Економічні події, що відбуваються в Україні, потребують реформ в навчанні. Сучасний світ вимагає постійної зміни освіти. Однією з важливіших потреб сучасної школи є виховання ділової людини, особистості з розвиненим економічним мисленням, готовою до життя й господарської діяльності в умовах ринкових відносин. Не виникає заперечень, що освіта завжди була і буде найважливішим чинником управління будь-якими змінами. Сучасні знання, інтелект, компетентність стали найбільш вартісним товаром. Саме таким товаром, потрібним людині, виробництву і державі, стали знання з основ економіки.
Тема № 3: Основні джерела доходів.
Мета: сформувати в учнів поняття про сутність доходів та їх види;
розвивати пізнавальні інтереси в учнів, логічне мислення, продовжувати формувати вміння працювати з різними джерелами знань, порівнювати, узагальнювати, робити висновки; виховувати творчу активність, самостійність у формуванні нових знань, сприяти професійній орієнтації учнів.
Обладнання: комп’ютер, слайди, малюнки.
Хід уроку.
I Організаційна частина
1.Привітання ( настрій на позитив).
“Найкраща витрата часу – це праця”.
„На те коня кують, щоб не спотикався”.
Так говорить народна мудрість.
- Я сподіваюсь, що ви отримаєте задоволення від праці і не витратите марно час, а відкриєте для себе багато нового й цікавого.
ІІ Актуалізація опорних знань
. 1. Продовжіть речення:
Людині, щоб жити необхідно задовольняти свої_________________
У людини є потреби:_________________________________________
- Дізнатися, яка ще є потреба у людини, тобі допоможуть прислів'я, що підготувала Каркуша:
Терпіння і труд все перетруть.
Без труда не витягнеш і рибку із ставка.
Бджілка мала, а й та працює.
- Отже, ця потреба________________________
- Поміркуй, як ти розумієш цю потребу?
- Праця— це перша і необхідна потреба людини. Вона повинна приносити користь: товари, послуги, інформацію, знання, задоволення тощо. Щоб створити все необхідне, людина повинна докласти зусилля : фізичні (м'язи рук, тіла, ніг) і розумові (інтелект, розум, мислення).
- Яка, на твій погляд, праця складніша: розумова чи фізична?
Наведи приклади праці розумової і фізичної.
2. Пригадай!
Всі люди, які мають професію, здібності, можливості і працюють мають назву_____________________ ресурси.
- Фізична, розумова, духовна здатність людини до праці називається – робоча сила.
Поміркуй!
- Для чого людина працює?
- Що таке товар?
- Чи можна назвати товаром робочу силу?
ІІI Основна частина
1. Питання з повторення:
- Що таке багатство?
- Як воно створюється?
- Вплив доходів сім’ї на її багатство?
2.Вивчення нового матеріалу
а) Бесіда
- Скажіть, що ви розумієте під доходом?
- З чого він складається?
Прибуток - це гроші, які надходять в сім'ю. Це заробітна плата батьків, пенсії бабусі й дідусі, стипендія брата, сестри, кошти від реалізації продуктів підсобного господарства тощо.
Дохід - це матеріальні цінності або гроші, одержувані у вигляді заробітної плати, винагороди або подарунку від держави, підприємства чи окремої особи за роботу, послугу або іншу діяльність.
- В залежності від видів ресурсів виділяють такі види доходів:
• заробітна плата (плата робітникам за використання фірмою найманої праці);
• процент (дохід від капіталу);
• рента (плата власнику землі за користування нею);
• прибуток (підприємницькі здібності).
- Як ви вважаєте, який з цих видів доходів складає основу сімейного бюджету?
- Чи тільки у вигляді грошових коштів можна отримувати дохід?
- У якому вигляді люди можуть отримувати доходи?
- Доходи можна одержувати у вигляді готівки (монети, банкноти) і безготівкових грошей (чеки, рахунок в банку і т.п.), а також у вигляді благ (зварений обід, зшите плаття, пов'язані шкарпетки і т.д.) платою за вироблені ними товари чи послуги.
б) Величина заробітної плати.
Заробітна плата — це дохід, який отримує найманий працівник за свою працю у готівковій чи безготівковій формі.
В чому, на ваш погляд, проявляється ринкова влада монополії? (можливість впливати на ціну)
б). Чинники заробітної плати.
. Подумай над ідеєю старої приказки.
Один пан вирішив найняти собі спритного розумного робітника. Двом бажаючим він дав завдання: піти до міста і дізнатися ціну однієї копиці сіна. За виконання цього завдання пан пообіцяв заплатити З карбованці. Приходять робітники з міста. Перший сказав, що за 30 карбованців можна купити 1 копицю сіна і відійшов. Другий робітник розповів, що ціна сіна у місті - від 20 до 30 карбованців. Купувати його краще у селян із місцевості Веселе, бо сіно в них добре, сухе, духмяне, по 30 карбованців за копицю. До речі, він домовився, що сіно панові продадуть за 25 карбованців.
- Подумай, кого із селян візьме пан на роботу? Доведи свою думку.
Так і вийшло. Першому селянинові пан тільки заплатив З карбованці, а другому - 6 карбованців і найняв на роботу.
- Чому пан заплатив різну плату селянам?
Заробітна плата працівників залежить як від попиту на працю, так і від її пропозиції.
До основних чинників, що визначають величину заробітної плати, відносять:
• продуктивність праці;
• кількість продавців своєї робочої сили на ринку праці;
• попит на працю даної професії;
• рівень впливу профспілок;
• інфляційні очікування тощо.
- Який з чинників, на вашу думку, є найвагомішим при визначенні заробітної плати?
3. Вправа на фокус уваги - (несподіване запитання)
“Бджола збирає нектар не для того, щоб запилювати квіти. Вона бажає отримати мед, в кінцевому ж рахунку вона служить інтересам квітів. Те ж саме відбувається і з підприємством”. Поясніть аналогію.
4. Завдання для закріплення нової теми
Розмір заробітної плати залежить від здібностей робітника і продуктивності праці.
- Чи буде відрізнятися заробітна плата будівника на Україні і Півночі? Доведи.
Заробітна плата залежить від умов роботи.
Висновок: Розмір заробітної плати залежить від:
Виду праці, фаху, освіти, здібностей робітника, продуктивності праці,умов роботи.
- Пригадай прислів'я про працю. Запиши.
Розподіли професії за видами праці
- Порівняти вплив кожного з чинників на рівень заробітної плати.
IV Заключна частина уроку
Гра « Угадай – ка »
Заміни букву в слові, щоб вийшло слово, пов’язане з бізнесом.
Танк - банк
Похід - дохід
Ліза - віза
V Підсумок.
- Давайте згадаємо тему нашого уроку.
- Про що нового ви сьогодні дізналися?