Урок"Олександр Пушкін «Казка про царя Салтана»…(Уривки)"

Про матеріал
Ознайомлення учнів з новим розділом «Літературні казки зарубіжних письменників», з «Казкою про царя Салтана...» видатного російського поета О. С. Пушкіна; зацікавити учнів змістом казки, привернути увагу до засобів створення поетичних образів, розширювати словниковий запас учнів; розвивати навички виразного читання, кмітливість, пам'ять, логічне мислення, уяву учнів, уміння обґрунтовувати свою думку; виховувати доброзичливе ставлення до оточуючих, бажання творити добро; засуджувати жорстокість, заздрощі, ненависть.
Перегляд файлу

Тема: Олександр Пушкін «Казка про царя Салтана»…(Уривки)

Мета: ознайомити учнів з новим розділом «Літературні казки зарубіжних письменників», з «Казкою про царя Салтана...» видатного російського поета

О. С. Пушкіна; зацікавити учнів змістом казки, привернути увагу до засобів створення поетичних образів, розширювати словниковий запас учнів; розвивати навички виразного читання, кмітливість, пам'ять, логічне мислення, уяву учнів, уміння обґрунтовувати свою думку; виховувати доброзичливе ставлення до оточуючих, бажання творити добро; засуджувати жорстокість, заздрощі, ненависть.

Обладнання: презентація, жетони, портрет О. С. Пушкіна, ілюстративний матеріал до казки, мовний матеріал ,виставка творів

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Форма проведення: урок-мандрівка.

Хід уроку

І. Організація класу.

1. Привітання.

  •                         Дзвоник всім нам дав наказ:

До роботи швидше в клас!

Біля парти станем чемно –

Плине час хай недаремно.

Будемо уважні і старанні всі.

Сядемо рівненько на місця свої.

 

2. Перевірка готовності.

- Подивіться, чи немає нічого зайвого на ваших партах.

 

3. Представлення

- Мене звати Микола Миколайович і сьогоднішній урок читання у вас проведу я.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Читання вірша

(читає вчитель)

Казка – вигадка, та в ній –

в шкарлупині золотій –

 зерня сховане смачне.

Хто дістане, той почне

думу думать про життя,

збудить в серці почуття,

мов торкнеться до вогню –

вийде сміло на борню

за добро і проти зла!

В казці – сила немала…

 

  1. Актуалізація знань учнів
  • А хто пам’ятає, що таке казка?

(казка – це народний або авторський літературний твір про видатні, та часто фантастичні події)

  • А які бувають казки?

(народні та авторські, українські та зарубіжні)

  • Можливо, хтось пам’ятає будову казки?

(зачин, основна частина і кінцівка)

  • А які казки ви знаєте?
  • За високими горами, за широкими морями... Так починаються сотні казок з вражаючими подіями, чарівними пригодами, небаченими дивами і яскравими персонажами. А чи всіх казкових героїв ви знаєте?

 

  1. Вікторина «Вгадай казку»

1. До школи прямує хлопчак дерев’яний, Чомусь потрапляє у цирк полотняний. Як називається ця книжка? А як зветься сам хлопчисько? От підказка, друзі, вам: Його дівчинка Мальвіна Називала… (Буратіно)

2. Я — бичок-третячок, Соломяний у мене бочок. Із соломи дід зробив, Бік смолою засмолив. (Солом’яний бичок)

3. Ой, набридло на віконці Все на сонечку сидіть. Я візьму і покочуся, Щоб побачить весь світ. (Колобок)

4. Мурка за Жучку, Жучка за внучку, Внучка за бабу, Баба за діда… Сховалася чіпко велика... (Ріпка)

5. Вигнав дід козу із хати — Та й пішла вона блукати: В зайця хатку відібрала. Всі козу ту виганяли, Рак козуню ущипнув, Зайцю хатку повернув. (Коза-Дереза)

6. Маленьке, сіреньке, Біди наробило, Щось біле кругленьке Хвостиком розбило. Сумує бабуся і плаче, Дідусь витирає сльозу, А курочка кудкудаче: «Я вам золоте принесу!» («Курочка Ряба»)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.

  • Сьогодні ми з вами подорожуємо у чарівний світ казки, будемо зупинятися на різних незвичайних зупинках,  де нас будуть чекати цікаві завдання.
  • Ми починаємо вивчати новий розділ «Літературні казки зарубіжних письменників»
  • А саме сьогодні ми познайомимось з творчістю видатного,  талановитого російського поета Олександра Сергійовича Пушкіна і його уривками з «Казки про царя Салтана».
  • Неможливо не любити цього великого поета. Давайте і ми ближче ознайомимось з його життєвим і творчим шляхом.

 

ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу

  1. Підготовча робота
  • Перша наша зупинка називається «Видатні вислови».
  • Ніколи ще жоден письменник не поєднався так задушевно і родинно з народом своїм, як Пушкін.  Ф. М. Достоєвський
  • Пушкінська казка – пряма спадкоємиця казки народної . С. Я. Маршак
  • Як ви розумієте ці вислови про письменника?

 

  1. Ознайомлення з  творчим і життєвим шляхом   поета.

а) Розповідь учителя з опорю на презентацію .

  • Наступна зупинка називається «Талановитий поет»

Народився Олександр Сергійович 26 травня 1799 року у Москві. Рід поета був дворянський. Якщо говорити про сім’ю, то мати Олександра Пушкіна, Надія Йосипівна, була звичайною жінкою. І говорячи про віршування, цю приязнь до віршів маленький Сашко взяв від батька й дядька. Дядько в цьому плані, Василь Львович, мав більше стосунків з поезією. І в свій час був відомим поетом. Крім того, у Олександра Пушкіна була сестра Ольга та брат Лев.  Все дитинство молодий Сашко проводив влітку в своєї бабусі. А ще була няня-кріпачка Орина Родіонівна, яка зуміла зацікавити хлопчика світом казок, легенд і народних пісень. Коли хлопчик підріс в 12 років, почав навчатися в Царськосільському ліцеї, який закінчив в 19 років. Після закінчення Царськосільського ліцею розпочинається період становлення творчості Олександра Пушкіна та його літературний злет. Його твори перекладались укр., англ., іспан., латин., нім, фран. Мовами.

 

б) Опрацювання статті про О.С. Пушкіна.

  • Відкрийте підручники на 136 сторінці, самостійно мовчки перечитайте статтю. А потім перевірим розуміння прочитаного і прослуханого.
  • Де народилися Олександр Пушкін?
  • Із якого він був  роду?
  • Говорячи про віршування, від кого маленький Сашко взяв цю приязнь до віршів ?
  • Зумів зацікавити хлопчика світом казок, легенд і народних пісень?
  • Яким було найбільшим захопленням поета?

 

  1. Фізкультхвилинка (електронна)
  • Наступна зупинка «Відпочинок»

 

  1. Словникова робота
  • Наступна зупинка «Словничок»
  • Перше слово – аршин старовинна міра довжини =70см
  • Наступне – сваха – можливо хтось знає хто це? Це жінка яка займається сватанням, влаштовує шлюби
  • Наступне слово – обмова, як ви вважаєте, що це таке? Це брехня.
  • Наступне слово – зорить, як ви вважаєте, що це таке? Це пильно дивитися, вдивлятися.
  • Чи є у кого питання щодо незрозумілих інших слів?

 

  1. Читання казки

а) читання першого уривку

  • Наступна зупинка «Чарівна казка»
  • Погляньте на назву казки на 137 сторінці, що можна дізнатися із заголовку?
  • Прослухайте  казку і скажіть, хто її дійові особи?

(вчитель читає перший уривок казки)

  • Чи сподобалась вам казка?
  • Хто ж дійові особи?

 

  1. Гра «Рибки»
  • Зараз ми пограємо в гру, яка називається «Рибки», ви мовчки прочитаєте перший уривок казки
  • (діти мовчки читають )
  • Що вас зацікавило під час читання казки?
  • Що казала перша сестриця? Друга? Третя?
  • Хто в цей час їх слухав?
  • Що цар вирішив?
  • Ланцюжком читаємо по 2 строки.

б) читання другого уривку

  • Послухайте другу частину і скажіть у які часи відбувалися події?
  • (вчитель читає другий уривок казки)
  • У який час відбувалися події?
  • Продовжуємо читати мовчки.
  • Яка значна подія відбулась?
  • А якою була дитина, зачитайте будь ласка.
  • На кому зупинилися, продовжуємо читати другу частину ланцюжком.

 

V. Закріплення набутих знань

  1.     Гра «День – ніч»

  • Наступна зупинка «Перевірка»
  • Зараз ми пограємо в гру «День – ніч». Я кажу «День» і ви читаєте в голос, а коли я кажу «Ніч», то ви читаєте пошепки.

 

  2.     Аналіз змісту  казки з елементами вибіркового читання.

- Зачитайте слова царя, коли він тільки зайшов до хати з сестрами.

- Куди відправився цар, зачитайте.

- Яким був малюк, зачитайте.

- Як на малюка відреагував цар, зачитайте.

 

  1.   Відновити послідовність подій
  • Перед вами лежать картки, ви маєте поставити цифри біля речення у правильній послідовності.

Цар повінчався

  1. Під віконцем три сестри…

Народилося дитя

  1. Цар ввійшов до сестер в хату

Під віконцем три сестри…

  1. Цар повінчався

«Ждать повернення мойого не рішаючи нічого»

  1. Цар збирається на війну

Цар ввійшов до сестер в хату

  1. Народилося дитя

Цар збирається на війну

  1. «Ждать повернення мойого не рішаючи нічого»
  • Перевірка.

 

VІ. Підсумок уроку

  1. Підсумкова бесіда
  • Що ми робили сьогодні на уроці?
  • З біографією якого поета ми сьогодні познайомились?
  • Що цікавого запам’ятали про життя О.С. Пушкина?
  • Яку казку ми сьогодні читали?
  • Про що казка була?
  • Що найбільше вам сьогодні сподобалось?
  1. Оцінювання
  • Порахуйте кількість жетонів, у кого більше 10-ти жетонів? – 11 балів, у кого 10 жетонів – 10 балів …
  1. Домашнє завдання
  • Читання казки, складання плану.
docx
Додав(-ла)
Ященко Микола
Додано
16 лютого 2020
Переглядів
933
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку