Тема. Зима. Чарівниця. Чаклунка…(Односкладні прості речення з головним членом у
формі підмета (називні))
Мета: поглибити знання учнів про односкладні речення, ознайомити з називними
реченнями, їхньою роллю у мовленні; розвивати вміння аналізувати ці речення
у висловлюваннях різної стильової належності, спираючись на мовленнєво-
комунікативний дидактичний матеріал, розширювати кругозір восьмикласників,
формувати навички доречного вживання називних речень як риторичної фігури
текстах різних типів, стилів та жанрів мовлення.
Тип уроку: комбінований, тематичний
Обладнання: таблиці, дидактичний матеріал, репродукції картин
Епіграф:
Те, що я чую, я забуваю.
Те, що я бачу й чую, я трохи пам’ятаю.
Те, що я чую, бачу й обговорюю – я починаю розуміти.
Коли я чую, бачу, обговорюю й роблю, - я набуваю знань і навичок…
Китайська мудрість
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Поетичне привітання.
День добрий, друзі!
Ще один урок до нас прийшов
За розкладом сьогодні.
Отож давайте зробимо ще крок,
Щоб знов пірнути у мовну цю безодню.
ІІ. Повідомлення теми, мети уроку.
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
Сніг і підсніжник
Все має свій колір, всьому Бог дав якусь барву. А снігові сказав:
І пішов сніг шукати собі кольору. Просив у трави:
- Травичко-зеленичко! Дай мені свій зелений колір!
Засміялася трава:
Фіалка сказала, що її одежа дуже скромна. І в такій одежі на сніг ніхто і не гляне. Може червона рожа дала б свій колір. Але й горда рожа відмовила.
Ходив сніг і ходив, просив і просив…Нарешті звернувся зі сльозою до підсніжника…
- Для того, щоб дізнатися, як закінчилася ця історія, розкажіть мені про своє домашнє завдання. Отже, вам треба було підготувати повідомлення про стилістичне використання односкладних речень
Забрав сніг колір у підсніжника, і від того часу став такий білий.
Але відтоді не любить він жодної квітки. А підсніжника пестить і голубить, як рідну дитину.
ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
Із поданих речень, виокремити називні, виписати їх.
Помахала осінь останнім жовтим листям і попрощалася з нами. Не видно сонця. Похолодало. Раптом із півночі насунула чорна хмара. Тихо падають сніжинки на землю. Всі дерева в інеї.
Зима…Ошатна, прохолодна зима… Щаслива пора мого дитинства.
Порівняйте речення.
Ранкова прохолода. Прохолода ранкова.
Замерзла річка. Річка замерзла.
Зимові дні. Дні зимові.
Після найбільших зимових християнських свят: Різдва, Святого Василя та Водохреща – приходить до нас у гості і справжня зима. – Зима… Вона приходить до нас після найбільших зимових свят: Різдва, Святого Василя, Водохреща.
Ото як подмуть вітри та посипле сніг, знайте, що вже іде зимова пані. Чим довший час триває снігова хурделиця, тим з далеких країв крокує гостя.
Висновок: основна функція називних речень – увести читача у світ авторських роздумів.
Прослухайте поезії, визначте, яку роль виконують у них називні речення.
ІV. Узагальнення і систематизація вивченого.
Завдання: передайте зміст почутого за допомогою односкладних речень, в тому числі й називних.
Робота з картиною
Завдання для 1-2 груп: описати картину, використовуючи односкладні речення.
Завдання для 3 групи: придумати до картини питання.
Додаткове завдання: Зробити повний синтаксичний розбір одного речення.
V.Підсумок уроку.
1. « Мікрофон».
- На уроці я дізнався…
- Мене здивувало…
- Мені сподобалось ( не сподобалось)…
2. Оцінювання.
- Учні, хто вважає, що заробив на уроці оцінки 9, 10, 11, поставте собі олівцем у щоденник і покладіть мені на стіл.
VІ. Домашнє завдання.