Урок Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка». Еволюція образу головного героя (конспект уроку з зарубіжної літератури для 5 класу)

Про матеріал

Матеріал містить урок на тему "Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка». Еволюція образу головного героя ".

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу. Мета уроку: прослідкувати за еволюцією образу Хлопчика-Зірки, з'ясувати причини зміни поведінки героя; розвивати вміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, роботи висновки, вміння розв'язувати проблемні питання; виховувати любов до матері як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини.

Перегляд файлу

5 клас

Тема: Оскар Уайльд  «Хлопчик-зірка». Еволюція образу головного героя  Слайд №1

Мета: прослідкувати за еволюцією образу Хлопчика-Зірки, з’ясувати причини зміни поведінки героя; розвивати вміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, роботи висновки, вміння розв’язувати проблемні питання; виховувати любов до матері  як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини. Слайд №2

Обладнання:  презентація, портрет О.Уайльда, учнівські ілюстрації, уривок з кінофільму «Казка про Зоряного хлопчика».

Епіграф: «Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати».

В. Симоненко

 

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

                                                    Хід уроку

  1.               Організаційний момент
  2.               Актуалізація опорних знань

2.1.Перевірка вивченого матеріалу

  •              Дати визначення поняття казка.
  •              Які види казок ви знаєте?
  •              Що лежить в основі літературної казки?
  •              Кого з авторів літературних казок ви знаєте?

2.2. Перевірка домашнього завдання, відтворення та корекція опорних знань учнів

2.2.1.Робота з картками.

За змістом статті підручника заповніть анкету письменника.

І варіант Слайд №3

Народився О. Уайльд ___ жовтня ____ року в місті ____________ у чудовій сім’ї. Його батько, сер Вільям був відомим _______________, до того ж любив мандрувати і приносив у будинок багато старовинних речей. Маму письменника звали Франческа, вона теж гарно писала _______ і ___________. До ___ років майбутній письменник здобував освіту  _______. Потім навчався в _____________ _______ Партора. Середню освіту О. Уайльд здобув у ____________ коледжі, який закінчив із _______________ медаллю.

ІІ варіант Слайд №4

Відзнака дала йому можливість втупити до найпрестижнішого _____________ університету.

Ім’я О. Уайльда назавжди увійшло до золотої книги Оксфорда. Уже тоді майбутній письменник почав замислюватися над призначенням _____________ у світі. Він понад усе цінував ___________, вважаючи, що вона здатна облагородити та одухотворити життя.

Отримавши в _________ році ступінь бакалавра мистецтв, він почав самостійне життя в Лондоні.

У 1888 році вийшла друком збірка письменника «_________________ ______», а в 1891р. – збірка «____________ _______».

ІІІ варіант Слайд №5

 Прийом «Порушена послідовність» - на слайді

       Зустріч із жінкою-жебрачкою

       Дроворуби у зимовому лісі

       На службі у злого Чаклуна

       Допомога прокаженому

       З небес упала зірка

       Дроворуб забирає до себе Хлопчика-Зірку

       Хлопчик-Зірка стає потворним

       Зустріч з лісовими мешканцями

       Звільнення Зайця

       Хлопчик-Зірка правив недовго

        Зустріч з матір'ю і батьком

       Хлопчик-зірка знову гарний

  1. Бесіда на виявлення залишкових знань за змістом казки

Гра «Лови помилку»

  •              «Оскар Уайльд – відомий французький композитор» - (англійський письменник)
  •              «Літературному таланту та смаку він завдячував своєму учителеві».  (Своїм батькам)
  •              «Уайльд був збирачем казок для дорослих». (автором творів для дітей)
  •              «Його не розуміли деякі оточуючі, бо він був нудним та грубим». (непересічним, особливим, незалежним, розумним, дотепним)
  •              «В своїх казках він створював світ жахіть». – ( Краси)

І підсумковий етап уроку

  1.               Повідомлення теми, мети, завдань уроку та мотивація навчальної діяльності школярів 

3.1. Оголошення теми і мети уроку

Вступне слово вчителя (на  тлі музики слова вчителя)

Оскар Уайльд – автор небагатьох творів для дітей. Його перу належать такі казки, як «Щасливий принц», «Соловей і троянда», «Велетень - себелюбець», «Вірний друг», «Незвичайна ракета», «Хлопчик-зірка» та інші. Над останньою із цього переліку ми будемо працювати.

3.2. Слово учителя до сприйняття нового матеріалу

Письменник писав: «Усі ми ходимо по багнюці, але деякі з нас дивляться на зірки»

Кажуть, що кожна зірочка – це чиясь душа. Народна символіка кваліфікувала «зорі – то як діти сонця і місяця, то як запалені Богом свічки на честь народжених людей»

 Як не згаснути, живучи на землі. Як залишити по собі слід , про який будуть згадувати інші..

Що найголовніше у житті… Про це піде мова на нашому уроці.

3.3. Аналіз казки «Хлопчик-зірка»

Завдання для учнів

  1. Емоційно-оціночна бесіда

Яке враження справила на вас казка?

 - А як ви гадаєте, чи має якесь значення те, що місце, де його знайшли дроворуби, було позначено зіркою?

- Що ви можете сказати про зірку? Що це таке?  

- Чому людину іноді називають зіркою? Як Це її характеризує?

  •                 Створення асоціативного куща зі словом «зірка» Слайд №6
  •                 В яких умовах виховувався хлопчик - знайда?
  •                 Зачитайте портрет героя.(с.108).

Яким одним словом можна назвати його зовнішність? Він був…гарним.

  1. Аналіз художніх образів
  • Характеристика казкових персонажів».

Визначити риси характеру того, кого стосуються такі деталі тексту:

  • «« обережно взяв дитинча», «вкутав»
  •  «…побажавши йому доброго здоров’я, підійшов до своєї хатини..»
  •  «Покиньмо…ходімо своєю дорогою». «…дивувався з його дурості та м’якосердості»
  •  «…було б лихе діло-залишити дитину…»

Довідка: безсердечний, м’якосердий, корисливий, чемний, жалісливий, гуманний (людяний), порядний, злий, …

- Що автор протиставляє в образах Дроворубів?

Висновок: протиставляється егоїзм, безсердечність, кам’яне серце  людяності, м’якосердості.

  1.               Сприйняття та первинне усвідомлення нового матеріалу.

4.1 Аналіз вчинків головного героя

Учитель: Хлопчик-зірка був красивим як небесне світило. Але ж він людина. А це значить, що він повинен бути найкращим, справжньою зіркою, від якої людям світліше.

  •                 Робота в парах  Розкажіть про вчинки героя (до зустрічі з матір’ю) і висловіть своє ставлення до них.

Розкажіть, як спілкувався Хлопчик-Зірка із

  • дітьми Дроворуба та  сільськими дітьми
  • як поводився з тваринами (Кріт, Коноплянка, Білочка )
  • нужденними, каліками
  • Охарактеризуйте його поведінку.
  • Чи відповідають його зовнішні якості моральним?
    1.       Робота з підручником

Що символізують квіти, з якими автор порівнює Хлопчика-Зірку (с.119)

Нарцис- самозакоханість

Троянда – краса, кохання, розкіш, розніженість

Фіалка – весна, скромність; лілові - смуток, смерть.

 

  1.       Перегляд уривка із кінофільму «Казка про Зоряного хлопчика», що продовжує сюжетну лінію казки

4.3.1. Бесіда за побаченим.

  •                 Про які риси характеру говорить цей фрагмент?
  •                 Яка з рис, на вашу думку, найстрашніша? Чому?
    1.       Робота з епіграфом

Поясніть вислів В. Симоненка: «Можна вибрать друга і по духу брата, та не можна рідну матір вибирати».

Який основний конфлікт казки?

  1.       Словникова робота

Деградація – рух назад, поступове погіршення, втрата певних властивостей.

Підтвердіть прикладами з тексту ознаки деградації та еволюції головного героя.

  1.       Проблемне запитання.
  •                   Чому Хлопчик – Зірка був покараний саме втратою вроди, а не іншим покаранням?
  •                 Чи усвідомив Хлопчик –  Зірка, за що його покарано?

(Так. «…я відмовився від рідної матері і прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею».)  

  •                 Чи мало тепер для нього значення втрата вроди?

(Ні, він зрозумів, що нещастя є йому покаранням, і цей Хрест потрібно нести самому. Тому він відмовляється від підтримки наймолодшої доньки Лісоруба. Він повинен сам заслужити прощення у своєї матері. )

  1.       Поетична хвилинка

Вірш „ Яке найкраще слово в світі “
Яке найкраще слово в світі?
Раз мудрий хтось спитав в людей.
„ Здоров’я , “– відповів недужий.
„ Ні, молодість, “– сказав старий.
„ Найкраще – хліб, “– жебрак говорить.
„ Перемога “– відповів солдат.
„ Найкраще воля, “– раб промовив.
„ Ні – правда!“– вигукнув мудрець.
Аж тут озвався несміливо
Сирітка, ще малий хлопчак:
„ Найкраще в світі слово – мама!“
І всі сказали: „ Мама?! Так!!!“

  1.       Проблемне запитання
  •             Як ви вважаєте, чому хлопчик з гарної квітки перетворився на бридку жабу?

Учитель.  За народними повір’ями з жабою пов’язували все лихе, бридке.

Багато прислів’їв було складено про жабу. Особливо поганою ознакою було, коли жаба наближалася до дверей житла. Про це свідчить прислів’я: “Жаба біля порога – нещастя не за рогом». Огиду у дорослих і острах у дітей викликали малі жабенята. Вважалося, що то недобрі діти, які, покинуті матерями, силами природи були перетворені на жабенят.

  1. Узагальнення та систематизація знань 

Починається еволюція головного героя

5.1. Словникова робота

Еволюція – переоцінка життєвих явищ, своїх дій та вчинків. Зміна особистості на краще.

  1.       Бесіда
  • Розкажіть, як герой шукав матір? Чому він «ніде ніколи не зустрів ні

любові, ні доброзичливості, ані милосердя»? («Світ повівся з ним так

само, як він чинив у дні своєї гордині»)

  •                 На які випробування прирік Хлопчика – Зірку чаклун?
  •                 Чому, на вашу думку, Хлопчик – Зірка допоміг зайченяті, що потрапило у пастку?

(Він змінився, його душа почала відгукуватись на чуже горе. Хлопчик – Зірка вперше починає творити Добро. Саме цей вчинок головного героя є початком еволюції, відродження його душі.)

Хто допомогає Хлопчику-зірці виконувати завдання злого чаклуна? Чому?       («Як ти вчинив зі мною, так я вчинив з тобою. … ти перший зглянувся на мене…» )

  •                 Чому хлопчик віддав золоті монети прокаженому? Яких нових рис характеру набуває герой? («Твоя  біда гірша ніж моя» - говорить хлопчик. Настало остаточне усвідомлення становища іншої людини, з’явилося співчуття. Хлопчик – Зірка навчився забувати про власну біду і власну небезпеку, стикаючись із стражданнями інших. Він став милосердним!.)
  •                 Коли і чому краса повернулася до Хлопчика-зірки?
  •                 Чому зайченя допомагало Хлопчику – Зірці знайти монети: білу, жовту, червону?
  •                 Як ви вважаєте, яке значення у казці мають прохання прокаженого віддати йому монети?

      (Випробування вже відродженої душі Хлопчика – Зірки. Шлях до гармонії внутрішньої і зовнішньої краси (оскільки він ще мав потворний вигляд). Душа героя повинна зміцнитись.

  • Коли і чому до героя повернулася врода?

(Після того, як він під загрозою смерті віддав монету з червоного золота (навчився бути не лише милосердним, а й здатним до самопожертви. ) Його душа, що була у полоні зла, не лише піднялася з колін, а й стала запорукою гармонії зовнішньої та внутрішньої краси Хлопчика – Зірки.)

Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слова «деградація» та «еволюція»?

  1. Підведення підсумків уроку

6.1. Мікрофон.

  •                 Чого навчила мене казка О.Уайльда «Хлопчик - Зірка»?

     Слово вчителя.

        -  Як бачимо, хлопчик подолав шлях від жорстокості до набуття

справжньої краси. За все те зло, яке скоїв, він покараний самою природою. Коли хлопчик починає робити добро і іншим, йому також  починають допомагати. Зрештою, він отримує прощення і до нього повертається його зовнішня краса. То що ж важливіше: краса чи добро?

        Звичайно, добро. Тож творіть добро!

        7. Домашнє завдання.

Повторити теорію літератури, підготуватися до контрольної роботи за розділом «Казки народів світу» (теми О. С. Пушкін, Г. К. Андерсен та О. Уайльд).

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Баглай Юлія Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
13 лютого 2018
Переглядів
21579
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку