Урок української мови у 5 класі на тему "Основа слова (корінь, префікс, суфікс) і закінчення – значущі частини слова. Спільнокореневі слова. "

Про матеріал
У матеріалі надається розробка уроку з використанням здоров'язбережувальних методик на різних етапах.
Перегляд файлу

        Використання здоров’язбережувальних технологій

 на уроках української мови.

З досвіду роботи вчителя української мови та літератури КЗ «Шелудьківський ліцей ім.Ю.Є.Кравцова» Коробки Валентини Миколаївни, вчителя вищої кваліфікаційної категорії, «старшого вчителя».

 

Кожна дитина неповторна, наділена від природи унікальними здібностями, талантами та можливостями. На мою думку, вчителі повинні так вдало поєднувати  методики і технології навчання дітей, щоб не втратити жодного учня, і  перш за все  зберегти  здоров’я дитини, бо тільки здоровий учень може добре засвоїти набуті знання і застосувати їх.

  Основним завданням учителя-словесника ( учителя української мови) на уроці є зняття емоційної напруги, попередження фізичної і психологічної втомлюваності учнів, створення комфортних умов для активізації мовленнєвої діяльності. З цією метою, для досягнення освітнього результату в навчанні, вихованні та розвитку особистості, використовую на своїх уроках елементи здоров’язберігаючих технологій, які дають можливість , по-перше, не допускати перевантаження учнів, визначаючи оптимальний обсяг навчальної інформації й способи її надання, враховувати інтелектуальні та фізіологічні особливості учнів, індивідуальні мовні особливості кожного учня. Зміна видів діяльності, чергування інтелектуальної, емоційної, рухової видів діяльності; групової й парної форм роботи, які сприяють підвищенню рухової активності , вчать вмінню поважати думки інших, висловлювати власні думки, правилам спілкування; проведення ігор та ігрових ситуацій, формує в учнів толерантне ставлення до однолітків.

На всіх етапах уроку можна застосовувати певні здоров’язбережувальні методики, ікі допоможуть учням краще засвоїти матеріал, підтримати   психічний стан, не втомитись під час уроку.

 

          Додаток

Урок  української мови  в 5 класі.

Тема. Основа слова (корінь, префікс, суфікс) і закінчення – значущі  частини слова. Спільнокореневі слова.

Мета: повторити та систематизувати вивчене про значущі частини слова; навчити визначати  форми слова та спільнокореневі слова; утворювати за допомогою префікса та суфікса нові слова; удосконалювати правопис наголошених та ненаголошених голосних; розвивати уміння застосовувати набуті знання практично, розвивати логічне мислення, пам'ять, виховувати самостійність, інтерес до української мови, формувати активну життєву позицію.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання:  підручник, презентація мультимедіа, картки.

Очікувані результати: учні розрізняють значущі частини слова, визначають основу й закінчення, утворюють  форми слова та спільнокореневі слова.

Хід уроку

Елементи здоров’язбережувальних технологій, які можна використати

І. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми і мети уроків. Створення емоційного налаштування.

Продовжіть речення.    Данний матеріал мені допоможе………

Вправа «Подаруй усмішку»

ІІ.  Актуалізація опорних знань, умінь та навичок.

1)Бліц опитування.

   -   Що вивчає наука лексикологія?

  • Назвіть слова синоніми.
  • Назвіть слова антоніми.
  • Як називаються слова ,що звучать і пишуться однаково, а мають різне значення?
  • Що таке фразеологічний зворот?

2) Гра «Знавці фразеологізмів»

Дібрати до поданих фразеологічних зворотів антонімічні й увести їх у речення.

1) Хоч голки збирай — ... . 2) Рукою подати — ... . 3) Як з хреста знятий — ... . 4) Як кішка з собакою — ... . 5) Приходити до пам’яті — ... .

Довідка: хоч око виколи; за тридев’ять земель; кров з молоком; душа в душу; втратити свідомість.

 

Вправа «Піднята рука»

 

 

Розвиток рухової активності ( учні підставляють фразеологізми за допомогою вибору карток)

ІІІ. Вивчення й осмислення навчального матеріалу.

 (опрацювання схеми «Значущі частини слова»).

Вправи на увагу (елементи таблиці з’являються поступово і поступово знакають)

Робота з теоретичним матеріалом підручника

Бліц-опитування:

  • Що таке корінь? Префікс? Суфікс?
  • Що таке основа слова?
  • Що називається закінченням?
  • Які це змінні й незмінні слова?( Незмінні слова мають одну форму і не мають закінчення. Це, як правило, слова іншомовного походження і прислівники: вчора, завжди, метро, таксі, пюре тощо.)

Вправа «Піднята рука»

1. Робота в парах

З поданих слів виписати тільки змінювані, виділити в них закінчення і основу.

Сонце, дерево, зимовий, хмара, далеко, вітряний, світити, журі, повітря, бігти, яскраво, бароко, лінія, колібрі.

 

2. Розподільне письмо. Робота біля дошки.

Записати у два стовпчики І- форми слова, ІІ -спільнокореневі слова.

Сніг, снігуронька, снігами, засніжений, снігів, сніговик, снігом, сніже, снігові, сніжно-білий, білосніжний, снігам.

Розвиток рухової активності ( учні зарписують на дошці слова)

3.Самостійна робота за картками ( визначити значущі частини слова, закінчення та основу)

Картка 1               Морозний, взимку, сніжинка

Картка 2              Весняний, повесні, квітка

Картка 3   Гора, гірський, передгірний

Картка  4            М’ятний, свято, поцвяхований

Вправа для очей

4. Лінгвістична гра «Зайве слово». Викресліть із групи слів «зайве», зверніть  увагу на закінчення.

Любов, правило, принцип, сніданок, ніч;

вчора, тихо, зустріч, далеко, назустріч;

кінь, кров, любов, бір, вранці;

особа, галявина, океан, слово, каченя.

Дихальна гімнастика

5. Трансформація знань.

До поданих слів доберіть спільнокореневі. Визначте корінь.

Кінь, нога, рука, писати, ліс, дорога, друг, сад.

Вправа «Плескаймо в долоні»

Руханка

Вправа «Африканський дощ»

IV. Закріплення знань, умінь і навичок

1. Граматичний тренінг.

  • Виділити в словах префікси. Від яких слів утворено виділені слова?

 Безслідно, розхитаний, розм’якшити, сказати, звузити, стишити, змусити, зшити, стриманий, зцілити, стурбувати, стягнений, збарложений, зворохобити, скоцюбритись.

 Пречудовий, пребагато, Причорномор’я, Прикарпаття, принизити, предужий, Прип’ять, прірва, прізвисько.

  • Прочитайте прислів’я. Знайдіть спільнокореневі слова. Виділіть корені.

Який росток, такий і паросток. На кожен гук не одгукаєшся. На безриб’ї і рак риба. Недосіл на столі, а пересіл на спині. (Народна творчість)

 

Пальчикова гімнастика 

2. Робота в парах.

Складіть діалог, використовуючи спільнокореневі слова учень- учнівський, батьки – батьківський, друг – дружній.

3. Дослідження-пошук

 Дібрати до поданих слів спільнокореневі. Визначити корінь.

Ранок, вечір, вода, молоко, зима, осінь, писати, читати.

 Скласти речення з 2-3 речення з новими словами. Чи змінилася форма слова?

4. Конструювання нових слів

Використовуючи корені рад, лук, лис, кур, рік, утворити різні за лексичним значенням слова. Пояснити їхнє значення за допомогою тлумачного словника.

 

Звукова гімнастика ( учні емоційно розігрують діалог)

 

 

Розвиток рухової активності

V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання

1) Вивчити теоретичний матеріал

2) Скласти казку « Королівство значущих частин слова».

3)  Скласти кросворд на тему «Значущі частини слова»

 

 

VI. Підсумок уроку

1. Лінгвістична гра «Хто швидше?»

Учитель називає два слова з однозвучними, але різними за значенням коренями. Учні добирають   спільнокореневі слова. Виграє той, хто швидше добере більшу кількість слів.

Пісний — пісня, сільський — сіль, міський — місце, газета — газ, рушниця — рушник, потягнути — потяг, сонце — сонний, поле — польський, ніг — ніж.

 

Ігрова терапія

  1. Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Продовжіть речення.   Сьогодні мені було цікаво……Сьогодні я навчився……..

Емоційна хвилинка

 

 

Література

  1.  Білім Г. Активний руховий режим – один із основних компонентів формування навичок здорового способу життя / Г. Білім // Здоров`я та фізична культура. – 2009. – № 34. – С. 10.
  2. Ващенко О. Здоров`язберігаючі технології в загальноосвітніх навчальних закладах / О. Ващенко, С. Свириденко // Директор школи. – 2006. – № 20. – С. 12.
  3. Дубогай О. Навчання в русі : Здоров`язберігаючі педагогічні технології в початковій школі / О. Дубогай. – К. : Видавничий дім «Шкільний світ» : Вид. Л. Галіцина, 2005. – 112 с. – (Б-ка «Шкільного світу»).
  4. Капранова Г. Як бути здоровим та успішним учнем : [Науково-методичні рекомендації для вчителя ] / Г. Капранова // Здоров`я і фізична культура. – 2009. – № 11.
  5. Котенко В.О. Українська мова. Плани-конспекти уроків на друкованій основі ( для шкіл з українською мовою навчання). – Х. : Вид-во «Ранок», 2013. – 208 с. – (Серія «Конструктор уроку»).
  6. Методика навчання української мови в середніх освітніх закладах / за ред.. проф. М.П. Пентилюк. – К.: Ленвіт, 2005. – 400с.

7. Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. –  К. : А.С.К., 2004. – 192 с.

 

 

 

doc
Додано
25 січня 2022
Переглядів
3903
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку