Урок "О. Кобилянська повість "Людина"".

Про матеріал

Повість «Людина» О.Кобилянської привернула до себе увагу темою, мало розробленою в українській літературі, а основне — глибокою життєвою правдою, реальним відтворенням внутрішнього світу жінки з нижчих верств народу.

Перегляд файлу

 

Ольга Кобилянська. Повість «Людина»

 

Мета:  розкрити зміст, образи повісті «Людина», визначити вплив внутрішнього світу письменниці на творення характерів літературних героїв; розвивати творче мислення учнів, вміння аналізувати прочитане; виховувати в учнів повагу до людини, доброту, порядність, вміння поважати думку інших людей.

Обладнання: текст повісті, презентація.

ХІД УРОКУ

I. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ

II. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

1. Слово вчителя.

Ольга Кобилянська — письменниця незвичайної долі. Вона виросла в німецькомовній родині і почала писати свої перші твори німецькою, її погляди на життя та мистецтво формувалися під великим впливом європейської культури, зокрема, філософії Ніцше. Те, що вона стала українською письменницею і присвятила свою творчість приниженому і пригнобленому українському народові, було її свідомим громадянським вибором.

Слайд № 1 

Ольга Кобилянська з власного досвіду пізнала вади дівочого виховання в своєму краї. Отже, зверталася до нього і в своїх мистецьких творах, намагалася зреформувати це виховання; український жіночий рух визнає за нею в цьому напрямі заслуги піонера.        
  Їржі Горак, визначний чеський вчений, академік.

 

Слайд № 2

У Кімполунзі Ольга Юліанівна знайомиться із феноменальною для свого часу особистістю — Софією Окуневською — гімназисткою, яка згодом закінчила університет у Швейцарії і стала першою в Австро-Угорщині жінкою-лікарем з вищою освітою. Ерудицією й талантом С. Окуневської захоплювався І. Франко, В. Стефаник та інші митці. В автобіографії «Про себе саму» (1922) О. Кобилянська залишила таке щиросердне зізнання про свою старшу  подругу: «Від неї пішло мені те світло, за яким я тужила, невиразно мліла. Вона заговорила до мене українською мовою, переконуючи мене, що мені треба писати не по-німецьки, а для свого народу — по-українськи, навчила фонетикою писати, надавала  українських книжок».

 

С. Окуневська відіграла значну роль у становленні О. Кобилянської як української письменниці, у прилученні її до передової літератури рідного народу. Вона одна з перших читала ранні твори молодої письменниці.

 

 

Слайд № 3

Коли перед Ольгою Кобилянською становиться питання: якою мовою писати, та хто буде її читачем. Тоді, Софія Окуневська познайомила молоду авторку з українською письменницею Наталею Кобринською, яка пропагувала жіночий рух у Галичині.

 

 

Слайд № 4

Ольга Юліанівна стала членом “Товариства руських жінок на Буковині”, написала працю “Дещо про ідею жіночого руху”(1894), в якій захищала рівність прав на освіту жінок і чоловіків. Їй у фемінізмі імпонувала ідея рівності чоловіка і жінки у всіх сферах суспільного та культурного життя.

Слайд № 5

Історія написання

У 1887 р. О.Кобилянська написала німецькою мовою оповідання «Вона вийшла заміж», присвячене Наталії Кобринській відомій у Галичині письменниці й громадській діячці, ініціаторові створення Товариства руських жінок, яке розгорнуло широкий феміністичний рух.

1890 року у Львові письменниця зустрілася з І. Франком та М. Павликом, які допомогли їй відшліфувати написане.

У 1891 р. в селі Димка на Буковині Ольга Кобилянська пише повість «Людина» як досконало перероблену редакцію оповідання «Вона вийшла заміж».

У 1894 р. повість вийшла в журналі «Зоря».

Слайд № 6

 

  1. Слово вчителя

Повість Людина є першою в українській літературі спробою розкрити проблему емансипації жінки. Разом зі своєю героїнею Оленою Ляуфлер письменниця повстає проти традиційного трактування ролі жінки суспільством, де домінують чоловіки, проти насильного обмеження її інтересів трьома німецькими “К”, “Kinder” , “Kirche”, “Kuche  ( діти, церква, кухня ).

