Матеріал містить урок на тему "Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка». Еволюція образу головного героя ".
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Мета уроку: прослідкувати за еволюцією образу Хлопчика-Зірки, з'ясувати причини зміни поведінки героя; розвивати вміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, роботи висновки, вміння розв'язувати проблемні питання; виховувати любов до матері як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини.
5 клас
Тема: Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка». Еволюція образу головного героя Слайд №1
Мета: прослідкувати за еволюцією образу Хлопчика-Зірки, з’ясувати причини зміни поведінки героя; розвивати вміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, роботи висновки, вміння розв’язувати проблемні питання; виховувати любов до матері як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини. Слайд №2
Обладнання: презентація, портрет О.Уайльда, учнівські ілюстрації, уривок з кінофільму «Казка про Зоряного хлопчика».
Епіграф: «Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати».
В. Симоненко
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
2.1.Перевірка вивченого матеріалу
2.2. Перевірка домашнього завдання, відтворення та корекція опорних знань учнів
2.2.1.Робота з картками.
За змістом статті підручника заповніть анкету письменника.
І варіант Слайд №3
Народився О. Уайльд ___ жовтня ____ року в місті ____________ у чудовій сім’ї. Його батько, сер Вільям був відомим _______________, до того ж любив мандрувати і приносив у будинок багато старовинних речей. Маму письменника звали Франческа, вона теж гарно писала _______ і ___________. До ___ років майбутній письменник здобував освіту _______. Потім навчався в _____________ _______ Партора. Середню освіту О. Уайльд здобув у ____________ коледжі, який закінчив із _______________ медаллю.
ІІ варіант Слайд №4
Відзнака дала йому можливість втупити до найпрестижнішого _____________ університету.
Ім’я О. Уайльда назавжди увійшло до золотої книги Оксфорда. Уже тоді майбутній письменник почав замислюватися над призначенням _____________ у світі. Він понад усе цінував ___________, вважаючи, що вона здатна облагородити та одухотворити життя.
Отримавши в _________ році ступінь бакалавра мистецтв, він почав самостійне життя в Лондоні.
У 1888 році вийшла друком збірка письменника «_________________ ______», а в 1891р. – збірка «____________ _______».
ІІІ варіант Слайд №5
Прийом «Порушена послідовність» - на слайді
• Зустріч із жінкою-жебрачкою
• Дроворуби у зимовому лісі
• На службі у злого Чаклуна
• Допомога прокаженому
• З небес упала зірка
• Дроворуб забирає до себе Хлопчика-Зірку
• Хлопчик-Зірка стає потворним
• Зустріч з лісовими мешканцями
• Звільнення Зайця
• Хлопчик-Зірка правив недовго
• Зустріч з матір'ю і батьком
• Хлопчик-зірка знову гарний
Гра «Лови помилку»
І підсумковий етап уроку
3.1. Оголошення теми і мети уроку
Вступне слово вчителя (на тлі музики слова вчителя)
Оскар Уайльд – автор небагатьох творів для дітей. Його перу належать такі казки, як «Щасливий принц», «Соловей і троянда», «Велетень - себелюбець», «Вірний друг», «Незвичайна ракета», «Хлопчик-зірка» та інші. Над останньою із цього переліку ми будемо працювати.
3.2. Слово учителя до сприйняття нового матеріалу
Письменник писав: «Усі ми ходимо по багнюці, але деякі з нас дивляться на зірки»
Кажуть, що кожна зірочка – це чиясь душа. Народна символіка кваліфікувала «зорі – то як діти сонця і місяця, то як запалені Богом свічки на честь народжених людей»
Як не згаснути, живучи на землі. Як залишити по собі слід , про який будуть згадувати інші..
Що найголовніше у житті… Про це піде мова на нашому уроці.
3.3. Аналіз казки «Хлопчик-зірка»
Завдання для учнів
Яке враження справила на вас казка?
- А як ви гадаєте, чи має якесь значення те, що місце, де його знайшли дроворуби, було позначено зіркою?
- Що ви можете сказати про зірку? Що це таке?
- Чому людину іноді називають зіркою? Як Це її характеризує?
Яким одним словом можна назвати його зовнішність? Він був…гарним.
Визначити риси характеру того, кого стосуються такі деталі тексту:
Довідка: безсердечний, м’якосердий, корисливий, чемний, жалісливий, гуманний (людяний), порядний, злий, …
- Що автор протиставляє в образах Дроворубів?
Висновок: протиставляється егоїзм, безсердечність, кам’яне серце людяності, м’якосердості.
4.1 Аналіз вчинків головного героя
Учитель: Хлопчик-зірка був красивим як небесне світило. Але ж він людина. А це значить, що він повинен бути найкращим, справжньою зіркою, від якої людям світліше.
Розкажіть, як спілкувався Хлопчик-Зірка із
Що символізують квіти, з якими автор порівнює Хлопчика-Зірку (с.119)
Нарцис- самозакоханість
Троянда – краса, кохання, розкіш, розніженість
Фіалка – весна, скромність; лілові - смуток, смерть.
4.3.1. Бесіда за побаченим.
Поясніть вислів В. Симоненка: «Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати».
Який основний конфлікт казки?
Деградація – рух назад, поступове погіршення, втрата певних властивостей.
Підтвердіть прикладами з тексту ознаки деградації та еволюції головного героя.
(Так. «…я відмовився від рідної матері і прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею».)
(Ні, він зрозумів, що нещастя є йому покаранням, і цей Хрест потрібно нести самому. Тому він відмовляється від підтримки наймолодшої доньки Лісоруба. Він повинен сам заслужити прощення у своєї матері. )
Вірш „ Яке найкраще слово в світі “
Яке найкраще слово в світі?
Раз мудрий хтось спитав в людей.
„ Здоров’я , “– відповів недужий.
„ Ні, молодість, “– сказав старий.
„ Найкраще – хліб, “– жебрак говорить.
„ Перемога “– відповів солдат.
„ Найкраще воля, “– раб промовив.
„ Ні – правда!“– вигукнув мудрець.
Аж тут озвався несміливо
Сирітка, ще малий хлопчак:
„ Найкраще в світі слово – мама!“
І всі сказали: „ Мама?! Так!!!“
Учитель. За народними повір’ями з жабою пов’язували все лихе, бридке.
Багато прислів’їв було складено про жабу. Особливо поганою ознакою було, коли жаба наближалася до дверей житла. Про це свідчить прислів’я: “Жаба біля порога – нещастя не за рогом». Огиду у дорослих і острах у дітей викликали малі жабенята. Вважалося, що то недобрі діти, які, покинуті матерями, силами природи були перетворені на жабенят.
Починається еволюція головного героя
5.1. Словникова робота
Еволюція – переоцінка життєвих явищ, своїх дій та вчинків. Зміна особистості на краще.
любові, ні доброзичливості, ані милосердя»? («Світ повівся з ним так
само, як він чинив у дні своєї гордині»)
(Він змінився, його душа почала відгукуватись на чуже горе. Хлопчик – Зірка вперше починає творити Добро. Саме цей вчинок головного героя є початком еволюції, відродження його душі.)
Хто допомогає Хлопчику-зірці виконувати завдання злого чаклуна? Чому? («Як ти вчинив зі мною, так я вчинив з тобою. … ти перший зглянувся на мене…» )
(Випробування вже відродженої душі Хлопчика – Зірки. Шлях до гармонії внутрішньої і зовнішньої краси (оскільки він ще мав потворний вигляд). Душа героя повинна зміцнитись.
(Після того, як він під загрозою смерті віддав монету з червоного золота (навчився бути не лише милосердним, а й здатним до самопожертви. ) Його душа, що була у полоні зла, не лише піднялася з колін, а й стала запорукою гармонії зовнішньої та внутрішньої краси Хлопчика – Зірки.)
Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слова «деградація» та «еволюція»?
6.1. Мікрофон.
Слово вчителя.
- Як бачимо, хлопчик подолав шлях від жорстокості до набуття
справжньої краси. За все те зло, яке скоїв, він покараний самою природою. Коли хлопчик починає робити добро і іншим, йому також починають допомагати. Зрештою, він отримує прощення і до нього повертається його зовнішня краса. То що ж важливіше: краса чи добро?
Звичайно, добро. Тож творіть добро!
7. Домашнє завдання.
Повторити теорію літератури, підготуватися до контрольної роботи за розділом «Казки народів світу» (теми О. С. Пушкін, Г. К. Андерсен та О. Уайльд).