Урок " Основа слова. Частини основи:корінь, суфікс, префікс"

Про матеріал

Українська мова (3 клас)

Тема. Основа слова. Частини основи: корінь, суфікс, префікс.

Мета уроку: формувати в учнів поняття про будову слова, вчити знаходити в словах закінчення, основу; сприяти усвідомленню учнями поняття про спільну частину споріднених слів – корінь, дати поняття про частини основи-префікс, суфікс; розвивати вміння аналізувати, порівнювати; розвивати читацький інтерес до книги, виховувати товариські почуття.

Обладнання: виставка книжок,таблиця, роздатковий матеріал,додаткові листи з текстами,алгоритмами.

Тип уроку:комбінований.

I. Организационный момент.

Сьогодні чудовий і незвичайний день, так як у нас в класі багато гостей. Давайте повернемося до них і посміхнемося. І почати наш урок сьогодні теж хочеться незвично.
Послухайте одну історію:

У Мудреця, одного разу, учень запитав
(він перед цим метелика зловив):
- Скажи, Наймудріший, знаєш ти відповідь?
Живий метелик в руках моїх, чи ні?
Долоні в цю мить легенько стиснув ...
Полонений метелик затріпотів.
Блиснули іскорки у мудреця в очах:
- Ти тримаєш все, зараз, у своїх руках!

-Результат нашої з вами роботи в наших руках, тобто залежить від нас.
- Ви вірите в свої сили? І я вірю у ваші сили. Бажаю вам на уроці удачі.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

1.Каліграфічна хвилинка

во сл ол сло (на дошці)

-Складіть із записаних складів слово. Так над якою темою ми працюємо? (СЛОВО)

-Що очікуємо від уроку?

2. Перевірка домашнього завдання -фронтальна робота

- Які прислів' я та приказки вивчили про слово. (Діти по черзі називають)

-Запишіть ще одне. Диктант.-- самоперевірка

Слово до слова — зложиться мова.(на дошці)

-Що можна сказати про виділені слова?Визначте в них закінчення.

-Що таке закінчення?

-Дійсно слово до слова зложиться мова.Так вивчайте свою рідну мову, вивчайте більше слів , їх правопис, поширюйте словниковий запас.

3.Повторення вивченого матеріалу.

Гра «Хрестики –нулики»-- індивідуальна робота

-Діти , я пропоную вам згадати зараз, що ви знаєте про слова, закінчення. У цьому нам допоможе гра «Хрестики-нулики». Поле для гри знаходиться у кожного з вас у зошиті.
- А гра полягає в наступному: я буду читати вам твердження і якщо ви з ним згодні, у клітині ставите Х, якщо не згодні 0. Відповідати почнете з тієї клітини, в якій стоїть крапка.

– Починаємо:

  1. Антоніми – це слова близькі за значенням(-)
  2. Слова за своїм лексичним значенням бувають багатозначні та однозначні(+)
  3. Синоніми – це слова протилежні зазначенням (-)
  4. Слова нам потрібні для того, щоб щось називати(предмет. Дію тощо) (+)
  5. Є слова, які нічого не називають – службові(+)
  6. Службові слова служать для звязку слів в реченні(+)
  7. Закінчення – це головна частина в реченні (-)
  8. Закінчення – це змінна частина слова.(+)
  9. Закінчення завжди стоїть на початку слова (-)

Взаємоперевірка

Перевіримо ваші відповіді. Для цього поміняйтеся листочками. Перевірити ваші відповіді буде дуже легко. Порівняйте малюнок у вашому листочку з малюнком на дошці?

Якщо у вас вийшов такий же малюнок, значить, всі відповіді вірні. (Дошка)

У кого з вас, діти, немає помилок? Підніміть руки.
- У кого одна помилка?
- У кого дві помилки?

Добре, ви багато знаєте про слова. Але ще більше будете дізнаватись з кожним роком.

IIІ.Вивчення нового матеріалу.

1. Оголошення теми і мети уроку.

- На цьому уроці ми продовжимо досліджувати будову слова,(дошка—відкрити тему)

2. Проблемна ситуація.

- Яке слово ви впізнаєте, коли я скажу ?-и? (на дошці)

( Учні роблять різні припущення.)

- Яке слово ви впізнаєте, коли я скажу книжк …?(на дошці)

( Учні роблять різні припущення.)
А якщо ми прочитаємо так:

Хто з вас не любить книжк …?

Книжк … всюди з нами.

З книжк … легко жити і працювати.

Шануй і бережи книжк …

Бесіда Книги вам допоможуть більше отримати знань, збагатити словниковий запас, дати відповіді на багато питань.Згадайте бібліотечний урок, уроки читання про книги.

3.Списування

-Спишіть, та вставте потрібне закінчення,визначте закінчення-фронтальна робота,(перевірка-3-4 учня за списування із завданням.)

-Що таке закінчення,для чого воно служить?(!!!!! Для зв'язку слів в реченні.Це змінна частина слова)

4. Введення поняття «Основа слова»

-Діти, як ви вважаєте, яка частина в слові є основною: закінчення або та, яка залишається після виділення закінчення?
(Звичайно, та частина, яка залишається після виділення закінчення)
- Якщо ця частина є основною, то як, по-вашому, вона може називатися?

(Вислуховуються відповіді дітей.)
Напевно, ця частина називається основою слова.

- Діти, подумайте, як можна позначити основу слова. Давайте спробуємо для цієї частини слова підібрати свій значок, відмінний від всіх інших.

(Вислуховуються пропозиціїдітей).

В українській мові домовилися позначати основу слова таким значком:

Подумайте, яка ж тема нашого сьогоднішнього уроку?
( Основа слова.)(Відкрити частину теми)

-Так що таке основа слова? (Відповіді дітей)

5.Хвилинка цікавинки Слово ОСНОВА походить від слова снувати, тобто мотати, намотувати основу тканини, плести петлі. Без такої основи не може існувати тканина.

– Прочитайте правило в підручнику

Частина слова без закінчення називається основою слова.

6. визначення основи, закінчення(читаючи книги можна запам'ятати багато нових слів,дізнатися що таке дружба, доброта, казками(познайомитесь з казками),про(легенди) легенди.

Записати слова і визначити закінчення та основу. Робота а алгоритмом(№3 на додатковому листку)

vПрочитайте слово.

vВиділіть закінчення,змінивши слово за питаннями.

vВизначіть основу.

Дружба, доброта, казками,легенди, оповідання. (на дошці)

  • Чи змінюється основа в результаті зміни закінчення слова?

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

7. Коментоване письмо (с.71, впр. 159).

- Чим повинна дорожити кожна людина?

- Яке значення має дружба у житті людей?

- Чи читали ви книги про справжню дружбу?

8. Проблемна ситуація.

- Чи правильне твердження: « Від одного і того самого слова можна утворити кілька інших?»

- Давайте подумаємо разом (на дошці відкрити перше слово ліс)
Лісом, лісовий, проліски.

Казка, казковий, перекази, приказка. (на дошці)

  • Чи мають ці слова спільну частину?

  • Чи є щось спільне в значенні цих слів?

  • Як називаються ці слова,згодайте? (спільнокореневі)


Висновок. Корінь – це спільна частина споріднених слів.

9. Робота з таблицею. (на дошці)

- Як позначається закінчення?

- Як позначається основа?

- Як позначається корінь?

10. Гра «Займи своє місце»

Методичний коментар: діти біля дошки отримують картки зі схематичними позначками частин слова і виконують завдання.

Усно презентуйте свою частину слова. Разом станьте так, щоб утворилася схема слова з усіма значущими частинами слова. Відтворіть схеми запропонованих слів (слова усно називає вчитель або пропонують учні).

лісом, книга, (2 пари-4 учня ) та проліски (проблемна ситуація)

-Що це за частини мови?

-Будемо позначати префікс, суфікс?Як?

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Читання правила стор.72.

2.Групова робота.

– Перед вами карточки різного кольору

КазкА казковий перекази наказ приказка казочка

– Подумайте, що на них написано? (частини слова)

– Будемо називати частини слова в тому порядку, як в алгоритмі розбору.

1.Закінчення

2. Основа

3.Корінь

5.Суфікс

6. Префікс

– Завдання: скласти слова из цих частин.

– Слова будемо вписувати в таблицю, яка на дошці.

На дошці (таблиця)

– Давайте згадаємо, що таке основа слова и позначемо її внизу таблиці.

V.Узагальнення вивчених знань. Тест.

-На завершення нашого уроку я пропоную вам виконати невеликий тест. У вас на вибір буде два варіанти відповіді. Поруч з кожним відповіддю стоїть буква. У зошиті ви повинні будете записати тільки букву правильної, на ваш погляд, відповіді. Якщо ви відповісте на всі питання правильно, в кінці зможете прочитати слово. Яке це слово - поки секрет. Прочитають його тільки самі уважні.

Тест (додатково)

  1. Частина слова без закінчення називається
    Р – корінь
    М – основа
  2. Корінь -це
    Л – частина слова
    О– спільна частина споріднених слів
  3. Закінчення – це
    Л – змінна частина слова
    П – незмінна частина слова
  4. Суфікс стоїть
    О – після кореня
    Н – на початку слова
  5. Префікс стоїть
    Х – після кореня
    Д – перед коренем
  6. Префікс, корінь, суфікс
    Ц – складають основу слова
    Я – не складають основу слова
  7. Основа- це

Р- змінна частина

І-незмінна частина

– У кого війшло слово? Яке?

– Якщо у вас вийшло слово МОЛОДЦІ, то, тест виконали вірно.

V I. Рефлексія.

1. Кошик знань.

Закінчіть речення:

Ідучи з уроку, я беру з собою …. (знання про …, вміння ….)

2.Покажіть свою шкалу успіху.

– Покажіть, на скільки:

  1. ви сьогодні зрозуміли тему уроку;
  2. активно працювали на уроці;
  3. вам подобався урок.

(Сидять за партами – слабо;
Просто стоять – добре;
Стоять, руки вгору – відмінно).

Діти, сьогодні все було в наших руках, як з героєм притчі, що почала наш урок, і я сподіваюся, що ми не упустили свою удачу.

Очікуваний результат:

-зформувати в учнів поняття про будову слова,

-вчити знаходити в словах закінчення, основу;

-сприяти усвідомленню учнями поняття про спільну частину споріднених слів – корінь, --

-дати поняття про частини основи-префікс, суфікс;

Перегляд файлу

Українська мова (3 клас)

Тема. Основа слова. Частини основи: корінь, суфікс, префікс.

Мета уроку: формувати в учнів поняття про будову слова, вчити знаходити в словах закінчення, основу; сприяти усвідомленню учнями поняття про спільну частину споріднених слів – корінь, дати поняття про частини основи-префікс, суфікс; розвивати вміння аналізувати, порівнювати; розвивати читацький  інтерес до книги, виховувати товариські почуття.

Обладнання: виставка книжок,таблиця, роздатковий матеріал,додаткові листи з текстами,алгоритмами.

Тип уроку:комбінований.

I. Организационный момент.

Сьогодні чудовий і незвичайний день, так як у нас в класі багато гостей. Давайте повернемося до них і посміхнемося. І почати наш урок сьогодні теж хочеться незвично.
Послухайте одну історію:

У Мудреця, одного разу, учень запитав
(він перед цим метелика зловив):
- Скажи, Наймудріший, знаєш ти відповідь?
Живий метелик в руках моїх, чи ні?
Долоні в цю мить легенько стиснув ...
Полонений метелик затріпотів.
Блиснули іскорки у мудреця в очах:
- Ти тримаєш все, зараз, у своїх руках!

-Результат нашої з вами роботи в наших руках, тобто залежить від нас.
- Ви вірите в свої сили? І я вірю у ваші сили. Бажаю вам на уроці удачі.

II. Актуалізація опорних знань учнів.

1.Каліграфічна хвилинка

во   сл  ол  сло   (на дошці)

  • Складіть із записаних складів слово. Так над якою темою ми працюємо? (СЛОВО)
  • Що очікуємо від уроку?

2. Перевірка домашнього завдання  -фронтальна робота

- Які прислів я  та приказки вивчили про слово. (Діти по черзі називають)

-Запишіть ще одне. Диктант.-- самоперевірка

Слово до слова — зложиться мова.(на дошці)

-Що можна сказати про виділені слова?Визначте в них закінчення.

-Що таке закінчення?

-Дійсно  слово до слова зложиться мова.Так  вивчайте свою рідну мову, вивчайте більше слів , їх правопис, поширюйте словниковий запас.

3.Повторення  вивченого матеріалу.

Гра «Хрестики –нулики»-- індивідуальна робота

  • Діти , я пропоную вам згадати зараз, що ви знаєте про слова, закінчення. У цьому нам допоможе гра «Хрестики-нулики». Поле для гри знаходиться у кожного з вас у зошиті.
    - А гра полягає в наступному: я буду читати вам твердження і якщо ви з ним згодні, у клітині ставите Х, якщо не згодні 0. Відповідати почнете з тієї клітини, в якій стоїть крапка.

  Починаємо:

http://festival.1september.ru/articles/623570/4.gif

  1. Антоніми – це слова близькі за значенням(-)
  2. Слова за своїм лексичним значенням бувають багатозначні та однозначні(+)
  3. Синоніми – це слова протилежні зазначенням (-)
  4. Слова нам потрібні для того, щоб щось називати(предмет. Дію тощо) (+)
  5. Є слова, які нічого не називають – службові(+)
  6. Службові слова служать для звязку слів в реченні(+)
  7. Закінчення – це  головна частина в реченні (-)
  8. Закінчення – це  змінна частина слова.(+)
  9. Закінчення  завжди  стоїть на початку слова (-)

Взаємоперевірка

Перевіримо ваші відповіді. Для цього поміняйтеся  листочками. Перевірити ваші відповіді буде дуже легко. Порівняйте малюнок у вашому листочку з малюнком на дошці?

 Якщо у вас вийшов такий же малюнок, значить, всі відповіді вірні. (Дошка)

http://festival.1september.ru/articles/623570/5.gif

У кого з вас, діти, немає помилок? Підніміть руки.
- У кого одна помилка?
- У кого дві помилки?

Добре, ви багато знаєте про слова. Але ще більше будете дізнаватись з кожним роком.

IIІ.Вивчення нового матеріалу.

1. Оголошення теми і мети уроку.

- На цьому уроці ми продовжимо досліджувати будову слова,(дошка—відкрити тему)

2. Проблемна ситуація.

- Яке слово ви впізнаєте, коли я скажу ?-и? (на дошці)

 ( Учні роблять різні припущення.)

- Яке слово ви впізнаєте, коли я скажу книжк …?(на дошці)

 ( Учні роблять різні припущення.)
А якщо ми прочитаємо так:

Хто з вас не любить книжк …?

Книжк … всюди з нами.

З книжк … легко жити і працювати.

Шануй і бережи книжк …

Бесіда  Книги вам допоможуть більше отримати знань, збагатити словниковий запас, дати відповіді на багато питань.Згадайте бібліотечний урок, уроки читання про книги.

 3.Списування

-Спишіть, та вставте потрібне закінчення,визначте закінчення-фронтальна робота,(перевірка-3-4 учня за списування із завданням.)

-Що таке закінчення,для чого воно служить?(!!!!! Для зв’язку слів в реченні.Це змінна частина слова)

4. Введення  поняття «Основа слова»

-Діти, як ви вважаєте, яка частина в слові є основною: закінчення або та, яка залишається після виділення закінчення?
(Звичайно, та частина, яка залишається після виділення закінчення)
- Якщо ця частина є основною, то як, по-вашому, вона може називатися?

(Вислуховуються відповіді дітей.)
Напевно, ця частина називається основою слова.

- Діти, подумайте, як можна позначити основу слова. Давайте спробуємо для цієї частини слова підібрати свій значок, відмінний від всіх інших.

(Вислуховуються пропозиції дітей).

В українській мові домовилися позначати основу слова таким значком:

http://festival.1september.ru/articles/623570/6.gif

Подумайте, яка ж тема нашого сьогоднішнього уроку?
( Основа слова.)(Відкрити частину теми)

  • Так що таке основа слова? (Відповіді дітей)

5.Хвилинка цікавинки   Слово ОСНОВА походить від слова снувати, тобто мотати, намотувати основу тканини, плести петлі. Без такої основи не може існувати тканина.

– Прочитайте правило в підручнику

Частина слова без закінчення називається основою слова.

6. визначення основи, закінчення(читаючи книги можна запамятати багато нових слів,дізнатися що таке дружба, доброта, казками(познайомитесь з казками),про(легенди)   легенди.

Записати слова і визначити закінчення та основу. Робота а алгоритмом(№3 на додатковому листку)

  • Прочитайте слово.
  • Виділіть закінчення,змінивши слово за питаннями.
  • Визначіть основу.

Дружба, доброта, казками,легенди, оповідання. (на дошці)

  • Чи змінюється основа в результаті зміни закінчення слова?

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

7. Коментоване письмо (с.71, впр. 159).

- Чим повинна дорожити кожна людина?

- Яке значення має дружба у житті людей?

- Чи читали ви книги про справжню дружбу?

8. Проблемна ситуація.

- Чи правильне твердження: « Від одного і того самого слова можна утворити кілька інших?»

- Давайте подумаємо разом (на дошці відкрити перше слово  ліс)
Лісом, лісовий, проліски.

Казка,  казковий, перекази, приказка. (на дошці)

  • Чи мають ці слова спільну частину?

  • Чи є щось спільне в значенні цих слів?

  • Як називаються ці слова,згодайте? (спільнокореневі)


Висновок. Корінь – це спільна частина споріднених слів.

9. Робота з таблицею. (на дошці)

- Як позначається закінчення?

- Як позначається основа?

- Як позначається корінь?

10. Гра «Займи своє місце»

Методичний коментар: діти біля дошки отримують картки зі схематичними позначками частин слова і виконують завдання.

Усно презентуйте свою частину слова. Разом станьте так, щоб утворилася схема слова з усіма значущими частинами слова. Відтворіть схеми запропонованих слів (слова усно називає вчитель або пропонують учні).

лісом,  книга,  (2 пари-4 учня )  та проліски  (проблемна ситуація)

  • Що це за частини мови?
  • Будемо позначати префікс, суфікс?Як?

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Читання правила стор.72.

2.Групова робота.

  Перед вами карточки різного  кольору

КазкА  казковий  перекази   наказ   приказка  казочка

– Подумайте, що  на них написано? (частини  слова)

Будемо називати частини слова в тому порядку, як в алгоритмі розбору.

1.Закінчення

                    2. Основа

                   3.Корінь

                    5.Суфікс

                     6.  Префікс

– Завдання: скласти  слова из цих частин.

– Слова будемо вписувати в таблицю, яка на дошці.

На дошці (таблиця)

http://festival.1september.ru/articles/623570/11.gif

– Давайте згадаємо, що таке основа слова и позначемо її внизу таблиці.

V. Узагальнення вивчених знань. Тест.

  -На завершення нашого уроку я пропоную вам виконати невеликий тест. У вас на вибір буде два варіанти відповіді. Поруч з кожним відповіддю стоїть буква. У зошиті ви повинні будете записати тільки букву правильної, на ваш погляд, відповіді. Якщо ви відповісте на всі питання правильно, в кінці зможете прочитати слово. Яке це слово - поки секрет. Прочитають його тільки самі уважні.

Тест (додатково)

  1. Частина слова без закінчення називається
    Р – корінь
    М – основа
  2.  Корінь -це
    Л – частина слова
    О– спільна частина споріднених  слів
  3. Закінчення – це
    Л – змінна частина слова
    П – незмінна частина слова
  4. Суфікс стоїть
    О – після кореня
    Н – на початку слова
  5. Префікс стоїть
    Х – після кореня
    Д – перед коренем
  6. Префікс, корінь, суфікс
    Ц – складають основу слова
    Я – не складають основу слова
  7. Основа- це

Р- змінна частина

І-незмінна частина

 

– У кого війшло слово? Яке?

Якщо  у вас вийшло слово МОЛОДЦІ, то, тест виконали вірно.

V I. Рефлексія.

1. Кошик знань.

Закінчіть речення:

Ідучи з уроку, я беру з собою ….  (знання про …, вміння ….)

2.Покажіть  свою шкалу успіху.

– Покажіть, на скільки:

  1. ви сьогодні  зрозуміли тему уроку;
  2. активно працювали на уроці;
  3. вам подобався урок.

(Сидять за партами –  слабо;
Просто стоятьдобре;
Стоять, руки вгорувідмінно).

Діти, сьогодні все було в наших руках, як з героєм притчі, що почала наш урок, і я сподіваюся, що ми не упустили свою удачу.

Очікуваний результат:

-зформувати в учнів поняття про будову слова,

-вчити знаходити в словах закінчення, основу;

-сприяти усвідомленню учнями поняття про спільну частину споріднених слів – корінь, --

-дати поняття про частини основи-префікс, суфікс;

doc
Додано
30 липня 2018
Переглядів
15613
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку