Урок "Обставина. Способи вираження обставин"

Про матеріал
У розробці вміщено матеріал для вивчення теми, дібрано прийоми для проведення гри, елементи казкової пригоди, що сприяють зацікавленню учнів і захоплюють їх, пробуджують інтерес до вивчення рідної мови, традицій українського народу тощо. Практична частина уроку має вправи для вироблення вмінь знаходити обставини, правильно виділяти їх та визначати способи вираження.
Перегляд файлу

Другорядні члени речення

Обставини. Способи вираження обставин

Мета: ознайомити учнів із обставинами та способами їх вираження; формувати вміння знаходити обставини та правильно ставити до них питання. Розвивати спостережливість, навички аналізу мовних явищ. Виховувати любов до рідного слова, до давніх звичаїв українського народу.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів.

  1. Гра «Так! Ні»
  1.  Речення не виражає закінченої думки, не має інтонаційного оформлення. (Ні)
  2. У реченні можуть бути тільки підмет і присудок (Так).
  3. У реченні можуть бути або підмет, або присудок (Так).
  4. Речення «Учні старанно працюють»  є односкладним (Ні).
  5.   «Розпрягайте, хлопці, коней та лягайте спочивать.» - розповідне речення (Ні).
  6. « Ви знаєте, як сплять старі гаї?» - питальне речення (Так).
  7. За метою висловлення речення бувають розповідні, питальні та окличні (Ні).
  8. За емоційним забарвленням речення поділяються на окличні та неокличні (Так).
  9. «Ми любимо рідне слово.» - непоширене речення (Ні).
  10.  «Ти наше диво калинове, кохана материнська мово!» - це речення має   означення (Так).
  11.  « Доля рідної мови пов’язана з долею народу» (Розповідне, неокличне, двоскладне, поширене) – це правильна характеристика речення (Так).
  12.   «Вивчайте, любіть рідну мову!» - (Розповідне, окличне, двоскладне, поширене) – це правильна характеристика речення (Ні).

Колективна перевірка, обговорення результатів.

 

ІІІ.  Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

  • Вивчаючи тему, ми все більше й більше дізнаємося про речення, його особливості, можемо визначити види речень за метою висловлення, за емоційним забарвленням, за наявністю граматичної основи, визначити, поширене чи непоширене речення тощо. Ви вже можете визначити означення, а сьогодні ви дізнаєтеся про обставини,  їх різновиди та способи вираження.

IV. Підготовка учнів до сприймання матеріалу.

  • У царстві Речення сталася прикрість. Кудись поділися слова, які позначали місце, час, причину, мету, спосіб дії, тобто ті, які відповідали на питання як? де? коли? куди? звідки? чому? Тому ніхто нічого не міг  пояснити.

Це було (коли?)……. . Ми працюємо (як?) ….. Ми йдемо (куди?)….Я вчинив це (чому?)………….

Негайно було скликано найвищу урядову комісію, яка з’ясувала, чому так сталося: виявляється, зникла обставина,  котра могла дати відповідь на всі ці питання. І тому було видано наказ, що проголосив віднині й надалі використовувати обставину для позначення місця, часу, причини, мети, способу дії тощо, а також для підсилення її ролі виділяти належним чином у реченні ось так .

І в царстві Речення стало все на свої місця, одразу ж стало зрозуміло:  Це було давно. Ми працюємо старанно. Ми йдемо на прогулянку. Я вчинив це ненавмисне.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Формулювання висновків учнями.

 -  Як ви зрозуміли з цієї  пригодницької історії, що ж таке обставина? На які питання вона відповідає? Що вона позначає? Навіщо вона потрібна?

2. Опрацювання правила підручника (с. 191 – 192)

3. Визначення способів вираження обставини. Спостереження над мовним матеріалом.

Здавна українці шанували калину. У кожному дворі ріс калиновий кущ. Ламати калину до перших морозів суворо забороняли.

Отже, найчастіше обставина виражається прислівником або іменником із прийменником.

VI.  Вправи на закріплення практичних умінь і навичок

  1.  У поданих реченнях знайдіть обставини, підкресліть їх, визначте спосіб вираження.

У степу палахкотів вогонь. Козаки тісно посідали колом. Іван тихо  заспівав пісню. Козацтво одразу ж дружно  підхопило її. Завжди і скрізь козаки співали: перед боєм, на дозвіллі. Пісня обов’язково покращувала їм настрій, надавала  сміливості й наснаги.

  • Яку роль відігравала народна пісня в житті людини? А у вашому житті? Чи є у вас улюблені народні пісні?
  1. Подані речення поширте обставинами з довідки.  Поставте до них питання, підкресліть відповідно до синтаксичної ролі.

  розтав сніг. ….зачорніла земля…………почали витикатися проліски. Вони…..з’являлися з-під снігу, наче не могли повірити, що зима….закінчується. Дивлячись на них, Петрик радів. ….настане весна, яку він … любив.

Довідка :  скоро, скрізь, повсюди, повільно, нарешті, скоро, так.

  1. Вправа за підручником 444. Робота в парах.

VII Підсумок уроку

  1. Оцінювання відповідей.
  2.  Рефлексія:
  • На уроці я навчився…………..
  • Найважчим для мене було………………….
  • Я зацікавився………………………………….
  • Мені найбільше сподобалося………………..

IX. Домашнє завдання:

Вивчити п. 37, виконайте вправу 445

  • Напишіть есе «Калина в житті українців», використовуючи обставини.
docx
Додано
25 січня 2022
Переглядів
1279
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку