Урок № 17
Тема. Уміння вчитися
Умови ефективного навчання. Активне і пасивне навчання
Мета: поглиблювати та систематизувати знання учнів про умови ефективного навчання; формувати поняття про активне і пасивне навчання; ознайомити із процесами сприйняття і засвоєння інформації; розвивати образне мислення, життєві навички, сприятливі для ефективного навчання; виховувати силу волі, наполегливість, рішучість.
Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, картки контролю знань (за кількістю учнів), таблиці «Моделі навчання», «Умови ефективного навчання», мультимедійне обладнання та презентація.
Тип уроку: комбінований.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
1. Привітання, встановлення позитивного настрою
2. Створення атмосфери довіри та доброзичливості
3.Забезпечення нормальної зовнішньої обстановки для роботи
4. Перевірка відвідування, стану робочих місць та зовнішнього вигляду учнів, організації уваги
ІІ. Перевірка виконання учнями домашнього завдання
1. Тестування (за індивідуальними картками контролю)
1. Емоція – це …
а) реакція людини на навколишній світ;
б) вплив навколишнього світу на настрій людини;
в) головне багатство людини.
2. Емоції бувають:
а) позитивні, негативні, байдужі;
б) позитивні, негативні, нейтральні;
в) радісні, сумні, байдужі.
3. До яких емоцій належить радість?
а) Позитивних; б) нейтральних; в) негативних.
4. До яких емоцій належить гнів?
а) Позитивних; б) нейтральних; в) негативних.
5. До яких емоцій належить зацікавленість?
а) Позитивних; б) нейтральних; в) негативних.
6. Які емоції покращують здоров’я людини?
а) Позитивні; б) негативні.
Взаємоперевірка: 1.а; 2. б; 3. а; 4. в; 5. б; 6. а.
ІІІ. Перевірка раніше засвоєних знань
1. Інтерактивна гра «Море хвилюється раз…»
Обирають ведучого, він стає спиною до класу і промовляє: « Море хвилюється раз…два…три…емоційна фігура на місці завмри!» На цей час усі інші учасники застигають у різноманітних позах. Коли ведучий підходить до учня і легким доторком «умикає» його, той повинен без слів, лише мімікою та жестами, зобразити будь – яку емоцію, а ведучий має її відгадати.
Зміна ведучих – 2 – 3 рази.
Запитання до учнів:
Чи допомагали вам у грі ті знання і навички, які ви отримали на минулому уроці? Наскільки, в чому саме?
ІV. Мотивація навчання учнів і повідомлення теми, мети та завдань уроку
«Мозковий штурм»
- Прочитайте тему уроку, що записана на дошці. Спробуйте сформулювати мету і завдання.
V. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів
1. Аналіз висловів відомих людей (мультимедійний або ілюстративний супровід)
- Перефразуйте вислови Т. Г. Шевченка, В. О. Сухомлинського та інших відомих людей своїми словами. Що вони мали на увазі? Який інформаційний меседж (повідомлення, послання) хотіли донести до нащадків?
(Учні висловлюють свої думки.)
VI. Сприйняття та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу
Уміння вчитися – це вміння розвивати свої здібності, уміння шукати способи дії в нових ситуаціях. Учень, який уміє вчитися, рішуче діє при виконанні будь-яких завдань, не чекає допомоги, але разом із тим не соромиться її просити; шукає способи розв’язання проблеми, а не уникає їх; самостійно приймає рішення, виявляє власні проблеми, пов’язані з браком досвіду, знань, навичок, упевненості; регулює власні переживання.
Знання в нашому мозку зберігаються у вигляді асоціацій, символів і образів, тому:
- треба вчитися зберігати інформацію, пов'язуючи її асоціаціями. Нехай вони будуть простими, примітивними, навіть безглуздими, аби міцно «впивалися» в пам'ять; асоціювати предмет можна з його зображенням, кольором, запахом, іншими ознаками; можна співати формули на мотиви популярних пісень; танцювати танець "модель ДНК", щоб побачити і зрозуміти, як вона закручена.
Свідомість, інтелект, пам'ять – мешканці однієї «квартири». Живуть тісно, діють спільно, за все відповідають разом. Якщо ми і «розводимо» їх по різних «комірках», то це лише в теорії.
Факти, які представляються для нас важливими, потрібними або цікавими, потрапляють у короткострокову пам'ять, яку іноді називають "дірявим відром", тому що інформація знаходиться тут близько хвилини. У короткочасній пам'яті може міститися тільки сім (плюс-мінус два) повідомлень одночасно. Коли викладач англійської мови пропонує відразу цілу серію слів, ви повинні забути перше, щоб запам'ятати восьме. Потрібно підносити знання порціями, щоб дати можливість «зареєструвати» їх у довгостроковій пам'яті.
Довгострокова пам'ять досить ємнісна, але якщо вона перевантажена інформацією, яка, до того ж, погано систематизована, то ми завжди будемо мати проблеми з пригадування фактів і подій. Один із видів техніки, яку треба ширше використовувати для запам’ятання, полягає в тому, щоб інформацію, яку треба добре запам'ятати, «записати» в різних частинах мозку. Це метод "ключових слів", який використовується для пошуку інформації в комп'ютері (теги).
Отже, однією з умов ефективного навчання є використання можливостей свого мозку (обох півкуль), застосування методик ефективного навчання (концептуальні карти, розвиток пам’яті й уваги тощо).
Ефективність навчання залежить також від індивідуальних особливостей особистості: почуття власної гідності, позитивного психологічного налаштування (віра в себе, зацікавленість, задоволення від навчання), відсутності фізичного дискомфорту (втома, голод, біль), усвідомлення вигоди від навчання (оцінки, похвала, освіта, самореалізація), організованості (пріоритети, зосередженість, планування часу, робоче місце), мотивації, активності.
Навча́ння — це організована, двостороння діяльність, спрямована на максимальне засвоєння та усвідомлення навчального матеріалу і подальшого застосування отриманих знань, умінь та навичок на практиці. Цілеспрямований процес передачі і засвоєння знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини.
Стрілочками позначено характер взаємодії: односторонній, двосторонній відповідно.
Отже, при пасивному навчанні: учні діють за інструкціями та вказівками вчителя, механічно завчають матеріал, не користуються набутими знаннями, уміннями і навичками у житті, не аналізують результатів, не зацікавлені у виправленні оцінки.
При активному навчанні: учні відповідають і ставлять запитання, шукають інформацію з різних джерел, беруть участь у пошуковій і проектній діяльності, систематизують і використовують на практиці набуте, уважні, відповідальні, аналізують і оцінюють ефективність та якість власної навченості.
При інтерактивному навчанні учні взаємодіють не тільки з учителем, а і між собою з метою взаємопорозуміння, спільного вирішення навчальних завдань, розвитку особистісних рис учнів.
VIІ. Осмислення, узагальнення та систематизація знань
Знаючи характерні ознаки активного навчання, наведіть приклади його форм та методів.
3. Метод «Коментарі щодо…»
Щоб працювали дві півкулі:
- навчаючись, слухай музику (права півкуля) і роби нотатки (ліва півкуля);
Так рекомендують фахівці, що займаються проблемами ефективного навчання. Озвучте ваші коментарі щодо цих порад.
VIІІ. Підбиття підсумків уроку
1. Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів на уроці
2. Рефлексія
Запитання вчителя (діти піднімають руки на знак вибору певного варіанта відповіді.)
1. Хто з вас уважає себе достатньо обізнаною людиною щодо обговорюваної на уроці теми …
А) повністю;
Б) частково?
2. Наскільки важливою є тема цього уроку для формування у вас здоров’язбережувальної компетентності, ціннісного ставлення до власного здоров'я?
А) повністю;
Б) частково.
IX. Домашнє завдання
Обов’язкове:
додаткові (на вибір, за бажанням):