Слайд №7

2. Бесіда з учнями

1) Охарактеризуйте родину, в якій виросла головна героїня повісті.

2)Хто був улюбленою дитиною в родині Ляуфлерів і чому?

2 Яке майбутнє планували батьки для Олени?

3 Які погляди дівчини вирізняють її з оточуючого середовища? Чому вони дратують батька, матір, знайомих? Слайд № 8

4 Яку роль відігравала жінка у родині Ляуфлерів? Слайд № 9

5Які погляди Оленки на кохання?

6 Чому героїня віддала перевагу С.Лієвичу перед доктором юриспруденції? Що визначило симпатії Олени? Слайд № 10

7 Хто захищав Олену від матері? (Ірина) Слайд №11

5 Як склалася доля Германа-Евгена-Сидора?

6 Що зумовило матеріальну скруту в родині ще недавно добре забезпеченого Австрійського чиновника Епамінондаса Ляуфлера?

7 Хто взяв на себе відповідальність за сім'ю, що залишилася без засобів на існування, і який знайшов вихід?

8 Які якості характеру виявляє героїня в найтяжчі для родини часи?

9 Чим було викликане рішення Олени закохати в себе лісничого Фельса і вийти за нього заміж?

11Як характеризує Олена Фельса? Слайд №12

10  Чому на весіллі сестра Ірина почувається, немов на похоронах, і від хвилювання майже « дзвонить зубами»?

11 Як ви прокоментуєте сцену «Прощання з кімнатою» ( ст.105)

12Чи виправдовуєте ви заміжжя Олени?

13Як ви розумієте слова «і залізо ломиться»?

14 Який зміст слова «людина» для героїні твору, для письменниці, для вас особисто?

15 Тема твору- зображення життя освіченої бідної жінки в глухому провінційному містечку. Мрії Олени постійно розбиваються об мур обивательських уявлень: усі доводять, що жінка має бути тільки придатком і прикрасою чоловіка.

 

Ідея твору - треба створити такі умови, так змінити лад, щоб кожна людина, особливо жінка, змогла відчути себе справді людиною і знайти своє місце в житті.

 

Характеристика образів твору

Слайд №13

 

1  Робота в групах

           Представники молодого покоління :

            І група – характеристика образу Олени Ляуфлер

                        - духовний світ ;

                        - віра у справедливість ;

                        - ставлення до подружжя, до почуттів ;

                        - до родинних обовязків ;

                        - феміністичні погляди ;

                        - боротьба з міщанським світом.

              ІІ група – характеристика образу Стефана Лієвича

                         - духовний світ ;

                         - феміністичні ідеї.

           Міщанський світ :

           ІІІ група – характеристика образів радника, радникової дружини, брата Олени :

  • спосіб їхнього життя.

          ІV група – охарактеризувати погляди міщанського світу на подружнє життя, на      Олену Ляуфлер.

        V група – характеристика образу Фельса :

                           - погляди на життя . спосіб життя.

        VІ група – характеристика образу Ірини .

  1. Виступи груп.

 

III ПІДСУМОК УРОКУ

Повість «Людина» — один з перших творів Ольги Кобилянської, що засвідчив

неабиякий хист письменниці до зображення тонких порухів

Слайд № 14

Іван Франко сказав:

«Ольга Кобилянська, талановита буковинська письменниця, внесла в наше письменство новий тон, новий спосіб писання, взятий з новішої німецької літератури та філософії.

 ...Оповідання Кобилянської визначаються дуже великою ніжністю та делікатністю рисунку та щирим почуттям і являються найкращим свідоцтвом культурності нашої інтелігентської женщини...»

Оцінювання.

Домашнє завдання:

  1. Вивчити біографію О. Кобилянської.
  2. Прочитати повість «Земля».

 

 

docx
Додано
5 липня 2018
Переглядів
5894
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку