Урок " Образ титана Прометея у світовій літературі та музичному мистецтві"

Про матеріал
Урок розвитку мовлення знайомить учнів з літературними та музичними інтерпретаціями образу Прометея
Перегляд файлу

Конспект уроку розвитку мовлення у 8 класі

Тема: Образ титана Прометея у світовій літературі та

           музичному мистецтві

Мета: ознайомити учнів з літературними інтерпретаціями образу Прометея, поглибити знання про «вічні образи» літератури; розвивати вміння давати характеристику герою за його вчинками і поведінкою; формувати в учнів розуміння того, чому Прометей  став вічним образом світової літератури; розвивати навички компаративного аналізу різних видів мистецтва; вміння працювати з додатковими джерелами інформації; виховувати готовність пожертвувати власними інтересами в ім’я щастя людей, вміння співчувати чужому горю, людяність у ставленні до інших.

Обладнання: репродукції картин із зображенням Прометея ( Рубенс Пітер Пауло «Прикутий Прометей», Моро Гюстав «Прометей», Ілля Рєпін «Прометей» та інші), тексти віршів зарубіжних та українських поетів про Прометея, мультфільм «Прометей»,аудіо записи музичних творів.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

                                                                  У тому твій небесний гріх,

                                                                  Що людям зменшив ти страждання,

                                                                  Що світлом розуму й пізнання

                                                                   На боротьбу озброїв їх.

                                                                                                       Дж. Г. Байрон

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 

1. Слово вчителя.  

Історія людства – це переважно історія війн та жорстокої боротьби. За все, що ми називаємо нашими великими здобутками, – за незалежність, свободу, демократію, науково-технічний прогрес – щедро заплачено кров’ю і стражданнями мільйонів людей. Здається, що такий безжальний поступ історії мав би викоренити з наших душ добро і людяність, та, на щастя, цього не сталося. Чому? На мою думку, не в останню чергу завдяки мистецтву.

Саме мистецтво найбільш успішно і могутньо пробуджує в нашій душі її добрі начала. Це його сила дозволяє нам долати мерзенність життя і невтомно прагнути справедливості, краси і свободи, духовно очищуватися і зростати. Створені мистецтвом образи, які ми називаємо вічними, не дають все новим і новим поколінням людей зневіритися в одвічних людських цінностях: Любові, Справедливості, Милосерді…

І найпершим з таких вічних образів світового мистецтва і літератури, ніби сповитий у променях сонця, здіймається з глибин тисячоліть величний образ Прометея. 

ІІ. Оголошення теми, мети, епіграфа уроку.

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1.Слово вчителя.

Кожне покоління митців зверталося до цього безсмертного, загальнолюдського образу, вирішувало свої власні морально-етичні завдання, наповнювало його щоразу новим змістом.

У Давній Греції на честь Прометея влаштовувалися свята священного вогню. Найбільш спритні й сильні елліни запалювали смолоскипи в Академії (так називався гай, розташований поблизу Афін, в якому любили розмірковувати філософи) і бігли з ним до Афін, а в місті від того вогню засвічували нові. Можливо, з цим святом і пов’язане виникнення крилатого вислову «Прометеїв вогонь» та терміну «прометеїзм», які є символом невгасимого прагнення до свободи, до нових звершень у науці, поезії мистецтві, героїчних діянь на благо людства, до всього нового й нерозгаданого.

2. Бесіда.

        Що з давньогрецьких міфів вам відомо про Прометея?

     Що зробив для людства Прометей?

     Що означає в перекладі з грецької «Прометей»?

 

Дійсно, на згадку про велич, героїзм люди створюють твори мистецтва: від архітектурних пам’яток до художніх, музичних творів.

-Які твори мистецтва, що збереглися до наших часів розповідають нам про велич стародавніх греків?  (міфи, архітектурні споруди, скульптури, олімпійські ігри). Людина і справді досить слабка, але недаремно говорять що в людині живе іскра божа, божий вогонь, який не дає людям заспокоїтися, заставляє їх рухатися вперед, долати все нові й нові рубежі. Звідки ж у нас цей вогонь?

 

Слово вчителя:

      «Образ вогню в творах мистецтва» досить рідкісний. Його коріння сягає своїми витоками в далеке минуле.
Це язичницькі часи. В давнину поклоніння вогню було поширено майже у всіх цивілізаціях і культурах. До сих пір вогонь вшановується в багатьох країнах як символ божества на сході.,
але найближча інформація про вогонь приведе нас перш за все в Давню Грецію. Образ вогню своїм корінням уходить у сиву давнину.  Майже усі народи: від племен іранського нагір’я до індійців племені майя, звеличували священний вогонь або його дух. Про вогонь в міфах Давньої Греції є красива історія давайте послухаємо її.

     

Переказування міфу учнем

Перегляд епізодів мультфільму «Прометей»

Слово вчителя:

Всі стихії природи чітко розподілені різним богам і богиням. відповідно і
вогонь як найбільша сила природи належала богу богів - Зевсу-громовержцеві. Його силі була підпорядкована сила всіх богів у багатьох міфах древньої Греції.     

Що ж символізує вогонь Прометея у міфі? Який висновок ми можемо зробити, чому вчить нас ця історія?

    Словникова робота

У переносному значенні слово «Прометей», як і поняття «прометеїзм», «прометеїв вогонь», є уособленням самовідданості, шляхетних почуттів і вчинків людини, незгасного прагнення досягти високої мети.

 

 

Образ Прометея змальовували не лише в літературних творах чи картинах. Яскравий образ  вогню і самого Прометея створив композитор Олександр Скрябін у симфонічній поемі «Прометей».

Розповідь про світломузику О. Скрябіна
Олександр Скрябін мав рідкісну здатність – бачити в кольорі музичні образи. Це спонукало його до пошуку поєднання музики та кольору в синтетичному творі мистецтва.
Так виник задум поеми "Прометей" для симфонічного оркестру, солюючого фортепіано, хору і... світла. Це було надзвичайне явище в музичній творчості – включити до симфонічної партитури світловий рядок. На жаль, технічні умови того часу (1910 рік) не дозволили цілком реалізувати цей задум, і лише в наш час цей дивний твір був виконаний так, як мріяв Скрябін.
Зал занурений у напівморок... З першим акордом оркестру, хитким і невизначеним, на величезному екрані виникають хвилі світла, що змінюють колір, – від похмуро-фіолетового до яскравого, мов ранкова зоря. Нічого схожого на різнобарвне миготіння світла сучасних дискотек і нічого конкретно-образного – ніяких зірок, хмар чи північних сяйв. Але з кожною новою музичною темою народжується і нове світло – кольорова хвиля. І присутні в залі вже не можуть зрозуміти: чи бачать вони музику, чи чують гру світла?..
У цій світломузиці – і неясні томління, і пориви вперед і вгору, і знову розчинення в мороці невизначеності. Наприкінці – радісне звучання всього оркестру, хору і сліпуче яскраве сонячне світло, що заливає увесь екран, усю залу.
У "Прометеї" ("Поемі вогню") Скрябін не переказує сюжет античного міфу про Прометея, а передає його суть. Вогонь, який Прометей викрав у богів і віддав людям, – це символ горіння творчої думки людини, завжди спрямованої в майбутнє.
Прослухайте фрагмент поеми.

- Який темп використовує композитор для створення образу Прометея?

  • Яку кольорову гаму ви уявили, слухаючи музику?
  • Яку кольорову гаму ви доберете для зображення фантастичного полум’я (переважно «холодну» чи «теплу»)?

(Проводиться обговорення музичного фрагменту учнями).

 

1.Фізкультхвилинка:

Спробуйте за допомогою пластичних рухів створити образ вогню, спираючись на характер музичного твору.

 

Звучить музика Л.Бетховена.

     Отже, Прометей знав свою долю і свідомо її обирає. ─     Якою таємницею володіє титан? Чому він її зберігає?

     Назвіть визначальні риси образу Прометея?

     У чому полягає велич подвигу Прометея, його самопожертва для людей?

ІV. Формування нових знань та навичок учнів.

1.Слово вчителя.

Для позначення важливої риси Прометея – любові до людей – Есхіл вигадав нове слово – «філантроп» («той, хто любить людей»), яке зараз є загальновживаним. Можна говорити про монументальність образу, адже Прометей дарує вогонь розуму не одній людині чи конкретному народові -  він діє в масштабах людства, усього Всесвіту.

Образ Прометея є носієм високих моральних ідеалів, що мають велике виховне значення для наступних поколінь. Саме тому він започатковує галерею вічних образів світової літератури, до яких звертаються митці різних часів і народів.

2. Повідомлення учнів про образ Прометея в світовій та українській літературі та мистецтві.

Повідомлення учнів-літературознавців.

          Одним із перших інтерпретаторів міфу про Прометея був Гесіод. У його „Теогонії" Прометей борець проти свавільного захоплення влади  олімпійськими богами. Гесіод протиставляє Прометея Зевсові у притчі про Пандору в поемі „Роботи і дні". Тут згадується про те, як Зевса „одурив Прометей хитродумний", як громовержець придумав для людей різні клопоти, зокрема, „взявши вогонь, заховав".

           Есхіл у трагедії “Прометей закутий” зображує епізод, коли слуги Зевса Влада і Сила прикули Прометея на краю землі. Герой наважився протиставити себе самодержцю Зевсу заради любові до людей. Велич його подвигу в тому, що він знає, на які муки іде, тобто вчинок титана свідомий.

            До образу Прометея зверталося чимало німецьких письменників ─ Й.В. Гете, И.Г. Гердер, А.Шлегель. Зокрема, широкою популярністю користувався уривок з незавершеної драми Гете „Прометей". Справжнім бунтарем, який гордо кидає виклик Зевсові, представлений Прометей в інтерпретації Й.В.Гете.

Поетична пауза. Виразне читання уривка з драми  Й.В.Гете «Прометей».

 

Вгорни небо твоє, Зевсе,

Імлою хмар..

 

Повідомлення учнів-літературознавців.

           Особливої популярності образ Прометея набуває за доби романтизму. Він стає романтичним символом непокори, тираноборства і людинолюбства. Яскравим свідченням цього є спадщина видатних англійських романтиків ─ Дж. Байрона і П.Б. Шеллі, у творчості яких образ Прометея відіграє важливу роль. Недарма ж Байрона називали „Прометеєм XIX століття", а Мері Шеллі, дружина поета, зазначала, що „Прометей — душа поезії „Шеллі".

             Вірш Байрона "Прометей«, тематично пов'язаний з трагедією Есхіла "Прометей закутий". Це ліричний монолог поета, в якому містяться роздуми про долю міфічного героя, що виявився таким близьким і дорогим серцю романтика. Відомо, що Байрон був готовий віддати життя за свободу краю.

           У вірші "Прометей" висловлюється співчуття героєві, прославляється готовність пожертвувати собою заради інших.

 

Поетична пауза. Виразне читання вірша Дж.Г.Байрона «Прометей».

 

                       І

Титане! Невмирущий зір
Смертельним сповнений стражданням,
Твоїм пекельним існуванням,
Плювком божественних презирстві
Мук співчуття не доточи —
Терпи, карайся і мовчи.
Кайдани, рок, зловісний крук —
Задосить гордості наруг!
Що біль! Ти зніс і не таке,
Та душить відчуття гірке,
Що ця самотність, як гора —
Що Небо ревно добача,
Аби ні сліз, ні слухача —

І голос без відлунь вмира.

 

Повідомлення учнів-літературознавців.

          Традиційне і новаторське тісно переплітаються в драмі П.Б.Шеллі „Визволений Прометей" (1819). У передмові до цього твору автор обстоює своє право на вигадку в інтерпретації міфічного персонажа. Він підкреслює, що навіть грецькі трагіки, запозичуючи сюжети з античної міфології, не використовували їх сліпо, а намагалися піти далі в осмисленні відомих міфологічних сюжетів.

 

Поетична пауза. Виразне читання уривка з драми  П.Б.Шеллі «Звільнений Прометей».

Душа моя — чарівний човен..
 

 

 

Повідомлення учнів-літературознавців.

        Образ Прометея поширений і в українській літературі. Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко, Максим Рильський, Андрій Малишко увічнили у своїх творах пам’ять про гордого титана Прометея.

У поемі Т.Г. Шевченка "Кавказ" (1845) образ Прометея висвітлений по-новому. У свідомості поета Кавказ асоціюється зі стражданнями прикутого до скелі напівбога.

        Для Шевченка Прометей – символ стійкості народу, який бореться і перемагає.

 

Поетична пауза. Виразне читання уривка з поеми Т.Г.Шевченка «Кавказ».

 

...За горами гори, хмарою повиті,

Засіяні горем, кровію политі.

Споконвіку Прометея…

 

Повідомелення учнів-літературознавців.

          Дочкою Прометея називають Лесю Українку. Ім'я титана досить часто згадується в листах та творчості поетеси. І хоча вона не залишила окремого твору, присвяченого Прометеєві, мотиви, пов'язані з міфом про титана, з'являються в багатьох її поезіях.

 

Поетична пауза. Виразне читання уривка з твору Лесі Українки.

 

«Хай буде тьма!» — сказав наш бог земний…

 

Повідомлення учнів-літературознавців.

      До образу титана зверталися П. Г. Тичина, Л.С. Первомайський,     І.І. Нехода, М. Д. Руденко.

       Вірш Рильського „Прометей" невеликий за обсягом (складається з чотирьох катренів), пройнятий оптимістичним пафосом і цікавий прямим авторським зверненням до міфічного героя через віки.

Поетична пауза. Виразне читання вірша М.Рильського «Прометей».

Прометею, Прометею!
Одлетів твій коршак хижий…
 

Повідомлення учнів-літературознавців.

       У поемі Малишка „Прометей" спостерігається героїзація життя простої людини, пораненого бійця зі Смоленщини, якого в часи окупації знайшли і прихистили жителі українського селища. Символом народу, що виборює незалежність і свободу, представлений титан у цьому творі.

Поетична пауза. Виразне читання уривка з поеми А.Малишка «Прометей».

Ах, світе вольний, грозовій,

Як я люблю тебе! …

 

Повідомлення учнів-літературознавців.

     У повоєнний час до образу титана звернулася у своїй поезії Ліна Костенко. Чи варто жертвувати життям заради сірої бездуховної маси людей?- запитує лірична героїня. Відповідь Прометея ствердна.

Поетична пауза. Виразне читання вірша Л.Костенко.

Вітри гули віолончеллю, писали пальми акварель.
Я вчора бачила ту скелю, де був прикутий Прометей.
В країні древньої Колхіди, де п'ється радісне вино.
А я вважала, що це — міфи. А я ж вважала, це — давно!
В країні гордій і гористій ця скеля сива, як Софокл.
Її показують туристам, туристи дивляться в бінокль.
Тут берегів амфітеатри і море міниться від барв.
О Прометею! Варто?! — Варто! — Так він сказав мені з-за хмар.

 

3. Опрацювання елементів теорії літератури.

     Запис у зошити (Вічний образ – літературний або міфологічний персонаж, який має не лише вузько історичне чи національне, а й загальнолюдське значення, є актуальним для всіх часів і народів, його ніколи не можна витлумачити остаточно).

     Доведіть, що образ Прометея – вічний образ.

     Чим можна пояснити той факт, що інтерес митців до образу Прометея не згасає?

4. Слово вчителя.

      Дух Титана захоплював не тільки художників слова, він надихав славетних майстрів пензля – Мікеланджело, Тіціана, Рібейру, Рубенса та інших. Найдавніші із прометеївських сюжетів відобразилися в грецькому вазописі, на етруських дзеркалах V-IVст. До н.е., на помпейських фресках, на римських світильниках.

         Режисер П.Горлов поставив спектакль “Викрадач вогню”.   У 1936р. наш земляк, драматург, скульптор, кінорежисер І.Кавалерідзе створив художній фільм “Прометей”.  На Сумщині, в Ромнах, І.Кавалерідзе звів монумент, з обох боків якого стоять постаті Пробудженого раба та Прометея.   В Дніпродзержинську скульптор О.Сокол спорудив пам’ятник Прометею. Високу колону увінчала постать титана, який розірвав пута. Невгасимий факел палає в його руці.

     Уславили героя і композитори – Л. ван Бетховен, Ф. Ліст, Р. Вагнер, С. Танєєв. О. Скрябін присвятив Прометеєві симфонію “Поема вогню” – першу в світовому мистецтві спробу поєднати музику і світло. Під впливом революційних подій 1905року український композитор К.Стеценко написав хор і назвав його “Прометей”.

5. Прослуховування музичного твору Ф. Ліста.

6. Словесне малювання.

     Які почуття викликали у вас прослухані музичні уривки? Які картини ви уявляли під час слухання музичних уривків?

V. Підбиття підсумків уроку.

Підсумкова бесіда.

     У чому сила Прометея?

     Чому Прометей не розкаявся в допомозі людям?

     Яку людину ми можемо назвати Прометеєм?

     Чи відомі вам історичні особистості, які загинули за ідеї, за пошук істини, за бажання примножити людські пізнання?

3.Слово вчителя.   Минають віки, тисячоліття, а Прометей продовжує жити – у віршах, поемах, крилатих виразах, живописі, в діяннях тих людей, які не шкодують своїх сил і здоров’я заради інших. Образ Прометея – один із тих, який пережив свій час, до якого зверталися письменники, поети, художники, композитори не однієї історичної доби. Кожна епоха створювала свого Прометея. Але Прометей завжди залишався великим гуманістом, чесним, порядним, здатним на самопожертву. Образ цього героя є невмирущим ідеалом самопожертви, співчуття, любові до людей, адже він готовий заради них прийняти найжорстокіші муки.

 Іскра незгасимого вогню Прометея палає в серці кожного, хто хоч раз, не рахуючись з власними справами, прийшов на допомогу ближньому; хто допоміг нужденним не задля реклами, а за покликом душі; хто витратив час і сили на облаштування рідного міста чи села; хто не побоявся підняти свій голос на захист справедливості та виступив проти беззаконня, нехтуючи погрозами і залякуваннями; хто творить красу просто заради того, щоб світ став хоч трішечки кращим … Хіба кожен з нас не здатен на це? Варто лише підтримувати ці іскорки людяності, не давати їм згаснути, живити своєю любов’ю, і їхнє сяйво розжене морок байдужості, хоча б навколо тебе. А в найменшій іскрі, як відомо, сховано велике полум’я.

Тож не потрібно ставати титаном чи богом, достатньо бути Людиною!

Чи не про це, зрештою, нагадують нам вічні образи світової літератури?

 

Домашнє завдання.. Написати твір на тему : «Кого з наших сучасників можна було б назвати Прометеєм? Чому?»

 

docx
Додано
15 березня 2021
Переглядів
7505
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку