Розробка уроку біології у 8 класі "Органи, фізіологічні й функціональні системи".
Мета: ознайомити учнів з особливостями будови органів, фізіологічних та функціональних систем; продовжувати формувати поняття про біологічні системи, удосконалювати вміння учнів порівнювати, зіставляти і аналізувати на основі знань про внутрішню будову ссавців; розвивати допитливість в учнів, навики роботи з додатковою літературою, творчі здібності, спостережливість, увагу, вміння робити висновки; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення біології, виховувати відповідальне ставлення до свого здоров'я.
Тема: Органи, фізіологічні й функціональні системи.
Мета: ознайомити учнів з особливостями будови органів, фізіологічних та функціональних систем; продовжувати формувати поняття про біологічні системи, удосконалювати вміння учнів порівнювати, зіставляти і аналізувати на основі знань про внутрішню будову ссавців; розвивати допитливість в учнів, навики роботи з додатковою літературою, творчі здібності, спостережливість, увагу, вміння робити висновки; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення біології, виховувати відповідальне ставлення до свого здоров’я.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: таблиці «Внутрішня будова людини», «Внутрішня будова кроля», муляж торса із внутрішніми органами людини, підручники, робочі зошити, додаткова література, муляжі серця, нирок, печінки.
Структура і основний зміст уроку:
1. Організаційний момент.
2. Актуалізація опорних знань учнів.
Прийом «Факт і міф». (Вкажіть вірні та невірні твердження).
1. У людини є чотири види тканин.
2. Епітеліальна тканина має добре розвинену міжклітинну речовину.
3. Жирова тканина належить до епітеліальної.
4. Серце складається із гладенької м’язової тканини.
5. Нервова тканина складається з нейронів та нейроглії.
6. Нейроглія виконує опорну, трофічну та захисну функції.
7. Дендрити – довгі відростки.
8. Основні властивості м’язової тканини – збудливість і провідність.
9. Кісткова тканина є різновидом сполучної.
10. Епітеліальна тканина має високу здатність до регенерації.
Вправа «Впізнай тканину».
- клітини цієї тканини мають відростки різної довжини;
- клітини виділяють секрети;
- складаються із волокон з багатьма ядрами;
- клітини щільно прилягають одна до одної;
- багато міжклітинної речовини;
- клітини мають відростки, міжклітинна речовина тверда;
- тканина складається з одноядерних загострених клітин;
- основні властивості – збудливість і провідність;
- основні властивості – збудливість і скоротливість.
3. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Людині, щоб про себе дбати,
Будову тіла слід вивчати:
Клітини, органи, тканини,
Та міжклітинні речовини.
Формулювання теми і завдань уроку.
4. Вивчення нового матеріалу.
1. Органи.
Вам відомо, що таке орган, система органів, які системи органів є у тварин.
Учні пригадують і складають схему:
Клітини – тканини – органи - системи органів
(Розгляд малюнка в підручнику «Схема структурної організації людини»).
Учитель пропонує учням розглянути таблиці на дошці та назвати органи людини і ссавців. Що ж ми назвемо органом? (Учні відповідають).
Орган – це частина тіла, яка має певну форму і будову, виконує одну або кілька специфічних функцій.
Органи
внутрішні зовнішні
(Робота з таблицями, підручником та муляжем, порівняння внутрішніх органів людини і кроля).
Учні називають порожнини тіла людини:
- порожнина очної ямки;
- носова;
- ротова;
- грудна;
- черевна;
- тазова;
- черепна;
- спинномозкова.
Орган становить систему тканин, пов’язаних спільністю походження і розвитку, має певну будову, топографію, функції. Кожен орган побудований з кількох тканин, але одна з них є основною. Складні функції в організмі людини виконуються не одним, а кількома органами, які складають одну систему органів.
Учитель. Назвіть найменший і найбільший органи людини.
Повідомлення учня.
Найменшими розмірами характеризуються залози внутрішньої секреції, наприклад, маса однієї при щитоподібної залози коливається від 0, 05 до 0,09 г. Найбільшим органом тіла людини є шкіра, маса якої зазвичай становить до 18 % маси тіла людини. Найбільшу площу поверхні має легеня, в якій загальна площа альвеол складає понад 40 м. Найбільшу довжину має клубова кишка – 2,5-3,5 м. Найбільш об’ємним органом є шлунок, який має об’єм 1,5 - 4 л. В осіб, які споживають велику кількість їжі і, особливо, рідини, місткість шлунку може досягати 5 -10 л.
Учитель. Цікаво, які органи людини працюють постійно? Які зміни відбуваються в організмі людини впродовж доби?
Повідомлення учня.
В організмі людини постійно працюють п’ять органів:
1) головний мозок – забезпечує регуляцію всіх процесів;
2) серце – своїми скороченнями забезпечує рух крові;
3) легені – забезпечують газообмін між кровю капілярів і повітрям легеневих альвеол;
4) печінка – забезпечує безперервний процес жовчоутворення;
5) нирки – забезпечують безперервний процес сечоутворення.
Упродовж доби в організмі людини відбуваються такі зміни:
1) гине і відновлюється 1/75 кісткових клітин скелета;
2) гине і відновлюється 450 мільярдів еритроцитів, 22-30 мільярдів лейкоцитів та 270-430 мільярдів тромбоцитів;
3) гине і відновлюється 1/20 (5%) всіх покривних клітин тіла;
4) замінюється приблизно 25 г крові;
5) передсердя і шлуночки серця скорочуються 86 400 разів;
6) серце проштовхує від 10 до 70 тисяч літрів крові;
7) кров обертається по тілу 1,5-3 тисячі разів;
8) здійснюється 23 040 разів вдих і видих;
9) через легені проходить 11 520 літрів повітря;
10) поглинається 460 літрів кисню і виділяється 403 літри вуглекислого газу;
11) гине і відновлюється 50 % загальної кількості епітеліальних клітин шлунка і кишечника;
12) розщеплюється 125 г білків, 70 г жирів, 450 г вуглеводів, що супроводжується виділенням 12 600 Дж, або 3 000 ккал;
13) утворюється і виділяється з організму 1,3-1,5 літрів сечі;
14) утворюється 20 літрів шкірного сала;
15) на голові відмирає 100 волосин;
16) через легені випаровується 400 грамів води, а з потом виводиться 500-1000 грамів води.
2. Фізіологічні системи. Органи, які виконують спільну функцію, об’єднуються у фізіологічні системи. В організмі людини розрізняють 9 систем органів:
- нервова - кровоносна
- видільна - ендокринна
- дихальна - статева
- опорно-рухова - травна
- система органів чуттів
(Робота в групах, оформлення в робочих зошитах таблиці «Будова і функції систем органів»).
Назва системи |
Органи, з яких складається система |
Функції |
|
|
|
(Звіт творчих груп).
Усі органи і системи органів функціонують у тісній взаємодії. Це свідчить про те, що організм – це єдине ціле.
Одна з основних характеристик усього живого – здатність зберігати відносну динамічну сталість внутрішнього середовища. Цю властивість називають гомеостазом. Системні механізми гомеостазу забезпечуються взаємодією найважливіших регуляторних систем: нервової, ендокринної та імунної.
3. Функціональні системи.
Взаємоузгоджене об’єднання різних органів або фізіологічних систем, спрямоване на досягнення певного результату, називається функціональною системою.
Функціональна система = фізіологічна система 1 + фізіологічна система 2 + …
(Рогляд малюнка в підручнику «Схема функціональної організації організму людини»).
Розляд мал. 1
Мал. 1
фізіологічна система функціональна система
(нервова) (нервова + м’язи )
4. Узагальнення і систематизація знань учнів.
- Прийом «Мозаїка».
Розподіліть органи у відповідні системи:
печінка вухо серце шлунок
нирки легені артерія трахея
кишечник зуби язик вени
яєчник сечовий міхур глотка бронхи
око скелет матка скелетні м’язи
- Розв’яжи чайнворд:
О
|
|
|
|
|
||||||||
|
|
|
|
Р
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Г
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
А
|
|
|
|
|
|
|||
Н
|
|
|
|
|
|
|
||||||
|
|
|
І
|
|
|
|
||||||
|
З
|
|
|
|||||||||
М
|
|
|
|
|
||||||||
1 - частина тіла, яка має певну форму і будову, виконує одну або кілька специфічних функцій. (орган)
2 – виникнення відмінностей між однорідними клітинами в процесі ембріогенезу. (диференціація)
3 – сталість внутрішнього середовища організму. (гомеостаз)
4 – найтвердіша тканина в тілі людини. (зубна емаль)
5 – система, що об’єднує всі інші системи, регулює та узгоджує їх діяльність. (нервова)
6 – орган, який бере участь в процесах травлення, кровообігу, обміну речовин. (печінка)
7 – орган травної системи. (язик) 8 – орган статевої системи, в якому розвивається плід. (матка)
5. Підсумок уроку.
Учитель.
Організм людини – складна біологічна система, яка має здатність до самовідновлення, самозцілення і самооздоровлення. І завдання кожної людини зберегти і не зруйнувати дані їй природою унікальні можливості. Із x століття дійшов до нас апокриф, в якому міститься заповідь про те, як бути здоровим: «Сини людські, ви забули, чиї ви діти. Ваша мати – Земля. І всі, хто живе на Землі, повинні жити за законами Природи. Здоров’я – це природний стан людини. Хвороба – це відповідь Природи на нерозумну поведінку людини ».
Організм – цілісна система, в якій всі системи органів взаємопов’язані. І.П.Павлов писав: «Людина – найскладніша і найтонша система. Але для того, щоб насолоджуватись скарбами природи, людина повинна бути здоровою, сильною, розумною».
У людини організм,
Як годинник-механізм,
Він тоді буде іти,
Якщо його завести.
Його органи й тканини -
Одне ціле у людини.
Він складається з клітин
Й міжклітинних речовин.
А щоб його запустити,
Вітаміни треба вжити,
Робить водні процедури,
Не цуратись фізкультури!
6. Домашнє завдання.
- Опрацюйте відповідний матеріал підручника.
- Пояснити визначення: «Організм – відкрита система».
- Що відбувається в організмі у разі функціонального порушення в окремому органі?