Матеріал містить розробку уроку на тему: "Оскар Уайльд. Казка “Хлопчик-зірка”. Еволюція образу головного героя. Любов до матері – одна з визначальних цінностей життя." Мета уроку :Завершити роботу над вивченням казки О. Уайльда та характеристики головного героя; розвивати вміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, робити висновки; виховувати любов до матері як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини.на уроці були використані різні форми роботи: мікрофон, музей загублених речей, проблемні питання, перегляд уривку з фільму, інсценування, асоціативне гроно, літературна гра "Плутанка".
Мета: Завершити роботу над вивченням казки О.Уайльда та характеристики головного героя; розвивати вміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, робити висновки; виховувати любов до матері як визначеної цінності життя, як основи духовної краси людини.
Обладнання: учнівські малюнки – ілюстрації; опорна схема; Пісня “Сину, сину…”, уривок з фільму, карткм з прислів’ями.
Тип уроку: поглибленої роботи над твором.
Епіграф: Любов, як сонце світу, відкриває
Безмежну велич людської краси
В.Симоненко
Проти, Боже, прости, мамо,
Коли що було не так,
Хоч покаятись – це мало,
Та усе ж це добрий знак.
Роман Кузенко
Хід уроку
Актуалізація опорних знань.
Діти, ви любите казки? – Казку полюбляють всі, і тому сьогодні заглиблюватися у казку будемо не лише ми, а й дорослі люди, які прийшли до нас на урок. Адже недаремно О. Уайльд говорив «Мої казки призначені для дорослих дітей від 18 до 80»
Тож розпочинаємо свою казку: Не за синіми морями, не за високими горами, а в Павлівці на горбочку стоїть школа. А у тій школі є п’ятий клас, де навчаються гарні хлопчики й дівчатка. Чорняві, біляві, русяві, високі, низенькі, повненькі і не дуже. Якось до їхнього класу завітала кореспондент журналу “Слово про казку”. Їй захотілося взяти інтерв’ю у дітей з метою виявлення інтересу до казок та їх знань.
Кореспондент: — Добрий день, шановні п’ятикласники, шановна вчителько та гості уроку. Як вам уже повідомили, я – кореспондент Бондар Тетяна.
- Мені цікаво дізнатися, яку казку ви вивчаєте зараз на уроці?
- Хто автор казки “Хлопчик-зірка”?
- Що найбільше цінував у житті О.Уайльд? (цінував красу)
- Чим розпочинається азкка? (описом зими)
- Що знайшли лісоруби в лісі?
- Чому лісоруб вирішив взяти собі знайдену дитину?
- Як ставилися у сім’ї лісоруба до Хлопчика - зірки?
- Чим він відрізнявся від інших дітей лісоруба?
- Яким зовні був Хлопчик-зірка, з чим порівнює його автор? (золотим нарцисом)
- А яким було серце у Хлопчика-зірки?
- Так, у Хлопчика-зірки було кам’яне серце. Як ви розумієте вислів “кам’яне серце”?
- Я задоволена вашими відповідями. Дякую вам. Бачу, вам справді сподобалась казка. - Я бажаю, щоб у вас ніколи серце не ставало “кам’яним”.
Вчитель: Яким красивим зовні був герой казки. З якими квітами порівнює його автор? Що символізує квітка? Що несе “кам’яне серце”?
Чи можна вважати красивою людину, зовнішність якої прекрасна, а вчинки ганебні?
Запрошую вас до музею загублених речей.
На столі розкладено 10 предметів. Виберіть 5 з них , що мають відношення до казки
( нарцис, камінь, жаба, змія, монета)
- Отже, я гадаю ви добре опанували зміст казки і готові завершити роботу над казкою, поговоривши про перетворення головного героя.
Підготовка до сприйняття нового матеріалу.( на фоні музики слова вчителя)
Письменник писав «Усі ми ходимо по багнюці, але деякі з нас дивляться на зірки»
Як не згаснути, живучі на землі. Як залишити по собі слід, про який будуть згадувати інші..
Казка «Хлопчик-зірка» - це історія про безцінний дар любові, співчуття та милосердя, який легко втратити в буденності, але без якого життя, навіть сповнене зовнішньої краси та людського захоплення, стає потворним та порожнім. Хоча, щоб зрозуміти це і повернути втрачений дар, часто доводиться пройти дорогою страждань і випробувань. Сьогодні ми продовжимо аналізувати казку і спробуємо знайти відповідь на головне питання: «Яка краса може змінити світ на краще? »
Сприйняття нового матеріалу.
1.Робота над образом Хлопчика-зірки (на екрані слайд із зображенням хлопчика - зірки, ілюстрація Д. Гордєєва)
- Як Хлопчика-зірка з’явився на землі?
- Хлопчик-зірка ріс й виховувався вкупі з дітьми Лісоруба, їв і пив з ними за одним столом і грався разом з ними. Чому став іншим?
- Зачитайте портрет героя. Які риси характеру підкреслює автор у зовнішності героя?(с.108).Чому завжди йде порівняння з квіткою «нарцис»?(бо у перен. значенні нарцис - с.119-самозакохана,егоїстична,байдужа до інших людина)
Перегляд фрагменту фільму «Зоряний хлопчик» (перша зустріч хлопчика з матір’ю)
Учитель. Хлопчик-зірка зрікся найдорожчої людини в світі, і його зірка згасла, як згасла, закам’яніла його душа, в якій не було й крихти тепла, жалю, любові.
Перелічіть, що зробив хлопчик, аби отримати прощення матері?( пішов шукати матір і шукав її довгих 3 роки, попросив вибачення у «Божих створінь», яких ображав, дорогою допоміг зайцю звільнитися з мисливської пастки, три рази віддавав монети прокаженому )
Інсценування «Зустріч хлопчика з батьками на фоні музики до кінофільму «Зоряний хлопчик» Ю. Рибнікова ( питання дітям : чи вдалося однокласникам відтворити подію, як у цьому допомогла музика?
Отже, підсумуємо. Запишіть у зошиті у два стовпчика риси, якими був наділений хлопчик на початку твору і після пошуків своєї мами.
( самозакоханий, милосердний, жорстокий, щирий, витриманий, безжалісний, невдячний, наполегливий, чутливий, справедливий) Отже, терези переважили у бік гарних рис.
Учитель. Казка «Хлопчика-зірка» дуже повчальна і актуальна.
- Хто може мені пояснити зміст виразу «зіркова хвороба» (Зіркова хвороба - зарозуміла, зухвала поведінка особи, що користується увагою інших
Давайте спробуємо скласти проект « Як не захворіти на цю недугу» ( у зошиті)
Прошу написати, про що треба пам’ятати, коли ти став успішним і, на перший погляд, кращим за інших (бути щирим, любити і поважати інших, не заздрити, не задирати носа)
Систематизація та узагальнення знань, умінь, навичок
Асоціативне гроно
- А тепер давайте визначимо через асоціації, яким був і яким став Хлопчик-зірка.
Зі слів, написаних на дошці, скласти грона «Краса» і «Потворність».
Жорстокість, егоїзм, любов, доброта, милосердя, справедливість, самозакоханість, зухвалість, байдужість, співчуття, самопожертвування, образа матері, визнання своєї вини, повага до людей, сердечність.
- Що таке антитеза? Назвіть антитезу у творі.
- У чому ж найбільша цінність людського життя? Що робить людину по-справжньому красивою?
Літературна гра «Плутанка» Правильно склади і запиши прислів’я
Зробиш добро – не кайся, лихого стережись.
Той мені брат,хто добром платять.
З добром дружись, а моєму добру рад.
Хто людям добра бажає, вдієш лихо – начувайся.
За добро той і собі має.
- Як ці прислів’я стосуються казкм про злопчика-зірку?
Інтерактивна вправа. «Мікрофон» : Чого вчить ця казка ? (свідомо не чинити зла нікому, шанувати матір і батька, співчувати чужому горю, виявляти милосердя).
- А як би ви відповіли на головне питання: «Яка краса може змінити світ на краще?» (поєднання зовнішності людини з її багатим внутрішнім світом, чудовими вчинками, тепле і чуйне серце).
Робота з епіграфом. Як слова Романа Кузенко розкривають зміст казки.
Учитель. Український поет В.Симоненко дуже справедливо зауважив «Можна вибрать друга і по духу брата,
Та не можна рідну матір вибирати».
Про найкраще слово на землі йде мова у віршу(читає підготовлена учениця)
«Яке найкраще слово в світі?»-
Раз мудрий хтось спитав в людей
«Здоров», - відповів недужий
«Ні, молодість», - сказав старий
«Найкраще – хліб», - жебрак говорить
«Перемога». – відповів солдат
«Найкраще – воля, « - раб промовив
«Ні, правда» , - вигукнув мудрець
Аж тут озвався несміливо
Сирітка , ще малий хлопчак:
«Найкраще слово »мама»,
І всі сказали : «Мама, так!»
Це потрібно вашим батькам, це потрібно вам самим, це потрібно і для благополуччя ваших майбутніх дітей. Чиніть так, бо цього хоче від нас Бог. Чиніть так, щоб довго і благословенно жити на землі. Чиніть так, щоб уникнути в своєму житті страждань і горя, які випали на долю літературних героїв, про котрих ішлося раніше, за їх гріх проти батьків.
І як знову не згадати слова національного генія України Т.Г.Шевченка: “Бо хто матір забуває, того Бог карає...”
Рефлексія
-Хлопчик – зірка – ваш ровесник. Уявіть, що він прибув до нас у клас. Хто з ним сяде з вас? - Яку рису власного характеру виявили ви?
Ось і закінчилася наша казка.
Домашнє завдання
Напишіть лист-пораду Хлопчику-зірці
- А закінчити урок, діти, я хочу словами українського поета Миколи Луківа.
Не зобидь ні старця, ні дитину, Мудрість завше доброю була.
Поділись останнім сухарем, Витри піт солоний із чола
Тільки раз ми на землі живем, І трудись, забувши про утому ,
У могилу не бери провину. Бо людина ціниться по тому,
Зло нічого не дає, крім зла, Чи вона зробила, що могла,
Вмій прощати, як прощає мати, Скільки сил у неї вистачало,
За добро добром спіши воздати, Щоб на світі щастя більше стало.