Українська мова (3 клас)
Тема. Основа слова. Частини основи: корінь, суфікс, префікс.
Мета уроку: формувати в учнів поняття про будову слова, вчити знаходити в словах закінчення, основу; сприяти усвідомленню учнями поняття про спільну частину споріднених слів – корінь, дати поняття про частини основи-префікс, суфікс; розвивати вміння аналізувати, порівнювати; розвивати читацький інтерес до книги, виховувати товариські почуття.
Обладнання: виставка книжок,таблиця, роздатковий матеріал,додаткові листи з текстами,алгоритмами.
Тип уроку:комбінований.
I. Организационный момент.
Сьогодні чудовий і незвичайний день, так як у нас в класі багато гостей. Давайте повернемося до них і посміхнемося. І почати наш урок сьогодні теж хочеться незвично.
Послухайте одну історію:
У Мудреця, одного разу, учень запитав
(він перед цим метелика зловив):
- Скажи, Наймудріший, знаєш ти відповідь?
Живий метелик в руках моїх, чи ні?
Долоні в цю мить легенько стиснув ...
Полонений метелик затріпотів.
Блиснули іскорки у мудреця в очах:
- Ти тримаєш все, зараз, у своїх руках!
-Результат нашої з вами роботи в наших руках, тобто залежить від нас.
- Ви вірите в свої сили? І я вірю у ваші сили. Бажаю вам на уроці удачі.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Каліграфічна хвилинка
во сл ол сло (на дошці)
-Складіть із записаних складів слово. Так над якою темою ми працюємо? (СЛОВО)
-Що очікуємо від уроку?
2. Перевірка домашнього завдання -фронтальна робота
- Які прислів' я та приказки вивчили про слово. (Діти по черзі називають)
-Запишіть ще одне. Диктант.-- самоперевірка
Слово до слова — зложиться мова.(на дошці)
-Що можна сказати про виділені слова?Визначте в них закінчення.
-Що таке закінчення?
-Дійсно слово до слова зложиться мова.Так вивчайте свою рідну мову, вивчайте більше слів , їх правопис, поширюйте словниковий запас.
3.Повторення вивченого матеріалу.
Гра «Хрестики –нулики»-- індивідуальна робота
-Діти , я пропоную вам згадати зараз, що ви знаєте про слова, закінчення. У цьому нам допоможе гра «Хрестики-нулики». Поле для гри знаходиться у кожного з вас у зошиті.
- А гра полягає в наступному: я буду читати вам твердження і якщо ви з ним згодні, у клітині ставите Х, якщо не згодні 0. Відповідати почнете з тієї клітини, в якій стоїть крапка.
– Починаємо:
Взаємоперевірка
–Перевіримо ваші відповіді. Для цього поміняйтеся листочками. Перевірити ваші відповіді буде дуже легко. Порівняйте малюнок у вашому листочку з малюнком на дошці?
Якщо у вас вийшов такий же малюнок, значить, всі відповіді вірні. (Дошка)
У кого з вас, діти, немає помилок? Підніміть руки.
- У кого одна помилка?
- У кого дві помилки?
Добре, ви багато знаєте про слова. Але ще більше будете дізнаватись з кожним роком.
IIІ.Вивчення нового матеріалу.
1. Оголошення теми і мети уроку.
- На цьому уроці ми продовжимо досліджувати будову слова,(дошка—відкрити тему)
2. Проблемна ситуація.
- Яке слово ви впізнаєте, коли я скажу -а?-и? (на дошці)
( Учні роблять різні припущення.)
- Яке слово ви впізнаєте, коли я скажу книжк …?(на дошці)
( Учні роблять різні припущення.)
А якщо ми прочитаємо так:
Хто з вас не любить книжк …?
Книжк … всюди з нами.
З книжк … легко жити і працювати.
Шануй і бережи книжк …
Бесіда Книги вам допоможуть більше отримати знань, збагатити словниковий запас, дати відповіді на багато питань.Згадайте бібліотечний урок, уроки читання про книги.
3.Списування
-Спишіть, та вставте потрібне закінчення,визначте закінчення-фронтальна робота,(перевірка-3-4 учня за списування із завданням.)
-Що таке закінчення,для чого воно служить?(!!!!! Для зв'язку слів в реченні.Це змінна частина слова)
4. Введення поняття «Основа слова»
-Діти, як ви вважаєте, яка частина в слові є основною: закінчення або та, яка залишається після виділення закінчення?
(Звичайно, та частина, яка залишається після виділення закінчення)
- Якщо ця частина є основною, то як, по-вашому, вона може називатися?
(Вислуховуються відповіді дітей.)
Напевно, ця частина називається основою слова.
- Діти, подумайте, як можна позначити основу слова. Давайте спробуємо для цієї частини слова підібрати свій значок, відмінний від всіх інших.
(Вислуховуються пропозиціїдітей).
– В українській мові домовилися позначати основу слова таким значком:
– Подумайте, яка ж тема нашого сьогоднішнього уроку?
( Основа слова.)(Відкрити частину теми)
-Так що таке основа слова? (Відповіді дітей)
5.Хвилинка цікавинки Слово ОСНОВА походить від слова снувати, тобто мотати, намотувати основу тканини, плести петлі. Без такої основи не може існувати тканина.
– Прочитайте правило в підручнику
Частина слова без закінчення називається основою слова.
6. визначення основи, закінчення(читаючи книги можна запам'ятати багато нових слів,дізнатися що таке дружба, доброта, казками(познайомитесь з казками),про(легенди) легенди.
Записати слова і визначити закінчення та основу. Робота а алгоритмом(№3 на додатковому листку)
vПрочитайте слово.
vВиділіть закінчення,змінивши слово за питаннями.
vВизначіть основу.
Дружба, доброта, казками,легенди, оповідання. (на дошці)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
7. Коментоване письмо (с.71, впр. 159).
- Чим повинна дорожити кожна людина?
- Яке значення має дружба у житті людей?
- Чи читали ви книги про справжню дружбу?
8. Проблемна ситуація.
- Чи правильне твердження: « Від одного і того самого слова можна утворити кілька інших?»
- Давайте подумаємо разом (на дошці відкрити перше слово ліс)
Лісом, лісовий, проліски.
Казка, казковий, перекази, приказка. (на дошці)
Висновок. Корінь – це спільна частина споріднених слів.
9. Робота з таблицею. (на дошці)
- Як позначається закінчення?
- Як позначається основа?
- Як позначається корінь?
10. Гра «Займи своє місце»
Методичний коментар: діти біля дошки отримують картки зі схематичними позначками частин слова і виконують завдання.
Усно презентуйте свою частину слова. Разом станьте так, щоб утворилася схема слова з усіма значущими частинами слова. Відтворіть схеми запропонованих слів (слова усно називає вчитель або пропонують учні).
лісом, книга, (2 пари-4 учня ) та проліски (проблемна ситуація)
-Що це за частини мови?
-Будемо позначати префікс, суфікс?Як?
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
2.Групова робота.
– Перед вами карточки різного кольору
КазкА казковий перекази наказ приказка казочка
– Подумайте, що на них написано? (частини слова)
– Будемо називати частини слова в тому порядку, як в алгоритмі розбору.
1.Закінчення
2. Основа
3.Корінь
5.Суфікс
6. Префікс
– Завдання: скласти слова из цих частин.
– Слова будемо вписувати в таблицю, яка на дошці.
На дошці (таблиця)
– Давайте згадаємо, що таке основа слова и позначемо її внизу таблиці.
V.Узагальнення вивчених знань. Тест.
-На завершення нашого уроку я пропоную вам виконати невеликий тест. У вас на вибір буде два варіанти відповіді. Поруч з кожним відповіддю стоїть буква. У зошиті ви повинні будете записати тільки букву правильної, на ваш погляд, відповіді. Якщо ви відповісте на всі питання правильно, в кінці зможете прочитати слово. Яке це слово - поки секрет. Прочитають його тільки самі уважні.
Тест (додатково)
Р- змінна частина
І-незмінна частина
– У кого війшло слово? Яке?
– Якщо у вас вийшло слово МОЛОДЦІ, то, тест виконали вірно.
V I. Рефлексія.
1. Кошик знань.
Закінчіть речення:
Ідучи з уроку, я беру з собою …. (знання про …, вміння ….)
2.– Покажіть свою шкалу успіху.
– Покажіть, на скільки:
(Сидять за партами – слабо;
Просто стоять – добре;
Стоять, руки вгору – відмінно).
– Діти, сьогодні все було в наших руках, як з героєм притчі, що почала наш урок, і я сподіваюся, що ми не упустили свою удачу.
Очікуваний результат:
-зформувати в учнів поняття про будову слова,
-вчити знаходити в словах закінчення, основу;
-сприяти усвідомленню учнями поняття про спільну частину споріднених слів – корінь, --
-дати поняття про частини основи-префікс, суфікс;
Українська мова (3 клас)
Тема. Основа слова. Частини основи: корінь, суфікс, префікс.
Мета уроку: формувати в учнів поняття про будову слова, вчити знаходити в словах закінчення, основу; сприяти усвідомленню учнями поняття про спільну частину споріднених слів – корінь, дати поняття про частини основи-префікс, суфікс; розвивати вміння аналізувати, порівнювати; розвивати читацький інтерес до книги, виховувати товариські почуття.
Обладнання: виставка книжок,таблиця, роздатковий матеріал,додаткові листи з текстами,алгоритмами.
Тип уроку:комбінований.
I. Организационный момент.
Сьогодні чудовий і незвичайний день, так як у нас в класі багато гостей. Давайте повернемося до них і посміхнемося. І почати наш урок сьогодні теж хочеться незвично.
Послухайте одну історію:
У Мудреця, одного разу, учень запитав
(він перед цим метелика зловив):
- Скажи, Наймудріший, знаєш ти відповідь?
Живий метелик в руках моїх, чи ні?
Долоні в цю мить легенько стиснув ...
Полонений метелик затріпотів.
Блиснули іскорки у мудреця в очах:
- Ти тримаєш все, зараз, у своїх руках!
-Результат нашої з вами роботи в наших руках, тобто залежить від нас.
- Ви вірите в свої сили? І я вірю у ваші сили. Бажаю вам на уроці удачі.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Каліграфічна хвилинка
во сл ол сло (на дошці)
2. Перевірка домашнього завдання -фронтальна робота
- Які прислів’ я та приказки вивчили про слово. (Діти по черзі називають)
-Запишіть ще одне. Диктант.-- самоперевірка
Слово до слова — зложиться мова.(на дошці)
-Що можна сказати про виділені слова?Визначте в них закінчення.
-Що таке закінчення?
-Дійсно слово до слова зложиться мова.Так вивчайте свою рідну мову, вивчайте більше слів , їх правопис, поширюйте словниковий запас.
3.Повторення вивченого матеріалу.
Гра «Хрестики –нулики»-- індивідуальна робота
– Починаємо:
Взаємоперевірка
–Перевіримо ваші відповіді. Для цього поміняйтеся листочками. Перевірити ваші відповіді буде дуже легко. Порівняйте малюнок у вашому листочку з малюнком на дошці?
Якщо у вас вийшов такий же малюнок, значить, всі відповіді вірні. (Дошка)
У кого з вас, діти, немає помилок? Підніміть руки.
- У кого одна помилка?
- У кого дві помилки?
Добре, ви багато знаєте про слова. Але ще більше будете дізнаватись з кожним роком.
IIІ.Вивчення нового матеріалу.
1. Оголошення теми і мети уроку.
- На цьому уроці ми продовжимо досліджувати будову слова,(дошка—відкрити тему)
2. Проблемна ситуація.
- Яке слово ви впізнаєте, коли я скажу -а?-и? (на дошці)
( Учні роблять різні припущення.)
- Яке слово ви впізнаєте, коли я скажу книжк …?(на дошці)
( Учні роблять різні припущення.)
А якщо ми прочитаємо так:
Хто з вас не любить книжк …?
Книжк … всюди з нами.
З книжк … легко жити і працювати.
Шануй і бережи книжк …
Бесіда Книги вам допоможуть більше отримати знань, збагатити словниковий запас, дати відповіді на багато питань.Згадайте бібліотечний урок, уроки читання про книги.
3.Списування
-Спишіть, та вставте потрібне закінчення,визначте закінчення-фронтальна робота,(перевірка-3-4 учня за списування із завданням.)
-Що таке закінчення,для чого воно служить?(!!!!! Для зв’язку слів в реченні.Це змінна частина слова)
4. Введення поняття «Основа слова»
-Діти, як ви вважаєте, яка частина в слові є основною: закінчення або та, яка залишається після виділення закінчення?
(Звичайно, та частина, яка залишається після виділення закінчення)
- Якщо ця частина є основною, то як, по-вашому, вона може називатися?
(Вислуховуються відповіді дітей.)
Напевно, ця частина називається основою слова.
- Діти, подумайте, як можна позначити основу слова. Давайте спробуємо для цієї частини слова підібрати свій значок, відмінний від всіх інших.
(Вислуховуються пропозиції дітей).
– В українській мові домовилися позначати основу слова таким значком:
– Подумайте, яка ж тема нашого сьогоднішнього уроку?
( Основа слова.)(Відкрити частину теми)
5.Хвилинка цікавинки Слово ОСНОВА походить від слова снувати, тобто мотати, намотувати основу тканини, плести петлі. Без такої основи не може існувати тканина.
– Прочитайте правило в підручнику
Частина слова без закінчення називається основою слова.
6. визначення основи, закінчення(читаючи книги можна запам’ятати багато нових слів,дізнатися що таке дружба, доброта, казками(познайомитесь з казками),про(легенди) легенди.
Записати слова і визначити закінчення та основу. Робота а алгоритмом(№3 на додатковому листку)
Дружба, доброта, казками,легенди, оповідання. (на дошці)
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
7. Коментоване письмо (с.71, впр. 159).
- Чим повинна дорожити кожна людина?
- Яке значення має дружба у житті людей?
- Чи читали ви книги про справжню дружбу?
8. Проблемна ситуація.
- Чи правильне твердження: « Від одного і того самого слова можна утворити кілька інших?»
- Давайте подумаємо разом (на дошці відкрити перше слово ліс)
Лісом, лісовий, проліски.
Казка, казковий, перекази, приказка. (на дошці)
Висновок. Корінь – це спільна частина споріднених слів.
9. Робота з таблицею. (на дошці)
- Як позначається закінчення?
- Як позначається основа?
- Як позначається корінь?
10. Гра «Займи своє місце»
Методичний коментар: діти біля дошки отримують картки зі схематичними позначками частин слова і виконують завдання.
Усно презентуйте свою частину слова. Разом станьте так, щоб утворилася схема слова з усіма значущими частинами слова. Відтворіть схеми запропонованих слів (слова усно називає вчитель або пропонують учні).
лісом, книга, (2 пари-4 учня ) та проліски (проблемна ситуація)
IV. Закріплення вивченого матеріалу.
2.Групова робота.
– Перед вами карточки різного кольору
КазкА казковий перекази наказ приказка казочка
– Подумайте, що на них написано? (частини слова)
– Будемо називати частини слова в тому порядку, як в алгоритмі розбору.
1.Закінчення
2. Основа
3.Корінь
5.Суфікс
6. Префікс
– Завдання: скласти слова из цих частин.
– Слова будемо вписувати в таблицю, яка на дошці.
На дошці (таблиця)
– Давайте згадаємо, що таке основа слова и позначемо її внизу таблиці.
V. Узагальнення вивчених знань. Тест.
-На завершення нашого уроку я пропоную вам виконати невеликий тест. У вас на вибір буде два варіанти відповіді. Поруч з кожним відповіддю стоїть буква. У зошиті ви повинні будете записати тільки букву правильної, на ваш погляд, відповіді. Якщо ви відповісте на всі питання правильно, в кінці зможете прочитати слово. Яке це слово - поки секрет. Прочитають його тільки самі уважні.
Тест (додатково)
Р- змінна частина
І-незмінна частина
– У кого війшло слово? Яке?
– Якщо у вас вийшло слово МОЛОДЦІ, то, тест виконали вірно.
V I. Рефлексія.
1. Кошик знань.
Закінчіть речення:
Ідучи з уроку, я беру з собою …. (знання про …, вміння ….)
2.– Покажіть свою шкалу успіху.
– Покажіть, на скільки:
(Сидять за партами – слабо;
Просто стоять – добре;
Стоять, руки вгору – відмінно).
– Діти, сьогодні все було в наших руках, як з героєм притчі, що почала наш урок, і я сподіваюся, що ми не упустили свою удачу.
Очікуваний результат:
-зформувати в учнів поняття про будову слова,
-вчити знаходити в словах закінчення, основу;
-сприяти усвідомленню учнями поняття про спільну частину споріднених слів – корінь, --
-дати поняття про частини основи-префікс, суфікс;