Урок "Організм людини як біологічна система"

Про матеріал

Даний урок є другим у темі "Вступ. Організм людини як біологічна система". Розроблений за новою програмою і створений, враховуючи останні зміни в типологізації уроків та вимогами до компетентнісного уроку.

Перегляд файлу

Урок № 2                    8 клас                       Дата_____________________

Тема: Організм людини як біологічна система

Мета: сформувати поняття про організм людини як біологічну систему; розвивати критичне мислення, пам'ять, уміння висловлюватися усно та письмово, порівнювати, робити висновки; виховувати позитивну мотивацію до навчання, формувати допитливість та інтерес до власного організму, розширювати науковий світогляд.

Операційні цілі (завдання):

Після закінчення уроку учень:

Знає терміни: біологічна система

Уміє пояснити: яке місце займає людина в системі органічного світу,

Може висловлювати судження про: організм людини як біологічну систему

Поняття та терміни: біологічна система, адаптації.

Методи і техніки: розповідь з поясненням, бесіда, прийом «Асоціативний кущ», прийом «Мікрофон», прийом «Пошук загального», прийом «Глечик знань», прийом «Мозаїка»,  прийом «5 речень».

Обладнання: підручник, зошити, ручки, таблиця «Рівні організації живого».

Тип уроку: формування компетентностей

Форма проведення уроку: традиційний урок

Структура заняття

І. Орієнтація, мотивація діяльності, рефлексія.

Доброго дня! Наш сьогоднішній урок пройде під девізом:

 Освіта - скарб;

праця - ключ до нього.

П. Буаст

То ж почнемо діяти задля того, щоб цей скарб отримати. Кожен по-своєму, маючи для цього різні ресурси, але з вірою у свої сили. Я вірю і знаю, що це в силах кожного з вас. Успіху!

ІІ. Цілепокладання.

1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Без розуміння сьогоднішньої теми важко вивчати будь-який біологічний обєкт. Адже в усьому, що створила природа є сенс, особливі закони існування, а найголовніше – системність.

Темою уроку є «Організм людини як біологічна система»
      2. Визначення очікуваних результатів+ рефлексія

Давайте сформулюємо мету сьогоднішнього уроку.

Прийом «Мікрофон».

Прийом «Глечик знань». Учні малюють на полях зошита глечик із знаннями з даної теми на даний момент. А наприкінці уроку ще раз виконують завдання. Рівень наповнення показуватиме рівень засвоєння теми.

 3. Мотивація навчальної діяльності.

Прийом «Пошук загального».

Перед вами зображення клітини, рослини, компютера, собаки, людини.

  • Чи можна обрати зайве з цього переліку? (компютер, бо неживий обєкт).
  • А чи можна знайти спільне між цими обєктами? (Все це системи).

(Підвести до того, що людина є біологічною системою).

ІІІ. Цілереалізація.

1. Актуалізація й корекція опорних знань.

Але комп’ютер – це штучна екосистема, а всі інші об’єкти – природні.

-За якими ознаками їх відносять до живих?

Прийом «Асоціативний кущ»

Учень працює біля дошки з класом під керівництвом учителя.

Результат пошуку зображень за запитом "ознаки живого"

2. Сприйняття й первинне  усвідомлення  навчального   матеріалу,                                  осмислення зв'язків і співвідношень в об'єктах вивчення.

Пояснення вчителя

Людина належить до виду Людина розумна.

Пригадаємо визначення «вид» на с.5.

Поряд з цим людина є біологічною системою.

Біологічна система – це структурне й функціональне об’єднання біологічних елементів різного рівня складності.

Структурне поєднання означає, що об’єкти поєднані анатомічно, а функціональне – поєднані для виконання спільних функцій.

Важко вивчати організм людини як біологічну систему, бо вона є дуже складною. Простіше вивчати його на рівнях організації. Саме так ми й вивчатимемо його. Існують наступні рівні організації біологічних систем

Аналіз ілюстрації.

Результат пошуку зображень за запитом "рівні організації живого"

  • На якому рівні організації перебуває організм людини?

Якщо проаналізувати таку штучну систему як компютер, то найперше, на що звертає увагу користувач, то це на його властивості. Адже саме вони визначають можливості даної системи.

У людини як біологічної системи також є свої властивості, які визначають її можливості

Властивості організму людини як біологічної системи:

1) відкритість;

2) цілісність;

3) саморегуляція;

4) стійкість;

5) єдність хімічного складу ( розповідь про елементи органогени: Н, О, С, И);

6) ознаки живого;

7) здатність адаптуватися.

Адаптація – здатність організму  пристосовуватися до змін у внутрішньому і зовнішньому середовищі.

3. Фізкультпауза.

Комплекс вправ

1. В.п. – стоячи, руки перед грудьми, 1 – руки вгору, піднятися на носочки,; 2 – руки на пояс; 3 – руки вгору, піднятися на носочки; 4 – в.п., 2-3 рази.

2. В.п. – стоячи, руки на пояс, 1 – праву руку за голову, ліву за спину; 2 – в.п.; 3-4 – те ж саме – помінявши руки, 2-3 рази.

3. В.п. – стоячи, ноги нарізно руки вгору; 1-2-3 – нахил вліво; 4 – в.п.; 5-6-7 – те ж саме – вправо; 8 – в.п., 2-3 рази.

4. Ходьба на місці.

4. Узагальнення й систематизація знань, застосування їх у різних ситуаціях, наближених до життєвих.

Створення схеми «Організм людини як біологічна система»

 

Прийом «Мозаїка» (3 хв.)

1 група – доведіть, що організм людини відкрита біосистема.

2 група - …цілісна біосистема.

3 група - …відносно стійка біосистема.

4 рупа - …саморегульована біосистема.

5. Повідомлення  домашнього завдання.

- опрацювати  п. 2, вивчити записи у зошиті;,

- відповідати на питання с. 7 (усно);

- виконати творче завдання с.7 (усно). 

ІV. Рефлексивно-оцінюючий.

     1. Підведення підсумків уроку.

Прийом «5 речень».

Учні формулюють 5 ключових ідей уроку. Це має бут найважливіший матеріал. Даний прийом показує, чи була досягнута мета уроку.

     2. Рефлексія.

Прийом «Глечик знань».

     3. Цінування, оцінювання.

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
24 липня 2018
Переглядів
2861
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку