Урок "Організація влади за первісних часів"

Про матеріал

вирізняти ознаки суспільного життя й прояви його ускладнення за первісних часів; пояснювати, як формувалася організація влади в цей час; застосовувати та пояснювати на прикладах терміни й поняття «первісне людське стадо», «сім'я», «рід», «плем'я»,«союз племен», «родова община», «сусідська община», «народні збори», «рада старійшин», «вождь»; формувати вміння аналізувати розвиток процесів у суспільстві; виховувати шанобливе ставлення до правил поведінки, вироблених суспільством.

Перегляд файлу

Тема. Суспільна організація та влада за первісних часів.

Мета: вирізняти ознаки суспільного життя й прояви його ускладнення за первісних часів; пояснювати, як формувалася організація влади в цей час; застосовувати та пояснювати

на прикладах терміни й поняття «первісне людське стадо», «сім’я», «рід», «плем’я»,

«союз племен», «родова община», «сусідська община», «народні збори», «рада старій-

шин», «вождь»; формувати вміння аналізувати розвиток процесів у суспільстві; вихо-

вувати шанобливе ставлення до правил поведінки, вироблених суспільством.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

Фронтальне опитування

Який принцип покладено в основу археологічної періодизації?

1. Що спонукало первісних людей у періоди палеоліту й мезоліту вести рухливий спосіб життя?

2.Розподіли твердження, що характеризують життя первісних людей

Пралюдина

Неандерталець

 

 

 

А) Використовували вогонь, проте не вміли його видобувати.

Б) Жител не будували, постійно пересувались у пошуках їжі.

В) Виготовляли примітивні знаряддя, оббиваючи каміння.

Г) Користувалися одягом із шкур тварин.

Д) Навчилися видобувати вогонь.

Ж) Широко використовували гостроконечники та скребла.

З) Селилися в печерах або споруджували житла з кісток мамонтів, вкритих шкурами.

І) Збирали їстівні рослини, плоди та корінці.

К) Полювали за допомогою списів, влаштовуючи для тварин пастки у вигляді ям.

Відповідь: пралюдина — А, Б, В, І; неандерталець: Г, Д, Ж, З, К.3. 

3.що таке неолітична революція?

4. Чим відрізняються привласнюючи форми господарства від відтворюючих?Приклади

5. Що спонукало людину перейти до відтворювальних видів діяльності

6.Що таке ремесло, які види ремесел з’явилися?

7.Який період в історії людства називають енеолітом. Чому? Основні здобутки

III.Мотивація

Учитель. Протягом первісних часів людина здійснила величезні звершення: перетворилася, завдячуючи праці, з мавпоподібної істоти на людину; винайшла способи виробництва знарядь праці; навчилася добувати вогонь; приручила тварин; опанувала мову

Чи могла первісна людина прожити самостійно?Чому? Які завдання міг вирішити колектив? пригадайте, яку назву мали перші об’єднання людей.

IV. Оголошення теми, мети, завдань уроку.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Кроманьйонці жили не первісними стадами, а родовими общинами. Усі члени общини були пов’язані родинним відносинами. У родовій общині існув розподіп праці та общинна власність на майно, запаси їжі та сировини. Усі члени общини були рівними між собою та мали рівні права.

Рід – це згуртування кровних родичів. Члени роду, що займалися спільним господарством, утворювали родову общину.

Родова община (громада)— перша форма громадської організації людей, в якій люди кровно споріднені. Родова община створювала колективну працю, колективне споживання, колективну власність на землю і знаряддя праці (полювання).

Плем’я –кілька родових общин на спільній території, спільна мова, вірування, звичаї

Розгляньте ілюстрацію с 22 та виокреміть ознаки родової общини.

(Мешканці – родичі, згуртовані під одним дахом, господарюють на землі разом, худобу випасають на одному пасовищі)

Вчені назвали етапи розвитку родової общини – це матріархат і патріархат.

У ч и т е л ь. Чому, на вашу думку, етапи розвитку родової общини саме так названі?

Відомо, що спочатку на чолі роду стояли жінки. Такий лад дістав назву матріархат («архе» - влада).

Матріархат – первісна форма роду, у якому жінкам належала провідна роль в управлінні та господарстві.

«Мозковий штурм»

- Поміркуйте, чому жінки відігравали провідну роль у житті роду?

Учитель пояснює причини панування жінок у первісному суспільстві:

- неможливо було визначити спорідненість за чоловічою лінією;

- жінки зберігали вогонь, від якого залежало життя общини;

- збиральництво давало більше їжі та було постійнішим, ніж полювання;

- добробут роду залежав від трудової діяльності жінок.

        Дослідження істориків та етнографів свідчать,що матріархат був неминучою формою розвитку людського суспільства – усі народи без винятку пройшли через неї у своєму розвиткові.

        Патріархат — період в історії первіснообщинного ладу, який прийшов на зміну матріархату.

Перехід до патріархату відбувався внаслідок розвитку продуктивних сил. Розвиток плужного землеробства, скотарства, рибальства, ремесел (обробка металу) створили умови для зростання ролі чоловіка у суспільстві.

2. Перехід до сусідської общини

Коментоване читання с.23

У ч и т е л ь. З появою плуга (плугове землеробство) кожна сім’я могла вже сама обробляти поле, достатнє для її проживання, і старійшини починають ділити землю общини між окремими сім’ями. Кожна з них отримувала свій наділ, який вона обробляла власними силами і власними знаряддями праці. Їй також належав зібраний з цього поля врожай. Не всі сім’ї вміло вели господарство. Дехто збагатився, інші — зубожіли. Серед людей виникає нерівність. У руках окремих сімей накопичилися значні багатства — золоті й срібні прикраси, вироби з міді, запаси продовольства.

         Поступово родова община починає розпадатися на окремі сім’ї, хоча деякі продовжували жити разом, але вже вели власні господарства окремо  один  від  одного.  У селищі  тепер  не  обов’язково  могли  жити  лише родичі. Деякі сім’ї залишали рідні місця, селилися по сусідству з іншими общинами та починали вести власне господарство. На зміну родові общині поступово приходить сусідська община. (Визначення учні записують у зошиті.)

        Сусідська (сільська, землеробська, територіальна) община — територіальна спільнота людей, які не мають родинних зв'язків, але мають певну обмежену територію колективно оброблюваних земель.

 

Розгляньте ілюстрацію с 24 та порівняйте  родову і сусідську общини.

(Мешканці – родичі, згуртовані під одним дахом, господарюють на землі разом, худобу випасають на одному пасовищі) (люди живуть сім'ями — кожна під своїм дахом; земля поділена на ділянки;

кожна сім'я обробляє свою ділянку; не всі її члени були родичами; з’являється знать)

Працюючи зі схемою, дайте визначення поняттям.

Основні етапи формування первісного суспільства

 

первісне стадо         рід             родова община           плем’я          Союз племен

 

                                                         матріархат                 патріархат

  1. Організація влади за первісних часів.

Розгляньте ілюстрацію с 22. Чи є людина, яка виділяється серед інших? Хто це може бути?

Чи потрібно виділяти людину(группу людей) для управління первісним колективом?

 Прочитати самостійно с.25

Разом скласти схему управління в родовій общині

Вождь Рада старійшин Народні збори

Влада – право та можливість розпоряджатися, керувати.

Народні (загальні) збори – зібрання всіх членів (дорослих чоловіків) общини, роду, племені з метою обговорення певних справ, питань.

Старійшини – найшановніші, найстарші члени роду, радники при вождях.

Рада старійшин-зібрання старійшин усіх родів племен

4.Зміни в житті суспільства

Коментоване читання с 26

Запитання: чому виникає нерівність між людьми? Чому майнова нерівність вела до соціальної (суспільної) нерівності між людьми? В сусідській общині з’явилися заможні та бідні родини. Самими багатими людьми ставали вожді та старійшини, котрі мали особливі права та можливості для цього.

Вони брали собі найкращі землі, найкращу худобу, примушували общинників віддавати частину врожаю або приплоду худоби за те, що керували справами общини та племені. Під час війн їм діставалася більша частина захопленої здобичі, вони збирали данину з покірних племен.

Майнова нерівність вела до соціальної (суспільної) нерівності між людьми. Вожді та старійшини, які збагатіли, відокремлювалися від народу, вважаючи себе знатними людьми. Вони передавали у спадщину своїм дітям не лише багатства, але й свої посади та знатність.

Розповідається про зміну ролі народних зборів, рішення зборів тепер залежало від знаті, народ міг лише висловлювати своє ставлення до знаті криком або стуком зброї.

Закріплення нових знань.

 Заповніть пропуски, відновіть текст:

Перейшовши до осілого способу 1)_______ і тримаючись разом, первісні люди утворили 2)_____ - згуртування родичів. Вони зростали у кількості і оюєднувалися у 3)______ общини. Кілька 4)____ могли об’єднуватися в 5)_____. З розвитком господарства, удосконаленням знарядь праці родова община перетворюється на __________. На чолі общини стояв ____. Він разом із ________ керував життям общини. Для вирішення найважливіших питань збиралися усі дорослі чоловіки племені _____________.

З розвитком господарства , зростанням чисельністі населення, війн з’являється _________

Відповідь: 1) життя; 2) роди; 3) родові; 4) родів; 5) плем’я , сусідську, вождь, рада старійшин, народні збори, майнова нерівність.

Підсумки уроку. Оцінювання учнів.

Домашнє завдання.Опрацювати § 5 С.22-24, поняття,розповідь письм с 24, завд5, § 6 п 1,2

 

doc
Додано
6 серпня 2018
Переглядів
3390
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку