Мета: ознайомити учнів з новим розділом «Літературні казки зарубіжних письменників», з «Казкою про царя Салтана...» видатного російського поета
О. С. Пушкіна; зацікавити учнів змістом казки, привернути увагу до засобів створення поетичних образів, розширювати словниковий запас учнів; розвивати навички виразного читання, кмітливість, пам'ять, логічне мислення, уяву учнів, уміння обґрунтовувати свою думку; виховувати доброзичливе ставлення до оточуючих, бажання творити добро; засуджувати жорстокість, заздрощі, ненависть.
Обладнання: презентація, жетони, портрет О. С. Пушкіна, ілюстративний матеріал до казки, мовний матеріал ,виставка творів
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Форма проведення: урок-мандрівка.
Хід уроку
І. Організація класу.
1. Привітання.
До роботи швидше в клас!
Біля парти станем чемно –
Плине час хай недаремно.
Будемо уважні і старанні всі.
Сядемо рівненько на місця свої.
2. Перевірка готовності.
- Подивіться, чи немає нічого зайвого на ваших партах.
3. Представлення
- Мене звати Микола Миколайович і сьогоднішній урок читання у вас проведу я.
ІІ. Актуалізація опорних знань
(читає вчитель)
Казка – вигадка, та в ній –
в шкарлупині золотій –
зерня сховане смачне.
Хто дістане, той почне
думу думать про життя,
збудить в серці почуття,
мов торкнеться до вогню –
вийде сміло на борню
за добро і проти зла!
В казці – сила немала…
(казка – це народний або авторський літературний твір про видатні, та часто фантастичні події)
(народні та авторські, українські та зарубіжні)
(зачин, основна частина і кінцівка)
1. До школи прямує хлопчак дерев’яний, Чомусь потрапляє у цирк полотняний. Як називається ця книжка? А як зветься сам хлопчисько? От підказка, друзі, вам: Його дівчинка Мальвіна Називала… (Буратіно)
2. Я — бичок-третячок, Соломяний у мене бочок. Із соломи дід зробив, Бік смолою засмолив. (Солом’яний бичок)
3. Ой, набридло на віконці Все на сонечку сидіть. Я візьму і покочуся, Щоб побачить весь світ. (Колобок)
4. Мурка за Жучку, Жучка за внучку, Внучка за бабу, Баба за діда… Сховалася чіпко велика... (Ріпка)
5. Вигнав дід козу із хати — Та й пішла вона блукати: В зайця хатку відібрала. Всі козу ту виганяли, Рак козуню ущипнув, Зайцю хатку повернув. (Коза-Дереза)
6. Маленьке, сіреньке, Біди наробило, Щось біле кругленьке Хвостиком розбило. Сумує бабуся і плаче, Дідусь витирає сльозу, А курочка кудкудаче: «Я вам золоте принесу!» («Курочка Ряба»)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
а) Розповідь учителя з опорю на презентацію .
Народився Олександр Сергійович 26 травня 1799 року у Москві. Рід поета був дворянський. Якщо говорити про сім’ю, то мати Олександра Пушкіна, Надія Йосипівна, була звичайною жінкою. І говорячи про віршування, цю приязнь до віршів маленький Сашко взяв від батька й дядька. Дядько в цьому плані, Василь Львович, мав більше стосунків з поезією. І в свій час був відомим поетом. Крім того, у Олександра Пушкіна була сестра Ольга та брат Лев. Все дитинство молодий Сашко проводив влітку в своєї бабусі. А ще була няня-кріпачка Орина Родіонівна, яка зуміла зацікавити хлопчика світом казок, легенд і народних пісень. Коли хлопчик підріс в 12 років, почав навчатися в Царськосільському ліцеї, який закінчив в 19 років. Після закінчення Царськосільського ліцею розпочинається період становлення творчості Олександра Пушкіна та його літературний злет. Його твори перекладались укр., англ., іспан., латин., нім, фран. Мовами.
б) Опрацювання статті про О.С. Пушкіна.
а) читання першого уривку
(вчитель читає перший уривок казки)
б) читання другого уривку
V. Закріплення набутих знань
1. Гра «День – ніч»
2. Аналіз змісту казки з елементами вибіркового читання.
- Зачитайте слова царя, коли він тільки зайшов до хати з сестрами.
- Куди відправився цар, зачитайте.
- Яким був малюк, зачитайте.
- Як на малюка відреагував цар, зачитайте.
Цар повінчався |
|
Народилося дитя |
|
Під віконцем три сестри… |
|
«Ждать повернення мойого не рішаючи нічого» |
|
Цар ввійшов до сестер в хату |
|
Цар збирається на війну |
|
VІ. Підсумок уроку