Конспект уроку длля 5 класу за казкою "Холпчик-Зірка" на тему Еволюція образу головного героя. Символічний зміст назви казки.

Про матеріал

На уроці використано різні форми роботи: Літературний диктант «Так» чи «Ні».Асоціативне гроно «Зірка».Робота в пара. Міні-диспут

Перегляд файлу

Урок №                               Дата                                         5 клас

Тема: Еволюція образу головного героя. Символічний зміст назви казки

Мета: продовжити роботу над визначенням головної думки та характеристики головного героя казки О.Уайльда «Хлопчик-зірка», сприяти усвідомленню учнями символічного змісту назви казки; розвивати вміння характеризувати  персонаж, узагальнювати    прочитане, роботи висновки; виховати повагу до загальнолюдських моральних цінностей та норм поведінки.

Обладнання: портрет письменника, презентація «Оскар Уайльд «Хлопчик-зірка».

Тип уроку: поглибленої роботи над твором.

Прости , Боже, прости , мамо,

Коли що було не так,

Хоч покаятись – це мало,

Та усе ж це добрий знак!

Роман  Кузенко „Уклін матері”

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Діти, один до одного поверніться. Один одному всміхніться. Не баріться, бо вже час казці йти до нас.

До уроку всі готові? Можемо розпочинати!

 

  ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

           Казки  полюбляють всі. Адже недаремно О.Уайльд говорив «Мої казки призначені для дорослих дітей від 18 до 80».

Отже, продовжуємо роботу над цікавою і, на мою думку, дуже повчальною казкою О.Уайльда «Хлопчик – зірка».

Гра. Запрошую вас до музею загублених речей.

На столі розкладено 10 предметів. Виберіть 6 з них , що мають відношення до казки ( нарцис, камінь , жаба, змія, монета, сова)

Я гадаю ви добре опанували зміст казки і готові завершити роботу над казкою.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

Літературний диктант «Так» чи «Ні»

  1. Коли Дроворуби йшли додому через ліс, їх обступили звірі, вимагали теплий одяг для себе (Ні)
  2. Дроворуби знайшли загорнуту в золотий плащ дитину (Так)
  3. Дружина Дроворуба дуже зраділа дитині, бо в них не було своїх (Ні)
  4. Красивий Хлопчик-зірка ріс гордим, жорстоким, егоїстичним (Так)
  5. Хлопчик-зірка запропонував прогнати брудну жебрачку із села (Так)
  6. Коли Хлопчик-зірка став потворним, друзі його підтримали й пообіцяли допомогти розшукати матір (Ні)
  7. Хлопчика-зірку викупив злий Чаклун (Так)
  8. Усі звірі, бачачи, що Хлопчик-зірка став добрим і дуже страждає,почали шукати для нього монети (Ні)
  9. Хлопчик-зірка став справедливим володарем усього міста над річкою (Так)                                                                                                                 Отже , я гадаю ви добре опанували зміст казки і готові завершити роботу над казкою, поговоривши про перетворення головного героя

ІV. Оголошення теми, мети та епіграфа уроку.

V. Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

 Асоціативне гроно «Зірка»

«Загадковий космос».( на його фоні слова вчителя)

           Погляньте на це загадкове небо. Воно приваблює, манить, надихає… Письменник писав  «Усі ми ходимо по багнюці, але деякі з нас дивляться на зірки». Кажуть, що кожна зірочка – це чиясь душа. Народна мудрість говорить: «зорі – то як діти сонця і місяця, то як запалені Богом свічки на честь народжених людей»

        Як не згаснути , живучі на землі. Як залишити по собі слід , про який будуть згадувати інші.Про це піде мова на нашому уроці.

VІ. Сприйняття нового матеріалу.

1. Робота над образом Хлопчика-зірки (на екрані слайд із зображенням Хлопчика - зірки)

- Бесіда з учнями:

  • Як Хлопчика-зірка зявився на землі? А чому саме він впав з неба?
  • Хлопчик-зірка ріс й виховувався вкупі з дітьми Лісоруба, їв і пив з ними за одним столом і грався разом з ними. Чому став іншим?
  • Зачитайте портрет героя. Які риси характеру підкреслює автор у зовнішності героя? Чому завжди йде порівняння з квіткою «нарцис?(бо у перен. значенні нарцис - самозакохана, егоїстична, байдужа до інших людина)
  • Про які риси характеру говорить перша зустріч хлопчика з матір’ю?
  • Яка з рис є, на вашу думку, найстрашніша? Чому?
  • Чому зникла врода хлопчика?
  • Чому з гарної квітки хлопчик перетворився на бридку жабу?
  • Чому всі відвернулися від Хлопчика-зірки?
  • Чи усвідомив він свій гріх?(«Це, певне, така мені кара за мій гріх. Адже я відмовився від рідної матері й прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею. Тепер я піду й шукатиму її по всьому світу і не знатиму спочинку доти, доки не знайду її»).

Учитель. Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі, і його зірка згасла, як згасла, закам’яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.

  • Перелічіть, що зробив хлопчик, аби отримати прощення матері?( пішов шукати матір і шукав її довгих 3 роки, попросив вибачення у «Божих створінь», яких ображав,  дорогою допоміг зайцю звільнитися з мисливської пастки, три рази віддавав монети прокаженому )
  • Хто і коли продав у рабство Хлопчика-зірку?
  • Ким був дідуган, що купив хлопчика?
  • За що покарав  чаклун його?
  • Що спонукало хлопчика допомогти Зайченяті?
  •       Чому відбулося нове перетворення, коли хлопчик зустрівся з батьками? Перекажіть зустріч Хлопчика-зірки з батьками та його правління.

 

2. Фізхвилинка:

Встаньте, діти,посміхніться,

Землі нашій уклоніться

За щасливий день вчорашній.

Всі до сонця потягніться,

Вліво, вправо нахиліться,

Веретенцем покрутіться.

Раз присядьте, два присядьте

І за парти тихо сядьте.

3.Інтерактивна вправа «Сонечко» . Робота в парах

Схарактеризуйте головного героя -  до перетворення (дівчата):

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Після перетворення (хлопці):

 

  •              Добрий  - Милосердний  - Витривалий  - Мужній  - Чутливий    Справедливий  - Терплячий  - Самовідданий   - Щирий  - Безкорисливий

4.  Проблемне запитання:

  •  Чому не склалися стосунки Хлопчика-зірки й дітей?
  • Чи можуть бути такими стосунки між нинішніми школярами? Чому казка має таку назву? (Зіркова хвороба, впав із неба).
  • Хто може мені пояснити зміст виразу « зіркова хвороба»( Зіркова хвороба - зарозуміла, зухвала поведінка особи, що користується увагою інших

Давайте спробуємо скласти проект  «Як не захворіти на цю недугу»

     Прошу написати на цих зірочках , про що треба пам’ятати , коли ти став успішним і, на перший погляд, кращим за інших. (Бути щирим, любити і поважати інших, не заздрити, не задирати носа).  (Той, хто перший складе у зошиті, виходить до дошки)

5.Міні-диспут:

- Які думки та почуття у вас викликає образ Хлопчика-зірки?

- Чи можна пробачити його негідні вчинки за його красу?

- Як відбувається еволюція (розвиток) образу головного героя? (Від краси зовнішньої до потворності й краси внутрішньої та краси зовнішньої і внутрішньої)

- Який шлях пройшов головний герой, щоб відбулося відродження його душі?

6.Т. Л. Назвіть приклади використання антитези в казці .                        

(багатий – бідний, красивий – потворний, жорстокий – милосердний)

VІІ. Підбиття підсумків уроку (на слайді).

1. Робота з епіграфом.

- Як ви вважаєте, чи вдало я підібрала епіграф до сьогоднішнього уроку? Чому?

2. Підсумкова бесіда:

- Визначте тему, ідею казки. (Будь добрим, милосердним, і добро повернеться до тебе. До старших, до близьких потрібно ставитися з повагою, із вдячністю за їх піклування. Злі вчинки не залишаються безкарні.)

- Опишіть вади героя казки, використовуючи цитати з твору?

- Яке враження на вас справила казка?

-  Що казкове, а що реальне в казці?

- А ви завжди добре ставитесь до своїх батьків?                                                                     3. Вчитель                                                                                                     

Уайльд  сказав дуже мудрі слова: «Благо, що дарує нам мистецтво, не в тому, чому ми в ньому навчились, а в тому, якими ми завдяки йому стаємо…» .

Я сподіваюся, що  ви зробили із твору «Хлопчик-зірка» правильні висновки і все життя будете памятати  слова В. Симоненка:

     «Можна вибрать друга і по духу брата,

        Та не можна рідну матір вибирати»

VІІІ. Оцінювання і коментування оцінок.

ІХ. Домашнє завдання.

Підготуватися до контрольної роботи - літературні казки

 

docx
Додано
16 лютого 2018
Переглядів
2966
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку