Другорядні члени речення
Обставини. Способи вираження обставин
Мета: ознайомити учнів із обставинами та способами їх вираження; формувати вміння знаходити обставини та правильно ставити до них питання. Розвивати спостережливість, навички аналізу мовних явищ. Виховувати любов до рідного слова, до давніх звичаїв українського народу.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів.
Колективна перевірка, обговорення результатів.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.
IV. Підготовка учнів до сприймання матеріалу.
Це було (коли?)……. . Ми працюємо (як?) ….. Ми йдемо (куди?)….Я вчинив це (чому?)………….
Негайно було скликано найвищу урядову комісію, яка з’ясувала, чому так сталося: виявляється, зникла обставина, котра могла дати відповідь на всі ці питання. І тому було видано наказ, що проголосив віднині й надалі використовувати обставину для позначення місця, часу, причини, мети, способу дії тощо, а також для підсилення її ролі виділяти належним чином у реченні ось так .
І в царстві Речення стало все на свої місця, одразу ж стало зрозуміло: Це було давно. Ми працюємо старанно. Ми йдемо на прогулянку. Я вчинив це ненавмисне.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Формулювання висновків учнями.
- Як ви зрозуміли з цієї пригодницької історії, що ж таке обставина? На які питання вона відповідає? Що вона позначає? Навіщо вона потрібна?
2. Опрацювання правила підручника (с. 191 – 192)
3. Визначення способів вираження обставини. Спостереження над мовним матеріалом.
Здавна українці шанували калину. У кожному дворі ріс калиновий кущ. Ламати калину до перших морозів суворо забороняли.
Отже, найчастіше обставина виражається прислівником або іменником із прийменником.
VI. Вправи на закріплення практичних умінь і навичок
У степу палахкотів вогонь. Козаки тісно посідали колом. Іван тихо заспівав пісню. Козацтво одразу ж дружно підхопило її. Завжди і скрізь козаки співали: перед боєм, на дозвіллі. Пісня обов’язково покращувала їм настрій, надавала сміливості й наснаги.
… розтав сніг. ….зачорніла земля…………почали витикатися проліски. Вони…..з’являлися з-під снігу, наче не могли повірити, що зима….закінчується. Дивлячись на них, Петрик радів. ….настане весна, яку він … любив.
Довідка : скоро, скрізь, повсюди, повільно, нарешті, скоро, так.
VII Підсумок уроку
IX. Домашнє завдання:
Вивчити п. 37, виконайте вправу 445