Урок "Однорідні члени речення" 8 клас

Про матеріал

Конспект уроку (пара) з української мови у 8 класі на тему "Однорідні члени речення". Тип уроку: вивчення нового матеріалу з використанням елементів проблемно-пошукового методу. Для висвітлення мовної теми використані дидактичні матеріали, об'єднані соціокультурною темою "Рідна хата".

Перегляд файлу

Трачук Віра Миколаївна,

учитель української мови і літератури

Кременецького ліцею імені У.Самука

8 клас

Урок 1-2

 

Тема:  Однорідні члени речення. Поширені й непоширені однорідні члени. Речення з кількома рядами однорідних членів. Кома між однорідними членами. Двокрапка і тире в реченнях із узагальнюючими словами при однорідних членах речення

Мета: повторити відоме учням про однорідні члени речення, познайомити з поширеними й непоширеними однорідними членами речення, кількома рядами однорідних членів речення; закріпити навички постановки розділових знаків у реченнях з однорідними членами; розвити і вдосконалити вміння будувати речення з однорідними членами, розвити навички самостійної роботи, творчість учнів; виховувати почуття поваги до родинних цінностей.

Соціокультурна змістова лінія: Я і національна культура.

 

Обладнання: Глазова О. Українська мова; підручник для 8 класу загальноосвітн. навч. закл./ О.П.Глазова. – Х.: ФОЛІО, 2016с.; схеми, таблиці, дидактичний матеріал.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Перебіг уроку (спарені)

  1.                 Організація класу.
  2.             Повідомлення теми і мети уроку.
  3.          Опрацювання матеріалу.
  1. Запис і спостереження над мовним матеріалом.

Хато, моя рідна батьківська хато!

Ти навчила мене цінувати хліб і сіль, піднімати з підлоги ненароком випущену крихту. Ти навчила змалку поважати старих, шанувати батька й матір, бути терплячим, чесним і роботящим.

  Оспівала в піснях, оповита легендами та переказами, опоетизована майстрами слова й пензля, ти завжди будеш символом добра й надії. Твій незгасний вогник світиться теплом маминої любові, вірою в доброту, високу людяність.

  • Про що йде мова в тексті?
  • Чим є ваша домівка для кожного з вас?
  • Випишіть словосполучення з однорідними членами?

(навчила цінувати, піднімати; цінувати хліб і сіль; навчила поважати, шанувати, бути; шанувати батька й матір; бути терплячими, чесними і роботящим; ти, оспівана... , оповита, опоетизована; оповита легендами та переказами, майстрами слова й пензля; будеш символом добра й надії; світитиметься теплом, вірою; вірою в добре, людяність)

- Що ви знаєте про однорідні члени речення?

- Які члени речення можуть бути однорідними?

  • Чи утворюють однорідні члени речення між собою словосполучення?
  • Який зв’язок існує між однорідними членами речення?

 

  1. Опрацювання теоретичного матеріалу §28, 29 (самостійно)
  • Визначте відоме вам і невідоме про однорідні члени речення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Продовження аналізу прочитаного тексту.

  • Граматичне завдання. Зробити синтаксичний розбір першого речення з другого абзацу.
  • Дати характеристику однорідних членів даного речення.

(Це речення з кількома рядами однорідних членів, тут є поширені і непоширені однорідні члени речення; однорідними є означення і додатки; означення поєднуються між собою за допомогою інтонації, додатки сполучниковим зв’язком )

IV. Закріплення вивченого.

Ми з вами записали й аналізували текст про рідну хату. Закріплюючи тему, будемо використовувати мовний матеріал на дану тему.

1. Заповнити таблицю.

Сполучники сурядності

Єднальні

Протиставні

Розділові

І

 

 

 

  • Складання схеми-опори «Розділові знаки між однорідними членами речення» за матеріалами § 28, таблиця с. 180 (додається).
  1. Коментоване письмо
  • Хоч сторона моя багата,

Красива квітами й людьми, -

Найвища в світі – рідна хата

Під ясеновими крильми (І. Цюпа).

  • Є сиві замки, в золоті світлиці.

Святинею між ними – отчий дім.

Низенькі стіни синіми очима

В чеканні кличуть нас із далини.

Тут перше все: і спалахи любові,

І перший грім, і перший плач (В. Вихрущ).

  • Ой знати, знати пана-господаря,

В нього хата з сосни, з ялини,

Вся мальована (Нар. творч.).

  • Ти стоїш не багата і не пишна,

Виглядаючи з саду в луг...

Ти приймала і щастя, і лихо.

Поважала мій труд і піт (В. Симоненко).

  1.  Вибіркове письмо. Виписати з вправи 301, 302 речення, мовний матеріал яких можна використати до теми «Я і національна культура».
    • Пояснити розділові знаки в реченнях. Зробити синтаксичний розбір.
  1. Творча робота. Скласти речення за початком, виділити однорідні члени.

Запитання:1). Без чого не може існувати українська хата? (рушників, печі, квітів, ікон).

2). Як називаються ці речі? Чому? (обереги)

Українська хата не може існувати без оберегів: ......., ......., ......, ....... .

Перед самою хатою росли ......, ......., ......, ......

Традиційні меблі в українській хаті – це ....., ..... (піл, стіл, лави, ослони, скриня, ліжник, мисник, полиці).

 

  1. Лексична робота.
  • Якими словами, близькими за значенням, можна замінити слово хата?

Оселя, будинок, дім, домівка, хатина, житло.

  • Які з цих слів ви використаєте при написанні твору «Моя хата»?
  1. Завдання на вибір:
  1. Написати твір-мініатюру на тему «Моя хата», використавши речення з однорідними членами.
  2.  Записати речення з однорідними членами і уточнюючими словами про свою рідну хату, кімнату (3-4).
  3. Для тих, хто швидше виконав завдання. Скласти речення за схемою:

1)

2)

3)

V. Висновки.

VI. Домашнє завдання. § 28,29(С. 178 - 183).

Вправа 313 або есе на тему «Все починається з отчого порогу».

 

ДОДАТКИ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сполучники сурядності

 

Єднальні

Протиставні

Розділові

І, та

Ні...ні

Не тільки..., а й

Як, .... так і

А, але, та, проте

Зате, однак

Або, чи,

То...то,

Не то...,не ....то;

Чи то...,чи то.

 

 

ОПОРНИЙ КОНСПЕКТ ДО ТЕМИ

 

РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ МІЖ ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ РЕЧЕННЯ

 

Верхній блок

Між однорідними членами речення ставиться кома:

  1. Відсутні сполучники;
  2. Перед протиставними сполучниками;
  3. Перед повторювальними єднальними і розділовими сполучниками;
  4. Перед другою частиною подвійного сполучення;

Кома не ставиться між однорідними членами речення, коли вони з’єднані неповторювальними єднальними або розділовими сполучниками.

 

Нижній блок

При однорідних членах речення можуть бути узагальнюючі слова:

  1. Якщо узагальнююче слово стоїть після однорідних членів, то перед ним ставиться тире.
  2. Якщо узагальнююче слово стоїть перед однорідними членами ставимо дві крапки.
  3. Якщо узагальнююче слово стоїть перед однорідними членами, а після них продовжується речення, то перед однорідними членами ставимо дві крапки, а після них - тире.
  4. Творчий момент: потрібно навести графічну схему постановки розділових знаків, коли перед однорідними членами стоять слова а саме, як – от, наприклад (...., а саме: о, о, о.)
doc
Додано
28 листопада 2018
Переглядів
7285
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку