Однорідні члени речення із сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком
Конспект уроку у 8 класі
Вчитель: Ірина ГАРУК
ТЕМА: Однорідні члени речення із сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком.
МЕТА: поглибити знання восьмикласників про однорідні члени речення; сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити однорідні члени речення та визначати їх вид, аналізувати зв'язок між ними, а також смислові відношення, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з однорідними членами; розвивати творчі вміння складати речення з однорідними членами та використовувати їх в усному та писемному мовленні, навчити моделювати схеми речень з однорідними членами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного виховувати любов і повагу до минулого українського народу.
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань
ОБЛАДНАННЯ: підручник О. В. Заболотний «Українська мова» 8 клас, таблиця, картки.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація мотиваційних резервів учнів
1. Орфографічна розминка. Словниковий диктант. Мимоволі, пліч-о-пліч, по-козацькому, з року в рік, щороку, ледве-ледве, по-новому, по козацькому звичаю, взимку, кінець кінцем, навперейми, аніскільки, казна-коли.
2. Синтаксична хвилинка. Записати текст, підкреслити члени речення. Дніпровські пороги на околицях Запоріжжя – одна з перших пам’яток природи державного значення. Це порожиста частина Дніпра з відслоєннями кристалічних порід. До складу заказника входять південна частина острова Хортиця, острів Байда, мальовничі скелі (Із книги «Заповідні скарби»).
3. Розгадайте ребус. Якщо ви правильно розгадали, то дізнаєтесь, про які члени речення ми будемо вести мову на сьогоднішньому уроці.
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Дайте відповіді на питання:
ІІІ. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу. Запис теми уроку. Оголошення завдань уроку.
5. Мовне дослідження. Записати текст. Підкреслити однорідні члени речення. Визначити спосіб зв’язку однорідних членів. У товаристві запорожців понад усе цінувалися сміливість, кмітливість, добре серце і, звичайно, ж почуття гумору. Відомий дослідник козацтва Дмитро Яворницький писав: «З природних якостей, властивих справжньому українцеві, запорожці відзначались умінням майстерно розповідати, підмічати смішні риси в інших і передавати їх у жартівливому, але ні для кого не образливому тоні. Звичаї запорожців дивні, вчинки хитрі, а мова й вигадки гострі й переважно схожі на глузування.
Коментар учителя. Однорідними членами речення можуть бути і головні, і другорядні члени. ОЧР вимовляються з перелічувальною інтонацією або інтонацією протиставлення. Між собою ОЧР можуть поєднуватися безсполучниковим, сполучниковим і змішаним зв’язком.
6. Пунктуаційний практикум. Запишіть речення, розставляючи розділові знаки.
7. А чи знаєте ви, що… Прочитайте інформацію із сайту «Вікіпедія» (речення спроектовано на екран). Знайдіть речення із однорідними членами. Визначте вид зв’язку між ними та смислові відношення.
У запорозьке (низове, січове) козацтво приймали всіх, незалежно від походження та національності. Основною умовою була православна віра. Саме вона була характерною рисою духовного життя козацтва. Тому Запорозьку Січ називали «Християнською козацькою республікою».
Кожен християнин чоловічої статі, незалежно від свого соціального стану, міг приєднатися до козацького братства. Міг він і при бажанні покинути його. Але щоб козака прийняли на Січ, він повинен був: знати українську мову, мати православну віру, вміти володіти зброєю, бути неодруженим, дотримуватись традицій товариства та клятви вірності йому. Сімейні козаки могли мати своє господарство та сім’ю і проживати за межами Січі.
IV. Закріплення вивченого на уроці. Установіть відповідність між реченням і групою однорідних членів у ньому.
|
Зі сполучниковим зв’язком |
А |
Разом з мужністю, силою, хитрістю та розумом козаків частенько зустрічається краплинка містики. |
|
З безсполучниковим зв’язком |
Б |
Казан у козаків шанувався, як святиня і символ їхньої військової частини. |
|
Зі змішаним зв’язком |
В |
На козацькому прапорі зображено Архангела Михайла на червоному фоні, білий хрест, золоте сонце, півмісяць, зорі. |
V. Підсумок уроку
Поверніться до питань, над якими ви працювали на початку уроку. Постав товаришеві те питання, на яке ти не знаєш відповіді. Звернись за допомогою до будь-кого в класі.
VII. Домашнє завдання
Записати п’ять прислів’їв із однорідними членами речення.