Урок "Світорозуміння та мораль первісних людей"

Про матеріал

визначити здобутки й досягнення первісної людини в практичних знаннях і мистецтві;характеризувати первісні форми релігії; застосовувати та пояснювати на прикладах терміни й поняття «піктографія», культура, «релігія», «тотемізм», «фети- шизм», «магія», «анімізм», «ідол», «культ»; розвивати вміння працювати з різними видами історичних джерел, аналізувати та узагальнювати отриману інформацію, сприяти естетичному виховання учнів, виховувати шанобливе ставлення до надбань минулого

Перегляд файлу

Світорозуміння і мораль первісних людей.

Мета: визначити здобутки й досягнення первісної людини в практичних знаннях і мистецтві;характеризувати первісні форми релігії; застосовувати та пояснювати на прикладах терміни й поняття «піктографія», культура, «релігія», «тотемізм», «фети-

шизм», «магія», «анімізм», «ідол», «культ»; розвивати вміння працювати з різними видами історичних джерел, аналізувати та узагальнювати отриману інформацію, сприяти естетичному виховання учнів, виховувати шанобливе ставлення до надбань минулого.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, атлас, ілюстративні матеріали.

  1. Організаційний момент.
  2. Перевірка дз

Фронтальне опитування

1. Чим відрізнявся рід від людського стада?

2. Чому тривалий час родство в роді визначалося за жіночою лінією?

Що таке матріархат?

3. Чому родичі та одноплемінники слухалися старійшин?

4. Чому стало можливо й вигідно вести господарство силами однієї сім’ї? Яку допомогу могли надавати одне одному сусіди?

5. У чому виявлялася нерівність між людьми в первісному суспільстві?

6. Чим сусідська община відрізнялася від родової?

7. Чому знатні люди були зацікавлені у військових походах?

8. Чому не могло бути багатих і бідних серед мисливців на мамонтів?

9. Якими є головні причини виникнення майнової та соціальної нерівності?

III. Актуалізація опорних знань.

IV. В ивчення нового матеріалу

6.Навіщо людям потрібно мистецтво?

7.Чому у творчості стародавніх народів основними персонажами є здебільшого тварини?

8. Чи можна назвати первісних художників талановитими?

«Мозковий штурм»

Вам необхідно спробувати дати визначення поняття «релігія». (Учні на уроках в 5­му класі знайомились з цим поняттям, воно  для них не буде новим. Учитель звертає увагу на те, що до прийняття християнства наші предки вшановували багатьох богів, що символізували сили природи.)

Вислухавши та обговоривши відповіді учнів, учитель формулює  визначення поняття «релігія». (Визначення записати в зошити.)

Завдання

Мандрівник, що вивчав життя відсталих народів, писав: «Вони  бояться негоди, голоду, хвороб, мертвих людей, злиднів — всього, чого вони не знають».

1.  Чи можна на підставі цього висловлювання визначити причини

появи у людей релігійних вірувань?

2.  В які надприродні сили вірили первісні люди?

У ч и т е л ь. Первісна людина не могла одразу пізнати навколишній світ, зрозуміти суть явищ природи. Їй здавалося, що над нею панують грізні, ворожі сили, перед якими вона відчувала свою безпорадність.

Працюємо з поняттями (С. 33, 22, 24–25) і виписати визначення понять «тотемізм», «анімізм», «фетишизм», «магія».

Завдання

1.  Визначте, про яку форму релігійних уявлень ідеться у наведених

прикладах.

а)  Орнамент на посуді, вишивка на рушнику — все це речі, яким стародавня людина приписувала захисні властивості. Для захисту від злих чар на тіло колись наносили татуювання, а обличчя розмальовували.  Так  виникла  традиція  наносити  на  обличчя косметику.

б)  Якось під час спекотного літа водойма, в якій жили черепахи, висохла.  Тоді  черепахи  вирішили  знайти  собі  нове  місце  для житла й вирушили в путь. Найтовстіша черепаха, щоб полегшити собі дорогу, зняла панцир. Так і йшла без панцира доти, доки не перетворилася на людину — предка роду Черепахи.

в)  Майже всі місця на світі — небо, повітря, земля, гори і ліси — населені, за уявленням роду, різними духами, яких бояться і поважають.

2.  Археологи знайшли стародавню могилу, в якій були залишки поховання. Небіжчика поклали на бік, поряд була зброя, посуд, залишки їжі.

а)  Про які вірування первісних людей свідчать ці знахідки?

б)  Чи можна визначити, коли було зроблено це поховання — до чи

після виникнення релігії?

1. Практичні знання первісної людини

Розповідь учителя

Першими знаннями, що їх нагромаджували люди, були знання про навколишній світ. Саме вони давали можливість людині виживати.Обробляючи різні породи каменю, люди дізнавалися про їхні властивості. Так вони відкрили природні барвники та фарби, а згодом відкрили руди металів.

Важливим для життя стало нагромадження медичних знань. Археологічні

знахідки поховань неандертальців дають підстави стверджувати, що вже тоді люди лікували переломи, рани, використовували лікувальні властивості трав. У часи ме-

золіту первісні медики, роль яких виконували шамани й чаклуни, вміли робити ампутацію кінцівок.

Первісна людина була чудово обізнана щодо поведінки диких звірів і птахів. Із часом розширювалися знання про анатомію тварин. Про це свідчать наскельні розписи в печерах, на яких зображено тварин у так званому рентгенівському стилі — зображення тіла тварини з внутрішніми органами та скелетом.

Знання про тваринний і рослинний світ сприяли виникненню та розвитку землеробства й скотарства.

Господарські потреби сприяли нагромадженню і математичних знань. Уже в палеоліті первісна людина лічила, наносячи відповідні позначки (насічки, крапки, хрестики) на спеціальні кістки. Свідченням цього є, наприклад, спис із 20 насічками, згрупованими по п’ять насічок, знайдений у Дольні Вестоніце (Чехія). Лічбу застосовувалив розподілі здобичі. Очевидно, саме у зв’язку із цим первісні люди навчилися виконувати найпростіші арифметичні дії — додавання й віднімання. На стінах палеолітичних печер вони малювали геометричні фігури, прикрашали ними різні вироби. Пізніше, у неоліті й енеоліті,

первісна людина будувала житло правильної геометричної форми, робила ливарні форми тощо.

Дивовижні знання з астрономії мала первісна людина ще від часів палеоліту. Спостерігаючи за рухом Сонця, Місяця та роздивляючись зоряне небо, люди змогли скласти перші найпростіші календарі. Саме таким календарем учені вважають браслети з геометричним орнаментом,знайдені в Мізині (Україна). Календарі визначали дати проведення ритуалів,пов’язаних із господарством первісних людей, релігійних свят.

У палеоліті з’явилася «дописемність» — піктографія. Це малюнки-знаки, що використовувалися для передавання певної інформації,спілкування. Можливо, символи на кераміці, стінах печер, кам’яних і кістяних предметах є записами давніх переказів, які нам ніколи невдасться прочитати. Саме з піктограм і розвинулося пізніше ієрогліфічне письмо

__Прикладний характер знань перших людей

Галузь

Досягнення

Математичні знання

 

Потреби життя спричиняли виникнення вмінь рахувати, ділити, додавати,

віднімати. Необхідно було порахувати тварин, поділити їжу, розрахувати кількість

зерна для їжі й майбутнього посіву

Медичні знання

Люди вчилися лікувати рани, опіки, переломи, приймати пологи тощо

Біологічні знання

 

Спостереження за впливом рослин на організм людей допомагало лікувати хвороби,

харчуватися і, нарешті, перейти від збиральництва до хліборобства. Накопичення

знань у галузі штучного відбору корисних порід тварин

Фізичні знання

Люди вивчали властивості різних природних матеріалів (деревина, камінь,

глина, кістка, ріг тощо), вплив на них тепла й холоду, винайшли перший штучний

матеріал — кераміку, стали обробляти метали, виготовили перший штучний

метал — бронзу. Першим механічним пристроєм став лук

Географічні знання

З’явилися перші елементарні карти місцевості, виготовлені на деревині, корі

дерев і шкірі. Інформацію на них стали передавати піктограмами (малюнками)

 

письмо

піктографічне

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1.  Yulia
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
До підручника
Всесвітня історія. Історія України 6 клас (Пометун О.І., Мороз П.В., Малієнко Ю.Б.)
Додано
6 серпня 2018
Переглядів
3413
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку