​Урок образотворчого мистецтва «Зимова казка»

Про матеріал

Пейзаж «Зимова казка» Мета: Познайомити з нетрадиційною технікою малювання. Урізноманітнити технічні навички роботи з акварельними фарбами.

Розвивати спостережливість, зорову пам'ять, уміння вирішувати
загальний тоновий і колірний стани пейзажу, творчу уяву, образне мислення, фантазію.

Виховувати любов до природи, вміння бачити прекрасне, розвивати інтерес до пейзажного живопису.

Перегляд файлу

 

Тема: Чудові барви природи. Пейзаж «Зимова казка» Мета: Познайомити з нетрадиційною технікою малювання. Урізноманітнити технічні навички роботи з акварельними фарбами.

 Розвивати спостережливість, зорову пам'ять, уміння вирішувати
загальний тоновий і колірний стани пейзажу, творчу уяву, образне мислення, фантазію.

      Виховувати любов до природи, вміння бачити прекрасне, розвивати інтерес до пейзажного живопису.

Тип уроку: комбінований.

Методи навчання та викладання: діалогічний, демонстративно-ілюстративний, монологічний, стимулюючий, інструктивний.

Наочність: ПК, репродукції зимових пейзажів , фоторепродукції, дитячі роботи - пейзажі, виконані у восковій техніці, "Казка про сніжинку", оповідання М.Гай «Який буває сніг?» та ілюстрації -творчі роботи вчителя, касета з музичним супроводом, таблиці з кольорознавства.

Художні матеріали: папір, акварельні фарби, пензлики, воскова свічка, кольорові воскові олівці.

Хід уроку

І.Організаційна частина

Всі сідайте тихо, діти,

Домовляймось не шуміти,

Тож гаразд, часу не гаємо

І урок розпочинаємо!

 ІІ.Актуалізація опорних знань

1.Згадаймо: що ми знаємо про живопис та живописні техніки?

(Живопис - це вид образотворчою мистецтва, художнє зображення, створене фарбами на площині - папері, полотні, картоні, дошці, стіні, склі).

    2. Групова робота

     Вправа «Криголам»

 Метою нашого завдання буде перевірка теоретичних знань з образотворчого мистецтва. Без чого неможливо намалювати живописний пейзаж?

(колір, пензлик, фарба)

    До початкових літер слова підібрати :

  •   терміни образотворчого мистецтва;
  •   назви кольорів;
  •   жанри образотворчого мистецтва.

 

 

К – картина                              Ф - фреска

О – орнамент                           А - акварель

Л – лінлгравюра                       Р - різьба

 І – ікона                                    Б - буквиця

 Р – рельєф                               А - автопортрет

 

П – пейзаж 

Е – ескіз 

Н – натюрморт                      

З – зліпок                                  

Л – ліплення                             

И                                                

К – контррельєф

 

Тести

(Один учень проходить тестування на комп’ютері, решта – на листках.     Взаємоперевірка)
1. Вид образотворчого мисте­цтва, основним засобом зображен­ня в якому є колір:

 а) живопис;

 б) скульптура;

 в) графіка.

2. До теплих кольорів нале­жать:

а) червоний, оранжевий, жов­тий;

 б) зелений, синій, фіолето­вий;

 в) білий, сірий, чорний.

3. До холодних кольорів нале­жать:

  а)      рожевий,      коричневий;

      б) червоний, оранжевий, жовтий;

      в) голубий, синій.

4. Жанр образотворчого мис­тецтва, присвячений зображенню
природи, краєвидів міст і сіл:

   а) портрет;

   б) пейзаж;

   в) на­тюрморт.

    5. Основним виражальним засобом графіки є…

       а) тон;

       б) крапка, лінія;

        в) акварель.

    6. Художник-мариніст малює…

         а) портрети;

         б) морський пейзаж;

         в)тварин.

     Підніміть руки ті, хто отримав: 10-12б., 7-9б., 4-6б., 1-3б.

 

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

      Технологія «Передбачення»

     Послухайте уважно загадку. Проаналізуйте її і спробуйте здогадатися, про що йдеться. Ваша відповідь і буде темою сьогоднішнього уроку.

    У бабусі-холодусі

Усміх сяє на лиці,

Ходить в білому кожусі

З дивним пензлем у руці.

Раз мазок і два мазок —

На вікні розцвів бузок,

А на другім — сад казковий

Біля місяця підкови,

А на третім — срібний дім,

Іній світиться у нім...

Всі дивились, дивувались...

Хто ж художник — здогада­лись? (Зима.)

       Слово вчителя

( під час розповіді вчителя на екрані комп’ютера під  музику змінюються зимові фото-пейзажі)

      У природи немає поганої погоди, а тому кожна пора року особлива та приваблива по-своєму.

 Так зима нам приносить не лише хуртовини та люті морози, а й гарні, погожі дні.

 Неначе наречена стоїть в зимовому парку струнка, тендітна берізка, обвита білою, пухнастою ковдрою. Блискучо-біле вбрання ніжне та неповторне. Воно зіткане з тисячі маленьких сніжиночок, які переливаються на сонці чудесними барвами-самоцвітами. Сніжинки зачаровують погляд легким, витонченим таночком морозяного мистецтва. Сніг виблискує різними кольорами, неначе коштовним камінням на прикрасах молодої дівчини. Повітря кришталево-чисте та прозоре, наповнене зимовою свіжістю. Голубе небо спокійне та непорушне… Аж ось холодний подих потурбував молодесеньке деревце, і враз сріблястий пилок обсипався з граційної красуні.

      Митець за допомогою своїх специфічних засобів передає красу природи. Для хужожника – це фарби, для композитора – це звуки, а для письменника – це слово.

 Сьогодні на уроці ми будемо художниками і малюватимемо прекрасну пору року – зиму.

    ІV. Робота над темою уроку

 1.Сприймання і первинне усвідомлення матеріалу

      Подібно до того, як звуки в музиці народжують мелодію (радісну, ніжну, спокійну, тривожну, урочисту), так усі кольори, їх гармонійне поєднання в живописному творі створюють колорит, який підкреслює певний настрій, емоції та почуття. Тому за характером колорит може бути спокійний або напружений, яскравий або стриманий. У колориті можуть переважати певна кольорова гама (тепла або холодна) та тональність (світла або темна). Художники-живописці працюють різними фарбами, обираючи різноманітні матеріали та техніки, які дозволяють краще реалізувати творчий задум. Художня техніка - це спосіб нанесення фарб на площину, що залежить від стилю художника та властивостей фарб. Ми вже знайомі з акварельною та гуашевою техніками, тому можемо порівняти їх між собою.

  2. Дослідницька робота

   Технологія «Словесний малюнок»

(Учні зачитують уривки з літературних творів з описом зимової природи. )

 1. Ось як описує зиму Олена Пчілка в оповіданні «Сніг».

  Як зимня година – ясна, тиха, то сніжинки бувають кучеряві, зірчасті, а як вітряно, туманно, сніжинки стають такі мляві, рзволожені, злипаються в клоччя; а як повітря потеплішає, тоді сніжинки зовсім рідшають, стають крапельками, і тоді це вже не сніг, а дощ; отже, значить, сніжинки стануть тоді знов водою, як були колись.

  2. Борис Грінченко «Взимку»

      Хижо буйний вітер

      Віє по долині.

      Гори намітають

      З снігу хуртовини.

                           Укриває землю

                           Скрізь намітка біла,

                           І земля замерла

                           Тихо заніміла.

3. Олександр Пушкін «Зимовий ранок» (уривок з твору)

…под голубыми небесами

Великолепными коврами,

Блестя на солнце, снег лежит;

Прозрачный лес один чернеет,

И ель сквозь иней зеленеет

И речка подо льдом блестит.

3.Презентація «Жанри живопису. Пейзаж»

(Використання ПК)

4.Споглядання творів мистецтва

Бесіда за репродукцією картини Шишкіна І. «Зима»

(Використання ПК)

  А зараз розглянемо і проаналізуємо картину.

     Алгоритм  «Змістовний склад суто естетичної оцінки    художнього    твору».

  1. Власна інтерпретація сюжету ( Що зображено на картині?) .
  2. Опис місця події ( Де це відбувається?).
  3. Визначення головного героя, його емоційного стану або інших якостей      ( Що або хто знаходиться в центрі? Які явища, події, предмети?).
  4. Визначення другорядних персонажів ( події, предмети), їх роль у творі.
  5. Опис представлених явищ або подій ( Словесний опис картини).
  6. Аналіз композиційного  вирішення ( наявність композиційного центру), плановість ( доцільність виділення планів), розміщення та підпорядкованість деталей, тощо.
  7. Відповідність реальності ( фантастична чи реалістична).
  8. Оцінка колірного вирішення ( визначення колориту картини: в якій гамі кольорів).
  9. Визначення жанру твору та аналіз художньої техніки виконання ( Що зображено? Чим зображено? – гуаш, акварель, олівець, туш, вугіль, пастель, сангіна, олійні фарби).

10. Констатація образності твору ( Виявлення художнього образу).

11. Аналіз загального настрою твору.

12. Висловлення особистого враження від твору ( Що ти хочеш змінити в картині? ). Використання асоціативних аналогій, зіставлення, порівняння, метафор, епітетів.

 

Скільки красивого довкола зимою: блискучі буруль­ки, ажурні сніжинки, великі сніго­ві замети.

Кожна людина сприймає цю пору року по-своєму. Для когось вона холодна, сувора снігова коро­лева, що хоче всіх заморозити. А для когось — добра чарівниця, яка принесла із собою веселощі, зимо­ві розваги, новорічні свята, пода­рунки. То яка ж вона, ця загадкова зима? Якого кольору?

5. Розгадування загадок

Як ви думаєте, чи завжди сніг білий? Чи може він бути рожевим, блакитним, золо­тистим, фіолетовим, сірим?

 Відповідь на ці запитання нам допоможуть дати  загадки.

Він ще недавно голубів,

Застиг у сонній мрії.

Ось небокрай почервонів —

І він вже рожевіє. (Сніг уранці.)

 

Як тільки сутінь настає,

Ліхтарики мигають,

Він фіолетовим стає

І таємничо сяє. (Сніг увечері.)

 

Спочатку він міцний і білий,

Та коли сонце припікає,

Він ураз слабішає, жовтіє,

Чорніє, тане і... тікає. (Сніг у відлигу.)

6. Прослуховування оповідання

(Використання ПК)

       Послухайте  оповідання М. Гай  «Який буває сніг?»

( під час прослуховування на екрані комп’ютера під  музику змінюються зимові пейзажі-репродукції картин художників)

Який буває сніг?

Засперечалися снігові подо­рожники — маленькі північні пташки. Не можуть вирішити, який буває сніг. Літають, перепи­тують: «Який буває сніг?».

  • Золотий! — відповіло ран­кове сонечко, висвічуючи морозну тундру.
  • Блакитний, — сказало денне чисте небо.
  • Синій, синій, — прошепотіли тіні старих модрин.
  • Хо-о-лодний! — крякнула качка, ховаючи дзьоб під крило і підгинаючи лапку.
  • Теплий, — пробурмотіла біла куріпка і зарилась у кучугуру подрімати.
  • Легкий, легкий, легкий, — прошумів вітер, і закружляли, ніби пух кульбабки, густі сніжинки.
  • Важкий, дуже важкий! — зітхнули гілки кедра, притиснуті вагою снігових наметів.
  • Червоний-червоний! — ска­зала вечірня зоря, спалахнувши над вершинами сопок.
  • Срібний, звичайно! — по­сміхнувся ясний місяць, підніма­ючись із-за гір до зірок.

       Тайгу і тундру до самого океану пролетіли снігові подорожники і все питали, питали. Так і не ді­знались, який же він, сніг.

Дійсно,  сніг може мати різні відтінки. 

7. Прослуховування вірша Н. Володіної-Панченко

( під час  прослуховування вірша на екрані комп’ютера під  музику змінюються зимові фото-пейзажі)

Любий друже, по­глянь у вікно:

За вікном вже Зима владарює давно!

Стрімко їде вона на санчатах

По наметах на білих зайчатах.

Коли ранком морозяним сонце зійде,

Зима краєвид малювати іде:

Разом з нею ідуть олівці —

Допомога велика, такі мо­лодці...

Замети високі Білий малює,

Сніжок без ліку Блакитний штампує,

Кригу прозору Зелений виво­дить,

А Червоний веде горобин хоро­води,

Фіолетовий тінь накладає на сніг,

Синій засніжені далі обліг,

Сірий — слід від санчат по до­розі кладе...

 Потім зима всіх на свято веде.

     8. Словникова робота

(Використання ПК)

  Сьогодні ми поповнимо свій словник такими термінами:

 ( Учні записують терміни в словники)

      Колорит (італ. Colorio – забарвлений) – загальне кольорове рішення, система сполучення кольорів та їх відтінків у художньому творі.

      Репродукція – відтворення художнього оригіналу поліграфічним або фотографічним способом.

      Фотошоп – графічний редактор, розроблений для художньої обробки фотознімків.

    - Так що таке колорит? Реподукція?

V. Практична робота учнів

1. Слово вчителя

Сьогодні ми ознайомимося з цікавою художньою технікою, тобто будемо малювати восковою свічкою. "Хіба можливо малювати свічкою?" - запитаєте ви. Можливо!

2. Педагогічний малюнок

На дошці прикріплений аркуш паперу, на якому вчитель пише свічкою слово "зима" та малює навколо декілька сніжинок. Малюнок одразу заливається великим пензликом синьою та фіолетовою акварельною фарбами.

На тлі прописаного малюнка проявляється слово "зима" та намальовані сніжинки. Висновок: там, де на папері залишилися лінії від свічки, фарба не береться, і папір залишається білим. Ми бачимо білий лінійний малюнок на кольоровому тлі.

Сьогодні ми будемо зображувати красу зимової природи. Перед вами фоторепродукції та репродукції картин різних зимових пейзажів.

2. Динамічна пауза

   3. Послідовність виконання пейзажу

     Нетрадиційна техніка малювання

ПІМ – перелік інструментів та матеріалів, необхідних для виконання.

СОЗ – спосіб отримання зображуваного.

ПІМ : воскова крейда чи свічка, цупкий білий папір, акварель, пензлик.

СОЗ : дитина малює восковою крейдою(свічкою) на білому папері.

           Потім тонує папір аквареллю. Малюнок , виконаний свічкою,   

           Залишається на папері білим.

      Технологічна картка

1.Ви вирішуєте, який саме зимовий пейзаж будете створювати, продумавши його назву, наприклад: "Різдвяна ніч", "Мороз та сонце - день святковий" тощо, та який саме настрій будете передавати за допомогою кольору, колориту.

2.Для того щоб ви побачили, які лінії обводити свічкою, спочатку виконайте лінійний малюнок простим олівцем.

3.Потім обведіть намальоване свічкою. Площини, які на малюнку мають бути білими, щільно замалюйте свічкою. Снігопад можна передати, малюючи крапочки-сніжинки.

4.Виконуємо роботу в кольорі. У залежності від задуму, площину паперу прописуємо акварельними фарбами м'яким пензлем, широкими мазками, покладеними один біля одного, та обережно заливаємо певними кольорами ті площини, які обмальовані свічкою. Наносимо фарбу лише в один прийом. Поверхня паперу, яка оброблена свічкою, залишається білою. Таким чином білий малюнок проявляється на кольоровому тлі. Я рекомендую почати з неба.

5.Після висихання або по-вологому роботу над зображенням можна продовжити, доопрацьовуючи деякі деталі та додаючи лінії тоненьким пензликом або восковими олівцями.

Перед тим, як ми приступимо до творчої роботи, декілька слів потрібно сказати про музичний акомпанемент, який допоможе створити настрій на уроці.

Для того щоб ви зрозуміли та відчули особливий холодний, морозний та водночас казковий образ зимової природи, який будете створювати у своїй роботі, я розповім вам казку.

А ви починайте творити.

4. Прослуховування казки

(Під музичний супровід)

         Мандри різдвяної сніжинки

Це було взимку, напередодні Різдва.

Усі дорослі та маленькі діти чекали різдвяного свята зі снігом, колядою, санчатами, сніговиками, ялинками та подарунками. І звичайно, всі бажали, щоб

у природі відчувався особливий настрій, особливий дух свята. Щоб кружляли сніжинки, потріскував різдвяний морозець, сонячні промінці відблискували діамантами на снігу, щоб у повітрі відчувалася особлива свіжість, чарівність та казковість....

У небі, на кошлатій сивій хмарі, був великий рух. Різдвяні сніжинки цілий день створювали святкове вбрання, складаючи з маленьких гострих кришталиків чудернацькі візерунки, щоб уночі, кружляючи у святковому танку, пухнастою білосніжною ковдрою зігріти усю землю.

Тому двох однакових сніжинок годі було знайти. Але була серед них одна -дуже швидка, непосидюча та найдопитливіша. їй дуже кортіло побачити землю вдень. Вона хутенько впоралася зі своїм вбранням і з заздрістю дивилася на маленькі, звичайні сніжинки, які повільно падали до землі. "Летімо з нами", -почула вона. Несподівано подув вітерець, і сніжинка незчулася, як опинилася над землею. Від побаченого їй перехопило подих. Яка краса! А й справді.

Яскравий зимовий день, блакитне небо та сліпучо-білий, сріблястий сніг, місцями жовтуватий - забарвлений сонячними промінчиками. На снігу незвичний малюнок. "Що це?" - "А це - тіні від струнких білявих берізок та лапатих темно-зелених ялин", - пояснили їй сніжинки. Легкий подих вітерця - і цікаві мандри продовжилися.

Та раптом їй на шляху трапилося велике розлоге дерево. Воно було не звичайне святкове, вбране в білосніжне сріблясте мереживо. Сніжинка зраділа, їй здалося, що це теж різдвяна сніжинка, тільки дуже велика. "Яка ти гарна!" - промовила сніжинка й опинилася на гілочці дерева. "Потрібно все роздивитися", - сказала вона сама собі.

Землю повільно охоплювали сутінки. Сніжинка помітила, що коли сонечко хилиться до обрію, сніг стає синюватим, а місцями навіть фіолетовим, немовби небо відбивається в блискучому дзеркалі. Раптом небо запалало та розписало багряною барвою снігові замети. Сніжинка із захопленням спостерігала за змінами в природі.

Поступово на землю насувалася ніч, сніг став сірим і на темно-синьому небі з'явився місяць-молодик та його подружки-зірочки.

Полинула тиха музика... Це різдвяні сніжинки вітали землю з Різдвом.

(Під час практичної роботи учнів звучить аудіозапис музики Вівальді)

VІ. Підсумок уроку.

Учитель робить виставку на дошці з найкращих робіт. Проводиться обговорення цих робіт.

-   Яка робота найкраща? Чому?

  • Чи сподобалося вам працювати новою технікою?
  • У чому ви відчули труднощі?
  • Що давалось легко?

На уроці за допомогою цікавої техніки ми навчилися передавати у своїх пейзажах красу, яскравість, казковість зимової природи, удосконалили техніку акварельного живопису та творчо себе проявили.


 

1

 

doc
Додано
26 серпня 2018
Переглядів
8075
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку