Додаток 16
6 клас. Пейзаж настрою «Мандри вітрильника»
Мета:
Тип уроку: комбінований.
Техніка виконання: по сухому та вологому паперу (на вибір).
Форми роботи: фронтальна, індивідуальна.
Оснащення:
Епіграф уроку: «Море вражає почуття і уяву, змушує нас дивуватися і співчувати».
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ
Урок розпочинається з прослуховування музики К.Дебюссі «Море».
Цікавий він тим, що почнеться незвично.
Почуємо музику. Прослухав її
Що уявили скажіть ви мені.
Картини виникли у вас які,
Коли прослухали ви твір музичний
А саме «Море» Клода Дебюссі.
Музиканти, композитори свої думки передають за допомогою музики, пісень, поети за допомогою віршів, письменники за допомогою розповідей, поем.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Пропоную послухати вам вірш Олександра Кушнера.
Якщо бачиш: на картині
Намальована хатина,
Ну а поряд квітне гай,
Чи вирує водограй,
Чи безмежне море синє,
Або парк чудовий наш,
Мусиш знати, що картина
Називається … (пейзаж).
Отже сьогодні ми будемо вести мову про пейзаж.
Відповіді учнів
ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ
Учитель. Кожен із нас любить мандрувати. Хтось хоче піднятися в повітря на літаку ,хтось із задоволенням підкорить гори, а ми з вами будемо мандрувати на яхті під вітрилами. Тема нашого уроку «Пейзаж настрою «Мандри вітрильника».
Кожен з вас почуватиметься мандрівником і митцем, який поведе свій корабель безбережними морськими просторами й відобразить усе побачене на папері, створивши композицію настрою «Мандри вітрильника».
ІY. ВИКЛАДАННЯ НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Природа – книга мудрості. Прочитати ці книгу допомагає пейзаж. Він зображує природу в окремих її виявах і тому може поступово відкривати її таємничий зміст.
Пейзаж (від франц. pays – країна, місцевість) – жанр образотворчого мистецтва, у якому об’єктом зображення є природа. Пейзажем називають також твір цього жанру.
Пейзаж для художника – не фотографічне відображення побаченого, а можливість передати своє ставлення, настрій, враження.
Художник біля моря рисує картини.
Художник біля моря рисує Марину.
Хороша вийшла картина –
Картина з назвою Марина…
І знову художник малює біля мор
Малює сусіда на ім’я Боря.
Хороша вийшла картина –
І знову зветься Марина.
Художник продовжує писати картини:
На них і дельфіни, і бригантини,
І чайки, і навіть пінгвіни…
Але теж звуться Марини.
Ні, ні диваком він не виглядає,
І зовсім наш друг не Марину кохає.
Він море кохає… А картини
Про море зовуться МАРИНИ.
Андрій Усачов.
Що можна назвати мариною?
У сімнадцятому столітті у європейському мистецтві, а саме в Голландії, з’явився новий жанр живопису: картини, на який було зображено морський вид.
Найбільш відомим мариністом був Іван Костянтинович Айвазовський. Саме його називають співцем моря. Саме про нього відомий російський художник Іван Крамськой сказав: «Айвазовський, кто бы и что бы ни говорил, есть звезда первой величины .., и не только у нас, а в истории искусства вообще…»
1817 року у місті Феодосії у бідній вірменській сім’ї народився син Ованес Айвазян (Іван Айвазовський). Хист до малювання у хлопця виявився ще у ранньому дитинстві. Від природи він був наділений блискучим талантом, який швидко розвивався завдяки щасливим обставинам і середовищу, в якому минали його дитинство і юність. Щасливий випадок привів 16-річного хлопця до Петербурга, де у 1933 році за представленими дитячими малюнками він був зарахований до Академії мистецтв у пейзажний клас. Учився Айвазовський легко, охоче і захоплено, і вже у 1835 році за етюд «Повітря над морем» йому була присуджена срібна медаль. А в 1837 році на академічній виставці він показав шість картин і був визнаний гідним до додержання за чудові успіхи в живописі морських видів золотої медалі першого ступеня. У 1840 році Айвазовський їде на стажування в Італію, звідки повертається через чотири роки визнаним мариністом, академіком чотирьох європейських академій, а у Пітербурзі за видатні успіхи в живописі військово-морське відомство присудило почесне звання художника Головного морського штабу з правом носіння адміралтейського мундиру. У 1848 році Айвазовський повертається в Феодосію – назавжди. У рідній Феодосії на березі Чорного моря він будує великий будинок і велику художню майстерню. У 1880 році Айвазовський прибудував до свого дому велику картинну галерею.
Він був пристрасним мандрівником. У його паспорті відмічено 135 віз різних країн.
Головний «натурник» Айвазовського – море. Морю присвячено більшість його картин. Морю присвячені кращі з них.
Свої твори, що вражали і вражають життєвістю і природністю, художник малював не з натури, а в майстерні мотивуючи це тим, що «Рухи живих стихії невловимі для пензля: писати блискавку, порив вітру, сплеск хвилі – немислимо з натури…».
За 63 роки творчого шляху митця ним було створено біля шести тисяч картин. «Море – це моє життя», - говорив Айвазовський, схиляючись перед об’єктом своєї неослабної любові. Море… Певно, немає художника, який би не намагався зобразити його. Однак лише Айвазовський цілком і повністю віддав свій величезний талант мариністичному живопису…
Відповіді учнів
Входження в образ
Відбувається під звуки моря
«Заплющить очі та відчуйте себе в океані блакитного кольору. Відчуйте і повірте, що ви – хвиля в цьому океані, яка то піднімається до гори, то спадає; ви повільно піднімаєтеся та спадаєте, наче хвилі. Тепер ви – одне ціле з океаном блакитного кольору, в якому нема хвиль, нема різниці між вами та океаном. Слухайте голос океану… а зараз звук стихає, знову з’являється хвиля, потім вона зникає, з’являється інша, потім ще, ще… аж поки вони не почнуть збігати на берег. Тоді ми розплющимо очі.»
Пейзажі можуть бути веселими, сумними, ніжними, урочистими, тривожними. Створюючи пейзаж, художник завжди передає в картині певний настрій, що згодом відгукується у серцях глядачів.
А зараз ми з вами зараз вирушимо у віртуальну подорож до Феодосійської картинної галереї ім.. І.Айвазовського.
(Презентація творів І.Айвазовського)
Погляньмо на репродукцію І.Айвазовського «Дев’ятий вал».
Неголосно звучить музика (Ф.Шопен. етюд до мінор «Революційний»)
Учень-мистецтво-знавець. Над штормовим океаном сходить сонце. Тільки тепер можна розглядіти все, що приховував нічний морок. Високо здіймаються гребені розлючених хвиль. Одна з них – найвища (дев’ятий вал) зі страшною силою намагається потопити людей, які міцно вчепилися в уламки корабельної щогли, намагаючись будь-що втриматися на ній. Нарешті буря вщухла, дощ припинився – вони витримали, дочекалися на ранок, сонце. Шторм відступив перед мужністю людей. Незважаючи на тривожний червоно-оранжевий колір неба, на картині багато різних відтінків зеленого кольору, що символізує надію.
Метод «Мікрофон»
Відповіді учнів
Дивлячись на картини Айвазовського, дивуєшся красі моря, яким би воно не було: спокійне, чи під час шторму, вдень чи вночі, при ясній чи похмурій погоді… Айвазовський і море - нероздільні.
Погляньте, будь-ласка на його картину «Чорне море», створену у 1881 році. Вона є одним із самих визначних творів художника
- Який настрій визиває у вас цей твір?
- Якими кольорами вона написана? (зеленовато-сірі і свінцово-сірі відтінки, у центрі згущується майже до чорноти)
- Як би ви охарактеризували картину?
- Що ми бачимо на полотні?
- Який день зобразив художник?
- Яка дія відбувається? (Підсилюється вітер, хвилі стають все більше, і на гребнях вже з’являються «барашки» піни, народжуючись десь на горизонті хвилі нібито рухаються на нас, створюючи особливий, урочистий стрій полотна)
- Які епітети ви можете підібрати до моря, яке бачите? (суворе, схвильоване, безкрайне море і небо над ним)
- Як художник відноситься до морської стихії? (захоплюється)
- Що нагадує нам про присутність у цій стихії людини? (маленький силует рибацького човна на горизонті)
Дійсно, ця картина оказує незвичайно сильний емоційний вплив. Вона – доказ того, що Айвазовський розумів і відчував не тільки зовнішню красу моря, але вловлював строгий ритм його дихання і захоплювався ним.
Зелена хвиля, мов із скла,
З розгону стала на диби.
До неба гребінь підняла
Розлючена гора води.
Й завмерала на коротку мить…
І зараз в прірву полетить.
з шаленим ревом, зверху вниз,
розбившись на мільярди бризк.
Л.Ситник
Починаючому художнику, що мріє писати картини про море, необхідно вивчити загальні закони образотворчого мистецтва, оволодіти малюнком, навчитися розуміти і зображувати форму, об’єм предметів у просторі, відчувати кольорові відношення…
У картинах Айвазовського можна нарахувати десятки відтінків, що окрашають морські хвилі, - від прозорих, майже безколірних через усі нюанси блакитного, синього до густої чорноти. І ще. Ніколи не пиши небо і море в рівній кількості. Пиши більше неба, чи більше моря.
Y. ПРАКТИЧНА РОБОТА
Вправа-експеримент «Учень чарівник»
Сьогодні ми продовжуємо знайомитися з похідними кольорами та їх відтінками. Для цього використаємо незвичні «палітри»: набір хімічних колб з розчинами кольорів.
Відповіді учнів
Учні переливають кольорову воду з однієї колби в іншу та спостерігають дифузії при утворенні похідних кольорів та їх відтінків.
Спробуй: виконай розтяжку синього кольору, змінюючи його насиченість від максимальної до мінімальної.
Хвилинка-веселинка
Відповіді учнів
Давайте напишемо морський пейзаж, що передав би ваші почуття, - радість, смуток, гнів, очікування…
Щоб композиція вийшла цікавою, окрім неба та моря можете зобразити скелі, острови, човни, кораблі, навіть морських пташок або тварин.
Підготуйте акварель, лист акварельного паперу і товстий пензлик. Писати можна по-мокрому – все ж таки вода. Тому спочатку змочіть лист і пропишіть небо, щоб один колір перетікав в інший. Не забудьте, що небо ближче до горизонту світліше. Далі будемо писати море. Зупинись на хвилинку і подумай – адже море теж синє. Таж як зробити так, щоб воно не злилося з морем. Для моря краще змішати блакитну фарбу з зеленою або ізумрудною. Спробуй зробити це на палітрі. Отриманий колір «морської хвилі» буде основним. Але море безкінечно різноманітне. Сміло використовуй жовту, малинову фарби. Пам’ятаймо, що небо завжди буде відбиватися у воді. Малюйте холодними або теплими кольорами. Настрій моря потрібно передавати не окремими локальними кольорами, а кольоровими сполученнями, насиченими кольорами, мазками, що різняться за характером. Використовуємо контрастні або споріднені кольори – залежно від настрою, який хочете передати. Якщо потрібно передати радість – кольори будуть теплими, яскравими, насиченими, якщо сум – холодними, приглушеними.
Розташовуємо аркуш паперу вертикально чи горизонтально – відповідно до задуманої композиції, намалюємо лінію горизонту.
Я хочу нарисовать
Для тебя немного моря
Волны мчащиеся вдаль
От прибоя до прибоя
Я хочу нарисовать
Так, чтоб каждый мне поверил
Что искрящуюся даль
Я до края сам измерил.
Что сжимал тугой штурвал
И искал по звездам пристань.
Так бы я нарисовал,
Будь, к примеру, маринистом.
Основні етапи виконання тематичної композиції:
Будуємо перший та другий план пейзажу олівцем. Зображаємо рисунок вітрильника, правильно розташував його відносно лінії горизонту. Всі зайві лінії треба стерти гумкою, щоб під фарбами їх не було видно.
Перший план промальовуємо більш прискіпливо, а задній залишаємо в стані «спокою», тобто промальовуємо світлішими тонами, щоб створити враження глибини, перспективи, лінії горизонту.
YІ. ТВОРЧА РОБОТА УЧНІВ
Тепер до праці та позмагаємось за перше місце, переможці будуть нагороджені відмінними оцінками.
Звучить аудіо запис «Звуки моря» (релакс). Учні виконують композицію «Мандри вітрильника». Учитель коригує діяльність і за потреби допомагає.
YІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель. Зосередьтеся і давайте повторимо деякі моменти з нашого заняття.
Відповіді учнів
YІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
Під час обговорення учнівських робіт потрібно акцентувати увагу учнів на передаванні стану та настрою. Учні мають аналізувати роботи своїх товаришів, обґрунтувати свою точку зору.