25 серпня о 18:00Вебінар: Як зробити вивчення математики цікавим і веселим

Урок "Односкладні речення"

Про матеріал
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань Методи, прийоми і форми роботи: гра «Загадковий капелюх», словникова робота, розподільний диктант, робота біля дошки, пошуково-вибіркова робота, робота в парах, самостійна робота, кодовий тест, лінгвістична гра «Третє зайве», гра «Спіймай помилку» (із сигнальними картками), гра «Світлофор», граматичне запитання,гра «Кодовий замок», релаксація, інтерактивний метод «Мікрофон», психологічна вправа «Наш настрій», «Аутотренінг»
Перегляд файлу


ТЕМА. Односкладні речення. Підсумковий урок

Мета:
 


узагальнити й систематизувати знання учнів з розділу «Односкладні речення»;


сформувати цілісну систему особистих знань восьмикласників з теми;


структурувати вивчений матеріал шляхом виконання відповідних вправ;


продовжувати розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання;


удосконалювати мисленнєві дії, аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обґрунтовувати;

за допомогою дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини;

продовжувати розвивати пам'ять, увагу, логічне мислення, виробляти загально навчальні уміння і навички;


     виховувати в учнів повагу до народних традицій, історичного минулого,


Обладнання: підручник, кольорові смужки з паперу,шляпа із запитаннями, , аудіозапис пісні «Ой не ходи, Грицю», рейтингові перфокарти, , сигнальні картки, індивідуальні картки

 Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань

Методи, прийоми і форми роботи:  гра «Загадковий капелюх», словникова робота, розподільний диктант, робота біля дошки, пошуково-вибіркова робота, робота в парах, самостійна робота, кодовий тест, лінгвістична гра «Третє зайве», гра «Спіймай помилку» (із сигнальними картками), гра «Світлофор», граматичне запитання,гра «Кодовий замок», релаксація, інтерактивний метод «Мікрофон», психологічна вправа «Наш настрій», «Аутотренінг»
 

 

 

 

 

 

Хід уроку

 


І. Організаційний момент

 

Психологічна вправа «Наш настрій »

- Перед кожним із вас, діти, у довільному порядку розкладені кольорові смужки. Візьміть, будь ласка, у руки той колір, який вам сьогодні найбільше до вподоби, з яким хочеться потоваришувати й вирушити у мандри.

Вибір дітей.

- Ви підсвідомо вибрали собі «в друзі» ті кольори, які відповідають вашому настрою:

червоний – піднесеність;

жовтогарячий – радість;

жовтий – приємність;

зелений – спокій;

синій – сум;

фіолетовий – тривожність;

чорний – незадоволення;

білий – складно сказати про настрій.

Отже, кольори впливають на людину, її самопочуття, емоції.
Висновок.

Сприймайте світ у кольорі, адже це радість для людини, позитивні емоції, енергія сили, здоров’я та успіху!

 

 

 

ІІ. Визначення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя (використовує односкладні речення).

- Іду сьогодні до школи і думаю: вівторок, відкритий урок… Чи повторили тему? Чи виконали домашнє завдання? Дзвінок… Заходжу в клас. І так мені приємно і радісно стало на душі, дорогі мої восьмикласники. Сумніву уже нема, бо по очах бачу, що до уроку готові. Отже, треба вже його починати.

Які я тільки-но використала речення? (Односкладні.), А чому?

Сьогодні у вас останній урок з теми «Односкладні речення», завтра ви писатимете контрольну роботу .

Працюючи на уроці ви повинні довести, що
знаєте: односкладне просте речення з головним членом у формі присудка та односкладне просте речення з головним членом у формі підмета;

вмієте: відрізняти односкладні речення від двоскладних, розпізнавати види односкладних речень.

На ваших партах лежать рейтингова картки з питаннями. Біля кожного з них  ви повинні поставити знаки: «+»-знаю, «=» не знаю, «?»- не все зрозумів(ла), «т»- труднощі на початку уроку і в кінці. Також у вас є ще одна картка – картка оцінювання знань, умінь та навичок, куди ви будете самостійно виставляти бали за виконані вправи на уроці. Якщо ви ще сумніваєтеся у своїх знаннях, то можете скористатися таблицею в підручнику.

Питання

На початок уроку

На кінець уроку

Які речення називають односкладними?

 

 

Які бувають речення за способом вираження граматичної основи?

 

 

 Які є види односкладних речень?

 

 

 

Чи вмієте ви виділяти односкладні речення            з-поміж  інших      видів речень?

 

 

Чи можете ви назвати особливості означено-особового речення?

 

 

Чи можете ви визначати односкладні речення у тексті?

 

 

 

Чи можете ви скласти невеликий текст, використовуючи односкладні  речення?

 

 

У чому особливість називних речень

 

 

Оцінювання власних знань

 

 

 

 

 

ІІІ. Тренувальні вправи на формування вмінь і навичок

 

1. Гра «Загадковий капелюх» (методом бесіди з’ясувати рівень засвоєння теоретичного матеріалу про односкладні речення)- 1б

 

Учні по черзі витягають з капелюха запитання, на які мають швидко дати відповідь (за принципом «клоуз-тест»).

  1. Речення, граматична основа якого складається з одного головного члена, називається…(односкладним).
  2. Односкладні речення, головний член яких називає дію, що виконує конкретна особа, називається… (означено-особовим).
  3. Односкладні речення, головний член яких означає дію, виконувану невизначеною особою, називається…(неозначено-особовим).
  4. Односкладні речення, головний член яких означає дію, що може стосуватися будь-якої особи в будь-який момент часу, називається….(узагальнено-особовим).
  5. Односкладні  речення, головний член яких називає дію або стан, які не мають виконавця чи носія, називаються …(безособовими).
  6. Означено-особові та неозначено-особові речення здебільшого вживаються у таких стилях мовлення ….(художній, розмовний).
  7. Головний член в односкладних реченнях може виражатися..(дієсловом або іменником).
  8. До односкладних речень, головний член яких виражений дієсловом, належать: (о-о, н-о, у-о, б-о речення).
  9. До односкладних речень, головний член яких виражений іменником, належать…(називні речення).
  10. Головний член в означено-особових реченнях може бути виражений …(дієсловом у 1-й та 2-й особі однини і множини дійсного та наказового способів).
  11. Головний член у неозначено-особових реченнях виражається (дієсловом у 3-й особі множини ).
  12. Речення, що означають предмети і явища без вказівки на дію, яка може стосуватися їх, називаються..(називними).
  13. Який другорядний член речення може поширювати називні речення?(означення).
  14.  Речення в яких пропущено один або кілька членів, які можна встановити з попереднього речення чи ситуації, називаються  (неповними).
  15.  Тобі пощастило, ти просто так отримуєш 1 бал.
  16.  Тобі пощастило, ти просто так отримуєш 1 бал.

 

- Добре, теорію повторили, а тепер спробуємо на практиці.

2. Виконання кодового тесту- 12б.

(Тестові завдання з’являються на екрані, учні записують в зошиті тільки відповіді-коди. Потім обмінюються зошитами, перевіряють їх , вираховують свій бал і заносять до таблиці. Кожне завдання оцінюється в 1б.)

  1. До якого виду належить речення Тепер ці  спочивають, а ті летять (За М. Слабошпицьким)?
    • А  Означено-особове речення.
    • Б  Неозначено-особове речення.
    • В  Узагальнено-особове речення.
    • Г  Складне речення.
  2.       До якого виду належить речення Учителя  і дерево пізнають з плодів (Народна творчість)?
    •               А  Означено-особове речення.
    •               Б  Неозначено-особове речення.
    •               В  Узагальнено-особове речення.
    •               Г  Двоскладне речення.
  3.       До якого виду належить речення Світало?
    •               А  Означено-особове речення.
    •               Б  Неозначено-особове речення.
    •               В  Узагальнено-особове речення.
    •               Г  Безособове речення.
  4.       До якого виду належить речення Тополі. Палаци. Небо (А. Малишко)?
    •               А  Означено-особове речення.
    •               Б  Неозначено-особове речення.
    •               В  Узагальнено-особове речення.
    •               Г  Називне речення.
  5.       До якого виду належить речення Сонцю над  світом  горіти (М. Нагнибіда)?
    •               А  Означено-особове речення.
    •               Б  Неозначено-особове речення.
    •               В  Узагальнено-особове речення.
    •               Г  Безособове речення.
  6.       До якого виду належить речення Там усе правильно записано (В. Сосюра)?
    •               А  Означено-особове речення.
    •               Б  Неозначено-особове речення.
    •               В  Узагальнено-особове речення.
    •               Г  Безособове речення.
  7.       До якого виду належить речення А в степу весніє, весніє…?
    •               А  Означено-особове речення.
    •               Б  Неозначено-особове речення.
    •               В  Узагальнено-особове речення.
    •               Г  Безособове речення.
  8.       До якого виду належить речення Погуляю понад морем та розважу своє горе… (Т. Шевченко)?
    •               А  Означено-особове речення.
    •               Б  Неозначено-особове речення.
    •               В  Узагальнено-особове речення.
    •               Г  Безособове речення.
  9.       До якого виду належить речення Після вечері зразу ж лягали спати (О. Довженко)?
    •               А  Означено-особове речення.
    •               Б  Неозначено-особове речення.
    •               В  Узагальнено-особове речення.
    •               Г  Безособове речення.
  10. До якого виду належить речення Чесне діло роби сміливо?
    •               А  Означено-особове речення.
    •               Б  Неозначено-особове речення.
    •               В  Узагальнено-особове речення.
    •               Г  Безособове речення.
  11. До якого виду належить речення Вхід до землянки зробили під великими горіховим кущем (За Ю. Збаницьким)
    •               А  Означено-особове речення.
    •               Б  Неозначено-особове речення.
    •               В  Узагальнено-особове речення.
    •               Г  Безособове речення.
  12. До якого виду належить речення Посій в пору, будеш мати зерна гору (Народна творчість)?
    •               А  Означено-особове речення.
    •               Б  Неозначено-особове речення.
    •               В  Узагальнено-особове речення
    •               Г  Безособове речення.

3.Розподільний диктант «Потяг»(1 б.)

(Робота в парі. Кожна пара отримує односкладні речення певного виду, які треба прикріпити на дошці під відповідним вагоном одним учнем, коментуючи. 1бал отримують обидва учні з групи).

1.Одне погане слово скажеш - десять почуєш.

2.Їж борщ з грибами, а язик держи за зубами.

3.Зупинки. Перон. Гучномовці.

4.Надворі смеркало.

5.Снігом замело дороги.

6.Цю церкву збудували в минулому столітті.

7.Безмежний степ.

8. Мені бажали здоров’я, успіхів.

4. «Граматичне запитання»(1 б.)

Як правильно сказати: «Не бачу білий жовток?» чи «Не бачу білого жовтка?»(Правильно було б сказати все-таки, що жовток не буває білим.)

5. Гра «Світлофор»(5 б)

(використовують сигнальні картки)

Учитель читає речення і називає його вид. Якщо учень погоджується – піднімає зелену картку, якщо ні – червону.

1.Посадили над козаком явір та калину.(Неозначено особове речення).Так –зелена картка.

2.Мова й вигадки козаків гострі. (Означено-особове речення). Ні –червона картка. (Це двоскладне речення).

3.Нема на світі кращих хлопців над козацьких добровольців. (Безособове речення). Так –зелена картка.

4.Повіяв вітер на козацький курінь. (Двоскладне речення). Так –зелена картка. 

5.За рідний краї і життя віддай. (Неозначено-особове речення). Ні –червона картка. (Це узагальнено-особове речення).

Релаксація.

А зараз прослухайте уривок із відомої вам пісні. Уважно слухайте і шукайте односкладні речення.(Як називається ця пісня, хто автор? Назвіть односкладні речення, визначте вид. А чому ви не назвали речення де вжито такі дієслова : копала, переполоскала, напоїла, отруїла? (Бо ці дієслова мають форму 3 особи однини . Ці речення неповні).

Як ви думаєте, що стало причиною злочину – вбивства людини? (Зрада). А чого хочеться кожній людині?(Щастя). Звернімося до Вікіпедії(вільної енциклопедії), де зазначено:

Щастя – психоемоційний стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення та безмежної радості. Скільки існує людство, стільки ж воно шукає рецепт щастя, а чи існує він? Ні, бо для кожної людини існує свій.

 

Напередодні деякі учні отримали творче завдання  записати рецепт щастя, використовуючи односкладні речення (перевірка домашнього завдання)- 3б.

5.Гра «Кодовий замок»-1б.

На дошці цифри, що відповідають певному виду односкладних речень. Я читаю вам ці речення, а ви записуєте відповідну цифру.

У такому лише випадку ми знайдемо з вами код-ключ до наступного завдання.
 


  • 0 – двоскладне питальне речення.

  • 1 – двоскладне розповідне речення.

  • 2 – двоскладне спонукальне речення.

  • 3 – односкладне означено-особове речення.

  • 4 – односкладне неозначено-особове речення.

  • 5 – односкладне безособове речення.

  • 6 – односкладне узагальнено-особове речення.

  • 7 – односкладне називне речення.
     

  1. Бандуристи співали про славних отаманів і гетьманів. (Двоскладне розповідне речення (1)).

  2. Воля. Безмежний прекрасний степ. (Односкладне називне речення (7)).

  3. Козак. (Односкладне називне речення (7)).

  4. Ой пора нам погуляти, до козацтва завітати. (Односкладне безособове речення (5)).

Код-ключ: 1775

5.Лінгвістична гра «Третє зайве»-3б.

Уважно придивіться до отриманих вами цифр – 1775. Вам нічого не нагадує ця дата?

- Правильно, діти. Саме 1775 року Катерина ІІ наказала ліквідувати Запорозьку Січ.. 

У кожній групі речень визначити «зайву» синтаксичну конструкцію. Свій вибір треба обґрунтувати. 
Група І
 


  1. В кривавих січах натомившись гірко, на Хортицю вернулись козаки. (Двоскладне)

  2. Козача потилиця панам ляхам не хилилася. (Двоскладне)

  3. Дивні звичаї запорожців. (Називне)



Група ІІ
 


  1. Задзвонили в усі дзвони по всій Україні. (Неозначено-особове)

  2. Козаки перед походом пекли й варили в казанах харчі на дорогу. (Двоскладне)

  3. Везуть труну мальовану, китайкою вкриту. (Неозначено-особове)



Група ІІІ
 


  1. Нема того козаченька. (Безособове)

  2. Козаччина. (Називне)

  3. Ой коне, мій бусурмане, нудно тобі жити в мене. (Безособове)

ІV. Оцінювання(заповнення картки самооцінювання)

 

Молодці! Я сподіваюся, що усі  впоралися із завданнями. Тоді підрахуйте свої бали і поділіть на 2. А також заповніть рейтингову картку. Порівняйте, чи змінилися результати, Чи правильно ви оцінили свої знання на початку уроку?

V. Домашнє завдання.

1. Підготуватися до контрольної роботи з теми «Односкладні речення».

2. Скласти розпорядок вихідного дня, використовуючи односкладні означено-особові речення.

3.Скласти невеличкий пейзажний опис, використовуючи різні типи односкладних речень.

VІ. Підсумок уроку

Рефлексія

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

 -На уроці мені найбільше запам’яталося…

- На уроці я відчував…

- На уроці я навчився…

- На уроці я зрозумів

 

 

Аутотренінг.

Сядьте обличчям один до одного, торкніться долонями долонь сусіда, відчуйте тепло, долонь, закрийте очі і промовляймо:

«Я – розумний…

Я –щасливий..

Я – впевнений у собі, бо живу заради добра на землі…»

Розплющте очі, обійміться і подаруйте один одному посмішку.

Урок добіг кінця. До побачення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
4 лютого
Переглядів
670
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку