Урок: Однорідні члени речення (із сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком)

Про матеріал

Навчати знаходити речення з ОЧ; збагачувати словниковий запас;

Розвивати усне та писемне мовлення учнів, вміння виділяти головне, узагальнювати та систематизувати матеріал;

Сприяти вихованню любові до народних традицій українців.

Перегляд файлу

 

 

Конспект уроку

з української мови на тему:

 

Однорідні члени речення

(із сполучниковим, безсполучниковим і змішаним зв’язком)

 

 (Соціокультурна змістова лінія: Роль народних традицій, вірувань, релігії, християнської моралі, свят, міфології, фольклорної творчості у формуванні світогляду українців)

Свята та обряди

Мета:

  • Навчати знаходити речення з ОЧ; збагачувати словниковий запас;
  • Розвивати усне та писемне мовлення учнів, вміння виділяти головне, узагальнювати та систематизувати матеріал;
  • Сприяти вихованню любові до народних традицій українців.

Обладнання:

  • Таблиця: ОЧР.
  • Дидактичний матеріал.
  • Ілюстративний матеріал.
  • Компютер, мультимедійний проектор, екран.

Методи роботи: робота в групах; метод „Мікрофон”; метод групового дослідження; «Вибери сам» 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу (з використанням інформаційно-комунікаційних технологій: мультимедійні слайди)

Клас: 8

Епіграф:

Народна пісня — духовне обличчя нації.

 А. Міцкевич

Підготувала:

вчитель української мови та літератури

 гімназії № 9

Кіровоградської міської ради

Кіровоградської області

Дуняшенко Наталія Василівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Перебіг уроку:

 

I. Організаційний момент

Вступне слово вчителя:

Як і рідна мова, звичаї, традиції об'єднують людей в один народ.

Наш український народ має багату і оригінальну культуру, надбану численними поколіннями. З давніх часів до нас ідуть життєва мудрість та настанови щодо способу життя. Вони закладені в українських звичаях, святах, обрядах, фольклорі. Це — світовідчуття та світосприймання нашого народу. Українські традиції пояснюють та обґрунтовують взаємини між людьми, між людьми і природою, духовну цінність кожної окремої людини, і народу взагалі.

Рід наш прекрасний духовністю. Наші пращури відбирали найцінніші надбання, збагачуючи їх, і бережливо передавали з покоління до покоління. Українці вміли відчувати природу, черпати здоров’я, силу й красу з її лона; всі творчі сили людини були спрямовані на зміцнення сім’ї, свого роду.

Отож не забудьмо свого прямого обов'язку і продовжимо справу наших предків…

II. Оголошення теми й мети уроку

Тема... (Слайд № 1)

Мета... (Слайд № 2)

Соціокультурна змістова лінія… (Слайд № 3)

III. Мотивація до навчальної діяльності

- Урок у нас сьогодні не зовсім звичайний,  адже будемо працювати в групах. В кожній із груп є теоретики, практики, дослідники.

Наше з вами завдання, звичайно, не хвилюватися, а бути в першу чергу максимально уважними, сумлінними і активними.

Не лякайтесь помилок, адже не буває ніякої праці,як і життя без помилок і труднощів. А щоб навчання було результативним, продовжимо сьогодні вчитися і працювати.

Почнемо з повторення вивченого. До речі, повторення – найкращий метод для успішного запам’ятовування.

Бліц-опитування (ланцюжком)

1.Однорідні члени речення – це… (члени речення, що відповідають на те саме питання й пов’язані за змістом із одним словом у реченні)

2.Однорідними можуть бути… (головні та другорядні члени речення)

3.Між однорідними членами речення можливі такі зв’язки… (сполучниковий, безсполучниковий та змішаний)

4.Однорідні члени речення бувають… (непоширені, поширені)

5.З якою інтонацією вимовляються ОЧР?… (переліку та  протиставлення)

IV. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Вчитель:  Отже,  надаємо слово „Юним теоретикам”, яким було дане завдання випереджального характеру: самостійно опрацювати матеріал підручника

§ 22 (с.158-159) та скласти опорну схему «Однорідні члени речення»

 

 

                                                               ОЧР

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель:  Отже,  надаємо слово „Юним дослідникам, яким було дане завдання випереджального характеру: самостійно підготувати  матеріал  свята зимового циклу  -  перша група (на вибір); весняного циклу  -  друга група (на вибір); літнього циклу  -  третя група (на вибір). Відшукати речення з ОЧ. Заповнити таблицю.

I група:

День Катерини  (Слайд № 4)

7 грудня християнський світ відзначає день пам'яті великомучениці Катерини («чиста душею» — так перекладається її ім'я із грецької). Розумна й освічена, ця жінка була страчена за віру близько 373 року. Через декілька років єгипетські християни знайшли останки мучениці й поховали їх у монастирі на Синайській горі.

 В Україні ставлення до Катерини, як і до інших святих великомучениць, було особливим: довірливим і житейським. Невипадково свято Катерини називали святом «дівочої долі». Сподіваючись на розуміння й допомогу святої, жіноцтво просило її про щасливий шлюб, злагоду в сім'ї.

 Із вечорницями в день Катерини пов'язаний ще один звичай, який називається в народі «заклинання долі або судженого». В день Катерини дівчата закликають долю, а через 5 днів, на Андрія, доля показує їм свої дари. Заклинання долі полягає в тому, що дівчата, зібравшись в яку-небудь хату, варять, кашу із пшона та маку й опівночі, перед тим як заспівають перші півні, обгортають горщик новим рушником і простують до воріт. Кожна із них вилазить по черзі на ворота, тримаючи в руках горщик із вечерею і тричі гукає: «Доле, доле, йди до нас вечеряти! Якщо ж у цей час заспіває півень, то значить «доля обізвалася», якщо ж ні: «Доля оглохла, не чує мого голосу».

Зв'язок

Члени речення

Приклад

Сполучниковий

Підмет

 

Присудок

 

Додаток

розуміння й допомогу

із пшона та маку

Означення

розумна й освічена

довірливим і житейським

Обставина

 

Безсполучниковий

Підмет

 

Присудок

 

Додаток

шлюб, злагоду

Означення

 

Обставина

 

Змішаний

Підмет

 

Присудок

 

Додаток

 

Означення

 

Обставина

 

 

II група:

День Євдокії  (Слайд № 5)

14 березня — день преподобної мучениці Євдокії, в народі св. Явдохи, яка була страчена за християнську віру близько 160—170 рр.

 За існуючими повір'ями, саме цього дня з першою ластівкою з вирію з'являється до нас весна. Побачивши ж діти брали у жменю землі, кидали їм услід і говорили: «На тобі, ластівко, на гніздо!» — це щоб швидше весна приходила.

 «Ластівки вилітають — погоду обіцяють!» — каже народне прислів'я.

 Любов і шана нашого народу до ластівки виявляється у приповідках та прислів'ях. «Як ластівка з ластовенятами»— кажуть про матір, що любить і шанує своїх дітей. «Щебече, як ластівка», — говорять про лагідну і приємну мову дівчини або молодиці. «Горобець — молодець, а ластівка краща!»

На Явдохи не пряли, не ткали. Цей день вважався добрим для плетіння ятерів, неводів — риба в такі снасті мала ловитися краще.

 Господарі вгадують у цей день майбутній урожай: якщо теплий сонячний день віщує врожай льону й коноплі. Якщо в цей день хуртовина, то селяни кажуть: «Явдоха хвостом крутить — буде пізня весна!»

Зв'язок

Члени речення

Приклад

Сполучниковий

Підмет

любов і шана

Присудок

любить і шанує

Додаток

лагідну і приємну

Означення

 

Обставина

у приповідках та прислів'ях.

Безсполучниковий

Підмет

 

Присудок

не пряли, не ткали

Додаток

ятерів, неводів

Означення

 

Обставина

 

Змішаний

Підмет

 

Присудок

 

Додаток

 

Означення

 

Обставина

 

 

III група:

День Іллі  (Слайд № 6)

2 серпня відзначається свято пророка Іллі. Один із старозавітних пророків, Ілля здійснює цілу низку небувалих чудес: воскрешає сина вдови, припиняє голод У Самарії, викликає дощ. Страшна буря з вихором, землетрус, вогонь — такі були для Іллі Господні знамення перед його мандрівкою в Дамаск, де він мав помазати на царство Азаїла. Очевидно, через це у слов'янській народній традиції св. Ілля замінив язичницького бога — громовержця Перука.

 В одній із колядок співається про Іллю, як він проходить полями із житяною пугою в руці:

Ходить Ілля на Василя,

Носить пугу житяную:

Куди махне — жито росте,

Жито, пшениця і всяка пашниця.

 Отже, тут пророк Ілля виступає як сівач озимого посіву. Після Іллі, як правило, починається озимий посів жита й пшениці.

 Пророка Іллю вельми шанують мусульмани, які вважають його посередником між небом і землею. На честь святого, про якого із похвалою писав у Корані Магомет, мусульмани різали ягня. Своїм покровителем його вважали представники деяких професій: чинбарі, візники.

 

Зв'язок

Члени речення

Приклад

Сполучниковий

Підмет

 

Присудок

 

Додаток

 

Означення

 

Обставина

між небом і землею

Безсполучниковий

Підмет

буря з вихором, землетрус, вогонь

чинбарі, візники

Присудок

воскрешає , припиняє, викликає

Додаток

 

Означення

 

Обставина

 

Змішаний

Підмет

Жито, пшениця і всяка пашниця

Присудок

 

Додаток

 

Означення

 

Обставина

 

 

Завдання 1: Записати речення, визначити однорідні члени. Якими членами речення вони є? З’ясувати, яким зв’язком вони між собою поєднані?

1. Як на Свят-вечір, так і напередодні Нового року, тобто 13 січня, готують святкову вечерю, яку в народі величають Щедрою, тому що страви цього вечора не є пісними: тут на столі і кутя, і ковбаси, і холодець, і шинка... (однорідні підмети, сполучниковий зв'язок)

2. Після закінчення всіх обрядових дій господарі пригощають їх яблучками, бубликами, свіжоспеченими млинцями, часто дають і дрібні гроші. (однорідні додатки, безсполучниковий зв'язок)

3. Хлопці щедрували і жартувалирозкидали сміття по хаті, вимазували сажею дівчат, висміювали кепських господинь тощо. (однорідні присудки, змішаний зв'язок)

4. Специфічними складовими традиційного українського новоріччя були величальні обходи й поздоровлення (щедрування, засівання), обряди та ігри з масками. (однорідні підмети, змішаний зв'язок)

5. Дідух, сіно, кутя… Українські народні  Різдвяні традиції мають позитивний заряд енергії, дають відчуття таємничості і свята. (однорідні підмети, безсполучниковий зв'язок)

Завдання: (Слайд № 7)

- Про традиції яких свят йде мова в вищезазначених реченнях?

- Знайдіть відповідність між ілюстраціями, назвами та датами.

14 січня | Маланки та Василія   1 січня | Новий рік      7 січня | Різдво

 

 

                          

Завдання 2: Відновіть народні прикмети.  Визначте однорідні члени. Якими членами речення вони є? З’ясувати, яким зв’язком вони між собою поєднані? Подайте схеми речень.

 

  • Якщо січень сухий, морозяний, то буде сухе спекотне літо.
  • Якщо у січні висить багато густих і довгих бурульок - урожай буде хороший.
  • Якщо у січні часто будуть снігопади та завірюхи, то в липні часто йтимуть дощі.
  • Якщо вночі вітер дме з півдня - рік буде жаркий, із заходу - буде вдосталь молока і риби, зі сходу - до врожаю фруктів.
  • Небо в зірках - врожай на боби й горох.

Вчитель:

  • Поясніть епіграф до нашого уроку

«Відроди слова»

 Слова з пісень з однорідними членами розгубилися. Потрібно відродити слова пісень. Якими членами речення виступають однорідні члени речення?

1.Святий Миколай до _________ ходив.

Всміхався, вітався, в дзвіночок дзвонив.

Тяжкий і великий у нього __________.

А в ньому дарунки для чемних діток.

Довідка:

Діток, мішок

1) Однорідні присудки, безсполучниковий зв'язок

2) Однорідні означення, сполучниковий зв'язок

2. Миколаю!

І запрошуєм гостинно:

Завітай до нас сюди!

Ми зібралися ___________,

Тож, благаємо, прийди!

Наділи нас благодаттю,

Миром, розумом, добром,

У натхненні і завзятті

Переможемо ми ________!

Довідка:

Родинно, зло

1) Однорідні додатки, безсполучниковий зв'язок

2) Однорідні обставини, сполучниковий зв'язок

3. Надія, віра і любов

Між дітьми й добрими батьками,

Щоб рід був красен і здоров,

І славився ____________,

Щоб обминула рід біда,

Його поля, сади і ріки,

Іде до хати ___________,

Щоб нас утвердити навіки!

Довідка:

Господарями, коляда

1) Однорідні підмети, змішаний зв'язок

2) Однорідні складені іменні присудки, сполучниковий зв'язок

3) Однорідні додатки, сполучниковий зв'язок

4. В хаті всюди чисто й біло,

образки під __________ .

В злагоді душа і тіло

Із Христовим, із ___________.

Довідка:

Рушником, Різдвом

1) Однорідні обставини, сполучниковий зв'язок

2) Однорідні підмети, сполучниковий зв'язок

5. Маланка ____________.

 Березу обтешемо,

 Маланку _____________.

 Щіткою, гребінкою,

 Веретеном, кужілкою.

Довідка:

Нечесана, розчешемо

1) Однорідні додатки, безсполучниковий зв'язок

6. За лісами, за садами

 Гуляла Маланка з ______________.

 Вийшов отець, вийшла мати,

 Кличуть Маланку до хати ________.

Довідка:

Козаками, спати

  1. Однорідні обставини, безсполучниковий зв'язок

V. Закріплення вивченого матеріалу

 «Відгадай код»

  Записати номери речень у певному порядку відповідно до виду зв’язку між однорідними членами.

1- сполучниковий;

2- безсполучниковий;

3- мішаний. 

1. Дідух, його ще називають дідо, дідочок, сніп-рай, коляда, колідник. 2. Овес, жито, пшениця, льон - його основні складові. 3. Солом'яний оберіг — це дух предків, дідів, збереження традицій і пам'яті родини. 4. Це символ доброго врожаю, миру й злагоди в родині, достатку в домі.

Код – 2233.

1. Яскрава зіронька зійшла –

Свята Вечеря підійшла.

Кутя, вареники, грибочки,

квасоля, риба, огірочки.

Нехай лунає в хаті сміх.

З Різдвом Христовим вас усіх!

2. З Новим роком!

З новим щастям!

Хай завжди в очах іскряться

Усміх, радість і кохання,

Хай здійсняться всі бажання!

3. Хай Миколай у вишиванці

Розбудить подарунком вранці

І принесе у твою хату

Добробут, радості багато.

Розбудить приспані надії,

Зернятко щастя хай посіє.

Зігріє гумором, любов'ю,

І принесе Тобі здоровя!!!!

Код – 232.

VІ. Підсумки уроку. Рефлексія.

Слово вчителя.

            Усі завдання ви виконали.

Я задоволена вашими знаннями, адже ви змогли вдало застосувати їх на практиці. Недарма ж, мабуть, давньогрецький драматург Есхіл казав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». Ви ж свої знання, вміння зуміли застосувати на практиці.

«Мікрофон»

  • Що нового дізналися на уроці?
  • Що вам на уроці найбільше сподобалось?
  • Що не вдалося?
  • Чи досягли ми поставленої на початку уроку мети?

VII. Домашнє завдання. (Слайд № 8)

«Вибери сам»:

  1. § 22 (с.158-159) – вивчити; Вправа 254 (с.160);
  2. Скласти вірш (казку) про ОЧР;
  3. В запропонованому тексті «Українська пісня» підкреслити ОЧР, вказати зв'язок між ними, намалювати схеми(Слайд № 9)

Література:

1. Воропай О. Звичаї українського народу. – К.:Оберіг, 1993.

2. Грушевский М.С. Очерк истории украинского народа. - К.:Лыбидь, 1991.

3. Історія української культури /За загал. ред. Г.Крип'якевича. - К.:Либідь, 1994.

4. Ковальчук О.В. Українське народознавство. - К.:Освіта, 1992.- испр. и перераб. / Гл. ред. М.Д. Аксенова. - М.: Аванта, 1999.

5. Садкіна В.І. 101 цікава педагогічна ідея. Як зробити урок. – Х.: „Основа”, 2010.- 88 с.

 

 

docx
Додано
18 серпня 2018
Переглядів
2254
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку