Урок."Романтика подорожей, велич науки та знань як основний пафос твору Ж.Верна".

Про матеріал

Розробка уроку для учнів 6 класу. Предмет - зарубіжна література. 1 семестр.Романтика подорожей, велич науки та знань як основний пафос твору Ж.Верна.

Мета: перевірити знання учнями тексту роману, географічних назв, що в ньому зустрічаються; ознайомити з культурою, звичаями африканців; виховувати допитливість, повагу до науки та техніки; розвивати творчу уяву, навички зв'язного мовлення, спілкування, аналізу й систематизації навчального матеріалу, уміння висловлювати свою думку та обґрунтовувати її цілеспрямованість; формувати читацькі, літературні, комунікативні компетентності.

Тип уроку: комбінований.

Мандри навчають терпіння.

І. Дізраелі

Перегляд файлу

6 клас зарубіжна література                                                                                               ______________

Чорна О.О.

Тема: Романтика подорожей, велич науки та знань як основний пафос твору Ж.Верна.

Мета: перевірити знання учнями тексту роману, географічних назв, що в ньому зустрічаються; ознайомити з культурою, звичаями африканців; виховувати допитливість, повагу до науки та техніки; розвивати творчу уяву, навички зв’язного мовлення, спілкування, аналізу й систематизації навчального матеріалу, уміння висловлювати свою думку та обґрунтовувати її цілеспрямованість; формувати читацькі, літературні, комунікативні компетентності.

Тип уроку: комбінований.

                                                                     Мандри навчають терпіння.

                                                                                                          І. Дізраелі

                                                      Хід уроку

  1.  Організаційний момент.

Емоційний настрій до заняття

Дзвоник всім нам дав наказ –

До роботи швидше в клас

Біля парти станем чемно –

Час хай лине недаремно.

Будьмо уважні й старанні всі –

Сядьмо рівненько на місця свої.


  1.  Актуалізація опорних знань.

                                 Літературний диктант

1. Ім'я головного героя.

2. Кухар на кораблі.

3. Одна із найбільших річок Анголи.

4.  Континент, на якому опинилися мандрівники зі шхуни «Пілігрим».

5. Один із персонажів.

6. Незакріплений кінець реї на кораблі.

7. Слід на воді за кормою судна.

8. Повне ім'я п'ятнадцятирічного капітана.

9. Ім'я містера Велдона.

10. Прізвище головного героя.

11. Ім'я хлопчика зі шхуни « Пілігрим»

http://www.zarlit.com/lesson/6klas_1/6klas_1.files/image064.jpg12. Назва, що означає, ким був Бенедикт для місіс Велдон.

13. Ім'я старої няньки.

14. Один із персонажів твору.

  Відповіді: 1. Дік. 2. Кок3. Кванта. 4. Африка. 5. Актеон. 6. Нок. 7. Кільватер. 8. Річард.9. Джеймс. 10. Сенд. 11. Джек. 12. Кузен. 13 Нен.   14. Негору.

                       Літературний ребус

  Відгадайте прізвища першовідкривачів но­вих земель, які згадуються в романі Ж. Бер­на «П'ятнадцятирічний капітан».(див дод) Відповідь: 1. Лівінгстон. 2. Камерон. 3. Стенлі. 

                      Бесіда:

   Яку роль повинен був зіграти у житті місіс Уелдон, Джека, Бенедикта один з них? (Лівінгстон міг урятувати їх, якби не його передчасна смерть.)

   Які почуття викликають у вас ці люди? Чому? (Почуття захоплення, поваги, бо вони безстрашні, розумні, віддані своєму покликанню люди. Вони жертвують навіть своїм життям заради нових відкриттів для всього людства.)

Завдання:

— На дошці записаний вислів знаменитого філософа Діогена, та замість де­яких слів ми бачимо лише набір літер.

    Відгадайте слова, переставивши літери, й прочитайте крилату фразу Діоге­на. Поясніть його думку. (знання, невігластво).

                                       Кросворд «Географічний»

http://www.zarlit.com/lesson/6klas_1/6klas_1.files/image065.jpgПо горизонталі:

1. Як називали водоспад, до якого потрапив Дік Сенд? (Нтама)

2. До якого океану випадково потрапили мандрівники? (Атлантичний)

3. Яку річку туземці називали Кванго? (Конго)

4. Які гори очікували побачити герої роману? (Анди)

5. На якому континенті несподівано для себе опинилися пасажири «Пілігрима»? (Африка)

6. Якою країною, на думку мандрівників, вони подорожують? (Болівія)

7. Куди обіцяв провести героїв Гарріс? (Атакама)

8. Куди повинен був повернутися «Пілігрим»? (Сан-Франциско)

                Бесіда.

       Чи подобається вам подорожувати?

       Чим саме приваблюють вас подорожі?

       Які подорожі вам запам’яталися найбільше?

       Що людина зазвичай очікує від подорожі?

       Про що потрібно знати перед початком подорожі? (Маршрут, тривалість, супутники...)

       Що є найважливішим для початку подорожі?

       Чи сподобалося вам подорожувати разом з командою «Пілігрима»?

  1. Оголошення теми, мети, епіграфу до уроку.  
  2. Мотивація навчальної діяльності.

             - Визначимо, яких результатів очікує кожен із вас від уроку.

                     Інтерактивна вправа "Мікрофон"

Починати свою відповідь, як завжди, можете словами:

  • Цей урок навчить мене…
  • Я очікую від цього уроку…
  • Цей урок познайомить мене…
  • На цьому уроці я хочу дізнатися….

    5.   Основний зміст уроку.

1. Слово вчителя

— Відомо, що Ж. Верн був не лише письменником, але й дослідником. Він із захопленням вивчав різні науки, про що свідчать залишені ним 20 тис. зошитів з виписками з наукової літератури. У творах Ж. Верна пригоди поєднуються з наукою, тому їх називають науковими романами.

2. Складання схеми «Наука  і техніка у романі Ж. Верна "П'ятнадцятирічний капітан" ».

Коментар учнів

3. Бесіда

    Ж. Верн створив цікаві й пізнавальні наукові романи. У його творах з'явився новий образ науковця, який дещо від­різняється від попередніх.

- Як звуть героя-науковця в романі «П'ятнадцятирічний капітан»? (Бене­дикт, кузен місіс Уелдон)

- Яку науку він обожнює? (Ентомологію, науку про комах)

- Про що мріє Бенедикт? (Знайти невідому комаху зробити відкриття)'

- Як можна охарактеризувати цю людину? (Бенедикт дивак, людина «не
від світу сього». Найбільша цінність для нього це комахи, навіть якщо
це огидний тарган або небезпечна муха цеце. Бенедикт освічена у своїй
галузі людина, але безпорадна у звичайному житті, немов дитина, що по­
требує постійної опіки. Ж. Верн зображує свого героя комічним: він так і не
зміг знайти невідому комаху, а «шестиніг Бенедикта» виявився звичайні­
сіньким павуком, якого Геркулес випадково позбавив двох лапок. Можливо,
науковець занадто багато думав про славу?)

Фізкультхвилинка


Раз! Два! Час вставати:

Будемо відпочивати.

Три! Чотири! Присідаймо,

Швидко втому проганяймо.

П’ять! Шість! Засміялись,

Трішечки понахилялись.

Зайчик сонячний до нас

Завітав у вільний час.

Будем бігати, стрибати,

Щоб нам зайчика впіймати.

Прудко зайчик утікає

І промінчиками грає.


Сім! Вісім! Час настав Повернутись нам до справ


4. «Чи готовий ти стати капітаном?» (в групах)

 Дослідіть назви оснастки корабля та зробіть відпо­відні написи на зображен­ні вітрильника (на карт­ках).

    Оснастка судна: фок-мачта (1), фок (2), марсель (3),  брамсель (4), бом-брамсель (5), грот-мачта (6), косий грот (7), топсель (8), стакселі (9,10,11), бушприт (12), клівери (13,14,15)

5 Розповісти за картою про шлях «Пілігріма»

(Демонстрація карти з позначеним шля­хом «Пілігрима». Коментар учнів щодо. О.Пасхи, який слугував «орієнтиром» мандрівникам тощо.)

http://www.zarlit.com/lesson/6klas_1/6klas_1.files/image063.jpgМожливий шлях «Пілігрима»

6 «Розгадуємо загадку»

       Мандри та подорожі можуть бути небезпечними. Розкрийте таємницю літер «С» «В». (Самюель Вернон найняв Негоро провідником, але Негоро обдурив його, обікрав і вбив. Помираючи, С. Вернон зміг написати декілька слів про все, що сталося, власною кров'ю. Так, опинившись в Африці, герої твору дізналися і про справжню сутність Негоро, і про долю хазяїна Дінго.)

                 Бесіда

• Як героям стали у пригоді знання з біології та географії? (Завдяки їм герої зрозуміли, що вони знаходяться не в Америці, як переконував їх Гарріс, а в Африці.)

Рослини Комахи Тварини підказували мандрівникам, що вони в Африці

                    Головоломка

      Разом із равликом пригадайте, які рослини рос­туть в Африці. (Папороть, папірус, манго, паль­ма, орхідея, ліана, бамбук, рис, кукурудза, гра­нат, лимон, кунжут, перець)

     Усне малювання

Зачитайте (перекажіть) уривки з розділу «Ярмарок», які розповідають про:

а) одяг, зачіски туземців;

б) продукти, рослини, що вирощують африканці;

http://www.zarlit.com/lesson/6klas_1/6klas_1.files/image067.jpgв) гроші туземців;

г) звичаї місцевих племен.

Зробіть висновки про своєрідність культури африканських племен. Скористайтеся ілюстраціями:

http://www.zarlit.com/lesson/6klas_1/6klas_1.files/image066.jpg

                     Зачіски                                                     Теммбо — африканське татуювання

6.Закріплення вивченого.

           Вікторина.

  1. Джек «гадав, що м'ячі, повітряні кулі, ляльки, паяци ростуть просто на гілках» дерева. Назвіть його. (Каучуконос)
  2. Від укусів якої комахи гинуть каравани в'ючних тварин? (Муха цеце.)
  3. Чому кузен Бенедикт відчував огиду до квітів? («...деякі квіти ловлять комах своїми пелюстками і висмоктують їх!»)
  4. Які звірі мали загризти Геркулеса, який непомітно йшов услід за невільничим караваном? (Леви і гієни.)
  5. «Проминули два охоплені пожежею села... Поля спустошені...» Що вирощували селяни на своїх полях? (Маїс, сорго, боби, земляні горіхи.)
  6. Від «велетенських» щелеп цих комах тікають на­віть леви та слони. Назвіть комах. (Терміти.)
  7. Чому волохату істоту, яку приніс Геркулес, кузен Бенедикт зарахрав до класу комах? (Вона мала шість ніжок, а це свідчення того, що це комаха.)
  8. «Терміти куди хитріші за нас!» Доведіть, що кузен Бенедикт говорив правду. (У термітів дуже розвинений інстинкт самозбереження. Вони відчули загрозу повені й вчасно залишили термітник.)

9. Цих пташок індіанці називають «сонячним про­мінням», «царицями квітів», «небесними квітами», а їхнє пір'я вони вплітають у прикраси. Назвіть пташок. Чи побачив їх в Африці Джек? (Колібрі. Не побачив.)

7. Підбиття підсумків уроку

                              1«Продовжте речення»

  • Наука    потрібна   людині для того, щоб... .

- Наукові винаходи можуть приносити не тільки... .

-  Ж. Верн вірив у силу на­уки і... .

- Для цікавої подорожі необхідні...

- Справжньому мандрівникові треба знати...

- Щоб вижити в екстремальній ситуації, мандрівникові треба бути...

- Подорожі потрібні людині, щоб...

7 Домашнє завдання

Написати твір  «Велич науки і знань» за романом Ж. Вер­на «П'ятнадцятирічний капитан». Підготувати малюнки із зображенням тварин, комах, рослин, назви яких зустрічаються в романі.

 Слово вчителя

— Ж. Верн вірив у силу науки і технічного прогресу й сподівався, що вони

допоможуть людям жити цікаво, комфортно й щасливо.

   Іменем великого мандрівника і «винахідника» названо чимало сучасних ту­ристичних агентств світу. А ще на честь Ж. Верна було названо один з кратерів на Місяці. Кратер Ж. Верна межує з Морем Мрії...


                                    Мандри навчають терпіння.

                                                      І. Дізраелі

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Складання схеми «Наука  і техніка у романі Ж. Верна "П'ятнадцятирічний капітан" ».

4. «Чи готовий ти стати капітаном?» (в групах)

 Дослідіть назви оснастки корабля та зробіть відпо­відні написи на зображен­ні вітрильника (на карт­ках).

 Оснастка судна: фок-мачта (1), фок (2), марсель (3),

брамсель (4), бом-брамсель (5), грот-мачта (6),

косий грот (7), топсель (8), стакселі (9,10,11),

бушприт (12), клівери (13,14,15)

Чи уважний ти читач?

Кросворд «Географічний»

1Як називали водоспад, до якого потрапив Дік Сенд?

2До якого океану випадково потрапили мандрівники?

3Яку річку туземці називали Кванго?

4Які гори сподівалися побачити герої роману?

5На якому континенті несподівано для себе опинилися пасажири «Пілігри­
ма»?

6Якою країною, на думку мандрівників, вони подорожують?

7Куди обіцяв провести героїв Гарріс?

8Куди повинен був повернутися «Пілігрим»?
Ключове слово—

9 Як героям стали у пригоді знання з біології та географії? (Завдяки їм герої зрозуміли, що вони знаходяться не в Америці, як переконував їх Гарріс, а в Африці.)

 

Рослини Комахи Тварини

10 Головоломка

Разом із равликом пригадайте, які рослини рос­туть в Африці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
3643
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку