Урок "Органи, фізіологічні й функціональні системи".

Про матеріал

Розробка уроку біології у 8 класі "Органи, фізіологічні й функціональні системи".

Мета: ознайомити учнів з особливостями будови органів, фізіологічних та функціональних систем; продовжувати формувати поняття про біологічні системи, удосконалювати вміння учнів порівнювати, зіставляти і аналізувати на основі знань про внутрішню будову ссавців; розвивати допитливість в учнів, навики роботи з додатковою літературою, творчі здібності, спостережливість, увагу, вміння робити висновки; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення біології, виховувати відповідальне ставлення до свого здоров'я.

Перегляд файлу

Тема: Органи, фізіологічні й функціональні системи.

 

Мета: ознайомити учнів з особливостями  будови органів, фізіологічних та функціональних систем;  продовжувати формувати поняття про біологічні системи, удосконалювати вміння учнів порівнювати, зіставляти і аналізувати на основі знань про внутрішню будову ссавців; розвивати  допитливість в учнів, навики роботи з додатковою літературою, творчі здібності,  спостережливість, увагу, вміння робити висновки; розвивати пізнавальний інтерес до вивчення біології, виховувати відповідальне ставлення до свого здоров’я.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Обладнання: таблиці «Внутрішня будова людини», «Внутрішня будова кроля», муляж торса із внутрішніми органами людини, підручники, робочі зошити, додаткова література, муляжі серця, нирок, печінки.

     

                                   Структура і основний зміст уроку:

 

1. Організаційний момент.

2. Актуалізація опорних знань учнів.

 

Прийом «Факт і міф». (Вкажіть вірні та невірні твердження).

        1. У людини є чотири види тканин.                                                                                   

        2. Епітеліальна тканина має добре розвинену міжклітинну речовину.

        3. Жирова тканина належить до епітеліальної.

        4. Серце складається із гладенької м’язової тканини.

        5. Нервова тканина складається з нейронів та нейроглії.

        6. Нейроглія виконує опорну, трофічну та захисну функції.

        7. Дендрити – довгі відростки.

        8. Основні властивості м’язової тканини – збудливість і провідність.

        9. Кісткова тканина є різновидом сполучної.

       10. Епітеліальна тканина має високу здатність до регенерації.

 

              Вправа «Впізнай тканину».

             - клітини цієї тканини мають відростки різної довжини;

 - клітини виділяють секрети;

 - складаються із волокон з багатьма ядрами;

 - клітини щільно прилягають одна до одної;

 - багато міжклітинної речовини;

 - клітини мають відростки, міжклітинна речовина тверда;

 - тканина складається з одноядерних загострених клітин;

 - основні властивості – збудливість і провідність;

 - основні властивості – збудливість і скоротливість.

 

3. Мотивація навчальної діяльності  учнів.

          Людині, щоб про себе дбати,

Будову тіла слід вивчати:

Клітини, органи, тканини,

          Та міжклітинні речовини.

 Формулювання теми і завдань уроку.                                                                          

 

4. Вивчення нового матеріалу.

1. Органи.

Вам відомо, що таке орган, система органів, які системи органів є у тварин.

     Учні пригадують і складають схему:

     Клітини – тканини – органи - системи органів

(Розгляд малюнка в підручнику «Схема структурної організації людини»).

 Учитель пропонує учням розглянути таблиці на дошці та назвати органи людини і ссавців. Що ж ми назвемо органом? (Учні відповідають).

 

Орган – це частина тіла, яка має певну форму і будову, виконує одну або кілька специфічних функцій.

 

        Органи

 

 

 

                        внутрішні                         зовнішні

 

(Робота з таблицями, підручником та муляжем, порівняння внутрішніх органів людини і кроля). 

Учні називають порожнини тіла людини:

 - порожнина очної ямки;

    - носова;

 - ротова;

    - грудна;

 - черевна;

  - тазова;

 - черепна;

   - спинномозкова.

   Орган становить систему тканин, пов’язаних спільністю походження і розвитку, має певну будову, топографію, функції. Кожен орган побудований з кількох тканин, але одна з них є основною. Складні функції в організмі людини виконуються не одним, а кількома органами, які складають одну систему органів.

  Учитель. Назвіть найменший і найбільший органи людини.

 

Повідомлення учня.

Найменшими розмірами характеризуються залози внутрішньої секреції, наприклад, маса однієї при щитоподібної залози коливається від 0, 05 до 0,09 г. Найбільшим  органом тіла людини є шкіра, маса якої зазвичай становить до 18 % маси тіла людини. Найбільшу площу поверхні має легеня, в якій загальна площа альвеол складає понад 40 м. Найбільшу довжину має клубова кишка – 2,5-3,5 м. Найбільш об’ємним органом є шлунок, який  має об’єм 1,5 - 4 л. В осіб, які споживають велику кількість їжі і, особливо, рідини, місткість шлунку може досягати 5 -10 л.

 

 

 

 

Учитель. Цікаво, які органи людини працюють постійно? Які зміни відбуваються в організмі людини впродовж доби?

 

   Повідомлення учня.

 

В організмі людини постійно працюють пять органів:

 

1) головний мозок – забезпечує регуляцію всіх процесів;

2) серце – своїми скороченнями забезпечує рух крові;

3) легені – забезпечують газообмін між кровю капілярів і повітрям легеневих альвеол;

4) печінка – забезпечує безперервний процес жовчоутворення;

5) нирки – забезпечують безперервний процес сечоутворення.

 

Упродовж доби в організмі людини відбуваються такі зміни:

 

1) гине і відновлюється 1/75 кісткових клітин скелета;

2) гине і відновлюється 450 мільярдів еритроцитів, 22-30 мільярдів лейкоцитів та 270-430 мільярдів тромбоцитів;

3) гине і відновлюється 1/20 (5%) всіх покривних клітин тіла;

4) замінюється приблизно 25 г крові;

5) передсердя і шлуночки серця скорочуються 86 400 разів;

6) серце проштовхує від 10 до 70 тисяч літрів крові;

7) кров обертається по тілу 1,5-3 тисячі разів;

8) здійснюється 23 040 разів вдих і видих;

9) через легені проходить 11 520 літрів повітря;

10) поглинається 460 літрів кисню і виділяється 403 літри вуглекислого газу;

11) гине і відновлюється 50 % загальної кількості епітеліальних клітин шлунка і кишечника;

12) розщеплюється 125 г білків, 70 г жирів, 450 г вуглеводів, що супроводжується виділенням 12 600 Дж, або 3 000 ккал;

13) утворюється і виділяється з організму 1,3-1,5 літрів сечі;

14) утворюється 20 літрів шкірного сала;

15) на голові відмирає 100 волосин;

16) через легені випаровується 400 грамів води, а з потом виводиться 500-1000 грамів води.

 

2. Фізіологічні системи.                                                                                                                             Органи, які виконують спільну функцію, об’єднуються у фізіологічні системи. В організмі людини розрізняють 9 систем органів:

 - нервова                                    - кровоносна

 - видільна - ендокринна

 - дихальна - статева

 - опорно-рухова - травна

 - система органів чуттів

 

(Робота в групах, оформлення в робочих зошитах таблиці «Будова і функції систем органів»).

 

         Назва системи

Органи, з яких складається система

            Функції

 

 

 

 

(Звіт творчих груп).

 

         Усі органи і системи органів функціонують у тісній взаємодії. Це свідчить про те, що організм –  це єдине ціле.

    Одна з основних характеристик усього живого – здатність зберігати відносну динамічну сталість внутрішнього середовища. Цю властивість називають гомеостазом. Системні механізми гомеостазу забезпечуються взаємодією найважливіших регуляторних систем: нервової, ендокринної та імунної.

 

3. Функціональні системи.

    Взаємоузгоджене об’єднання різних органів або фізіологічних систем, спрямоване  на досягнення певного результату, називається функціональною системою.

        Функціональна  система = фізіологічна система 1 + фізіологічна система 2 + …                                                                                                                           

 

(Рогляд малюнка в підручнику «Схема функціональної організації організму людини»).

Розляд мал. 1

 

 _Pic16 _Pic17

Мал. 1

           фізіологічна система                            функціональна система

                   (нервова)       (нервова + м’язи )

 

4. Узагальнення і систематизація знань учнів.

 

- Прийом «Мозаїка».

Розподіліть органи у відповідні системи:

печінка вухо    серце шлунок

нирки легені      артерія трахея

кишечник зуби  язик вени

яєчник сечовий міхур     глотка бронхи

око скелет    матка скелетні м’язи

 

- Розв’яжи чайнворд:

 

О

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Р

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Г

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

А

 

 

 

 

 

 

Н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

І

 

 

 

 

 

З

 

 

 

М

 

 

 

 

 

                                                                                                                                                        

 

1 - частина тіла, яка має певну форму і будову, виконує одну або кілька  специфічних функцій. (орган)

2 – виникнення відмінностей між однорідними клітинами в процесі ембріогенезу. (диференціація)

3 – сталість внутрішнього середовища організму. (гомеостаз)

4 – найтвердіша тканина в тілі людини. (зубна емаль)

5 – система, що об’єднує всі інші системи, регулює та узгоджує їх діяльність. (нервова)

6 – орган, який бере участь в процесах травлення, кровообігу, обміну речовин. (печінка)

7 – орган травної системи. (язик)                                                                                                                          8 – орган статевої системи, в якому розвивається плід. (матка)

 

5. Підсумок уроку.

 

Учитель.

    Організм людини – складна біологічна система, яка має здатність до самовідновлення, самозцілення і самооздоровлення. І завдання кожної людини зберегти і не зруйнувати дані їй природою унікальні можливості. Із x століття дійшов до нас апокриф, в якому міститься заповідь про те, як бути здоровим: «Сини людські, ви забули, чиї ви діти. Ваша мати – Земля. І всі, хто живе на Землі, повинні жити за законами Природи. Здоров’я – це природний стан людини. Хвороба – це відповідь Природи на нерозумну поведінку людини ».

    Організм – цілісна система, в якій всі системи органів взаємопов’язані. І.П.Павлов писав: «Людина – найскладніша і найтонша система. Але для того, щоб насолоджуватись скарбами природи, людина повинна бути здоровою, сильною, розумною».

 

 У людини організм,

 Як годинник-механізм,

 Він тоді буде іти,

 Якщо його завести.

 

 Його органи й тканини -

 Одне ціле у людини.

 Він складається з клітин

 Й міжклітинних речовин.

 

 А щоб його запустити,

 Вітаміни треба вжити,

 Робить водні процедури,

 Не цуратись фізкультури!

 

 

6. Домашнє завдання.

 

        - Опрацюйте відповідний матеріал підручника.

        - Пояснити визначення: «Організм – відкрита система».

 - Що відбувається в організмі у разі функціонального                                                                          порушення в окремому органі?

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
22 липня 2018
Переглядів
7096
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку