20 вересня о 18:00Вебінар: Numicon (Нумікон): проста математика для всіх

Урок "Обставина. Способи вираження обставини"

Про матеріал
Розробка уроку "Обставина. Способи вираження обставини" Мета: - навчальна: закріпити знання, уміння, навички учнів про другорядні члени речення; поглибити знання з теми обставина, навчити визначати її у реченнях, виділяти умовними позначками, ставити до неї запитання; - розвивальна: розвивати навички використання другорядних членів речення у реченнях, орфографічну пам’ять, мовленнєві навички; - виховна: виховувати любов до мови, почуття патріотизму. Внутрішньопредметні зв’язки: Міжпредметні зв’язки: мова, література, народознавство. Тип уроку: урок систематизації й поглиблення знань.
Перегляд файлу

ОБСТАВИНА. СПОСОБИ ВИРАЖЕННЯ ОБСТАВИН

Мета:

  • навчальна: закріпити знання, уміння, навички учнів про другорядні члени речення; поглибити знання з теми обставина, навчити визначати її у реченнях, виділяти  умовними позначками, ставити до неї  запитання;
  • розвивальна: розвивати навички використання другорядних членів речення у реченнях, орфографічну пам’ять, мовленнєві навички;
  • виховна: виховувати любов до мови, почуття патріотизму.

Внутрішньопредметні зв’язки:

Міжпредметні зв’язки: мова, література, народознавство.

Тип уроку: урок систематизації й поглиблення знань.

Методи: бесіда, гра «Ти мені подобаєшся тим, що…», «Незакінчене речення», робота біля дошки, «Мікрофон» творча робота, робота в парах, гра «Початок – кінцівка», «Незакінчене речення».

Обладнання: таблиця, картки.

 

ХІД УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Ну щоб, здавалося, слова,

Слова та голос – більш нічого.

А серце б’ється – ожива,

Як їх почує!

(Т. Шевченко)

  • Слово вчителя

      Діти, сьогодні на уроці поговоримо про найдорожчий скарб народу – його мову. Але для того, щоб наше спілкування було приємним, відвертим і цікавим, важливо, щоб у нас був позитивний настрій. Для цього ми з вами проведемо вправу на покращення емоційного стану.

 

  • Робота в парах. Гра «Ти мені подобаєшся тим, що…»

 

  • Слово вчителя

      Діти, а скажіть мені, будь ласка, чим відрізняються люди різних країн? (Відповіді дітей: одягом, виглядом, місцем проживання, мовою) А пригадайте з попередніх уроків, що є символами нашої держави? (Відповіді дітей: герб, гімн, прапор, калина, вишиванка, мова…)

      21 лютого 2000 року в штаб-квартирі ЮНЕСКО в Парижі вперше відзначили Міжнародний день рідної мови, аби привернути увагу світової спільноти до того факту, що з 6000 мов, які зараз існують, більшість перебуває під загрозою зникнення. В Україні свято рідної мови запровадили 2002 року.

      Глибокі знання рідної мови, досконале володіння нею – одна з важливих ознак високої культури й освіченості людини. Тож не гаймо часу та покращуймо свої мовленнєві навички, збагачуймося знаннями.

 

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

 

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

 

  • Перевірка домашнього завдання

 

  • «Незакінчене речення»
  • Основними ознаками речення є…(закінчена думка)
  • За метою висловлювання речення бувають…
  • Граматична основа речення –це…
  • В залежності від наявної у ньому граматичної основи (підмета і присудка) речення поділяються на…
  • До другорядних членів речення ми відносимо…
  • Додаток –це…, означення –це…., обставина-це….
  • Другорядні члени речення пояснюють…..(гол.чл.)
  • Реч.,що склад. тільки з головних членів - ….(непош.), а коли є і другорядні – то воно….(пош.)

 

  • Робота біля дошки ( Записати речення, зробити синтаксичний розбір, усно назвати частини мови; вичленити словосполучення)

 

На уроці рідну мову

Ревно будемо вивчати,

Розбирати кожне слово,

Щоб її нам краще знати.

 

IV. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

  • Слово вчителя

     Обставина – другорядний член речення, що характеризує дію з точки зору її місця, часу, причини, мети, способу або ступеня і відповідає на питання як? куди? звідки? коли? чому? з якою метою? якою мірою? де? Обставина виражається прислівниками, сполученням іменника у непрямому відмінку з прийменником, інфінітивами, фразеологізмами. Підкреслюється рискою – крапкою. Обставини можуть мати при собі залежні (пояснювальні) слова, тобто бути поширеними: Стоїть (як?) по пояс в Україні ромашка в білому вінку.

 

 

  • Робота з таблицею (Розглянути таблицю, пояснити її)

 

ВИДИ ОБСТАВИН ЗА ЗНАЧЕННЯМ

Способу дії

Місця

Часу

Причини

Мети

Умови

Допустові

Як? В якій мірі? Яким чином?

Де? Куди? Звідки?

Коли? Відколи? Як довго?

Чому? Від чого? Через що?

З якою метою? Навіщо? Для чого?

За якої умови? У якому випадку?

Незважаючи на що?

Він нехотя звівся і сів на лаві під мисником.

 

У Кремлі, мабуть, весело було жити.

Другого дня рано небо було синє.

 

З голоду та холоду і півень не співає.

 

Вола кличуть не мед пить, а воду возить.

 

Не зоравши, не посієш.

 

Незважаючи на погодні умови, урожай було зібрано вчасно.

 

 

  • Коментар учителя

    Деякі другорядні члени залежно від запитання можна визначити в реченні як додатки і як обставини.

 

Струмок в’ється (серед чого?) серед гаю, як стрічка.

Струмок в’ється (де?) серед гаю, як стрічечка.

 

V. ЗАСВОЄННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

  • Слово вчителя

      Мова – це не лише засіб спілкування. Мова – це вираження культури та знань народу, мудрості, її поглядів і переконань, її приналежності до певної нації, народу, держави.

 

  • Завдання №1. Робота з текстом (Прочитати текст, знайти обставини й визначити, що вони виражають і на які питання відповідають)

 

Слово

        На світі існує невидима сила. Вона є водночас зброєю та лікарем. Вона здатна змінювати світ та зцілювати душі. Ця сила є словом.

        Слово є силою, якщо воне не пусте. Гостре слово українських письменників, наприклад, вголос говорило про гноблення простого народу. І сьогодні сміливе слово здатне захистити людину, встановити справедливість. Так будемо користуватися словом обережно та влучно, бо воно є великою силою та цінністю! І тільки від людини залежить, як використати цю силу: на зло чи на добро.

 

  • Слово вчителя

       У нас, українців, напрочуд гарна, співуча й ніжна мова. Щоб добре нею розмовляти, щоб відчути серцем її красу та багатство, щоб зрозуміти її неповторність і ніжність, мелодійність і багатство барв, її треба старанно вивчати. Діти, а давайте методом «Мікрофон» спробуємо описати нашу мову.

 

  • «Мікрофон»

(Відповіді дітей: співуча, гарна, милозвучна, рідна, дорога, своєрідна, сердечна…)

 

  • Завдання №2. Творча робота (Поширити речення обставинами)

Березень підкрався (як?) …. 

Якось (коли?) …. дмухнув теплий вологий вітер.

Цілу ніч він шумів голим гіллям (де?) … .

(Коли?) …  почався рясний дощ.

 (Коли?) …  ночі довшають .

 Дітям стало (як?) … .

 

  • Слово вчителя

       Рідне наше слово! Не раз розіп’яте на історичних Голгофах, ніби навмисне було обране для мук і випробувань. На захист рідного слова  поставали І. Франко, Л. Українка, Б. Грінченко, М. Куліш, О. Олесь… Тих, хто зберіг рідну мову в часи лихоліть, було набагато більше, ніж тих, які своєю байдужістю мовчки відправляли її у вічне небуття.

       Після І. Котляревського Т. Шевченко відшліфував нашу мову – дорогоцінний діамант нашого народу.

 

  • Завдання №3. Робота в парах (Прочитати речення на картках, пояснити орфограми, виписати обставини разом зі словами, до яких вони відносяться, визначити їх вид та спосіб вираження)

 

Картка №1

  1. Пр..чаїлись в снігах солов’ї – спурхнуть пролісками весною.
  2. Хата до хати родин..о тулить..я, вишня до вишні ..бирається в/ гості.
  3. Коли весна зненацька вибухає цнотливим гроном молодих суцвіть, у неї вчусь натхнен..о світ любить.

 

Картка №2

  1. Що/день жаркіше сонце диха, коли над містом устає.
  2. Т..чуть в степах правічні ріки, гуде космічно небозвід.
  3. Н..ма такого хліба на землі, як той, що мати вип..кала на листі горіховому в п..чі.

 

 

Картка №3

  1. У теплий в..рій л..тять в/осени журавлі, в теплий в..рій летять, а весною вертають.
  2. Гудуть с..огодні від утоми руки, а під ногами вибуха трава.
  3. Правда вічно підносить і мучить, і в..де крізь вогонь навман..я.

 

 

Картка №4

  1. Тут поч…нається мій рід, і не ..кінчиться він повіки: ступає син у бат..ків слід.
  2. Тут все так просто, ясно і доступно, і я іду в н..звідані краї.
  3. Все на полі як з води росте.

 

 

  • Повідомлення учня «Як почати говорити українською»

 

  1. Позбудьтеся страхів.
  2. Створіть україномовне середовище.
  3. Пишіть українською.
  4. Говоріть із незнайомцями.
  5. Почніть говорити в побуті.
  6. Знайдіть досвідчених співрозмовників.
  7. Наберіться терпіння.
  8. Запишіться на курси української мови.

 

  • Завдання №4. Гра «Початок – кінцівка» (Дітям роздають кінцівки прислів’їв. Учитель зачитує початок, а діти мають знайти в себе відповідну кінцівку. Прислів’я потрібно записати в зошити, відшукати обставини, підкреслити їх)

 

 

Початок

Кінцівка

Хто хоче багато знати,

 

тому треба мало спати.

 

Нема в тебе хліба м’якого

зате є в тебе слово ніжне.

Доброму слову душа радіє,

лихе слово б’є, як кілок, по голові.

Зберігши мову,

збережемо народ.

Якщо мову зневажаєш,

батька й неньку не поважаєш.

Не питай, що за людина,

а послухай її мову.

 

  • Слово вчителя

        А тепер пропоную згадати або дати тлумачення прислів’ям:

  • Слово – не горобець, випустиш – не спіймаєш.
  • Вмій жартувати, та знай, коли перестати.
  • Умій сказати, умій і змовчати.
  • Вода все сполоще, а злого слова ні.
  • Від солодких слів буває гірко.
  • Добре слово краще, ніж гроші.

 

  • Завдання №5.  Самостійна робота (Записати речення, прислівники, частини яких взято в дужки, написати разом або через дефіс. Визначити, якими обставинами вони виступають.

 

 

По-моєму, кожна людина мусить хоч раз коли (небудь) сягнути свого зеніту. Яка ціна за день, (по) пустому прожитий? Люди, які розмінюють свої почуття(на) право й (на) ліво, по-моєму, (з) рештою мусять відчувати себе злидарями.

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. АРГУМЕНТАЦІЯ ОЦІНОК

 

  • Творча робота (Скласти і записати речення за запропонованою схемою)

 

 

 

 

  • «Незакінчене речення»
  • Сьогодні на уроці я дізнався…
  • Я зрозумів…
  • Я вивчив…
  • Я вмію…
  • Мене здивувало..
  • Я збагатився інформацією про …
  • Мене зацікавило…
  • Я ніколи не чув про…
  • Треба відзначити роботу таких учнів…
  • Мені не сподобалося

 

  • Слово вчителя

 

Нації помирають не від інфаркту.

Спочатку їм відбирає мову. Ми повинні

Бути свідомі того, що мовна проблема

Для нас є актуальною і на початку

XXI століття, і якщо ми не схаменемося,

То матимемо дуже невтішну перспективу.

                                                     Л. Костенко

 

       Діти, краса нашої мови залежить лише від нас, від наших старань. Тож давайте вживати в мовленні крилаті вислови, народні прислів’я та приказки, ввічливі слова, слова вдячності, побажання. І пам’ятайте, що «Чужу мову можна вивчити за шість років, а свою треба вчити все життя».

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

  1. Повторити теоретичний матеріал про другорядні члени речення.
  2. Виконати тестові завдання в друкованому зошиті (ст.)
  3. Скласти загадки про другорядні члени речення.

 

 

 

 

docx
Додано
7 вересня
Переглядів
26
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку