Урок. "Образ Геркулеса в романі Ж. Верна".

Про матеріал

Урок для учнів 6 класу. Предмет зарубіжна література. 1 семестр.Мета: охарактеризувати Геркулеса, перевірити знання тексту, визначити в процесі роботи риси характеру героя; розвивати в учнів навички аналізу художнього твору, вміння висловлювати особисте ставлення до проблем, порушених у романі, образне мислення та мовлення; виховувати позитивні риси характе­ру: вірність друзям, готовність прийти на допомогу в найскрутніші хвилини життя.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і вироблення на їхній основі вмінь і навичок.

Богатырская наша сила,

Сила воли и сила духа.

З пісні

Перегляд файлу

6 клас зарубіжна література                                                                                               ______________

Чорна О.О.

Тема:   Образ Геркулеса в романі Ж. Верна.

Мета: охарактеризувати Геркулеса, перевірити знання тексту, визначити в процесі роботи риси характеру героя; розвивати в учнів навички аналізу художнього твору, вміння висловлювати особисте ставлення до проблем, порушених у романі, образне мислення та мовлення; виховувати позитивні риси характе­ру: вірність друзям, готовність прийти на допомогу в найскрутніші хвилини життя.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань і вироблення на їхній основі вмінь і навичок.

                                                              Богатырская наша сила,

                                                              Сила воли и сила духа.

                                                                                                     З пісні

                                                 Хід уроку

1. Організаційний момент.


Кожен учень в клас прийшов

І приніс сюди веселість і бадьорість.

За знаннями радісно зайшов,

Щезли втома, лінь, розмови і суворість.

Друзі, посміхнемося разом,

 Навкруги все стане лагідним, приємним.

Дружно до роботи візьмемось –

 урок наш буде милим, теплим.

Бажаю вам приємної роботи на уроці.


2.  Підготовка до сприйняття теми уроку.

— Погляньте на фото й малюнки на дошці. Що ви знаєте про цих людей? Що об’єднує їх усіх?

Давид — біблійний герой, який переміг велетня Голіафа.      

Геракл — міфічний герой, який здійснив 12 подвигів.     

Добриня Микитович та Ілля Муромець — російські богатирі, герої билин. 

Брати Клички — чемпіони світу з боксу.

Василь Вірастюк — найсильніша людина у світі, переможець «Богатирських ігор». 

— Усіх цих людей об’єднує те, що вони фізично сильні, витривалі та вирізняються високою моральністю. Їх можна назвати одним словом — богатирі. А кого з героїв романа Ж. Верна можна поставити в цей ряд? Правильно, Геркулеса. Навіть його ім’я підказує нам це. Спробуємо довести слушність цієї думки.

3.  Оголошення теми, мети, епіграфу до уроку.

4. Мотивація навчальної діяльності.

- Визначимо, яких результатів очікує кожен із вас від уроку.

                     Інтерактивна вправа "Мікрофон"

Починати свою відповідь, як завжди, можете словами:

  • Цей урок навчить мене…
  • Я очікую від цього уроку…
  • Цей урок познайомить мене…
  • На цьому уроці я хочу дізнатися….

5. Актуалізація опорних знань.

        Вікторина «Чи уважний ти читач?»

1.Чим кормили невільників по дорозі до ринку продажу рабів?

(Хлібом із маніокового борошна та бататами.)

      Словникова робота:

(Маніок- тропічна рослина.З неї виготовляють борошно – один із основних харчових продуктів у Екваторіальні й Африці.

Батат – солодка картопля, багаторічна рослина з повзучими стеблами, в їжу вживаються печені бульби.Важлива харчова культура, поширена по всій тропічні й Африці .)

2.Що таке Казонде? (Казонде- місто,розташоване за 300 миль від гирла Кванзи, один із головних невільничих ринків Анголи)

3.Скажіть , що таке «Лаконі» і як виглядали тубільці, ідучи на «Лаконі»?

(Лаконі – ярмарок,на якому в тому числі продавали і рабів. Збираючись на лаконі  тубільці робили найкращі зачіски: чоловіки заплітали товсті коси і викладали їх на тімені високим шиньйоном,жінки завивали волосся у дрібні завитки  і щедро намащували його масною глиною або сандаловою смолою,так що воно ставало схожим на черепицю… Див. главу «Ярмарок»)

4.Хто із героїв роману стверджував, що він має небесне походження ?

( Муані – Лунга)

5. «Раптом із заростей вихопилася якась здоровенна істота і кинулася до вченого. Вона схопила його однією рукою за комір, а другою за штани  і, не давши спам`ятатись потягла в хащі»… Що це була за істота?

6. Доповніть речення: «Коли команда Діка Сенда пливла на пірозі рікою «Раптом з правого берега  долинув якийсь глухий шум,наче в темряві запрацювало водночас кілька великих помп»…( То прийшло на водопій велике стадо слонів )

                                   Кому з героїв належать слова.?

1.«Але пам`ятай:крапля крові вогняної води за краплю крові білої людини…»(Негору).

2.« Тут…за 120 миль од берега океану …3 грудня  1871 року … мене смертельно ранив і пограбував  мій провідник Негору». ( Семюель Вернон)

3. «Місіс Велдон і малого Джека понесли в кітанді. Їх супроводить Гарріс і Негору. З ними містер Бенедикт і …» (Геркулес)

                                           Розв'язування кросворда.

1 Одна з найбільших річок Анголи. (Кванза).

 2. Континент, на який потрапили мандрівники зі шхуни «Пілігрим». (Африка).

 3. Давня французька міра до­вжини. (Льє, 4,5 км).

4. Слід на воді за кормою судна. (Кільва­тер).

 5. Ім'я наймолодшого ге­роя роману. (Джек).

 6. Кузен мі­сіс Уелдон. (Бенедикт). 7. Мета­лева — зі спеціального немагніт­ного сплаву або дерев'яна шафа, у верхній частині якої встанов­лено компас. (Нактоуз).

      Прочитайте утворене слово. Що воно означає у романі?(корабель)

       6.  Вивчення нового матеріалу.

                  Характеристика Геркулеса.

1. Бесіда.

- Кого знаходять на «Вальдеку» моряки з «Пілігрима»?

 - Ім’я героя вже промовляє само за себе — Геркулес. Як ви вважаєте, чому хлопця називали саме так? (Він був дуже сильним фізично.)

- Скільки років Геркулесові? (25–30 років)

- Яке походження героя? (За походженням він негр, разом з батьками жив у Сполучених Штатах Америки, народився не рабом, як багато інших негрів, а вільною людиною.)

- Де працював Геркулес? (На плантації у Південній Австралії, тепер повертався додому.)

- Розкажіть від імені старого Тома про те, що могло статися з ко­раблем «Вальдек» і чому п'ятеро темношкірих пасажирів: Остін, Актеон, Геркулес, Бет і його батько Том — були залишені на судні гинути?

                                         Історична довідка

    1861 р. став початком Громадянської війни Північних і Південних Штатів Америки. Ні Північ, ні Південь спочатку навіть не підозрюва­ли, що конфлікт через проблему рабства переросте в тривалу та крива­ву громадянську війну. Врешті, економічна перевага Півночі принесла їй перемогу. За війну Південь втратив 258 тис, а Північ майже 359 тис. чоловік. 1 січня 1863 р. вступив у силу закон про звільнення рабів.

      Чорношкіре населення отримало довгоочікувану волю. Але здобу­та вона була дорогою ціною.

   Усне малювання.  Опишіть зовнішність героя, викорситавши цитати з роману. «Коли гігант Геркулес починав тягнути яку-небудь снасть, інші матроси могли стояти склавши руки. Ця могутня людина, ростом у 6 футів з лишком, могла замінити собою лебідку». «— Ви, мабуть, силань, Геркулесе,— сказав містер Гарріс.— На африканських невільничих ринках за вас заплатили б чимало.

— Не більше, ніж я вартий,— сміючись, відповів Геркулес.— І покупцям довелося б довгенько побігати, щоб спіймати мене».

http://www.zarlit.com/lesson/6klas_1/6klas_1.files/image058.jpg- Назвіть вчинки героя

- Про які риси характеру свідчать вчинки Геркулеса? - Відданість; - доброта; - чуйність;- сміливість; - прагнення допомогти;- скромність.

- Як ставляться до Геркулеса інші герої? (Ним захоплюються всі, навіть Негоро й Гарріс повинні визнати його велику фізичну силу й пов’язані з цим неабиякі можливості. Друзі ж цінують доброту і чуйність Геркулеса, прагнення завжди прийти на допомогу.)

- Висловіть своє ставлення до героя. (Хлопцям, мабуть, хотілося б бути схожими на цього богатиря, а дівчата захоплені сильним і благородним велетнем, поряд з яким почуваєшся спокійно й захищено.)

                              Літературні паралелі     «Відгадай героя за цитатою»

1) «У будинку всі спали, спав і малий хлопчик, коли раптом почув якесь дивне сичання. Прокинувся хлопчик і побачив просто над собою зміїні пащі й червоні бридкі очиці. Миттю схопив він їх за шию і став душити». (Геракл)

2) «Коли я пас вівці брата свого, то траплялося мені боротися з левом, який викрадав вівцю з отари. Я брав його за гриву і вбивав. Так само я умертвив і ведмедя, який напав на овець. Бог, який урятував мене від лева й ведмедя, врятує мене і від Голіафа». (Давид) 3) «Хоч як борсався немейський лев, та зрештою герой його переміг, а тоді завдав собі на плечі велетенську тушу і попрямував у Мікени, до царського палацу». (Геракл)

4) Как отроду он был пяти годов,

Стал ходить по улочке,

Стал с ребятами боротися.

Как не стало ему да поединщика

Среди малых-то ребят — двадцати годов.

                  (Добриня Микитович)

Фізкультхвилинка.


Раз! Два! Час вставати:

Будемо відпочивати.

Три! Чотири! Присідаймо,

Швидко втому проганяймо.

П’ять! Шість! Засміялись,

Трішечки понахилялись.

Зайчик сонячний до нас

Завітав у вільний час.

Будем бігати, стрибати,

Щоб нам зайчика впіймати.

Прудко зайчик утікає

І промінчиками грає.

Сім! Вісім! Час настав

Повернутись нам до справ.


  • Дослідіть, чи вдається пасажирам із «Вальдека» швидко стати справжніми моряками? («Негри старанно виконували свою роботу, з кожним днем удосконалюючись у матроському ремеслі. Том став боцма­ном, товариші одностайно обрали його на цю посаду».

- На чию допомогу  сподівався Дік Сенд, потрапивши до полону? Дослідіть хід думок героя. {«Сам тільки Геркулес міг би допомогти бідолашній місіс Уелдон. Та як сподіватися на таке чудо? Дік Сенд відчайдушно чіплявся за цю надію. Він вірив, що Геркулес живий... Юнак уявив, як Геркулес непомітно пробирається в табір, змішується з юрбою чорних, як і він, невільників, і, обдуривши пильність варти, підпов¬зає до нього, Діка. Велет-негр звільняє його, і вони тікають у ліс»).

- Геркулес вирвався з полону, але його оточували джунглі, дикі звірі, войовничі племена тубільців. Чому тоді товариші заздрили втікачеві? {«Небезпека чикала й на нього в цій дикій країні, але він був вільний і міг боротися за своє життя». Старий Том був поруч зі своїм сином, але «розплачувався за це дорогою ціною» — наглядач б'є Бета нагаєм, а він не може «заступити сина собою»).

- «Не занепадайте духом і не втрачайте надії, містере Дік. Я думаю про всіх вас і втік тільки для того, щоб якось допомогти вам». Що означали ці слова для юнака?

           Переказ епізоду «Порятунок Діка Сенда».

Переказ від імені очевидців події «Поява мганнги в Казонде».

  • Чи був ризикований прихід Геркулеса-втікача в образі чаклуна до факторії? Поясніть мотиви такої поведінки героя.

                               Дослідницька робота.

  • Довести цитатами з тексту, що врятовані негри стали справжніми друзями

Діка Сенда.

                               Інтерв’ю з Геркулесом.

- Розкажіть, будь ласка, про ваші дії під час подорожі морем та сушею.

- Як вам вдалося втекти від работорговців?

- Що ви зробили для порятунку Діка?

- Як ви визволили з полону місіс Уелдон і Джека?

7.  Закріплення вивченого.

    Через знакову систему букв намалювати портретну характеристику образу

Геркулеса з подальшим коментарем.

Г – гордий, гуманний

Е – емоційний

Р – рішучий

К – кмітливий

У – уважний

Л – ласкавий

Е - ерудований

С – самостійний, стриманий, сміливий

 Схема, складена протягом уроку. «Інформаційне гроно»

                                     Риси характеру Геркулеса

                Проблемне питання

-                    Які риси, з погляду автора, характеризують справжню людину?

8.  Домашнє завдання.

Скласти цитатну характеристику Геркулеса.
Повторити розділи, присвячені Гаррісу та Негору

Індивідуальне завдання. Виникнення рабства.

Намалювати малюнок.

9. Підсумок уроку.

Вчитель: Всі герої роману захоплюються Геркулесом, навіть Негоро й Гарріс повинні визнати його велику фізичну силу й пов’язані з цим неабиякі можливості. Друзі ж цінують доброту і чуйність Геркулеса, прагнення завжди прийти на допомогу.

    Образ Геркулеса приваблює поєднанням великої фізичної сили й доброти, благородства, скромності. Такий герой нагадує нам ізраїльського Давида, російських богатирів, давньогрецького Геракла. Образ силаня, захисника завжди був улюбленим у різних народів за будь-яких часів.

   «Мікрофон»

1) Яка риса вдачі Геркулеса вам найбільше подобається?

1) Які риси, з погляду автора, характеризують справжню людину?

2) У чому привабливість образу Геркулеса ?

3) Чи хотіли б ви мати такого друга, як  Геркулеса? Чому?

4)  Що означає – бути людиною?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
6114
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку