16 вересня о 18:00Вебінар: Робота з дітьми, що мають синдром Дауна: цікаво про важливе

Урок "О.Генрі "Останній листок". Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншим як засіб подолання життєвих негараздів"

Про матеріал
Розробка конспекту уроку зарубіжної літератури для 7 класу за програмою для загальноосвітніх навчальних закладів.
Перегляд файлу

Тема. О. Генрі «Останній листок». Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншим як засіб подолання життєвих негараздів

 

Мета:  ознайомити учнів із життям та творчістю американського письменника О. Генрі, допомогти усвідомити жанрові особливості новели, розкрити своєрідність сюжету та оповіді новели О. Генрі «Останній листок»; розвивати навички роботи у парах, у колективі, усного та зв’язного мовлення, формувати вміння аналізувати невеликий за обсягом епічний твір;  формувати у них любов до життя, уміння виживати в світі попри всі негаразди; виховувати прагнення  робити добро людям.

 

Обладнання: портрет письменника, виставка ілюстрацій, презентація

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

 

          Треба бути Людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу, і це можливо.

                                                                                                         О.Генрі

Зміст уроку

І. Організаційний момент    

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

 

  1. Слово вчителя

      Діти, прислухайтесь до стану вашої душі та уявіть, що кожен із нас має у своєму внутрішньому світі струмок чистоти. Цей струмок дає нам духовну силу, вміння приймати правильні рішення. Адже кожна хвилина нашого життя — це вибір. Вибір поведінки, вибір вчинку, вибір життєвого шляху. І від правильності наших рішень  залежить, яким буде наше життя.  Чи буде воно яскравим, різнобарвним і сповненим глибокого сенсу, а, можливо,  таким, що пройде і не залишить сліду в жодній людській душі.

 

  1. Складання «асоціативного куща»

Учитель. Діти, які асоціації виникають у вашій уяві, коли ви чуєте слово доброта? ( Милосердя, співчуття, допомога, щирість, відкритість.)

 

  1. Словесне малювання

Якби до рук вам потрапив мольберт і фарби , які б кольори ви використали для зображення добра? Чому? (Слайд 3)

Учитель. Щира людська доброта! Чи існує вона? Чи можна до неї доторкнутися? Чи можна її відчути? На ці питання ми і намагатимемося з вами дати відповідь протягом  декількох уроків поспіль. Оскільки ми починаємо з вами вивчати розділ світової літератури, який називається                             « Краса чистих людських взаємин».

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

Учитель. Кожний великий митець – то цілий світ. Увійти в цей світ, сприйняти його неперевершеність, унікальність можна лише тоді, коли  осягнеш сенс буття цього майстра, збагнеш його поривання, мету у творчості. Сьогодні ми ознайомимося з творчістю відомого  американського письменника О.Генрі та розглянемо його неперевершений твір – новелу          « Останній листок».                                                                                                                 Отже, тема уроку «О. Генрі «Останній листок». Взаєморозуміння та прагнення зробити добро іншому як засіб подолання життєвих негараздів». (Слайд 4)

 

ІV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу

 

    1. Складання усного портрету письменника за фото. ( Слайд 5)

Учитель. Діти, уважно розгляньте фото письменника. Яке враження на вас справляє ця особистість? Що ви можете сказати про цю людину?

( Діти висловлюють свої думки.)

 

 2. Технологія «гронування». ( Слайд 6)

О.Генрі прожив складне життя, пізнав злети, падіння, бідність, в’язницю, популярність і опалу, важко працював і насолоджувався славою.

Звернемося до біографії письменника і за допомогою методу «гронування» стисло визначимо основні події його життя (дібрати опорні слова).

*                  Підведення підсумків: зв’язна розповідь про життя і творчість письменника

 

3. Робота із словником літературознавчих термінів

( Учні до зошитів записують визначення новели та її головні ознаки).

Учитель. О.Генрі вважають неперевершеним майстром новели.

  • Що ж таке новела? Які ознаки вона має?

Новела (італ. Novella - новина) – невеликий за обсягом прозовий твір про незвичайну життєву подію з несподіваним фіналом. Новелі властиві лаконізм, яскравість і влучність художніх засобів, напружений сюжет. Наявність чіткої композиції, зведення до мінімуму персонажів, несподівана розв’язка. (Слайд 7)

Відомими майстрами цього жанру в світовій літературі були Дж. Боккаччо, Е.А. По, В. Ірвінг, П. Меріме, Н. Готорн, І. Бунін, Гі де Мопассан, В. Стефаник та ін.

Головні ознаки новели:

  • Епічний прозовий жанр літератури;
  • В основі сюжету незвичайна життєва подія; динамічний напружений сюжет;
  • Наявність переломного моменту;
  • Невелика кількість персонажів;
  • Характер героя розкривається в діях і вчинках;
  • Несподіваний фінал.
  •  Діти, вам було завдання прочитати новелу « Останній листок» вдома.
  • Чи сподобався вам цей твір? Чим саме?

       « У невеличкому районі на захід від площі Вашингтона вулиці показалися й розбились на вузькі смужки, що називаються проїздами. Ці проїзди утворюють химерні кути й повороти. Там одна вулиця перетинає навіть сама себе разів зо два. Якомусь художникові пощастило відкрити надзвичайно цінні властивості цієї вулиці. Уявімо собі, що збирач боргів з рахунком за фарби, папір та полотно, йдучи цим маршрутом, раптом стрічає самого себе, коли він уже повертається назад, не діставши в оплату жодного цента!»

 

  • Із якою метою О.Генрі починає свою новелу з такого опису?
  • Як, на вашу думку, ставляться одне до одного люди в такому динамічному світі?

 

  1. Словникова робота
  • Чим цей пейзаж відрізняється від раніше вивчених видів пейзажу?

 

Урбаністичний пейзаж – це опис міських краєвидів у художньому творі.

 

  1. Евристична бесіда за змістом
  • Назвіть героїнь новели « Останній листок».
  • Зачитайте, що нам відомо про цих дівчат?
  • Чи можна за повідомленням автора про дівчат визначити їхнє соціальне становище? Думку обґрунтуйте.
  • Про що мріють Сью і Джонсі?
  • Про що мріяла Джонсі?
  • Що за хвороба вражала людей у місті?
  • Що ви знаєте про пневмонію?
  • Яка з цих двох дівчат захворіла на цю хворобу?
  • Чому автор пише слово « Пневмонія» з великої літери і називає хворобу паном?
  • Який вирок поставив лікар Сью після огляду?
  • Від чого, на його думку, залежить результат хвороби й одужання?
  • Чому Джонсі , лежачи в ліжку, постійно дивилася у вікно?
  • Яку роль в житті Джонсі відіграв старий Берман?
  • Який епізод можна назвати кульмінацією новели?

 

  1. Занурення в текст. ( Робота в групах )

А тепер ми з вами попрацюємо в групах.

 

  Завдання І групи

 

- Знайдіть у творі опис дощу.

- Яку роль він у новелі відіграє? (Підбір цитат, висновки. Художня деталь дощ – безнадія, безвихідь, передчуття трагедії)

             Завдання ІІ групи

- Скільки разів у новелі з’являються слова «останній листок»?

- Як змінюється смислове навантаження в словах «останній листок»?

            Завдання ІІІ групи

- Скажіть, чому Джонсі рахувала листки плюща?

- А що символізує плющ?

(Плющ – безсмертя, сила життя). (Слайд 8)

 

 7. Евристична бесіда.

- Чи розділяла зневіру в життя своєї подруги Сью?

- Як вона намагалася врятувати Джонсі?

- Як ви оцінюєте вчинок Бермана?

- Чи можна малюнок, який намалював Берман, назвати шедевром? Чому?

 

V. Закріплення знань, умінь і навичок

 

1. Проблемне запитання

      О.Генрі стверджував: «Треба бути Людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу,  і це можливо». Чи так це насправді?

 

            2. Робота з епіграфом

           -  Поясніть, чому саме ці слова взято за епіграф до уроку?

 

3. Інтерактивна вправа «Мікрофон». ( Слайд 9 )

- «Останній листок» О. Генрі за жанром – новела тому, що…                                             - Своєю новелою «Останній листок» О. Генрі хотів нам сказати, що …                              - На уроці мені більше за все сподобалось…                                                               - Мене сьогодні вразило більш за все…

VІ.   Підведення підсумків уроку

1. Бесіда з учнями

- Чому новела називається «Останній листок»?

 - В якому значенні вживається це слово?              

 - Чи створив Берман свій шедевр?

 

 2. Підсумкове слово вчителя

Я хочу завершити урок рядками з вірша Л. Сліпненка:

Творіть добро, щоб кращим став цей світ,

Не знали горя щоб старі й малі.

Страждання нищіть нанівець,

Слід свій залиште на землі.

Теплом своїм ви серце обігрійте

Тому, хто вже наругу притерпів,

Тому, кому терпіть несила,

Хто горе побороти не зумів.

Байдужими не станьте тільки,

І пам ятайте, що ми – люди,

Творіть добро, піклуйтеся про інших –

І посвітлішає усюди.

 

VІІ. Домашнє завдання. ( Слайд 10)

 

1.  Переказувати твір від імені Джонсі – дівчатам, від імені Бермана - хлопцям.                                                                                                                   2. За бажанням учнів – намалювати ілюстрації до новели.

 

VIIІ. Оцінювання роботи учнів

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
18 серпня
Переглядів
22
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку