Урок «Образи Івана Терешка і Джулії в повісті В.Бикова «Альпійська балада». Протиставлення сили дружби і кохання світу насильства»

Про матеріал
Тип уроку: урок вивчення та аналізу художнього твору ( з елементами дискусії) Ключові поняття: "антитеза", "цитата", "творчий переказ", "лінгвістичний аналіз", "виразне читання". Теорія літератури: повість, часові пласти, сюжетні лінії, антитеза, гіпербола. Зміст, мета і тип даного уроку повністю відповідають вимогам навчальної програми. Урок із вивчення даної теми є третьою із 5. Вибір методів, прийомів і засобів навчання повною мірою відповідають змістові навчального матеріалу. До уроку ввійшли такі завдання, за допомогою яких можна було перевірити теоретичні знання. Це такі прийоми та методи: 1. Буктрейлер. 2. Plikers. 3. Асоціативний кущ. 4. Гра «Літературний пін-бол» 5. Проблемні питання. 6. Клоуз- тест. 7. Інтерактивне відео за змістом повісті. 8. Робота над паспортами героїв. 9. Сенкан. Урок сприяє здійсненню в процесі оволодіння знаннями саморозвитку, самоосвіти, самовираженню кожного учня, розвиткові його мислення, емоційної сфери, збагаченню особистих якостей.
Перегляд файлу




 

Урок із зарубіжної літератури на тему:

«Образи Івана Терешка і Джулії в повісті В.Бикова «Альпійська балада». Протиставлення сили дружби і кохання світу насильства»



 

Підготувала

Євтушенко Вікторія Валеріївна,

вчитель української мови та літератури,

зарубіжої літератури ЗЗОШ № 24,

спеціаліст вищої категорії категорії

звання «Старший вчитель»





 




                                                                   Запоріжжя

2019

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок із зарубіжної літератури

7 б клас,

"Альпійська балада"

Тема: Образи Івана Терешка і Джулії в повісті В. Бикова "Альпійська балада". Протиставлення сили дружби і кохання світу насильства.

Мета уроку: дослідити тему протиставлення сили дружби і кохання світу насильства; визначити роль картин природи в змалюванні образів; формувати навички лінгвістичного аналізу тексту, роботи з цитатним матеріалом; вдосконалювати вміння виразного читання прозового твору; розвивати критичне мислення учнів; сприяти вихованню в учнів кращих людських якостей – вірності, наполегливості, мужності.

 Формувати ключові компетентності:

   уміння вчитися — самоорганізовуватися до навчаль­ної діяльності;

   загальнокультурну — дотримуватися норм мовленнє­вої культури; зв’язно висловлюватися в контексті змісту;

   здоров’язбережувальну — викликати позитивні емоції шляхом ігрових вправ;

   соціальну — розвивати вміння працювати в колективі, уміння з повагою ставитися до вчителя, однокласників;

   інформаційну — навчати учнів чуттєво сприймати про­зові твори, використовувати схеми як джерела інформації;

   комунікативну  удосконалювати вміння дітей формулювати цілі власної діяльності та робити висновки за її результатами.

Формувати предметні компетентності й компетенції шляхом виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань відповідно до змістових ліній:

   емоційно-ціннісної  розвивати вміння відчувати гармонійність і красу; форму­вати кругозір, естетичні смаки;

   літературознавчої — ознайомити учнів зі змістом повісті; звернути особливу увагу на символи; розвивати вміння школярів узагальнювати, робити висновки, грамотно висловлювати власні думки, судження, спостереження;

   загальнокультурної  формувати вміння виразно і вдумливо читати, культуру усного мовлення;

   компаративної — розвивати навички компаратив­ного аналізу художнього тексту, порівнювати сюжети, художні образи.

 

 Тип уроку: урок вивчення та аналізу художнього твору ( з елементами дискусії)

Ключові поняття: "антитеза", "цитата", "творчий переказ", "лінгвістичний аналіз", "виразне читання".

Наочні засоби навчання: буктрейлер до повісті "Альпійська балада",підручник, роздатковий матеріал (паспорти героїв), картки Plikers, презентація.

Реалізація на уроці змістових ліній літературної освіти

- емоційно – ціннісна лінія:

          розвиток вмінь і навичок читацької діяльності, формування етичної позиції учнів.

- літературознавча:

          оволодіння учнями елементами по образного та лінгвістичного аналізу художнього тексту.

- культурологічна:

           виховання загальної культури учнів.

Очікувані результати

Учень (учениця):

- розумітиме можливості мовних засобів під час аналізу твору;

- вдосконалить вміння творчого переказу та виразного читання;

- використовуватиме цитатний матеріал при узагальненні спостережень над текстом.

                                         

 

 

 

 

 

Епіграф уроку:                                     Любов породжує життя, щастя,
                                                              ненависть-лише руйнацію і смерть…
 

                                                                                                     М. Кудрявцев

                             Хід уроку

                І. Етап орієнтації.

1. Слово вчителя.

Доброго всім дня!  Шановні гості! Ми раді вас вітати на нашому  уроці! Я знову рада нашій зустрічі, тому посміхаюсь. А який настрій у вас? Намалюйте смайлика, який би відображав ваш настрій на цей момент. А тепер – в нову подорож нашою чарівною машиною часу в країну, що зветься «Література»!

Мир і війна, біле і чорне, радість і сум… Писати про життя – це означає віднаходити тисячі відтінків, кольорів, почуттів, безліч вражень навіть у щоденному. Писати про війну – це відстоювати право людини на щастя, радість кожної днини. Сьогодні ми продовжимо розмову на цю тему, працюючи над твором Василя  Бикова «Альпійська балада»

                                                          Слайд № 1 - 5  

 

 

Вчитель:

А зараз невеличка словникова робота.  Поясніть лексичне значення слова «Війна»

 (від праслов’янського voi – погоня)

1учень. Організована збройна боротьба між державами, суспільними класами.

2учень. Стан ворожості між ким-небудь, суперечка, сварка; боротьба.

Слово вчителя.

Війна… Страшне слово. Страшніше, ніж смерть, тому що смерть – неминуче природне явище, а війна - страхіття, викликане злою волею інших людей.

    Що можуть містити в собі три дні людського життя ? Війну, біль, страх, полон, концтабір, холод, голод .Коли здається, що готовий піти на все заради шматка хліба… Пережити смерть друзів, втечу з полону , холодні Альпійські гори і раптом з’ясувати, що на світі є не тільки війна, але й сліпуче сонце, макове поле, смак полуниці на губах  і раптове почуття кохання. Повірити в чудо, пройти через сніги і перевали разом з Іваном і Джулією, прожити три дні втечі і кохання.

Інколи на противагу законам логіки три дні можуть виявитись повноціннішими за сто днів звичайного людського життя. Чи таке можливе?

    Слайд №6

Буктрейлер (демонстрація)

 Слайд №7
Ось ми з вами подивились буктрейлер і ви здогадались, що мова та ТЕМА НАШОГО УРОКУ : Образи Івана Терешка і Джулії в повісті В. Бикова "Альпійська балада". Протиставлення сили дружби і кохання світу насильства.      

А завданнями нашого уроку буде те, щоб ми:

1. Дали повну характеристику  головним героям;

2. Вчились працювати з цитатним матеріалом;

3. Вчились експериментувати з текстом;

4. Дослідили тему протиставлення сили дружби і кохання світу насильства.

5. На прикладі головних героїв прищепити   собі кращі людські якості – вірність, наполегливість, мужність.

Слайд №8

Епіграф    :                                     Любов породжує життя, щастя,
                                                              ненависть-лише руйнацію і смерть…
М. Кудрявцев

                                                                                                    

 

Слайд №9                   

                             Асоціативний кущ                          

Вчитель - Які образи виникають у вас, коли ви чуєте слово «війна», «любов», «концтабір»? ( по рядам)

 

 

        Біда                               смерть                 біль                              розлука

 

               втрата                                   війна                                         трагедія

 

                      скорбота                       розруха                          кров

 

Слово вчителя. Отже, ми побачили, що слова «війна» та «концтабір» майже синоніми…

Письменники, художники, кінорежисери, композитори звертаються у своїх творах до теми війни, щоб залишити в пам’яті події, які розкривають велич перемоги людського духу в цій страшній війні.

2. Перевірка домашнього завдання.

 Повторимо домашнє завдання. На попередньому уроці ми з вами розглядали творчість відомого білоруського письменника Василя Бикова та працювали над твором «Альпійська балада»

Проведемо невеличке бліц опитування у вигляді «ПЛІКЕКСА» . Для вас це не новинка, ми вже опрацьовували таку форму роботи, вам це сподобалось, отже давайте ще…

        Слайд №10 

ПЛІКЕРС

1.Події повісті відбуваються

A під час Першої світової війни

B під час Другої світової війни

C у повоєнні часи

D у наш час

 

 

2.Події повісті В.Бикова відбуваються:

A  в Німеччині

B в Білорусії

C в Австрії

D в Італії

 

3.Тікаючи з полону головний герой задушив?

A вовкодава

B ворога

C поліцая

D вовка

 

4.Як називалося взуття полонених?

A чоботи

B колодки

C бутси

D черевики

 

5.Що відрізняло полонених від інших жителів міста?

A мішень на грудях

B шинель

C головний убір

D смугаста роба

 

          

 

         Гра «Літературний пін-бол»

1.     Хто за національністю Іван Терешко? (Білорус)

2.     Якої національності Джулія? (Італійка)

3.     У чому полягав план утечі полонених? (Підірвати в цеху бомбу, яка не розірвалася під час авіанальоту)

4.     Де Іван взяв зброю? (Розправився з гітлерівцем, який над ним знущався)

5.     Що зробив іван, коли Джулія від утоми не змогла йти? (Поніс на руках)

6.     Де молоді люди відчули себе щасливими? (На альпійських луках, укритих маками)

                                                                                                                                                                                                                                                  7.Про що мріяла Джулія? (Про мирне життя, про дітей, щасливу родину)

                                                                                                                                                                                                                                                                8.Із ким вступив у двобій Іван? (Із вівчарками)

                                                                                                                                                                                                                                                               9.Як він урятував свою дівчину? (Кинув у провалля на сніг)

 

 

 

Слайд №11

Вчитель:  Проблемне запитання

Чи має право на щастя людина на війні?


Символом нашого уроку буде мак. Що означає цей символ?

Мак  -символ жертв ,які загинули під час війни, це символ памяті, пролитої крові. В Білорусії мак –це символ дівочої краси та чистоти.

Вчитель:

Кохання-це велика сила … Любов перемагає насилля .

Війна –антилюдяна . Кохання- одне з найсвітліших почуттів.

                Колись в одному з інтерв’ю В.Биков зауважив:

«Писати тільки про війну чи писати тільки про мир просто неможливо. Якщо

писати, то писати про життя. Що я і намагаюсь робити. І якщо я пишу про війну, то, мабуть, тільки тому, що війна – це те ж життя. Але на грані можливого, на останній грані людського».

Окрасою життя є кохання.

Справжнє кохання часто приходить тоді, коли його не чекаєш. Навіть на війні…

         А зараз я перевірю чи уважні ви читачі?

Слайд №12

          Клоуз-тест – продовжи речення 

 

1.На смугастій куртці втікачів в’язнів жовтим кольором були намальовані……(кола-мішені)

2.Позаду з’являється дівчина, яка крикнула йому…..(Руссо! Чао.)

3.Що відкопували в’язні у напівзруйнованому цеху? (Бомбу)

4.Натягнутими рукавами куртки Іван чистив німцеві (Чоботи)

5.У сутичці з німцем Іван відібрав у нього…..(пістолет)

6.Зустрівши у горах австрійця, Іван  змусив його віддати ….(хліб і  куртку)

7.В долині квітли тисячі…(Маків)

 

                     

 

 

ІІІ. Етап виконання плану діяльності.

1.Бесіда

           Слайд№13

           Вчитель: Діти! Скажіть, будь ласка за жанром твір «Альпійська балада» це…(повість)

Скільки сюжетних ліній у повісті? З ким /чим вони пов’язані?

Учень :   Дві сюжетних лінії .

Перша – минуле Івана Терешка, його участь у боях, поранення, госпіталізація, втечі з концтабору, оточення й полон;

Друга –  втеча з табору і кохання Івана й Джулії.

Слайд №14

Вчитель: Скільки часових пластів у цьому творі? Поясніть.

Учень: Два часові пласти. Теперішнє – лист героїні, яка залишилась жити, минуле – поневіряння білоруського солдата й італійської дівчини під час втечі з концтабору.

Вчитель: Чому письменник в порівняно  невеликому за обсягом творі вводить часові пласти?

Учень : Це дуже важливо, адже для справжніх людських почуттів немає часових або просторових обмежень.

Слайд №15

1.Вчитель: Діти у вас у кожного на парті є паспорт-характеристика Івана та Джулії… ми під час нашої бесіди будемо їх заповнювати…  Переходимо до характеристики образу Івана Терешка та попрацюємо з текстом, скажіть мені будь-ласка:

- Ким був Іван Терешко?

   Слайд №16-17

 Учень: Іван Терешко – звичайний рядовий боєць. Він родом з Білорусії села Терешки,  йому 25 років, це фізично міцний хлопець; працював у колгоспі, селянська праця загартувала його, зробила сильним і витривалим. Його було поранено і Іван опинився в полоні у німців. Єдина його мета – боротися з ворогом.

Вчитель: - Як поводився Іван в полоні? (Полон змінив Івана, який ніколи не вважав себе сміливцем, укріпив його дух, виховав характер

Вчитель: - В якому епізоді особливо яскраво проявляється "дух непокорства"?

Учень: (Зіткнення героя з командофюрером Зандлером. Зандлер наказує Івану начистити черевики, і той погоджується, тому що готує себе в цю хвилину до іншого. Івану доводиться терпіти навіть те, що офіцер скидає попіл із сигарети на його голову. Тільки коли він бачить зневагу в очах полонених жінок, він уже не в змозі стримувати свій гнів – б’є офіцера по обличчю… Від смерті Івана врятував несподіваний вибух, і це дало йому можливість втекти, прихопивши пістолет Зандлера)

Вчитель:

Проведемо лінгвістичний аналіз – поєдинок із собакою при втечі.

Які художні засоби допомагають письменнику порівняти людину і собаку?

Вдома ви повинні були виписати дієслова, які передають динаміку подій.

         Слайд № 18

Собака

Людина

Драпнула,    хряснуло,

заскавчав, рванувся,

сыпнувся, вислизнув,

дихав, кинувся,

вигнув, скавулів,

підвівся, посунувся,

не стрибнув, скавулів,

проповз,зупинився

Випав, покатився,

Не встояв, встиг схопити,

зловив, викинув,

намагаючись підім’яти, почав душити, рушив, затягнув, стиснувся, тремтіла, побоювався, схопив, вдарити, передумав

 

 

Вчитель: До якого висновку ви дійшли?

Учень: Іван став схожим на звіра; він бореться з останніх сил, розуміючи, що при поразці він попрощається  зі свободою  і  життям. Дієслова позначають не просто дію, а дійство відчайдушне, вольове. Характерні епітети співвідносяться і з людиною, і  з твариною, допомагають передати динаміку бою, побачити велику жагу людини до життя.)

  І так_ як найшвидше  назвати риси характеру притаманні Івану.

      Іван  Терешко :       Слайд  № 19

 

    Вразливий                       сильний       терплячий                витривалий

 

             патріот                                   Іван                                         людяний

 

             відповідальний за     здатний на глибокі    покладався на самого себе…

              життя інших                   почуття

 

СЕНКАН

         Вчитель:  Характеристика образу Джулії.  Знайомство з людиною починається з її зовнішності. - Що ви можете розповісти про Джулію?

Слайд №20-21

 

 

Учень

Джулія Новеллі – італійка; народилась у Римі,  їй 20 років, скориставшись вибухом, як і Іван, вона втікає з табору. Письменник з любов’ю змальовує Джулію, підкреслюючи її красу, тендітність, витонченість: у неї чорні виразні очі, густе волосся, гнучка і струнка фігура, дзвінкий сміх. Завдяки образу Джулії Новеллі автор спонукає свого героя пройти перевірку коханням.

Вчитель: -Як вона жила до війни? - Що відомо про минуле Джулії?

Учень:

 Жила в багатій родині, отримала гарну освіту, батько комерсант, директор фірми, хотів її одружити з синьйором Дзангаріні, втекла з коханим хлопцем. Маріо Наполіо, загинув, мала атифашистські погляди, потрапила в концтабір.

Вчитель:  Визначте головні риси характеру Джулії та запишіть до паспорту героїні.

                             Слайд №22

 

        Ніжна                           емоційна           смілива             відчайдушна

 

          довірлива                               ДЖУЛІЯ                               невідома

 

   зберегла кохання до Івана        виховала в сина    мріяла народити сина та 

                                                    гордість за батька       поїхати до Білорусії

СЕНКАН

Вчитель: Діти , що спільного у цих двох образах?  ( ВОНИ ЗАКОХАНІ ТА ПРОТИСТОЯТЬ ЖАХЛИВОМУ СВІТУ ВІЙНИ)

Слайд №23-24

Учень: - На час ми забуваємо про те, за яких обставин зустрілися і полюбили один одного герої. Та й вони самі немов забули про оточуючу їх жорстоку реальність. Навколо них – казкова краса: пишність природи, луки альпійських маків, сонячне світло і тепло. Світлий пейзаж символізує натхненність, чистоту і святість почуттів героїв. У всьому світі, серед “дрімучої первозданності гір” – тільки вони двоє і їх любов, і немов відступає тривога і відчуття небезпеки.

Слово вчителя - З’явилася надія на щастя, але ледь помітна тривога не покидає героїв. Як закінчується історія кохання героїв повісті?

- Смерть була за один крок. Божевільний німець - в’язень привів за собою есесівців. Відступати, тікати вже не було куди — перед ними прірва, на дні якої білів сніг. Іван штовхнув туди Джулію: «Стрибай на сніг!», — а сам зустрів смерть.

Слайд №25 

 Діти! Які почуття у вас виникали  під час уроку ?

Відповіді : замріяність, співчуття, захоплення, спокій, переживання, радість, легенький смуток, журба, розчарування, світла печаль, умиротворення, повага

Висновок: Людина має право на любов, щастя.

V. Етап контрольно-оцінювальний.

                   Підсумок уроку.

  1. Рефлексія       

Сьогодні ми дізнались…(що за допомогою кохання можна подолати будь-які перешкоди)

Було цікаво (читати та опрацьовувати даний твір)

Було важко… ( сприймати ті труднощі, які були на шляху у Івана та Джулії)

Ми виконували завдання…( з неабияким задоволенням, але в той самий час  переживання не покидали нас)

Ми спробуємо… ( в разі виникнення проблем впевнено їх перемогти, так як Іван Терешко)

Урок дав нам для життя… (Неабиякий урок…А саме те, що ми зрозуміли, що лише віра і цілеспрямованість вкажуть шлях до обраної мети)

  

Вчитель: Я сьогодні вам безмірно вдячна, бо сьогодні, як ніколи, розкрились ваші найкращі людські якості і ми з вами були разом на хвилі порозуміння, емоцій та співпраці…то Д/З сьогодні я вважаю недоречним.

Оцінювання….

 

ВІДЕО (2.25хв.)

Заключне слово вчителя: Сьогодні, як ніколи, для нас є актуальною тематика і проблематика повісті «Альпійська балада», адже на  долю нашого покоління випало бути очевидцями війни у нашій країні. Усі ми є свідками того, як війна змітає все на своєму шляху, відбирає життя, скалічує долі, ламає психіку людей. Ті, хто побували у цьому пеклі війни вже ніколи не будуть такими як раніше. Адже війна – це протиприродно для людини. Проте неодноразово чуємо з екранів телевізора, що і там, на війні, знаходиться місце для найсвітліших людських почуттів – дружби, вірності, любові, кохання.  Будемо вірити в те, що ці одвічні цінності переможуть озлоблення, агресію і ненависть, що ці жахіття війни припиняться і на нашій землі знову запанує мир і спокій. А усім гостям, які присутні на уроці, ми хочемо подарувати білих голубів  та червоні маки як символ миру і спокою, на знак пам’яті про тих, хто заплатив за цей мир для нас своїм життям.

      (Учні роздають голубів та маки)

Світ прекрасний навколо тебе –

Сонце ясне і синє небо.

Птахи і звірі. Гори і ріки.

Нехай все буде таким навіки!

Нехай людина добро приносить!

Бо світ навколо любові просить!

                                                                                                            

Живіть у взаємній любові, прагніть до кращого і будьте щасливі!

Дякую за увагу. До нових зустрічей у моїй творчій лабораторії.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток№1

Паспорт-характеристика

п/п

Прізвище та ім’я

 

 

1

Вік

 

2

Національність

 

3

Місце народження

 

4

Сенкан

 

5

Риси характеру

 

6

Мрії

 

7

Ставлення до Джулії

 

 

 

Додаток№2

альпійська балада биків аналізПаспорт-характеристика

 

 

 

 

 

п/п

Прізвище та ім’я

 

 

1

Вік

 

2

Національність

 

3

Місце народження

 

4

Cенкан

 

5

Риси характеру

 

6

Мрії

 

7

Ставлення до Івана

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 січня 2020
Переглядів
9665
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку