Урок. Сприйняття мистецтва. Творчість І. Айвазовського. Зображення на площині. Колективна тематична композиція за уявою «Рибки південних морів»

Про матеріал
Мета: - ознайомити з творчістю І.Айвазовського як мариніста; - розвивати в учнів вміння відтворювати будову різних природних форм; - поглибити вміння учнів створювати на основі природних форм декоративні та символічні образи; - розвивати уміння учнів стилізувати відтінки забарвлення природних форм до локальних кольорів та використовувати контрастні співвідношення, навчити учнів виявляти зв'язок з формою та кольором; - ознайомити з нюансом у кольорі та гармонійним сполученням кольорів та навчити їх застосуванню на практиці; - розвивати композиційні навички учнів - організація зображення в композиції, рівновага в композиції; - виховувати вміння працювати у колективі. Тип уроку: комбінований.
Перегляд файлу

Тема уроку:  Сприйняття мистецтва. Творчість І. Айвазовського. Зображення на площині. Колективна тематична композиція за    уявою «Рибки  південних морів»

Мета:

           - ознайомити з творчістю І.Айвазовського як мариніста;

           - розвивати в учнів вміння відтворювати будову різних природних  форм;

           - поглибити вміння учнів створювати на основі природних форм  декоративні та символічні образи;

           - розвивати уміння учнів стилізувати відтінки забарвлення

             природних форм до локальних кольорів та використовувати

             контрастні співвідношення, навчити учнів виявляти зв'язок  з

             формою та кольором; 

           - ознайомити з нюансом у кольорі та гармонійним сполученням

             кольорів та навчити їх застосуванню на практиці;

           - розвивати композиційні навички учнів  - організація зображення в      

             композиції, рівновага в композиції;

           - виховувати вміння працювати у колективі.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання уроку:

для вчителя: репродукції творів І. Айвазовського, таблиця    «Відтворення

будови тіла риб»; малюнки вчителя на дошці та на папері;       таблиці з термінами уроку; папір для майбутньої    композиції;

                         мультимедійний екран, музичний центр.

        для учнів:  папір, олівець, гуашеві або акварельні фарби, ножиці, клей.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

    1. Привітання.

    2. Оголошення теми та мети уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Відгадування загадок.

- Діти, почнемо наш урок з відгадування загадок.

 Крила має, та не літає,

 Очі має, та не моргає,

 Ніг не має, та не здоженеш.

 У воді вона живе

 Не має дзьоба, а клює.

У воді жива, а на суші мертва. (Риба)

      - У яких водоймах водиться риба?

      - Хто з вас бував с татом, або сам на рибалці?

2. Дидактична гра «Впіймай рибку».

Учні намагаються «спіймати» рибку. На кожній із рибок написана загадка. Учні відгадують її і дізнаються, в яких водоймах мешкає ця рибка.

 У ставку з’явилось лихо.

  Що таке? Чому не тихо?

 Тут за гарної погоди

 Рибки грали хороводи.

 Винна тут зубаста злюка.

 Що ж, на те вона і ….

                                                              (щука)

 Живе вона у річці синій,

 Та не щука це, отож

 Я підкажу вам цю рибина.

 Ну а звуть цю рибу…

                                                   (йорж)

 Ось вона яка –

 Розбійниця морська!

 Усіх би проковтнула

 Зажерлива…

                                                           (акула)

 Перш ніж ми розпочнемо працювати над темою сьогоднішнього року, давайте згадаємо:

  • Що таке колір?
  • Які кольори холодні, а які теплі?
  • Що таке похідні кольори?
  • Скільки похідних кольорів можна зробити, наприклад, з чорного, жовтого, зеленого?

ІІІ. Пояснення нового матеріалу.

  1. Вступна бесіда

1.1. - Діти, всі з вас були на морі, милувалися його хвилями, вдивлялися в темні глибини. Яким ви запам’ятали море?

      (Теплим, лагідним, синім, прозорим, іскристим).

     1.2. А чи знаєте ви що була людина, яка все своє життя присвятила мистецтву зображувати море? Показувати його красу, велич. Мариніст І. Айвазовський і ХХІ ст.. захоплює сучасників, примушує задуматися над красою і різноманітністю природи, її неповторністю й гармонією.

 Море... Певно немає художника, який би не намагався зобразити його. Однак лише Айвазовським цілком і повністю віддав свій величезний талант мариністичному живопису.

 Художник мав винятково різнобічне обдарування, в якому поєднувалися якості, необхідні для художника-мариніста. Крім поетичного складу мислення він був обдарований прекрасною зоровою пам’яттю, яскравою уявою, абсолютно точною зоровою сприйнятливістю і твердою рукою, що встигала за стрімким летом його творчої думки. Це дозволяло йому працювати, імпровізувати з легкістю, що дивувало багатьох сучасників. У творчості майстра можна було зустріти  полотна найрізноманітнішої тематики. Чимало робіт він присвятив Україні, красі її природи, своєрідному побуту.

Та про все, головний  «натурник»  Айвазовського – море. Морю присвячено більшість його картин.

Свої твори, що вражають життєвістю і природністю, художник малював не з натури а в майстерні. Багатьох це дивувало. Сам художник не бачив в цьому чогось незвичайного. У нього була своя сформована система творчої роботи. Одного разу він після відкриття своєї 120-ї персональної виставки, Айвазовський по проханню Куїнджі дав урок в академії. Приголомшені учні спостерігали, як відібравши всього чотири фарби, за одну годину і 50 хвилин художник перетворив сіре  полотно у майбутнє море, легкими штрихами виписав корабель з повною оснасткою, який боровся зі штормом.

Протягом довгого життя Айвазовський кілька разів побував в Італії, Парижі та інших європейський країнах, працював на Кавказі, плавав до берегів Малої Азії, був в Єгипті, і навіть, здійснив подорож до далекої Америки. Але рідним для художника містом  завжди була Феодосія. У його рідному місті і зараз є картинна галерея, яка носить ім’я великого художника-мариніста.

  1. Метод уживання

Уявіть себе на мить водолазом. Ви повільно йдете по дну південного океану чи моря і милуєтися неповторною красою підводного царства. У глибинах морів і океанів мешкає неймовірно багато риб,  крабів,  восьминогів,  морських зірок, молюсків. Великі й маленькі, сміливі й боязкі, яскраві й непомітні… Такі схожі й водночас такі різні.

  1. Повідомлення теми й завдань уроку
  2. Перегляд уривку з мультфільму «Підводна братва»

 

IY. Практична робота

Інструктаж до виконання творчого завдання

Риби бувають іноді дуже   химерні та дивні, бо ще краще ніж ми декоруємо предмети побуту візерунками, природа задекорувала риб. Із різних плям і ліній, подібних до геометричних форм, та елементів рослинного орнаменту може складатися наше зображення.

(Учитель демонструє приклади зображень риб)

Коли малюнок буде зроблено, композицію треба буде вирішити за кольором, і зробити це бажано у холодному колориті, тому для створення похідних беремо холодні: зелений, синій фіолетовий та нейтральний чорний.

Можна брати і теплі кольорі, але їх треба у невеличких пропорціях змішувати з холодними та дивитись, щоб таких кольорів було набагато менше, ніж кольорів, створених на суміші холодних у пропорції один до трьох.

Для тих, хто відчуває, що таке завдання він зробить без великого напруження, пропоную трішечки розвинути його і зробити рибу з «характером». Риба яка? Добра, зла, весела, сумна, риба в пастці,  та, що пожирає яблука тощо.

Зла риба: у холодному колориті, з великою головою, щелепами та зубами, з великими очима. Складена з гострих кутів. Фон до зображення риби: уламки кісток та якихось механізмів, черепи зжертих риб.

Добра риба: у м’якому теплому колориті, із форм,  подібних до кола, з товстими  і м’якими губами, великим хвостом. На лобі  сидить метелик. Як фон – заплетені у вузлики веселки.

  • Необхідно чітко дотримуватися порядку роботи:
  1. Розпреділити обов’язки в групі, приготувати робоче місце.
  2. Вирішити над якого характеру рибами ви будете працювати.  
  3. Вигадання та складання риби з простих геометричних форм. (нагадати про ці пропорції).
  4. Уточнення форм предмета та малювання його до найменших подробиць графічне вирішення усіх площин аркуша.
  5. Вирізування предметів.
  6. Компонування (визначення місця  предмета на аркуші).
  7. Вирішення за кольором усіх деталей композиції.
  8. Узагальнення кольорових   плям графічними засобами.
  9. Закріплення композиції на аркуші.

Учитель проводить колективну та індивідуальну роботу з учнями, дає поточні пояснення.

  1. Тестування
  1. Задній план на папері можна передати, зобразивши об’єкти:

     а) великими у нижній частині аркушу паперу;

     б) маленькими у верхній частині аркуша (на лінії горизонту);

     в) великими посередині аркуша паперу. 

2. До теплих кольорів належить:

     а) червоний, оранжевий, жовтий;

     б) зелений, синій, голубий;

     в) чорний, сірий, білий?

3. Для створення похідних холодного колориту беремо:

    а) чорний, сірий, білий;

    б) зелений, синій фіолетовий та нейтральний чорний;

    в) червоний, фіолетовий, коричневий.

 4. Айвазовський був:

     а) скульптором;

     б) художником-анімалістом;

     в) художником-мариністом?

 5. Яка з картин належить І.Айвазовському?

      а)  «Рож»;

      б) «Три ведмедя»;

      в) «Дев’ятий вал»?

 

YI. Підсумок уроку

Учитель характеризує помилки в роботах учнів та демонструє кращі, найбільш вдалі, завершені малюнки. Організовує виставку робіт і звучить музика «Шуми моря».

 

 YІI. Домашнє завдання

Підготувати матеріали до наступного уроку: віск або воскові олівці, гуашеві фарби, мило.

 

 

 

 

doc
Додано
30 січня 2020
Переглядів
658
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку