Урок основ здоров’я у 9 класі. Уміння вчитися

Про матеріал
Як зробити урок «Основи здоров’я» цікавим і довгоочікуваним для підлітків? Як уникнути буденності й традиційних заборон: «Не можна!..», «Не ходіть!..», «Не робіть!..»? Як викликати у дітей бажання бути здоровими, дбати про свою безпеку, усвідомити власну значимість у формуванні і розвитку життєвих навичок? Наступне: чому б не отримати задоволення від уроку і самому? Уявіть: дзвінок на перерву, учні посміхаються, дякують за урок, а ви переповнені позитивними емоціями, проживаєте ситуацію успіху. Зробіть це!
Перегляд файлу

Урок № 17

Тема. Уміння вчитися

Умови ефективного навчання. Активне і пасивне навчання

Мета: поглиблювати та систематизувати знання учнів про умови ефективного навчання; формувати поняття про активне і пасивне навчання; ознайомити із процесами сприйняття і засвоєння інформації; розвивати образне мислення, життєві навички, сприятливі для ефективного навчання; виховувати силу волі, наполегливість, рішучість.

Обладнання: ілюстративний матеріал до теми уроку, картки контролю знань (за кількістю учнів), таблиці «Моделі навчання», «Умови ефективного навчання», мультимедійне обладнання та презентація.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

1. Привітання, встановлення позитивного настрою

2. Створення атмосфери довіри та доброзичливості

3.Забезпечення нормальної зовнішньої обстановки для роботи

4. Перевірка відвідування, стану робочих місць та зовнішнього вигляду учнів, організації уваги

ІІ. Перевірка виконання учнями домашнього завдання

1. Тестування (за індивідуальними картками контролю)
1. Емоція – це …
а) реакція людини на навколишній світ;
б) вплив навколишнього світу на настрій людини;
в) головне багатство людини.
2. Емоції бувають:
а) позитивні, негативні, байдужі;
б) позитивні, негативні, нейтральні;
в) радісні, сумні, байдужі.
3. До яких емоцій належить радість?
а) Позитивних; б) нейтральних; в) негативних.
4. До яких емоцій належить гнів?
а) Позитивних; б) нейтральних; в) негативних.
5. До яких емоцій належить зацікавленість?
а) Позитивних; б) нейтральних; в) негативних.
6. Які емоції покращують здоров’я людини?
а) Позитивні; б) негативні.
Взаємоперевірка: 1.а; 2. б; 3. а; 4. в; 5. б; 6. а.

ІІІ. Перевірка раніше засвоєних знань

1. Інтерактивна гра «Море хвилюється раз…»
Обирають ведучого, він стає спиною до класу і промовляє: « Море хвилюється раз…два…три…емоційна фігура на місці завмри!» На цей час усі інші учасники застигають у різноманітних позах. Коли ведучий підходить до учня і легким доторком «умикає» його, той повинен без слів, лише мімікою та жестами, зобразити будь – яку емоцію, а ведучий має її відгадати.
Зміна ведучих – 2 – 3 рази.

Запитання до учнів:

Чи  допомагали вам у грі ті знання і навички, які ви отримали на минулому уроці? Наскільки, в чому саме?

ІV. Мотивація навчання учнів і повідомлення теми, мети та завдань уроку

«Мозковий штурм»

- Прочитайте тему уроку, що записана на дошці. Спробуйте сформулювати мету і завдання.

V. Актуалізація чуттєвого досвіду учнів

1. Аналіз висловів відомих людей (мультимедійний або ілюстративний супровід)

http://stendprint.com.ua/upload/iblock/e78/e78903a55c2d4bb24be7677ce5e180c8.jpg

http://svitppt.com.ua/images/44/43770/770/img1.jpg

  • Те, що ми знаємо, - обмежене, а те, чого не знаємо, - нескінченне. (П’єр-Симон Лаплас, французький математик і астроном, один із творців теорії ймовірностей.)
  • Якщо запастися терпінням і проявити старання, то посіяне насіння знання неодмінно дасть добрі сходи. Навчання корінь гіркий, але плід солодкий. (Леонардо да Вінчі (1452 – 1519), італійський вчений, дослідник, винахідник, художник, архітектор, анатоміст, інженер.)
  • Наука складається з фактів, як будинок із каменів, але набір фактів – ще не наука, так само як купа каміння – ще не будинок. (Анрі Пуанкаре (1854 – 1912), французький математик, фізик, філософ.)
  • Мало мати хороший розум, головне – добре його застосовувати. (Рене Декарт, французький філософ, фізик, філолог, математик, основоположник аналітичної геометрії.)

- Перефразуйте вислови Т. Г. Шевченка, В. О. Сухомлинського та інших відомих людей своїми словами. Що вони мали на увазі? Який інформаційний меседж (повідомлення, послання) хотіли донести до нащадків?

(Учні висловлюють свої думки.)

VI. Сприйняття та усвідомлення учнями нового навчального матеріалу

  1. Вправа «Мікрофон»
  • Пригадайте з уроків основ здоров’я 8 класу, в чому сенс уміння вчитися. Що воно означає?
  • Що може робити якісно учень, який уміє вчитися?

Уміння вчитися – це вміння розвивати свої здібності, уміння шукати способи дії в нових ситуаціях. Учень, який уміє вчитися, рішуче діє при виконанні будь-яких завдань, не чекає допомоги, але разом із тим не соромиться її просити; шукає способи розв’язання проблеми, а не уникає їх; самостійно приймає рішення, виявляє власні проблеми, пов’язані з браком досвіду, знань, навичок, упевненості; регулює власні переживання.

  1. Диспут
  • Підводячи підсумки попереднього обговорення, хочу додати, що науковці говорять так: «Той, хто вміє вчитися, знає все про власне незнання. Це дає йому можливість переходити до здобуття відсутніх умінь, навичок, знань.» Що ви думаєте з цього приводу?
  1. Демонстрація презентації «Умови ефективного навчання» (або ілюстративний супровід)
  • Яка умова ефективного навчання логічно випливає із фрази: «Людина сама будує навколо себе жорсткий паркан із «не можна», «не можу», «не годиться». А потім визирає з-за цього паркана і заздрить тим, хто живуть на волі»? (Позбавитися страхів і невпевненості в своїх можливостях.)

http://g.io.ua/img_aa/large/3538/10/35381035.jpg

Знання в нашому мозку зберігаються у вигляді асоціацій, символів і образів, тому:

- треба вчитися зберігати інформацію, пов'язуючи її асоціаціями. Нехай вони будуть простими, примітивними, навіть безглуздими, аби міцно «впивалися» в пам'ять; асоціювати предмет можна з його зображенням, кольором, запахом, іншими ознаками; можна співати формули на мотиви популярних пісень; танцювати танець "модель ДНК", щоб побачити і зрозуміти, як вона закручена.

Свідомість, інтелект, пам'ять – мешканці однієї «квартири». Живуть тісно, діють спільно, за все відповідають разом. Якщо ми і «розводимо» їх по різних «комірках», то це лише в теорії.

Факти, які представляються для нас важливими, потрібними або цікавими, потрапляють у короткострокову пам'ять, яку іноді називають "дірявим відром", тому що інформація знаходиться тут близько хвилини. У короткочасній пам'яті може міститися тільки сім (плюс-мінус два) повідомлень одночасно. Коли викладач англійської мови пропонує відразу цілу серію слів, ви повинні забути перше, щоб запам'ятати восьме. Потрібно підносити знання порціями, щоб дати можливість «зареєструвати» їх у довгостроковій пам'яті.

Довгострокова пам'ять досить ємнісна, але якщо вона перевантажена інформацією, яка, до того ж, погано систематизована, то ми завжди будемо мати проблеми з пригадування фактів і подій. Один із видів техніки, яку треба ширше використовувати для запам’ятання, полягає в тому, щоб інформацію, яку треба добре запам'ятати, «записати» в різних частинах мозку. Це метод "ключових слів", який використовується для пошуку інформації в комп'ютері (теги).

Отже, однією з умов ефективного навчання є використання можливостей свого мозку (обох півкуль), застосування методик ефективного навчання (концептуальні карти, розвиток пам’яті й уваги тощо).

Ефективність навчання залежить також від індивідуальних особливостей особистості: почуття власної гідності, позитивного психологічного налаштування (віра в себе, зацікавленість, задоволення від навчання), відсутності фізичного дискомфорту (втома, голод, біль), усвідомлення вигоди від навчання (оцінки, похвала, освіта, самореалізація), організованості (пріоритети, зосередженість, планування часу, робоче місце), мотивації, активності.  

  1. Глосарій. Поняття «навчання»

Навча́ння — це організована, двостороння діяльність, спрямована на максимальне засвоєння та усвідомлення навчального матеріалу і подальшого застосування отриманих знань, умінь та навичок на практиці. Цілеспрямований процес передачі і засвоєння знань, умінь, навичок і способів пізнавальної діяльності людини.

  1. http://svitppt.com.ua/images/50/49936/960/img18.jpgРобота за таблицями «Моделі навчання» (мультимедійний супровід)
  • Дайте визначення поняттям «пасивне навчання», «активне навчання», «інтерактивне навчання», якщо трактування схематичних позначок наступне:

 

 

 

 

Стрілочками позначено характер взаємодії: односторонній, двосторонній відповідно.

Отже, при пасивному навчанні: учні діють за інструкціями та вказівками вчителя, механічно завчають матеріал, не користуються набутими знаннями, уміннями і навичками у житті, не аналізують результатів, не зацікавлені у виправленні оцінки.

При активному навчанні: учні відповідають і ставлять запитання, шукають інформацію з різних джерел, беруть участь у пошуковій і проектній діяльності, систематизують і використовують на практиці набуте, уважні, відповідальні, аналізують і оцінюють ефективність та якість власної навченості.

При інтерактивному навчанні учні взаємодіють не тільки з учителем, а і між собою з метою взаємопорозуміння, спільного вирішення навчальних завдань, розвитку особистісних рис учнів.

  1.   Оздоровлювальна вправа. Комплекс вправ для поліпшення мозкового кровообігу
           Нахили і  повороти  голови здійснюють механічну дію на стінки 
    шийних кровоносних судин,  підвищуючи їх еластичність.  Тренування 
    вестебулярного апарату   сприяє   розширенню   кровоносних   судин 
    головного мозоку,  а дихальні вправи,  особливо дихання через ніс, 
    збільшують їх кровонаповнення. Все це підсилює мозковий кровообіг, 
    тим самим полегшуючи розумову діяльність.
    1. Вихідне положення (в. п.)  - основна стійка (о. с.).  На рахунок "раз" - руки за  голову, лікті розвести,  голову нахилити назад. На рахунок "два" - 
    лікті вперед.  На рахунок "три-чотири" - руки розслаблено опустити 
    вниз, голову  нахилити  вперед.  Повторити  4-6 разів у повільному 
    темпі. 
         2. В. п. - стійка "ноги нарізно", пальці стиснуті в кулаки. На 
    рахунок "раз" - різкий мах  лівою  рукою  назад,  правою  -  вгору 
    назад. На  рахунок "два" - різко змінити положення рук.  Повторити 
    6-8 разів у середньому темпі. 
         3. В. п.  -  сидячи на стільці.  На рахунок "раз-два" - плавно 
    відвести голову назад,  на рахунок "три-чотири" - голову  нахилити 
    вперед, плечі  не  піднімати.  Повторити  4-6  разів  у повільному 
    темпі.

VIІ. Осмислення, узагальнення та систематизація знань

  1.  «Мозковий штурм» (мультимедійний супровід)

Знаючи характерні ознаки активного навчання, наведіть приклади його форм та методів.

http://www.dok.znaimo.com.ua/pars_docs/refs/17/16454/img8.jpg

3. Метод «Коментарі щодо…»

Щоб працювали дві півкулі: 

    - навчаючись, слухай музику (права півкуля) і роби нотатки (ліва півкуля);

  •        заплющ очі і застосовуй візуальне мислення (права півкуля) до матеріалу, який вивчаєш, і описуй словами те, що бачиш (ліва півкуля). 

Так рекомендують фахівці, що займаються проблемами ефективного навчання. Озвучте ваші коментарі щодо цих порад.

  1. Робота за підручником (у парах). Взаємонавчання та взаємоперевірка
  • Поставте одне одному 3 запитання по змісту прочитаного.

VIІІ. Підбиття підсумків уроку

1. Коментоване оцінювання роботи класу, окремих учнів на уроці

2. Рефлексія

Запитання вчителя (діти піднімають руки на знак вибору певного варіанта відповіді.)

1. Хто з вас уважає себе достатньо обізнаною людиною щодо обговорюваної на уроці теми …

А) повністю;

Б) частково?

2. Наскільки важливою є тема цього уроку для формування у вас здоров’язбережувальної компетентності, ціннісного ставлення до власного здоров'я?

А) повністю;

Б) частково.

IX. Домашнє завдання

Обов’язкове:

  • опрацювати матеріал підручника щодо вивченої теми (§ __, с. _____);

додаткові (на вибір, за бажанням):

  • опрацювати та систематизувати інформацію з додаткових джерел для статті (інформаційного повідомлення, доповіді, презентації тощо) «Інтелект»;
  • створити буклет «Умови ефективного навчання».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. фертак наталя
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Основи здоров`я 9 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Страшко С. В.)
Додано
5 листопада 2021
Переглядів
3669
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку