Урок "Оскар Уайльд. Казка “Хлопчик-зірка”. Еволюція образу головного героя. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя."

Про матеріал

Матеріал містить розробку уроку на тему: "Оскар Уайльд. Казка “Хлопчик-зірка”. Еволюція образу головного героя. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя." Мета уроку :Завершити роботу над вивченням казки О. Уайльда та характеристики головного героя; розвивати вміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, робити висновки; виховувати любов до матері як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини.на уроці були використані різні форми роботи: мікрофон, музей загублених речей, проблемні питання, перегляд уривку з фільму, інсценування, асоціативне гроно, літературна гра "Плутанка".


Перегляд файлу

Тема: Оскар Уайльд. Казка “Хлопчик-зірка”. ЕВОЛЮЦІЯ ОБРАЗУ ГОЛОВНОГО ГЕРОЯ. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя.

Мета: Завершити роботу над вивченням казки О.Уайльда та характеристики головного героя; розвивати вміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, робити висновки; виховувати любов до матері як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини.

Обладнання: учнівські малюнки – ілюстрації; опорна схема; Пісня “Сину, сину…”, уривок з фільму, карткм з прислів’ями. 

Тип уроку: поглибленої роботи над твором.

Епіграф: Любов, як сонце світу, відкриває

Безмежну велич людської краси

В.Симоненко

Проти, Боже, прости, мамо,

Коли що було не так,

Хоч покаятись – це мало,

Та усе ж це добрий знак.

Роман Кузенко

Хід уроку

 Актуалізація опорних знань.

Діти, ви любите казки? – Казку полюбляють всі, і тому сьогодні заглиблюватися у казку будемо не лише ми, а й дорослі люди, які прийшли до нас на урок. Адже недаремно  О. Уайльд говорив «Мої казки призначені для дорослих дітей від 18 до 80»

     Тож розпочинаємо свою казку: Не за синіми морями, не за високими горами, а в Павлівці на горбочку стоїть школа. А у тій школі є п’ятий клас, де навчаються гарні хлопчики й дівчатка. Чорняві, біляві, русяві, високі, низенькі, повненькі і не дуже. Якось до їхнього класу завітала кореспондент журналу “Слово про казку”. Їй захотілося взяти інтерв’ю у дітей з метою виявлення інтересу до казок та їх знань.

Кореспондент: — Добрий день, шановні п’ятикласники, шановна вчителько та гості уроку. Як вам уже повідомили, я – кореспондент Бондар Тетяна.
- Мені цікаво дізнатися, яку казку ви вивчаєте зараз на уроці?

- Хто автор казки “Хлопчик-зірка”? 

- Що найбільше цінував у житті О.Уайльд?  (цінував красу)

- Чим розпочинається  азкка? (описом зими)

- Що знайшли лісоруби в лісі?

- Чому лісоруб вирішив взяти собі знайдену дитину?

- Як ставилися у сім’ї лісоруба до Хлопчика - зірки?

- Чим він відрізнявся від інших дітей лісоруба?

- Яким зовні був Хлопчик-зірка, з чим порівнює його автор? (золотим нарцисом)

- А яким було серце у Хлопчика-зірки?

- Так, у Хлопчика-зірки було кам’яне серце. Як ви розумієте вислів “кам’яне серце”?

- Я задоволена вашими відповідями. Дякую вам. Бачу, вам справді сподобалась казка. - Я бажаю, щоб у вас ніколи серце не ставало “кам’яним”.

Вчитель: Яким красивим зовні був герой казки. З якими квітами порівнює його автор? Що символізує квітка? Що несе “кам’яне серце”?

Чи можна вважати красивою людину, зовнішність якої прекрасна, а вчинки ганебні?

Запрошую вас до музею загублених речей.

На столі розкладено 10 предметів. Виберіть 5 з них , що мають відношення до казки     

 ( нарцис, камінь, жаба, змія, монета)

- Отже, я гадаю ви добре опанували зміст казки і готові завершити роботу над казкою, поговоривши про перетворення головного героя.

 Підготовка до сприйняття нового матеріалу.( на  фоні музики слова вчителя)

  Письменник писав  «Усі ми ходимо по багнюці, але деякі з нас дивляться на зірки»

  • Кажуть, що кожна зірочка – це чиясь душа. Народна символіка кваліфікувала «зорі – то як діти сонця і місяця, то як запалені Богом свічки на честь народжених людей»

 Як не згаснути, живучі на землі. Як залишити по собі слід, про який будуть згадувати інші..

  • Що найголовніше у житті… Про це піде мова на нашому уроці.

Казка «Хлопчик-зірка» - це історія про безцінний дар любові, співчуття та милосердя,  який легко втратити в буденності, але без якого життя, навіть сповнене зовнішньої краси та людського захоплення, стає потворним та порожнім. Хоча, щоб зрозуміти це і повернути втрачений дар, часто доводиться пройти дорогою страждань і випробувань. Сьогодні ми продовжимо аналізувати казку і спробуємо знайти відповідь на головне питання: «Яка краса може змінити світ на краще? »

 Сприйняття нового матеріалу.

1.Робота над образом Хлопчика-зірки (на екрані слайд із зображенням хлопчика - зірки, ілюстрація Д. Гордєєва)

- Як Хлопчика-зірка зявився на землі?

- Хлопчик-зірка ріс й виховувався вкупі з дітьми Лісоруба, їв і пив з ними за одним столом і грався разом з ними. Чому став іншим?

- Зачитайте портрет героя. Які риси характеру підкреслює автор у зовнішності героя?(с.108).Чому завжди йде порівняння з квіткою «нарцис»?(бо у перен. значенні нарцис - с.119-самозакохана,егоїстична,байдужа до інших людина)

Перегляд фрагменту фільму «Зоряний хлопчик» (перша зустріч хлопчика з матір’ю)

  • Про які риси характеру говорить цей фрагмент?
  • Яка з рис є, на вашу думку, найстрашніша? Чому?
  • Чому зникла врода хлопчика?
  • Чи усвідомив він свій гріх?(«Це, певне, така мені кара за мій гріх. Адже я відмовився від рідної матері й прогнав її геть, я посоромився її і вчинив жорстоко з нею. Тепер я піду й шукатиму її по всьому світу і не знатиму спочинку доти, доки не знайду її»с.111).

Учитель. Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі, і його зірка згасла, як згасла, закам’яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.

Перелічіть, що зробив хлопчик, аби отримати прощення матері?( пішов шукати матір і шукав її довгих 3 роки, попросив вибачення у «Божих створінь», яких ображав,  дорогою допоміг зайцю звільнитися з мисливської пастки, три рази віддавав монети прокаженому )

 Інсценування «Зустріч хлопчика з батьками на фоні музики до кінофільму «Зоряний хлопчик» Ю. Рибнікова ( питання дітям : чи вдалося однокласникам відтворити подію, як у цьому допомогла музика?

  • Чому відбулося нове перетворення?

Отже, підсумуємо. Запишіть у зошиті у два стовпчика риси, якими був наділений хлопчик на початку твору і після пошуків своєї мами.

 ( самозакоханий, милосердний, жорстокий, щирий, витриманий, безжалісний, невдячний, наполегливий, чутливий, справедливий) Отже, терези переважили у бік гарних рис.

Учитель. Казка «Хлопчика-зірка» дуже повчальна і актуальна.

- Хто може мені пояснити зміст виразу «зіркова хвороба» (Зіркова хвороба - зарозуміла, зухвала поведінка особи, що користується увагою інших

 Давайте спробуємо скласти проект « Як не захворіти на цю недугу» ( у зошиті)

Прошу написати, про що треба пам’ятати, коли ти став успішним і, на перший погляд, кращим за інших (бути щирим, любити і поважати інших, не заздрити, не задирати носа)

 Систематизація та узагальнення знань, умінь, навичок

                        Асоціативне гроно

      -  А тепер давайте визначимо через асоціації, яким був і яким став Хлопчик-зірка.

     Зі слів, написаних на дошці, скласти грона «Краса» і «Потворність».

                Жорстокість, егоїзм, любов, доброта, милосердя, справедливість, самозакоханість, зухвалість, байдужість, співчуття, самопожертвування, образа матері, визнання своєї вини, повага до людей, сердечність.

-         Що таке антитеза? Назвіть антитезу у творі.

- У чому ж найбільша цінність людського життя? Що робить людину по-справжньому красивою?

Літературна гра «Плутанка»             Правильно склади і запиши прислів’я

Зробиш добро – не кайся,                              лихого стережись.

Той мені брат,хто                                           добром платять.

З добром дружись, а                                       моєму добру рад.

Хто людям добра бажає,                                 вдієш лихо – начувайся.

За добро                                                           той і собі має.    

- Як ці прислів’я    стосуються казкм про злопчика-зірку?             

 Інтерактивна вправа. «Мікрофон» : Чого вчить ця казка ? (свідомо не чинити зла нікому, шанувати матір і батька, співчувати чужому горю, виявляти милосердя).

-         А як би ви відповіли на головне питання: «Яка краса може змінити світ на краще?»   (поєднання зовнішності людини з її багатим внутрішнім світом, чудовими вчинками, тепле і чуйне серце).

Робота з епіграфом. Як слова Романа Кузенко розкривають зміст казки.

 Учитель. Український поет В.Симоненко дуже справедливо зауважив  «Можна вибрать  друга і по духу брата,

 Та не можна рідну матір вибирати».

Про найкраще слово на землі йде мова у віршу(читає підготовлена учениця)

«Яке найкраще слово в світі?»-

Раз мудрий хтось спитав в людей

«Здоров», - відповів недужий

«Ні, молодість», - сказав старий

«Найкраще – хліб», - жебрак говорить

«Перемога». – відповів солдат

«Найкраще – воля, « - раб промовив

«Ні, правда» , - вигукнув мудрець

Аж тут озвався несміливо

Сирітка , ще малий хлопчак:

«Найкраще слово »мама»,

І всі сказали : «Мама, так!»

  •                   Діти, хай зігріває вас материнська ласка і любов. Бережіть своїх матерів, цілуйте їхні руки, говоріть їм ніжні і ласкаві слова.  Мама, матусенька….

Це потрібно вашим батькам, це потрібно вам самим, це потрібно і для благополуччя ваших майбутніх дітей. Чиніть так, бо цього хоче від нас Бог. Чиніть так, щоб довго і благословенно жити на землі. Чиніть так, щоб уникнути в своєму житті страждань і горя, які випали на долю літературних героїв, про котрих ішлося раніше, за їх гріх проти батьків.

І як знову не згадати слова національного генія України Т.Г.Шевченка: “Бо хто матір забуває, того Бог карає...”

Рефлексія 
-Хлопчик – зірка – ваш ровесник. Уявіть, що він прибув до нас у клас. Хто з ним сяде з вас? - Яку рису власного характеру виявили ви?

Ось і закінчилася наша казка.

Домашнє завдання

Напишіть лист-пораду Хлопчику-зірці

-         А закінчити урок, діти, я хочу словами українського поета Миколи Луківа.

 Не зобидь ні старця, ні дитину,                           Мудрість завше доброю була.

Поділись останнім сухарем,                                Витри піт солоний із чола

Тільки раз ми на землі живем,                             І трудись, забувши про утому ,

У могилу не бери провину.                                  Бо людина ціниться по тому,

Зло нічого не дає, крім зла,                                  Чи вона зробила, що могла,

Вмій прощати, як прощає мати,                           Скільки сил у неї вистачало,

За добро добром спіши воздати,                          Щоб на світі щастя більше стало.                  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                   

docx
Додано
17 лютого 2018
Переглядів
5148
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку