Українська мова
Тема: Однорідні головні й другорядні члени речення. Поширення речень однорідними членами. Поєднання однорідних членів речення за допомогою інтонації та сполучників (без уживання терміна) і, та, але, а. Розділові знаки.
Мета: удосконалити знання учнів про однорідні члени речення, розділові знаки при однорідних членах, інтонування речень з однорідними членами, навички самостійної роботи; розвивати вміння складати речення з однорідними членами, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати зв’язне мовлення; виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї, дружні почуття до однолітків.
Обладнання: картки, презентація, портрети.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Ви сідайте тихо, діти,
Домовляймось не шуміти,
Руки гарно піднімати,
На уроці не дрімати.
- Подаруйте один одному гарні усмішки і почнемо урок рідної мови. На уроці ми:
Сидимо – правильно
Пишемо – каліграфічно
Слухаємо – уважно
Відповідаємо – чітко
ІІ. Актуалізація набутих знань, умінь, навичок
|
а |
б |
в |
г |
д |
1 |
і |
т |
к |
р |
д |
2 |
а |
г |
л |
б |
ь |
3 |
я |
с |
й |
и |
е |
4 |
ц |
о |
в |
ж |
є |
5 |
п |
м |
ф |
н |
г |
5-А, 3 – Г, 3 – Б, 3 – Д, 5 – Б, 5 – Г, 1 – А, 3 – Б, 1 – Б, 2 – Д.
ПИСЕМНІСТЬ
Писемність [п и с е м н' і с т'] – 10б., 9 зв.
Сьогодні, подвір я, знайомий, цього, льодовий, льотчик, його, м`який, колосся, польовий, хом`як, безчесний.
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
Сьогодні на уроці ми продовжимо працювати над темою «Речення»,
Повторимо та закріпимо, що таке однорідні члени речення, удосконалюватимемо вміння визначати їх у реченні, ставити знаки пунктуації при однорідних членах, дізнаємось дещо цікаве.
Хвилинка – цікавинка. День украї́нської писе́мності та мо́ви — свято, яке щороку відзначається в Україні 9 листопада. За православним календарем — це день вшанування пам'ятіПреподобного Нестора-Літописця — послідовника творців слов'янської писемності Кирила і Мефодія.
Виділені слова замінити кількома однорідними членами речення.
Восени
Восени ми помандрували до лісу. На узліссі нас зустріли дерева. У пожовклій траві ми знайшли гриби. Наша радість була безмежною.
Пари відповідають і отримують завдання (звернути увагу на інтонацію і діти виставлять коми між однорідними членами):
- Встановити зв` язок між словами у цих реченнях, розібрати за членами речення.
- Отже, що ж ми з` ясували?
Учні:
- Вставлені слова відносяться до одного слова, відповідають на одне питання, вимовляються з перелічувальною інтонацією.
Учитель:
- Як називають такі члени речення ? (Однорідними членами речення).
Хвилинка – цікавинка. Не́стор Літопи́сець (* близько 1056, Київ — † близько 1114, Київ) — преподобний, київський літописець та письменник-агіограф. З 1073 чернець Києво-Печерського монастиря. Автор Житій святих князів Бориса і Гліба та Феодосія Печерського. Вважається упорядником (за іншою версією автором) Повісті врем'яних літ. Помер і похований у Києво-Печерському монастирі.
Найвизначніший твір Нестора Літописця — «Повість временних літ». Цей твір складений на основі сучасних автору подій і архівних літописів, народних переказів та оповідань. Намагаючись викласти події якомога достовірніше, Нестор-літописець у 1107 р. вирушає до Володимир-Волинського та у Зимненський Святогірський монастирі на пошуки першоджерел. Внаслідок чого Волинський літопис було включено до «Повісті временних літ» майже в повному обсязі.
2. Робота з підручником.
Виконання вправи 109.
Виконання вправи 111
Хвилинка – цікавинка. Кири́ло і Мефо́дій — слов'янські просвітителі та проповідники християнства, творці слов'янської азбуки, перші перекладачі богослужбових книг на слов'янську мову, брати.
Літера |
Напис- |
Числове |
Читання |
Назва |
А |
1 |
[а] |
||
Б |
|
[б] |
||
В |
2 |
[в] |
||
Г |
3 |
[г] |
||
Д |
4 |
[д] |
||
Е, Є |
5 |
[е] |
||
Ж |
|
[ж'] |
||
Ѕ |
6 |
[дз'] |
||
ʐ, З |
7 |
[з] |
||
И |
8 |
[и] |
||
І, Ї |
10 |
[і] |
||
К |
20 |
[к] |
||
Л |
30 |
[л] |
||
М |
40 |
[м] |
||
Н |
50 |
[н] |
||
О |
70 |
[о] |
||
П |
80 |
[п] |
||
Р |
100 |
[р] |
||
С |
200 |
[с] |
||
Т |
300 |
[т] |
||
ОУ, Ү |
(400) |
[у] |
||
Ф |
500 |
[ф] |
||
Х |
600 |
[х] |
||
Ѡ |
800 |
[о] |
||
Ц |
900 |
[ц’] |
||
Ч |
90 |
[ч’] |
||
Ш |
|
[ш’] |
||
Щ |
|
[ш’т’] ([ш’ч’]) |
||
Ъ |
|
|
||
Ы |
|
[и] |
||
Ь |
|
[ь] |
||
Ѣ |
|
[æ], [ие] |
||
Ю |
|
[йу] |
||
ΙΑ |
|
[йа] |
||
Ѥ |
|
[йе] |
||
Ѧ |
(900) |
[ен] |
||
Ѫ |
|
[он] |
||
Ѩ |
|
[йен] |
||
Ѭ |
|
[йон] |
||
Ѯ |
60 |
[кс] |
||
Ѱ |
700 |
[пс] |
||
Ѳ |
9 |
[θ], [ф] |
||
Ѵ |
400 |
[и], [в] |
||
|
|
|
|
|
IV. Закріплення набутих знань.
…… ______ . . . і . . . .
Хто? що робить?
кому? що? і що?
З дерев осипається різноманітне листя
Хвилинка – цікавинка. Свято встановлено 9 листопада 1997 року, коли Президент України Леонід Кучма на підтримку ініціативи громадських організацій та з урахуванням важливої роліукраїнської мови в консолідації українського суспільства видав Указ № 1241/97 «Про День української писемності та мови». В Указі зазначено: «Установити в Україні День української писемності та мови, який відзначати щорічно 9 листопада в день вшанування пам'яті Преподобного Нестора-Літописця».
Виконання вправи 112.
Хвилинка – цікавинка. У День української писемності та мови за традицією:
• покладають квіти до пам'ятника Несторові-літописцю;
• відзначають найкращих популяризаторів українського слова;
• заохочують видавництва, які випускають літературу українською мовою;
• стартує Міжнародний конкурс знавців української мови імені Петра Яцика — конкурс проводився за підтримки Міністерства освіти та науки України та Ліги українських меценатів. Щорічна кількість учасників понад 5 млн із 20 країн світу.
У День української писемності та мови, на Українському радіо традиційно відбувається радіодиктант національної єдності. Цю акцію започатковано 2000 року. Відтоді щороку всі охочі можуть взяти участь у написанні радіодиктанту та не стільки з’ясувати, чи добре знають українську мову, як продемонструвати єдність з усіма, хто любить і шанує українське слово
V. Підсумок уроку
- Про що ми говорили сьогодні на уроці? (про однорідні члени речення)
- Підведемо підсумок, складаючи «Асоціативний кущ» до однорідних членів речення.
Однорідні члени речення |
VI. Домашнє завдання.
Сторінка 56, вправа 113.
Відкритий урок з української мови
Тема: «Однорідні головні й другорядні члени речення. Поширення речень однорідними членами. Поєднання однорідних членів речення за допомогою інтонації та сполучників (без уживання терміна) і, та, але, а. Розділові знаки.»
Вчитель 4 – Б класу: Лучкіна О.В.
Одеса 2015