ознайомити учнів з місцями розташування основних стоянок первісних людей на території України; поглибити знання учнів з теми «Життя людей за первісних часів» шляхом вивчення особливостей пам'яток первісних людей на території України; розвивати образне мислення, виховувати самостійність у прийнятті рішень, індивідуальну та колективну відповідальність.
Урок №
Тема: Основні стоянки та пам’ятки первісних людей на території України.
Мета: - ознайомити учнів з місцями розташування основних стоянок первісних людей на території України; поглибити знання учнів з теми «Життя людей за первісних часів» шляхом вивчення особливостей пам’яток первісних людей на території України; розвивати образне мислення, виховувати самостійність у прийнятті рішень, індивідуальну та колективну відповідальність.
Очікувані результати: Після цього уроку учні навчаться:
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу, формування вмінь і навичок.
Форма уроку: практичне заняття.
Хід уроку
І. Оргмомент
ІІ. Активізація пізнавальної діяльності учнів, щоб повторити поняття, які будуть використовуватися на уроці.
Вправа «Співвіднеси термін і поняття»
Родова община |
Середня кам'яна доба |
Стоянка |
Колектив родичів, які разом працювали, проживали мали спільне майно |
Палеоліт |
Не укріплене поселення для проживання в період кам’яного віку |
Мезоліт |
давня кам'яна доба, найдавніший період людського суспільства |
Неоліт |
Нова кам’яна доба |
Відтворювальні форми господарства |
Збиральництво, полювання, рибальство |
Привласнювальні форми господарства |
Землеробство, скотарство, ремесло |
Стадо |
Найдавніша форма об’єднання первісних людей |
ІІІ. Мотивація пізнавальної діяльності учнів
ІУ. Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів
V. Вивчення нового матеріалу
Інформація вчителя: повторивши основні знання, ми готові для подальшої роботи протягом уроку. Звертаю вашу увагу, що на території України археологи знаходять найбагатші стоянки періоду палеоліту - Пропоную виконати завдання на контурній карті, знайти в атласі с.1 та нанести на контурній карті стоянки первісних людей на території України:
Ранній палеоліт: Королеве (Закарпаття), Амвросіївка (Донбас), Лука-Врублевецька (Хмельниччина)
Середній палеоліт: Киїк-Коба в Криму, Антонівка на Донбасі, Молодово на Дністрі
Пізній палеоліт: Мізин на Чернігівщині, Кирилівка
Мезоліт: Ігрень (м. Дніпро)
Робота з історичною та контурною картою.
«Найдавніші стоянки первісних людей на території України» Учитель показує розташування вищеназваних стоянок, дає інструктаж по роботі з контурною картою, наносить названі стоянки. Учні працюють разом з вчителем кожен зі своєю контурною картою, оскільки, вперше виконують таку роботу)
Завдання для роботи в групах. Запитання с .31
Заповнення таблиці групами
Назва стоянки |
Період |
Вид людини |
Умови |
Знаряддя праці |
С.Королеве Закарпаття |
Ранній палеоліт 1млн.років |
Пітекантроп |
Клімат помірний. Полювання,збиральництво. Житло не будували |
Різці, скребла, рубила, палки, кістки |
Киїк-коба Симферопіль |
Середній палеоліт 100-40тис |
Неандерталець |
Похолодання Печери Вогонь Поховання померлих Перші релігійні уявлення |
Гостроконечники, скребла,ножі |
Мізин Чернігівщина |
Пізній палеоліт 28 тис до.не |
Кроманьонець |
Різке похолодання. Поселення родової общини , круглі помешкання |
вістря,проколки, скребла, різці Музичні інструменти |
Кирилівка Київ |
|
|
|
|
Ігрень Дніпропетровськ |
Мезоліт |
Кроманьонець |
Потепління. +рибальство напівземлянки |
Гарпуни, сокири, тесла, вістря,проколки, лук і стріли |
Найдавніша (близько 1 млн. р.) людська стоянка в Центральній і Східній Європі - Королевська стоянка. Археологічна пам'ятка розташована на території місцевого щебеневого заводу, що призводить до її цілковитої руйнації. У королевській стоянці археологи виявили сікачі, скребла, ножі, вістря списів, скребачки - всоьго 60 тисяч(!) кам'яних знарядь праці. Розповідають, що їх було стільки, що вивозили до музеїв вантажівками! Понад двадцять років учені досліджували цю унікальну пам'ятку, виявивши аж 15 культурних шарів. Останній датується 25 тисячами років до нашої
Узагальнення
Історичні архіви зберегли невеликий документ, який містить цінну інформацію щодо давньої історії України. Частина тексту документу виявилася пошкодженою. Спробуйте її відновити.
« Найдавніші люди на території України з’явилися ……………………………….. в (місце, регіон)………………., імовірно це був ………... . Відомі перші стоянки на теренах нашої країни - це ………………………………………………………………………………… . Відомі також найдавніші знахідки, що є найбільш цінними для історичної та археологічної науки: браслет з бивня мамонта, музичні інструменти біля с. ………………………….
Природно-кліматичні зміни періоду мезоліту , а саме ………., привели до змін у діяльності людей ……….Значно багатшим став духовний світ людини. Їй стало притаманне почуття прекрасного, що знайшло прояв ……….. Поховання небіжчиків свідчать про ………..
V. Підсумки уроку
Учитель пропонує учням самостійно підбити підсумки уроку, відповівши одним реченням на запитання: «У чому ви вбачаєте важливість матеріалу, розглянутого на уроці?». На поставлене запитання по черзі відповідають усі учні.
VI. Домашнє завдання