Урок"Олександр Олесь. Драма-казка «Микита Кожум'яка".Найнапруженіші епізоди в казці. Своєрідність побудови драматичного твору".

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань.Ознайомити учнів із змістом драми-казки, особливостями побудови драматичного твору; виробляти уміння виразно читати за особами драму казку, виділяти в ній найнапруженіші епізоди, з’ясовувати зв’язок історичного минулого із сучасністю; виховувати шанобливе ставлення до заповітів наших предків.
Перегляд файлу

Тема. Олександр Олесь. Драма-казка «Микита Кожум’яка». Найнапруженіші епізоди в казці. Своєрідність побудови драматичного твору.

Мета: ознайомити учнів із змістом драми-казки, особливостями побудови драматичного твору; виробляти уміння виразно читати за особами драму казку, виділяти в ній найнапруженіші епізоди, з’ясовувати зв’язок історичного минулого із сучасністю; виховувати шанобливе ставлення до заповітів наших предків.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Методи,прийоми: гра «Всезнайки», бесіда з елементами розповіді, наочні, вікторина, читання в особах, робота в парах, у групах, «Незакінчені речення», рефлексія.

Обладнання: таблиця, кросворд, ілюстрації до п’єси, маски, роздатковий матеріал.

 

Перебіг уроку

 

І. Організація класу.

 Аутотренінг

Щоб налаштуватися на роботу, проведемо аутотренінг. Заплющте очі, покладіть руки на коліна, сядьте зручно й повторюйте за мною:

Ми любимо читати, відкривати нове, цікаве.

Ми хочемо багато знати й ділитися своїми знаннями.

Ми міркуємо, замислюємося, аналізуємо.

Ми – школярі, ми – творчі, кмітливі, розумні!

Доведемо це!

 

ІІ. Актуалізація опорних знань.

 Але перш ніж перейти до вивчення нового матеріалу, нам потрібно виконати одне завдання.

 Перед вами «Таблиця всезнайок» із секторами різних кольорів. Сині квадрати (с) – запитання з біографії поета; зелені (з) – із теорії літератури; жовті (ж) – із вивченого раніше матеріалу; червоні (ч) – запитання за поезіями Олександра Олеся.

 Ви по черзі обираєте квадрат певного кольору і відповідаєте на запитання.

 

с

з

ж

ч

ж

ч

з

с

 

Запитання з біографії (сині).

  1. Як називається перша збірка поезій Олександра Олеся? («З журбою радість обнялась»).
  2. Які твори для дітей писав Олександр Іванович Кандиба? (Вірші, казки, переклав «Пісню про Гайявату» Лонгфелло, казки Гауфа).

 

 

Запитання з теорії літератури (зелені).

  1. Дайте визначення гіперболі? ( Поетичне перебільшення характерних властивостей чи ознак певних предметів).
  2. Що таке рима? (Співзвучне закінчення рядків у вірші)

 

Запитання з раніше вивченого матеріалу (жовті).

  1. Як називається літопис, який склав чернець Нестор? ( «Повість минулих літ»).
  2. Хто з українських поетів написав казку у віршованій формі? (В.Симоненко «Цар Плаксій та Лоскотон»).

 

Запитання за поезіями Олександра Олеся (червоні).

  1. Чому збірка Олександра Олеся називається «Княжа Україна»?
  2. На кого з князів Київської Русі ви хотіли б бути схожими?Чому?

 

ІІІ. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 Ще з дитинства Олександра Олеся вабив театр. Часом узимку, щоб подивитися якусь українську п’єсу, він долав двадцять верст. Це непереборне захоплення театром певним чином визначалося обдаруванням поета – він зіграв десятки ролей у самодіяльному театрі, створив цілу низку драматичних етюдів, тісно спілкувався з театральними діячами. Щоправда сценічна доля його творів не завжди була щасливою.

 Але театр він любив, не менше, ніж поезію. Серед драматичного доробку автора окремо виділяють драму-казку «Микита Кожум’яка», написана за мотивами народних переказів.

 Тема. Олександр Олесь. Драма-казка «Микита Кожум’яка». Найнапруженіші епізоди в казці. Своєрідність побудови драматичного твору. (Запис у зошити).

-         Як ви гадаєте, яка мета нашого уроку?

 

ІV. Засвоєння нових знань.

  «Екскурсія в минуле»

-         Коли відбуваються події, описані в драмі - казці? (Протягом Х-ІХ ст.. русичі вели напружену боротьбу з печенігами).

-         Хто такі печеніги? (Кочові племена тюрського походження, які здійснювали грабіжницькі набіги на сусідні племена, країни).

 

 «Чи уважний ти читач!» 

  1. Чому в князя  і княгині на душі такий неспокій?
  2. Скільки днів на роздуми дав Змій Князю?
  3.  Які сили, на вашу думку, уособлює Змій?
  4. Чи виявляє Князь рішучість у боротьбі зі Змієм?
  5. Для чого Князь скликав воєвод на раду?
  6. Як ви гадаєте, які слова Князя, звернені до воєвод, є найголовнішими?
  7. Що ви дізналися від братів про Микиту?
  8. Кого відправили до юнака, аби його вмовити битися із Змієм?
  9. Чому Микита виконав прохання дітей?
  10. Чому Микита переміг Змія?
  11. Які епізоди драми-казки ви вважаєте найнапруженішими і чому?

 

 

 Гра «Шукачі скарбів»

 Знайдіть гіперболи у творі Олександра Олеся «Микита Кожум’яка», які розкривають богатирську силу юнака.

 « Вже з трьох літ боров мене!»

 

 «Раз колись коня мій син

  Перекинув через тин».

 

 «Таку руку має він

  Не з заліза – з криці лита!»

 

 «Микита Змія взяв,

 Ще раз об землю вдарив». 

 

  «Створюємо діафільм»

 А зараз пригадаємо зміст казки за малюнками і створимо діафільм. Ваше завдання: знайти до кожної ілюстрації цитати з казки, а потім розмістіть їх у тій послідовності, у якій відбуваються події у казці.

  Фізкультхвилинка

  Вікторина «Кому належать слова»

 Клас об’єднано у дві групи.

Якщо група не відповідає, слово надається наступній.

«Невже віддати мушу Змію

Дочку мою, красу, надію».

(Княгиня)

«Нехай страшні народні муки,-

А ще страшніш народний гнів».

(Дівчина)

«Хто не бореться, той раб»

(Князь)

«Мусим ми скоритись долі –

Вітром гнеться й дуб у полі»

(Перший воєвода)

«Гнулись ми, та досить гнутись

Час до вітру обернутись!»

(Другий воєвода)

«На двобій із лютим Змієм

Мусиш, лицарю, піти».

(Дівчинка)

-         Чого прагнув Князь для свого народу?

 

V.  Закріплення матеріалу.

  Читання уривка драматичної казки в ролях з елементами костюмів.

  Слово вчителя

-         Чи доводилося вам бути в театрі і дивитися виставу?

Усе відбувається як у реальному житті, а ви є ніби співучасником театральної постановки. В основі вистави лежить дія ( від гр. «дія» драма).

-         Який же твір називається драматичним?

   Робота з підручником

 У цьому нам допоможе підручник.  Самостійно опрацюйте статтю «Драматичний твір і його побудова».

  Відповідь учнів на поставлене запитання.

 

  Розгадування кросворду «Особливості драматичного твору».

  1. Авторські пояснення в драматичному творі. (Ремарки)
  2. Частина драматичного твору. (Картина)
  3. Художнє оформлення сцени. (Декорації)
  4. Розмова між двома героями твору. (Діалог)
  5. Із грецького «дія». (Драма)

Запитання до учнів

-         Зі скількох картин складається п’єса «Микита Кожум’яка»?

-         Прочитайте перші ремарки до кожної картини.

-         Чому твір «Микита Кожум’яка» - це казка?

 

VІ. Підсумок уроку

  «Незакінчені речення»

 Читаючи драму-казку «Микита Кожум’яка», я хвилювався тому, що…

 «Микита Кожум’яка» є драматичним твором тому, що…

 

  Рефлексія

 Діти, у вас на столах – кружечки трьох кольорів: червоного, зеленого, жовтого.

Підніміть кружечок:

-         червоного кольору – якщо ви засвоїли матеріал уроку, справилися з усіма завданнями;

-         зеленого – якщо зрозуміли матеріал, але відчуваєте труднощі;

-         жовтого – якщо вам матеріал уроку потрібно ще допрацювати вдома.

 

Оцінювання учнів

 

VІІ. Домашнє завдання

 Схарактеризувати образ Микити Кожум’яки.

 Вивчити терміни.

 

docx
Додано
25 жовтня 2023
Переглядів
567
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку