Урок "Односкладні та двоскладні речення. Конструювання речень різних видів."

Про матеріал
Односкладні та двоскладні речення. Конструювання речень різних видів.Використання виражальних можливостей речень вивчених видів у власному мовленні.
Перегляд файлу

   Кабанюк Ольга Валеріївна,

НВК «Чернеченська ЗОШ І-ІІІ ступенів- ДНЗ»,

с.Чернече,

Балтський район,

Одеська область.

 

                          УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ В 8 КЛАСІ

Урок № 10 Односкладні та двоскладні речення. конструювання речень різних видів. використання виражальних можливостей речень вивчених видів у власному мовленні

Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів з розділу «Односкладні речення»; сформувати цілісну систему знань учнів з теми;структурувати вивчений матеріал шляхом виконання вправ;розвивати творчі вміння самостійно розв*язувати нові пізнавальні завдання ; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність,кмітливість; поповнювати словниковий запас учнів; розвивати пам*ять,увагу,логічне мислення; сприяти поглибленню знань восьмикласників про історію своєї країни та її видатних діячів.

Обладнання: інтерактивна дошка, розтиражовані картки із           завданнями,підручник.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого.

                                Перебіг УРОКУ

І. Організаційний момент

(Облік відсутніх та перевірка шкільного приладдя).

ІІ. Повідомлення теми, мети й завдань уроку

Вступне слово вчителя.

(Вправа «Усмішка по колу» ).

- Я рада вітати вас, дорогі  восьмикласники, на сьогоднішньому уроці. Візьміться за руки. Подивіться мені в очі, а тепер погляньте один на одного, усміхніться. Побажайте один одному чогось доброго,світлого. Із цих промінчиків добра,що заіскрилися на ваших обличчях, ми і розпочнемо наш сьогоднішній урок.

На попередніх уроках ви вже розглянули теоретичний матеріал про односкладні речення .Сьогодні  у нас з вами підсумковий урок узагальнення й систематизації знань.(Учні записують число і тему уроку в зошити).

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

  • Які речення називаються односкладними?
  • Яка відмінність між односкладними та двоскладними реченнями?
  • На які типи поділяються односкладні речення залежно від способу вираження та значення головного члена?
  • Чи можуть односкладні прості речення бути частинами складного речення?
  • На які типи поділяються прості односкладні дієслівні речення?

ІY.Засвоєння теоретичних знань.

1.Дослідження- характеристика.

Прослухати текст. Пригадати з уроків історії про вчинки Івана Мазепи, що стали важливою сторінкою в історії України. Сформулювати тему й основну думку тексту, назвати односкладні  речення,вказати їх тип.

ТЕКСТ

Іван Мазепа один із найславніших гетьманів України.

Він народився 20 березня 1632 року в Мазепинцях на Київщині. Походив із старовинного українського роду Мазеп. Батько Мазепи, Степан, був розумний та освічений чоловік і свого сина, Івана, виховав освіченою людиною.

Спершу вчився Іван удома і, маючи дванадцять літ, складав вірші латинською мовою. Згодом учився в Полоцьку у вищій школі й уже в 16 років пішов на Січ учитися військового ремесла. Служив при козацькім війську за Хмельницького. За хоробрість і розум полюбили його всі козаки, а гетьман Хмельницький радив його батькові послати Івана ще продовжувати навчання за кордоном.

Згодом козаки вибрали гетьманом Івана Мазепу. По-перше, Мазепа був тоді найбільш освічений між старшиною, а по-друге, усі знали, що хоча він і з царем живе в приязні, але над усе любить Україну, то й буде їй вірно служити.

І не помилився Іван Мазепа, ставши гетьманом, почав щиро думати над тим, щоб визволити Україну з-під залежності всіх сусідів.

Іван Мазепа старався впорядкувати край і піднести його освіту. Побудував багато шкіл і церков власним коштом. Для Київської академії було збудовано новий величавий будинок на три поверхи. Такої школи і в Московщині в ті часи не було.

Мазепа прагнув того, щоб Україна була вільною державою! (За А. Лотоцьким).

2.Проблемне запитання: «Як відрізнити просте односкладне називне речення від двоскладного з іменним складеним присудком?»( Учні за допомогою методу дослідження- зіставлення висловлюють свою думку щодо проблемної ситуації).

Довга дорога.(Односкладне речення з узгодженим означенням).

Дорога довга.(Двоскладне речення з іменною частиною складеного присудка).

Пояснення вчителя: на визначення типу синтаксичної конструкції-двоскладне речення чи односкладне називне впливає порядок слів. Прикметник, що стоїть перед означуваним іменником, виконує синтаксичну функцію узгодженого означення, а прикметник, що стоїть після іменника, виконує роль іменної частини складеного присудка.

3.Робота в парах.

Учні об*єднаються в пари,повторюють правила роботи в парах. Учитель пропонує кожній парі скласти й записати кілька гасел, використовуючи односкладні речення.

Перша пара -на тематику української мови.

     Друга пара -на шкільну тематику.

4.Фізкультхвилинка.

Піднімаймо руки вгору,

Нахиляємось додолу,

Не згинаймо власні ноги,

Як торкаємось підлоги.

5.Творче моделювання.(На дошці написані «розірвані» прислів*я. Учні повинні змоделювати вислови,поєднавши стрілочками початок з кінцем, зробити висновки про те, якими формами дієслова може виражатися головний член узагальнено-особових речень).

Зробиш діло-…                    солодко з*їси

Гірко поробиш,…                 бо схочеш водиці

Чужим добром…                  гулятимеш сміло

Не плюй у криницю,…        ні одного не впіймаєш

За двома зайцями поженешся-     не розживешся

Доки учні моделюють, двоє учнів отримують індивідуальне завдання -скласти твір-мініатюру «Я-патріот України», використавши називні речення.

  6.Дослідження-трансформація

 Перетворити складні речення у прості. Записати їх. Підкреслити граматичні основи.

1. І люди йшли під гору ту стрімку, і знову всім незміряні красоти відкрилися в маленькому струмку (Л. Забашта). 2. Змалку його обступали білі стіни, на яких висіли вишиті маминими руками рушники (І. Цюпа). 3. Помінялось місцем моє серце з сонцем, бо весна навколо, вітер і блакить (Р. Братунь). 4. Молодь уся була на полі, бо якраз настали жнива (Леся Українка). 5. Сонце незабаром зайшло зовсім, однак небо ще жевріло згасаючим багрянцем (А. Шиян). 6. Ясно ще осіннє сонце сяє, та холодом осіннім уже в повітрі потягає (І. Франко).

  • Назвати слова з орфограмою «Ненаголошені е, и» і пояснити їх написання.

VІ. Підсумки уроку.

 

- Чи можна у процесі висловлювання обмежитися лише односкладними (або    двоскладними) реченнями?

- Яку роль у мовленні відіграють односкладні й двоскладні речення?

- Яку роль у мовленні відіграють прості й складні речення?

    VІІ.Оцінювання навчальної діяльності.

   -Діти,як ви оцінюєте свою роботу на уроці?

    -Як оцінюєте роботу класу?

    -Що ви взяли для себе на майбутнє із сьогоднішнього уроку?

    А я відчула задоволення від співпраці з вами,ще раз переконалася, що ви розумні та   цілеспрямовані діти. Дякую за співпрацю!(Оцінюю та коментую оцінки).

VІІІ. Домашнє завдання.

1. Виконати вправу з підручника.

Скласти розпорядок дня, використовуючи означено-особові речення.   2.Високий рівень: здійснити пошукову роботу в мережі Інтернет або в бібліотеці та підготувати повідомлення про відому постать, яка бере безпосередню участь у творенні історії сьогодення. Використати різні за структурою і метою висловлювання речення.

 

doc
Додано
27 лютого 2019
Переглядів
2554
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку