Урок: "Образи Івана та Марічки, овіяні чарами природи"

Про матеріал

Тема: Образи Івана та Марічки, овіяні чарами природи

Мета: проаналізувати образи Івана та Марічки, показати красу їх почуттів, визначити роль справжніх духовних цінностей в житті; розвивати вміння аналізу дійових осіб прозового твору;виховувати почуття взаємоповаги, пошану до загальнолюдських цінностей

Перегляд файлу

План-конспект уроку з української літератури

по вивченню твору М.Коцюбинського «Тіні забутих предків»

Клас: 10

Рівень успішності: середній

Час: 1 година

Тема: Образи Івана та Марічки, овіяні чарами природи

Мета: проаналізувати образи Івана та Марічки, показати красу їх почуттів, визначити роль справжніх духовних цінностей в житті;

розвивати вміння аналізу дійових осіб прозового твору;

виховувати почуття взаємоповаги, пошану до загальнолюдських цінностей

Тип: вивчення художнього твору

Форма проведення: урок-аналіз

Обладнання: опорна схема «Кохання Івана та Марічки у повісті «Тіні забутих предків»

Епіграф до уроку: (запис на дошці, учні в зошит)

“Любов, що рушить сонце і світила”

Данте Аліг’єрі

 

Хід уроку:

І. Організація учнів на навчальну діяльність

 Вступне слово вчителя

 Через темряву, відстані, глибину століть пробивається кохання, долаючи будь-які перешкоди, підіймаючи людину о зірок. Пісню кохання не може заглушити навіть смерть у кожного є своя історія кохання, є і в нашому житті чимало Ромео і Джульєтт, кохання яких долає родинну ворожнечу чи інші серйозні життєві проблеми.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і завдань уроку

Завдання уроку:

  • Показати красу почуттів Івана та Марічки
  • Визначити значення справжніх людських почуттів у житті людини
  • Проаналізувати образи головних персонажів

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

Для того, щоб з’ясувати окреслені питання, звернемося до аналізу персонажів повісті «Тіні забутих предків».

 Бесіда за питаннями:

  • Хто ж є головним персонажем у творі “Тіні забутих предків”?
  • Яким він постає перед читачем?

(З дитячих років жив серед людей, виховувався на гуцульських повір’ях, легендах, казках, і світ його був для нього як казка, повна чудес; таємнича, цікава і страшна).

  • Знайдіть у тексті уривки, де автор характеризує Івана і підтвердіть свої відповіді.
  • За що на вашу думку Іванко і Марічка полюбили один одного?

(За доброту, щирість, потяг до прекрасного й розуміння його, отже справжню душевну красу). Підвердіть цитатами із тексту.

Цьому поетичному життю, повному гармонії й музики, овіяному чарами природи М.Коцюбинський протиставляє життя Івана з Палагною після смерті Марічки.

  • Чи кохав Іван Палагну?
  • Чи зрадив Марічку, одружившись з Палагною. Чому він це зробив?
  • Яким стало його життя тепер (Порівняти).
  • Зверніть увагу на такі слова: “Для праці – будні, для ворожіння - свято”.
  • Чим займались кожен день Палагна й Іван? Їх робота.
  • У чому щастя для Палагни? Чим приваблює ця позиція?
  • Яку роль відіграє худоба в житті гуцулів?
  • Яким він був на відміну від Палагни, а особливо від Івана?
  • Що зблизило Палагну і Юру?

Вчитель: з’ясуємо, чому постаті Івана й Марічки овіяні високою поезією, тоді як Палагна і Юра – приземлені, звичайні люди, хоча Юра і виступає у фантастично-символічному стилі.

 “Мозкова атака”. Що таке кохання? (Учні висловлюють свої думки. Користуючись відомими віршами, чи власними словами).

  • Чим головні герої повісті “Тіні забутих предків” нагадують Ромео і Джульєтту.
  • Прокоментуйте схему

КОХАННЯ ІВАНА ТА МАРІЧКИ

У ПОВІСТІ «ТІНІ ЗАБУТИХ ПРЕДКІВ»

 

Боротьба    Значущість іншої людини  Світло

 

Самопожертва   Кохання Івана та Марічки  Життя

 

Союз сердець   Розуміння одне одного   Творення

 

“Займи позицію”

  • Чи могло бути майбутнє у кохання Івана з Марічкою?

Учні вибирають певну думку: “так” або “ні”. Згідно з цим вони групуються. Записують щонайменше три аргументи на захист своєї думки. У процесі обговорення можуть перейти в іншу групу, але обов’язково мотивувати свій перехід.

ІV. Закріплення вивченого

 Скласти письмову асоціативну характеристику Івана та Марічки за таким планом:

  1. Назва персонажа, але не ім’я
  2. Дієслівна характеристика персонажа
  3. Епітети до характеристки персонажа
  4. Асоціація з твариною та її обґрунтування
  5. Асоціація з рослиною та її обґрунтування
  6. Розгорнута назва персонажа

V. Підбиття підсумків уроку

“Мікрофон”

  • Як Ви поясните епіграф до уроку? (“Любов, що рушить сонце і світила”, автор  Данте Аліг’єрі)
  • З якого твору ці слова?
  • Про яку любов йдеться?
  • Чи сучасні ці персонажі твору?

VІ. Домашнє завдання

 Підготуватися до уроку-семінару “Значення творчості Михайла Коцюбинського”

 

doc
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
13 серпня 2018
Переглядів
3457
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку