Урок позакласного читання "Літературна скарбничка Марійки Підгірянки"

Про матеріал
Уроки позакласного читання сприяють розвитку всебічно розвиненої особистості.Поданий конспект уроку дає можливість розширити світогляд учнів шляхом самостійної пошукової роботи.
Перегляд файлу

Урок позакласного читання                                                                                                              3 клас                                                                                                                                                Тема. Літературна скарбничка Марійки Підгірянки                                                                                              Мета: ознайомити школярів із творчістю поетеси рідного краю-Марійки Підгірянки, формувати комунікативну компетентність, розвивати навички виразного декламування віршів, інсценізації творів, усне мовлення, естетичний смак, збагачувати словниковий запас учнів, заохочувати читати твори поетеси. Виховувати шанобливе ставлення до природи, любов до рідного краю.                                                                                                                                Обладнання:  портрет Марійки Підгірянки, підручник, зошити, ілюстративний матеріал, складова таблиця, малюнки.                                                                                                                 Тип уроку:  вивчення нового матеріалу.                                                                                        Хід уроку                                                                                                                                   І. Організаційна частина                                                                                                             Учитель                                                                                                                                                    Добрий день вам, добрі люди!                                                                                                          Хай вам щастя й доля буде!                                                                                                    Не на день і не на рік,                                                                                                                    А на довгий-довгий вік.                                                                                                                           Учні                                                                                                                                                         В добрий день і в добрий час                                                                                                                     Завітали ви до нас.                                                                                                                         Всіх гостей ми в нас вітаємо                                                                                                Подивіться, що ми знаємо!                                                                                                      Учитель                                                                                                                                             Хто повинен першим сісти?                                                                                                        Хлопці:                                                                                                                                                    -Краса!                                                                                                                                                        Дівчата:                                                                                                                                                           А потім –сила!                                                                                                                            -Діти, що ми візьмемо із собою на урок?                                                                                     (Старанність, охайність, увагу, спритність, активність, гарний настрій.)                              ІІ. Мовленнєва розминка                                                                                                                 Вправи для розвитку артикуляції, пов’язані із вимовою певних звуків.                                                                                                            1.Вправа “Розмова лісу”                                                                                                                     -Вітерець у лісі-ш-ш-ш.                                                                                                                               –Прилетів жук-ж-ж-ж.                                                                                                                                                                    –Пролетів птах-шух-шух-шух.                                                                                       2.Читання чистомовки                                                                                                                На-на-на- смішна новина.                                                                                                                                Но-но-но- добірне зерно.                                                                                                         Ну-ну-ну- житечка нажну.                                                                                                            Ні-ні-ні- сонечко у вікні.                                                                                                                              Не-не=не- упіймай мене.                                                                                                               3. Гра ” Роз’єднай слова”                                                                                                          Тиховранцівзимовомулісі.                                                                                                                   Засипалоземлюсріблястимснігом.                                                                                              ІІІ. Мотивація навчальної діяльності                                                                                           1. Вступне слово вчителя                                                                                                     Гуцульщина-край дивовижної краси, мальовничої природи, стрімких скель, швидкоплинних річок, зелених полонин, унікальних традицій. Чи не щастя народитись тут, серед гордого розкрилля гір, а ще більше щастя-пізнати всю таємницю цього краю та його людей у минулих та майбутніх їх відтвореннях. Саме від рідної землі, від природи і від Бога у гуцулів відчуття краси, витонченості, любов до прекрасного. Хто виріс у наших горах, своїми очима і розумом сприйняв їхню красу, той ніколи не проміняє свій край на інший куток землі. Перлиною Карпат здавна вважалась Косівщина. Не тільки красою природи прославилась вона. Ця райська земля, діти, породила багато талановитих людей нашого краю.                                                                                    2.Оголошення теми і мети уроку                                                                                                                -У чудовій плеяді жінок, які присвятили своє життя служінню народові, почесне місце належить народній поетесі Марійці, а прізвище ви відгадаєте, коли складете літери, які розсипалися.                                                                                                               (Марійка Підгірянка – Марія Омелянівна Ленерт-Домбровська (1881-1963))    –На сьогоднішньому уроці ви заглянете до літературної скарбнички поетеси, дізнаєтеся про життєвий та творчий шлях, навчитеся виразно декламувати вірші та збагатите своє мовлення новими словами.                                                      –Погляньте на портрет поетеси.                                                                                                       –Якою була, на вашу думку, Марійка Підгірянка?                                                         3. Гра  “ Очікування “                                                                                                                            -Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?                                                                                 (Відповіді учнів)                                                                                                                              -Я очікую…                                                                                                                                         - Я хочу…                                                                                                                                              -Я бажаю…                                                                                                                                                                                                                                                                                                            -Я прагну до…                                                                                                                                        -Щоб познайомити вас з біографією поетеси я запросила у крісло автора ученицю 10 класу Марічку.                                                                                                4. Крісло автора                                                                                                                                                   Марійка Підгірянка- Марія Омелянівна Ленерт народилася 29 березня                     1881 року в селі Білі Ослави Надвірнянського повіту на Станіславщині (нині Івано-Франківська область) в сім’ ї лісничого. Росла Марійка в колі дружньої багатодітної родини на лоні чудової природи гуцульського краю. Росла розумною, талановитою дівчинкою. Батько не зміг дати освіту всім дітям, через брак коштів, тому забезпечив нею тільки сина. Однак допитлива дівчинка енергійно взялася за самоосвіту, адже змалечку мріяла стати вчителькою. І в 1896 році вступає до Коломиї у восьмикласну жіночу школу, пізніше у Львівську жіночу школу, та ще пізніше у Львівську жіночу вчительську семінарію.                                                                                                       У 1905 році вийшла заміж за вчителя Августина Домбровського. У них народилося 4  дітей-Остап, Роман, Маркіян, Дарія.                                                           Деякий час жила в Австрії, де дуже тужила за рідними Карпатами.                                                       Вчителювала понад 40 років.                                                                                          Померла 17 травня 1863 року. Похована на Личаківському цвинтарі у            місті Львові.                                                                                                                                     5. Продовження розповіді                                                                                                                 -Діти, ви почули, що через брак коштів батьки не змогли дати освіту Марійці, адже за навчання потрібно було платити, тому першим  учителем, хто навчив її читати та писати був дідусь- священник, якого вона любила понад усе і написала вірш “Мій дідусь “. Дід мав велику бібліотеку, навчив Марійку читати не тільки українською, але й кількома іноземними мовами.                                                                                                             (Учень декламує вірш )                                                                                                                    Мій дідусь старенький,                                                                                                                                      Як голуб сивенький,                                                                                                                           По садочку ходить                                                                                                                              І мене малого,                                                                                                                           Онученька свого,                                                                                                                                                                 За рученьку водить.                                                                                                                           По садочку ходить,                                                                                                                                                                                                                             Яблучка знаходить                                                                                                                          Ще й з горішків зерня.                                                                                                                        Дідусь, любий, милий,                                                                                                                 Як голубчик сивий,                                                                                                                    Голівка сріберна.                                                                                                                            Вчитель                                                                                                                                                                          У 13 років Марійка починає записувати свої перші вірші, навіяні чарівною природою, адже її оточували рідні гори, полонини, вбрані в густі ліси, пахучі трави, де лунав пташиний щебет, дзвеніли гірські струмки та потоки, де чабани-вівчарики випасали отару. Марійка записувала не тільки вірші, а й пісні, які любила співати.                                                                                                                                    Де я тії пісеньки подію?                                                                                                               Що розраду в серце моє ллють?                                                                                               Хіба між квітами посію,                                                                                                                                        Хай між ними розцвітуть.                                                                                                                Зійдуть мої пісеньки, як рута,                                                                                                  Наче ряст, розквітнуть навесні                                                                                                І як вже буду позабута,                                                                                                                             То цвістимуть пісеньки мої.                                                                                               (Учениця декламує вірш )                                                                                                                         Співаночки, мої любі,                                                                                                                        Де я вас подію?                                                                                                                               Понесу вас в полонину,                                                                                                                     З вітрами розвію.                                                                                                                                  А там будуть вівчарики                                                                                                                      Вівці випасати,                                                                                                                             Будуть мої співаночки                                                                                                                           У траві збирати.                                                                                                                 Будуть, будуть вівчарики                                                                                                         Білі вівці пасти,                                                                                                                             Будуть мої співаночки                                                                                                                   В трембіточку класти.                                                                                                                          (Учениця пригощає учнів та гостей виробами із сиру-кониками.)                                          6. Фізкультхвилинка                                                                                                              Інсценізація вірша “ Ліс восени.”                                                                                                     (Хлопці та дівчата діляться на 2 групи.                                                                                             Дівчата –запитують, хлопці- відповідають, вони мов деревця.)                                                                                              -Лісе, лісе, ясени,                                                                                                                            -Чом сумні ви восени?                                                                                                                             –Та як же нам, діти, сумними не бути,                                                                                               Коли тої зозульки не чути.                                                                                                                   –Лісе, лісе, ясени,                                                                                                                                  Чом затихли восени?                                                                                                                                 -А чим же, нам, чим же шуміти,                                                                                                                  Коли стали безлистими віти.                                                                                         Вчитель                                                                                                                                           Дитинство і юність поетеси пройшло в селі Уторопи. Там вона навчалася, а згодом і вчителювала. Її оточували рідні гори, полонини, вбрані в густі ліси, де дзвеніли гірські річки та потоки. І коли вітер гомонів зі смереками, їй здавалося, що він розповідає казки, співає пісні. Марійка так любила свій край, що взяла собі псевдонім-Підгірянка. Ним вона підписувала свої вірші.                                                Словничок:                                                                                                                                                      Псевдонім-іншомовне слово грецького походження-той, що носить вигадане ім я.                                                                                                                                             Псевдонім-умовне ім'я чи прізвище, якими користуються письменники, художники, журналісти та інші замість власного.                                                              Вчитель                                                                                                                                            У 1908 році виходить перша збірка “Відгуки душі”. Поетеса писала: Я не думала ніколи, що колись будудрукована”-я самоук, несміливе дитя Підгір'я, списувала, що мені старі ліси розказували, та не знаю, чи розуміла добре смерекову мову. Почала я писати дуже рано… писала, бо чула душевну  потребу вилити на папір ті враження, якими напувала мене краса природи.       7. Опрацювання вірша Смерічка                                                                                           а.)Виразне читання вірша учнем                                                                                                                Дзвенить, грає срібна річка, а в кришталеву воду                                                           Задивилась смерічка та й на свою вроду.                                                                        Гей, виросла та й висока, та нема їй пари.                                                                                                Пила воду із потоку, із сивої хмари.                                                                                              Брала пахощі з роси у весняну пору,                                                                                          Вибуяла так на вітрі, виросла угору.                                                                                б.)Словникова робота                                                                                                                    Врода-краса.                                                                                                                            Потоки-малі річки.                                                                                                                    Вибуяла-виросла.                                                                                                                    в.)Читання вірша мовчки                                                                                                         г.)Бесіда на основі прочитаного                                                                                                       -Про що мова у вірші?                                                                                                                         -Як ви розумієте вислів кришталева вода “?                                                                                           -Що необхідно смерічці, щоб вирости?                                                                           д.) Робота в парах                                                                                                                  –Знайдіть у вірші словосполучення:  пила воду, брала пахощі з роси.                                                        –Знайдіть слова вжиті в переносному значенні.                                                                                      (Дзвенить, грає, задивилась, пила, брала.)                                                                              е.)Читання вірша “ ланцюжком’’                                                                                                         ІV.  Підсумок уроку                                                                                                            1.Рефлексія                                                                                                                                      -Чи сподобався вам сьогоднішній урок?                                                                                                     -Що нового дізналися?                                                                                                            2.Робота в парах                                                                                                                               -Спробуйте відгадати кросворд по творчості Марійки Підгірянки.                               1.Справжнє прізвище М. Підгірянки ?                                                                                           2.Де пройшло дитинство поетеси ?                                                                                                   3.Ким працювала Марійка?                                                                                                                                 4.Хто навчив дівчинку читати та писати?                                                                                                              V. Домашнє завдання                                                                                                                            Вивчити вірш Марійки Підгірянки напамять (на вибір).

docx
Додав(-ла)
Баюрак Галина
Додано
30 січня 2019
Переглядів
1248
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку