Ігрові завдання та вправи: склади пазли, впізнай літературного героя, встанови відповідність, розіграй діалог між героями за поданим описом - сприяють повторенню та узагальненню вивченого матеріалу за рік.
Тема уроку. Засідання дослідників зарубіжної літератури.
Урок узагальнення та систематизації знань вивченого впродовж навчального року в 5 класі.
Мета уроку: повторити та узагальнити вивчений впродовж року навчальний матеріал, розвивати зв’язне мовлення, вміння ставити перед собою завдання, оцінювати рівень своїх знань; вчити працювати у парах; виховувати інтерес до літератури.
Обладнання: презентація «Впізнай літературного героя», картки з завданнями для розігрування діалогів, розрізні картки для складання пазлів, картки для індивідуальних завдань, медалі «Почесному досліднику зарубіжної літератури», портрет мудрого Папуги.
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності.
Вчитель. Добігає завершення навчальний рік. Рік, коли ви, п’ятикласники, познайомились з новими для вас предметами, серед яких була і зарубіжна література. Але минув рік, і багато з вас полюбили цей предмет, навчилися цінувати красу художнього слова, збагатилися новими знаннями, враженнями. Мудрий Папуга впродовж року допомагав вам крокувати дивовижними доріжками Саду Світової Літератури. І на останній урок він підготував для вас випробування, щоб дізнатися, які ви були уважні читачі, як розвинулася ваша уява та фантазія.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
ІІІ. Робота над темою уроку.
1 завдання. Ділова гра «Пазли». Скласти з поданих частин (розрізати малюнок на 12 чи більше частин) ілюстрацію до твору, назвати автора, твір, коротко переказати зображений на малюнку епізод.
2 завдання. Гра «Впізнай літературного героя» з використанням презентації.
3 завдання. Вікторина. За початком твору визначити автора та назву твору.
1. «Один багатий удівець одружився вдруге з удовою, такою чванливою та гордовитою, якої, відколи світ світом, ніхто й не бачив. Вона мала двох дочок, теж чванливих і гордовитих. А в чоловіка була своя дочка, надзвичайно добра та ніжна – вся в матір, найкращу жінку в світі.» (Ш. Перро «Попелюшка або соболевий черевичок»).
2. «Одного сірого ранку у Долині Мумі-тролів випав перший сніг. Він стелився м’яко і тихо, й за кілька годин усе стало білим. Мумі-троль стояв на сходах ґанку, дивився, як Долина загорається у білу ковдру, й думав собі: «Сьогодні увечері ми вкладемося спати». (Усі мумі-тролі десь у листопаді поринають у довгий зимовий сон. І це, власне кажучи, дуже мудре рішення для тих, хто не любить холоду й темряви). Мумі-троль зачинив двері й тихенько підійшов до Мами.» (Т.Янсон «Капелюх Чарівника»).
3. «Був Хеллоуїн, і вже сутеніло, коли я вперше побачив його. Рано-вранці я отримав телеграму від Джека, мого приятеля з коледжу: «На добру згадку про мене, Посилаю тобі чудове цуценя. Будь із ним увічливим, так безпечніше» (Е.Сетон-Томпсон «Снап»).
4. «Настала субота. Ранок видався ясний і свіжий. Життя вирувало. Кожне серце співало, а якщо серце було ще й молоде, то з уст зривалася пісня. У всіх людей усміхнені лиця, всі йшли весело. Цвіли акації наповнюючи п’янким запахом повітря» (Марк Твен «Пригоди Тома Сойєра»).
5. «На околиці малесенького містечка є старий, занедбаний садок, у садку стоїть старий будиночок, а в ньому мешкає … (дівчинка). Їй девять років, і мешкає вона там сама-самісенька. Нема в неї ні мами, ні тата» (А.Ліндгрен «Пеппі Довгопанчоха»).
6. «Жила на світі одна вдова, і мала вона дві доньки. Одна з них, пасербиця, була вродлива й роботяща, а друга, рідна, погана й ледаща» (німецька народна казка «Пані Метелиця»).
4 завдання. Робота в парах.
Встановити відповідність поетичних рядків та їх автора.
1. Джон Кітс |
А) На всіх гірських вершинах Ти бачиш тінь нічну, А з крон зелених лине Нечуйний подих сну. |
2. . Й.В. Гете |
Б)Поезія землі не вмре ніколи, Опівдні, як мовчать серед гілок Птахи в гаю,невтомний голосок Обнизує покоси й частоколи. |
3. Генріх Гейне |
В) Із раю, де я ще дитя, Мені шлете свої привіти, Одвічні друзі на життя, В червону палітурку вшиті. |
4. М.Цвєтаєва |
Г) Задзвени із глибини Тихої печалі, Мила пісенько весни, - Линь все далі й далі. |
Відповіді: 1. – Б), 2. – А), 3. – Г), 4. – В).
Встановити відповідність між літературознавчим терміном та його визначенням.
1. Фольклор |
А) Малий жанр усної народної творчості, у якому предмет називається не прямо, а опосередковано,через інші предмети та явища. |
2. Прислів` я |
Б) Твір, в основу якого покладено вигадані, фантастичні чи авантюрні події. |
3. Загадка |
В) Твори, автором яких є народ. |
4. Казка |
Г) Стислий влучний народний вислів повчального змісту, побудований як закінчена думка. |
Відповіді: 1. – В), 2. – Г), 3. – А), 4. – Б).
5 завдання. Робота в парах. Скласти та розіграти діалог між літературними героями за поданою ситуацією.
Картка 1. Пасербиця і пані Метелиця. Дівчинка працювала у пані Метелиці старанно, але через деякий час стала сумувати за домом. Про це вона сказала пані Метелиці. Жінці сподобалося, що дівчинку тягне додому, і вона запропонувала вивести її нагору. Біля великої брами пані Метелиця віддала їй починок і нагородила золотим дощем за те, що вона у всьому була старанна.
Картка 2. Том Сойєр і Бен. Том фарбував паркан. Бен запитав, що це його змусили працювати у вихідний день. Том сказав, що він його і не помітив одразу. Бен за попанував Тому піти покупатися, але Том відповів, що робота йому подобається. Том так захоплююче говорив про своє заняття, що Бену теж закортіло пофарбувати. Спочатку Том вагався, а потім погодився і віддав Бену щітку.
Картка 3. Пеппі Довгапанчоха і Томмі. Томмі з сестрою зайшов до Пеппі. Його зацікавив кінь, що стояв прямо на веранді. Пеппі розповіла, що вона живе не сама, з нею живуть пан Нільсон і кінь. Томмі запитав, хіба тато й мама не живуть тут. Пеппі відповіла і на це запитання.
Картка 4. Полліанна і Ненсі. Ненсі повідомляє, що тітка залишила Полліанну без вечері. І їй перепаде лише молоко з хлібом. Але дівчинка заспокоїла Ненсі і сказала, що вона дуже рада. Потім пояснила, що це така гра.
6 завдання. Гра «Знайди протилежну пару» для повторення поняття «антитеза».
Діти поділяються на 2 команди. 1 команда отримує картки зі словами: добро, мороз, золото, допомога, пасербиця, працьовитість, щастя, бідність, казка.
2 команда отримує картки зі словами: зло, тепло, смола, перешкоди, мачуха, лінощі, горе, багатство, бувальщина.
Кожен учень отримує картку. По черзі учні 1, а потім 2 команди виходять до дошки і вивішують картки.
7 завдання. Робота в парах. «Прочитай деформований текст».
Учням пропонується прочитати деформований текст – прислів’я і пояснити їх значення.
Картки першої частини розрізаються і роздаються дітям.
Деформований текст |
Тексти для перевірки |
Прочитаєшнезнайомукнижку – немовнадбаєшдоброготовариша (китайське прислів’я )
|
Прочитаєш незнайому книжку – немов надбаєш доброго товариша (китайське прислів’я ) |
Яктидолюдейтаківонидотебе (японське прислів’я ) |
Як ти до людей, так і вони до тебе (японське прислів’я ) |
Словонемаєкрилпротеоблітаєвесьсвіт (польське прислів’я ) |
Слово не має крил, проте облітає весь світ (польське прислів’я ) |
Шляхетністьзалишаєтьсяшляхетною, навітьякщоїїторкнулосязло (арабське прислів’я ) |
Шляхетність залишається шляхетною, навіть якщо її торкнулося зло (арабське прислів’я ) |
Безматеринськоготепланемавхатідобра (польське прислів’я ) |
Без материнського тепла нема в хаті добра (польське прислів’я ) |
Великомукораблювеликеплавання (англійське прислів’я ) |
Великому кораблю – велике плавання (англійське прислів’я ) |
Вчитель. Всі завдання від мудрого Папуги ви виконали успішно. Кожен з вас був на уроці активний, дисциплінований. На аркушиках паперу поставте собі оцінку за роботу на уроці та опустіть в мою скриньку.
Мудрий Папуга дуже задоволений результатами вашої роботи в цьому навчальному році і нагороджує вас медалями «Почесному досліднику зарубіжної літератури».
ІV. Підсумок уроку
Використана література:
О.М.Ніколенко, Т.М.Конєва, О.В.Орлова, М.О.Зуєнко, О.І.Кобзар. Світова література. 5 клас. Київ. «Грамота», 2013.