1. Масштаби й наслідки антропогенного впливу на природне середовище на сучасному етапі.

 

Людство є новою біогенною геологічною силою. Характерна риса ноосфери — екологізація всіх сфер людського життя. Збереження і поліпшення стану природного середовища визначається екологічним мисленням.

 

Воно спрямоване на:

  • наукові розробки екологічно безпечних виробництв;
  • постійний нагляд за станом довкілля та прогнозування можливих порушень у ньому;
  • раціональне використання і охорону орних ґрунтів;
  • охорону природних екосистем та їхніх мешканців.

 

Перетворення природи завдяки людській діяльності є антропогенним екофактором. Популяційні вибухи чисельності людей зазвичай супроводжуються повним винищенням великих рослиноїдних тварин і птахів, збіднінням флори, руйнацією ґрунтів.

Повітрям багатьох міст стало важко дихати, ріки перетворюються на стічні канави. Ми оточені небезпечними для життя промисловими відходами, які вже досягли полярних вод та піднялися в атмосферу, руйнуючи озоновий шар нашої планети. Актуальними стали поняття екопроблема, екокатастрофа та екокриза. Тому суть ноосфери — не стихійне руйнівне втручання в природу, а науково обґрунтоване збереження умов для життя і щастя людей. Екосовість — це відповідальність перед наступними поколіннями за стан планети.

 

 

V. Узагальнення та систематизація знань

Виконання практичної роботи

 

VІ. Підведення підсумків уроку

Обговорення та виставлення оцінок

 

ІV. Надання та пояснення домашнього завдання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дата:___________________                                                                                           Оцінка___________

Практична робота №1

 

Тема: Аналіз особливостей історичних етапів взаємодії суспільства і природи

 

Мета: визначити ступінь взаємодії людей і природи на різних етапах еволюції та виявити який період відзначився найбільшим впливом на природу

Обладнання: кольорові олівці, підручник, зошит

 

ХІД РОБОТИ

 

  1. Ознайомтесь з відповідним параграфом підручника
  2.  Оцініть характер впливу людини на природу в різні історичні періоди за шкалою від 1 до 10.
  3. Схарактеризуйте етапи взаємодії суспільства і природи. Заповніть таблицю.

 

Назва етапу

Тривалість етапу

Знаряддя праці

Вплив на природу

Кількість балів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.                Побудуйте діаграми, що ілюструють характер впливу людини на природу, позначивши кожен період окремим кольором

 

Колір:                                         

 

 

 

Період: _______________       __________________      ___________________       _________________

 

 

 

 

 

Висновок:

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

doc
До підручника
Екологія (рівень стандарту, академічний рівень) 11 клас (Царик Л.П., Царик П.Л., Вітенко І.М.)
Додано
28 серпня 2018
Переглядів
1626
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку