Символіка країни Недоладії та її мешканців. Морально- етичні проблеми в казці Галини Малик «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії»

Про матеріал
Мета: продовжити роботу над казкою Г.Малик, навчитися визначати проблеми, які порушені у творі, розкривати символічний зміст твору; розвивати вміння аналізувати поведінку героїв та власні вчинки, робити висновки; розвивати творчі здібності, фантазію; виховувати відповідальність за свої вчинки, кращі людські риси характеру (дружбу, взаємоповагу, тактовність тощо). Предменті компетентності: - переказує твір, читає уривки з нього за ролями; - визначає тему повісті та морально – етичні проблеми, коментує їх; - характеризує героя, який найбільше сподобався, оцінює його вчинки; Ключові компетентності: - аргументовано й грамотно висловлює власну думку щодо проблем відповідальності людини за свої вчинки, підступності, справжньої дружби, духовності, відваги й боягузтва; створює тексти, ілюстрації, комікси, спираючись на досвід і почуття, використовуючи відповідні зображувально - виражальні засоби. Наскрізні лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток» - наводити приклади з художніх творів, у яких порушені проблеми екологічної безпеки; - формулювати зв’язне висловлювання про проблеми навколишнього середовища; - дискутувати з цього приводу. «Здоров’я і безпека» - знаходити необхідну інформацію про здоров’я, критично оцінювати її; - використовувати набуті знання і вміння для забезпечення безпеки своєї й інших; - діяти в ситуаціях, загрозливих для здоров’я. Обладнання: ілюстрації, роздавальний матеріал, текст повісті-казки, мультиме¬дійні засоби навчання. Тип уроку: комбінований.
Перегляд файлу

Тема. Символіка країни Недоладії та її мешканців. Морально- етичні проблеми в казці Галини Малик  «Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» 

Мета: продовжити роботу над казкою Г.Малик, навчитися визначати проблеми, які порушені у творі, розкривати символічний зміст твору;  розвивати вміння аналізувати поведінку героїв та власні вчинки, робити висновки; розвивати творчі здібності, фантазію; виховувати відповідальність за свої вчинки, кращі людські риси характеру (дружбу, взаємоповагу, тактовність тощо).

Предменті компетентності:

  • переказує твір, читає уривки з нього за ролями;
  • визначає тему повісті та морально – етичні проблеми, коментує їх;
  • характеризує героя, який найбільше сподобався, оцінює його вчинки;

Ключові компетентності:

  • аргументовано й грамотно висловлює власну думку щодо проблем відповідальності людини за свої вчинки, підступності, справжньої дружби, духовності, відваги й боягузтва; створює тексти, ілюстрації, комікси, спираючись на досвід і почуття, використовуючи відповідні зображувально  - виражальні засоби.

Наскрізні лінії:

«Екологічна безпека та сталий розвиток»

  • наводити приклади з художніх творів, у яких порушені проблеми екологічної безпеки;
  • формулювати зв’язне висловлювання про проблеми навколишнього середовища;
  • дискутувати з цього приводу.

«Здоров’я і безпека»

  • знаходити необхідну інформацію про здоров’я, критично оцінювати її;
  • використовувати набуті знання і вміння для забезпечення безпеки своєї й інших;
  • діяти в ситуаціях, загрозливих для здоров’я.

Обладнання: ілюстрації, роздавальний матеріал, текст повісті-казки, мультиме­дійні засоби навчання.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І. Емоційне налаштування учнів

Діти, перед вами є невеликі смайлики, що можуть символізувати ваш настрій.   ( Пояснення кожного смайла вчителем). Виберіть той, що передасть ваш настрій і покажіть мені. 

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Протягом тривалого  часу ми з вами вивчаємо казки: чи то народні, чи то літературні, але щоразу переконуємося в тому, що добро обов’язково переможе зло.

Проблемне питання: діти, як ви вважаєте, а чи актуально в наш час бути добрим? І чому? А що означає для вас добро?

Гронування. (слайд 1). Добро – милосердя, взаємопідтримка, допомога іншим, корисні справи, порядність, добрі справи, відповідальність за власні вчинки.

 

 

Евристична бесіда.

1.  Діти, а ви вважаєте себе добрими? Чи завжди ви милосердні, терпимі та відповідальні за власні вчинки?

2.А які риси характеру, на вашу думку, потрібно в собі виховувати, ростити? ( наполегливість, працьовитість, уміння розподіляти час…).

3. Діти, а чи траплялося так, що ви стомлювалися, кидали недороблену справу на півшляху, забували виконати домашнє завдання  чи принести зошит???

4. А що необхідно людині, щоб усе заплановане виконати? (відповідальність, наполегливість, бажання, уміння спланувати власний час).

Слово вчителя.

Отже, люди мають бути добрими, відповідальним і наполегливим, щоб їх цінували в суспільстві, товаришували та довіряли. А чи мали всі ці риси герої твору  Г.  Малик  та на які проблеми вказує автор, щоб виховати у своїх читачів найкращі риси характеру, з’ясуємо на уроці.

ІІІ. Мотивація навчальної  діяльності, оголошення теми, мети, епіграфа уроку.

Сьогодні  на  уроці ми продовжимо з вами роботу над твором ,спробуємо розкрити символічний зміст казкових персонажів,визначимо морально-етичні проблеми твору; будемо поглиблювати  вміння  характеризувати героїв,  аналізувати вчинки інших та власні. Отже, запишіть тему та епіграф уроку… (слайд 2)

Немає на світі пагорба, вершини якого

наполегливість не досягне.

Ч. Діккенс

ІV. Сприйняття нового матеріалу.

1. Робота з епіграфом.

Слово вчителя. Недарма за епіграф уроку ми беремо слова Чарльза Діккенса, англійського письменника, класика світової літератури, автора «Різдвяної пісні в прозі», бо саме наполегливість є запорукою успіху. Кому з героїв прози притаманна ця риса? 

2. Установити послідовність подій у тексті за малюнками. (слайд  3, 4 )

1. «Але він побачив занесену над собою руку – і вмить опинився на люстрі. Зручно вмостився на її краєчку, звісивши ноги у величезних черевиках». (поява Недочеревика)

2. «Раптом щось підхопило Алю – і вона миттю вилетіла в розчинене вікно»…

3. «Сиділа вона біля ставка. Але якого ставка! У ньому зовсім не було води! Так!Так! Аля протерла очі, але дивний ставок так і не зникав. Великі й маленькі риби пішки походжали по його дну, наче прогулювалися. Старий рак з однією клешнею за щось сварив маленьких рачат. А біля самого берега гуляли двіиплотвички. Одна з них тримала парасольку…»

4. «Тільки-но мандрівниця звернула за перший поворот дороги, аж попереду побачила…»

5.«…дерев”яний стовпчик. На ньому криво прибита стрілка показувала кудись угору. А на стрілці нерівними літерами нашкрябано «Недоладія»

6. «…А я – Недоладько»

7. «Аля побачила на квітці велику бабку, хотіла її сполохати, щоб та політала, але Недоладько розказав Алі: що вона не літає, оскільки в неї немає одного крильця. Тоді дівчинка згадала, що у неї в кишеньці лежить біла в синій горошок стрічка, а в другій – голка з клубочком червоних ниток. Аля пришила крильце бабці»

8. Як Аля потрапила до Недоштанька та його недотелю.

9. «Посередині ліжка сидів маленький чоловічок у нічній сорочці та нічному ковпаку з китицею. Поруч у мідному свічнику горіла свічка…» - як Аля потрапила до Недокороля десятого.

10. Як Аля читає чарівну книгу «Справаномер» про те як перенестися з країни Недоладії

11. Як Аля опинилася в підземеллі «Тим часом гвардійці відвели Алю до підземелля. Залізні rрати перегороджували його на дві нерівні частини. У меншій сиділи засуджені. У більшій тримав своє знаряддя кат…»

12. Як Годинкар із Алею, Недопопелюшкою, Недожднем лагодили годинник.

3. Літературний диктант.( Слайд 5)

  1. Повне ім’я головної героїні - Галя 
  2. Дивна країна, у яку потрапила дівчинка, називалася … -  Недоладія                  3. У країні Недоладії живуть… -  Недоладяни та недороблені справи
  1. Аля вперше довела до кінця справу, пришивши  - Крильце метелику
  1. Усім мешканцям найбільше не вистачало … - Усмішок
  1. Найжорстокішим у Недоладії був - Недорадник
  1. Недорадник придумав країну, у якій кожному чогось не вистачає, бо самому не вистачає … - Душі
  1. Бути без душі – це навіть гірше, ніж бути без … - Голови
  1. Дорогу до країни Недоладії знав тільки… - Недочеревик

10. Чарівна книга,  у якій була інструкція, як вибратися із країни Недоладії, називлася … - «Справаномер»

11. До Недоладії переноситься тільки той, хто недоробив рівно … - 100 справ

  1. Намагаючись виконати інструкцію Аля потрапляє у руки - Недорадника

4.  Вікторина «Упізнай героя». ( Діти, а чи зможете ви впізнати інших героїв?)(Слайд 6)

  • «Навіть заплестися в неї не вистачило терпіння».
  •  «Маленький чоловічок у величезних зелених черевиках».
  •  «Він був увесь перекошений і без лівого вуха».
  • «...почав прилаштовувати шолом собі на плечі».
  •  «Не можу дивитися на дітей у в’язниці».
  • - «Виліз на вежу і почав лагодити годинник».

5. Фізкультхвилинка.

Зупинись навчання час! Фізкультхвилина в нас!

Щось не хочеться сидіти, Треба трохи відпочити. Руки вгору, руки вниз, Руки в боки, руки так, Руки вгору, як вітряк. Вище руки підніміть І спокійно опустіть. Плесніть, діти, кілька раз. За роботу, все гаразд!

6. Гра «Таємнича валіза». (слайд 7)

-  Діти, а що є приводом для подорожі Алі в країну Недоладію? А які речі були з собою в дівчинки?

- А з чим зазвичай  подорожують звичайні громадяни? (З валізою)

-  У таємничій валізі є речі, що належать персонажам твору. Назвіть цих героїв.

V. Узагальнення, систематизація та закріплення знань.

1. Символіка  країни Недоладії та її мешканців.(слайд 8)

- Діти, а що символізують жителі країни Недоладії  і сама країна?

 1.1.Теорія літератури.

СИ́МВОЛ  -  умовне позначення якогось предмета, поняття або явища.

(Хліб-сіль, голуб…)

1.2. Таблиця символів.

Символ

Символічне значення

Країна Недоладія

безлад і недороблені справи

Недоладько

працьовитість і відданість

Недопопелюшка

дружелюбність і безкорисливість

Недочеревик

справедливість, колекціонування недороблених справ

Недороль Десятий

бездіяльність і боягузтво

Перший Недорадник

 жорстокість і лють

Недовус

 товариськість

Годинник (час, який треба цінувати)       Книга Недочеревика (контроль)

Рушничок  з півниками (цінний подарунок)

2. Морально-етичні проблеми казки.(слайд 9)

-Діти, які ж проблеми автор порушує у творі? Вашим домашнім завданням треба було визначити проблематику твору, обговоривши їх з рідними.

C:\Users\user\Desktop\менткарти\проблематика. Г.Малик.jpeg

3. Слово вчителя. Діти, підсумовуючи нашу роботу, якими українськими прислів’ями ми можемо коротко охарактеризувати головну думку повісті-казки Г.Малик?

Прислів’я:

1. Не відкладай на завтра те, що можна зробити сьогодні.

2. Посієш звичку – пожнеш характер.

3. Зробив діло – гуляй сміло.

4. Бджола мала, а й та працює.

5. Маленька праця краща за велике безділля.

6. Не одяг красить людину, а добрі діла.

7. Була б охота, заладиться всяка робота.

 VІ. Домашнє завдання.  (слайд 10)

VІІ. Підсумки уроку, оцінки.

1. Рефлексія (слайд 11)

(Фрази записані, учні по черзі продовжують одну фразу за бажанням)

- Я схожий (а) на Алю тим, що ...

- Я не схожий (а) на Алю тим, що ...

2. Слово вчителя

Кожна розпочата справа має бути завершена. Треба боротися з власними лінощами та пам’ятати, що найкраща справа та, яка має результат. Я бажаю вам бути добрими та наполегливими , завжди досягати поставленої мети й підкоряти всі пагорби та вершини. Гарного вам настрою і бажання здобувати знання постійно.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 січня 2022
Переглядів
1550
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку