На уроці використано різні форми роботи: Літературний диктант «Так» чи «Ні».Асоціативне гроно «Зірка».Робота в пара. Міні-диспут
Урок № Дата 5 клас
Тема: Еволюція образу головного героя. Символічний зміст назви казки
Мета: продовжити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки О.Уайльда «Хлопчик-зірка», сприяти усвідомленню учнями символічного змісту назви казки; розвивати вміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, роботи висновки; виховати повагу до загальнолюдських моральних цінностей та норм поведінки.
Обладнання: портрет письменника, презентація «Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка».
Тип уроку: поглибленої роботи над твором.
Прости , Боже, прости , мамо,
Коли що було не так,
Хоч покаятись – це мало,
Та усе ж це добрий знак!
Роман Кузенко „Уклін матері”
І. Організаційний момент.
Діти, один до одного поверніться. Один одному всміхніться. Не баріться, бо вже час казці йти до нас.
До уроку всі готові? Можемо розпочинати!
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Казки полюбляють всі. Адже недаремно О.Уайльд говорив «Мої казки призначені для дорослих дітей від 18 до 80».
Отже, продовжуємо роботу над цікавою і, на мою думку, дуже повчальною казкою О.Уайльда «Хлопчик – зірка».
Гра. Запрошую вас до музею загублених речей.
На столі розкладено 10 предметів. Виберіть 6 з них , що мають відношення до казки ( нарцис, камінь , жаба, змія, монета, сова)
Я гадаю ви добре опанували зміст казки і готові завершити роботу над казкою.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Літературний диктант «Так» чи «Ні»
ІV. Оголошення теми, мети та епіграфа уроку.
V. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.
Асоціативне гроно «Зірка»
«Загадковий космос».( на його фоні слова вчителя)
Погляньте на це загадкове небо. Воно приваблює, манить, надихає… Письменник писав «Усі ми ходимо по багнюці, але деякі з нас дивляться на зірки». Кажуть, що кожна зірочка – це чиясь душа. Народна мудрість говорить: «зорі – то як діти сонця і місяця, то як запалені Богом свічки на честь народжених людей»
Як не згаснути , живучі на землі. Як залишити по собі слід , про який будуть згадувати інші.Про це піде мова на нашому уроці.
VІ. Сприйняття нового матеріалу.
1. Робота над образом Хлопчика-зірки (на екрані слайд із зображенням Хлопчика - зірки)
- Бесіда з учнями:
Учитель. Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі, і його зірка згасла, як згасла, закам’яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.
2. Фізхвилинка:
Встаньте, діти,посміхніться,
Землі нашій уклоніться
За щасливий день вчорашній.
Всі до сонця потягніться,
Вліво, вправо нахиліться,
Веретенцем покрутіться.
Раз присядьте, два присядьте
І за парти тихо сядьте.
3.Інтерактивна вправа «Сонечко» . Робота в парах
Схарактеризуйте головного героя - до перетворення (дівчата):
- Після перетворення (хлопці):
4. Проблемне запитання:
Давайте спробуємо скласти проект «Як не захворіти на цю недугу»
Прошу написати на цих зірочках , про що треба пам’ятати , коли ти став успішним і, на перший погляд, кращим за інших. (Бути щирим, любити і поважати інших, не заздрити, не задирати носа). (Той, хто перший складе у зошиті, виходить до дошки)
5.Міні-диспут:
- Які думки та почуття у вас викликає образ Хлопчика-зірки?
- Чи можна пробачити його негідні вчинки за його красу?
- Як відбувається еволюція (розвиток) образу головного героя? (Від краси зовнішньої до потворності й краси внутрішньої та краси зовнішньої і внутрішньої)
- Який шлях пройшов головний герой, щоб відбулося відродження його душі?
6.Т. Л. Назвіть приклади використання антитези в казці .
(багатий – бідний, красивий – потворний, жорстокий – милосердний)
VІІ. Підбиття підсумків уроку (на слайді).
1. Робота з епіграфом.
- Як ви вважаєте, чи вдало я підібрала епіграф до сьогоднішнього уроку? Чому?
2. Підсумкова бесіда:
- Визначте тему, ідею казки. (Будь добрим, милосердним, і добро повернеться до тебе. До старших, до близьких потрібно ставитися з повагою, із вдячністю за їх піклування. Злі вчинки не залишаються безкарні.)
- Опишіть вади героя казки, використовуючи цитати з твору?
- Яке враження на вас справила казка?
- Що казкове, а що реальне в казці?
- А ви завжди добре ставитесь до своїх батьків? 3. Вчитель
Уайльд сказав дуже мудрі слова: «Благо, що дарує нам мистецтво, не в тому, чому ми в ньому навчились, а в тому, якими ми завдяки йому стаємо…» .
Я сподіваюся, що ви зробили із твору «Хлопчик-зірка» правильні висновки і все життя будете пам’ятати слова В. Симоненка:
«Можна вибрать друга і по духу брата,
Та не можна рідну матір вибирати»
VІІІ. Оцінювання і коментування оцінок.
ІХ. Домашнє завдання.
Підготуватися до контрольної роботи - літературні казки