Тема. Олександр Олесь. Драма-казка «Микита Кожум’яка». Найнапруженіші епізоди в казці. Своєрідність побудови драматичного твору.
Мета: ознайомити учнів із змістом драми-казки, особливостями побудови драматичного твору; виробляти уміння виразно читати за особами драму казку, виділяти в ній найнапруженіші епізоди, з’ясовувати зв’язок історичного минулого із сучасністю; виховувати шанобливе ставлення до заповітів наших предків.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Методи,прийоми: гра «Всезнайки», бесіда з елементами розповіді, наочні, вікторина, читання в особах, робота в парах, у групах, «Незакінчені речення», рефлексія.
Обладнання: таблиця, кросворд, ілюстрації до п’єси, маски, роздатковий матеріал.
Перебіг уроку
І. Організація класу.
Аутотренінг
Щоб налаштуватися на роботу, проведемо аутотренінг. Заплющте очі, покладіть руки на коліна, сядьте зручно й повторюйте за мною:
Ми любимо читати, відкривати нове, цікаве.
Ми хочемо багато знати й ділитися своїми знаннями.
Ми міркуємо, замислюємося, аналізуємо.
Ми – школярі, ми – творчі, кмітливі, розумні!
Доведемо це!
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Але перш ніж перейти до вивчення нового матеріалу, нам потрібно виконати одне завдання.
Перед вами «Таблиця всезнайок» із секторами різних кольорів. Сині квадрати (с) – запитання з біографії поета; зелені (з) – із теорії літератури; жовті (ж) – із вивченого раніше матеріалу; червоні (ч) – запитання за поезіями Олександра Олеся.
Ви по черзі обираєте квадрат певного кольору і відповідаєте на запитання.
с |
з |
ж |
ч |
ж |
ч |
з |
с |
Запитання з біографії (сині).
Запитання з теорії літератури (зелені).
Запитання з раніше вивченого матеріалу (жовті).
Запитання за поезіями Олександра Олеся (червоні).
ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Ще з дитинства Олександра Олеся вабив театр. Часом узимку, щоб подивитися якусь українську п’єсу, він долав двадцять верст. Це непереборне захоплення театром певним чином визначалося обдаруванням поета – він зіграв десятки ролей у самодіяльному театрі, створив цілу низку драматичних етюдів, тісно спілкувався з театральними діячами. Щоправда сценічна доля його творів не завжди була щасливою.
Але театр він любив, не менше, ніж поезію. Серед драматичного доробку автора окремо виділяють драму-казку «Микита Кожум’яка», написана за мотивами народних переказів.
Тема. Олександр Олесь. Драма-казка «Микита Кожум’яка». Найнапруженіші епізоди в казці. Своєрідність побудови драматичного твору. (Запис у зошити).
- Як ви гадаєте, яка мета нашого уроку?
ІV. Засвоєння нових знань.
«Екскурсія в минуле»
- Коли відбуваються події, описані в драмі - казці? (Протягом Х-ІХ ст.. русичі вели напружену боротьбу з печенігами).
- Хто такі печеніги? (Кочові племена тюрського походження, які здійснювали грабіжницькі набіги на сусідні племена, країни).
«Чи уважний ти читач!»
Гра «Шукачі скарбів»
Знайдіть гіперболи у творі Олександра Олеся «Микита Кожум’яка», які розкривають богатирську силу юнака.
« Вже з трьох літ боров мене!»
«Раз колись коня мій син
Перекинув через тин».
«Таку руку має він
Не з заліза – з криці лита!»
«Микита Змія взяв,
Ще раз об землю вдарив».
«Створюємо діафільм»
А зараз пригадаємо зміст казки за малюнками і створимо діафільм. Ваше завдання: знайти до кожної ілюстрації цитати з казки, а потім розмістіть їх у тій послідовності, у якій відбуваються події у казці.
Фізкультхвилинка
Вікторина «Кому належать слова»
Клас об’єднано у дві групи.
Якщо група не відповідає, слово надається наступній.
«Невже віддати мушу Змію
Дочку мою, красу, надію».
(Княгиня)
«Нехай страшні народні муки,-
А ще страшніш народний гнів».
(Дівчина)
«Хто не бореться, той раб»
(Князь)
«Мусим ми скоритись долі –
Вітром гнеться й дуб у полі»
(Перший воєвода)
«Гнулись ми, та досить гнутись
Час до вітру обернутись!»
(Другий воєвода)
«На двобій із лютим Змієм
Мусиш, лицарю, піти».
(Дівчинка)
- Чого прагнув Князь для свого народу?
V. Закріплення матеріалу.
Читання уривка драматичної казки в ролях з елементами костюмів.
Слово вчителя
- Чи доводилося вам бути в театрі і дивитися виставу?
Усе відбувається як у реальному житті, а ви є ніби співучасником театральної постановки. В основі вистави лежить дія ( від гр. «дія» драма).
- Який же твір називається драматичним?
Робота з підручником
У цьому нам допоможе підручник. Самостійно опрацюйте статтю «Драматичний твір і його побудова».
Відповідь учнів на поставлене запитання.
Розгадування кросворду «Особливості драматичного твору».
Запитання до учнів
- Зі скількох картин складається п’єса «Микита Кожум’яка»?
- Прочитайте перші ремарки до кожної картини.
- Чому твір «Микита Кожум’яка» - це казка?
VІ. Підсумок уроку
«Незакінчені речення»
Читаючи драму-казку «Микита Кожум’яка», я хвилювався тому, що…
«Микита Кожум’яка» є драматичним твором тому, що…
Рефлексія
Діти, у вас на столах – кружечки трьох кольорів: червоного, зеленого, жовтого.
Підніміть кружечок:
- червоного кольору – якщо ви засвоїли матеріал уроку, справилися з усіма завданнями;
- зеленого – якщо зрозуміли матеріал, але відчуваєте труднощі;
- жовтого – якщо вам матеріал уроку потрібно ще допрацювати вдома.
Оцінювання учнів
VІІ. Домашнє завдання
Схарактеризувати образ Микити Кожум’яки.
Вивчити терміни.