Економічні події, що відбуваються в Україні, потребують реформ в навчанні. Сучасний світ вимагає постійної зміни освіти. Однією з важливіших потреб сучасної школи є виховання ділової людини, особистості з розвиненим економічним мисленням, готовою до життя й господарської діяльності в умовах ринкових відносин. Не виникає заперечень, що освіта завжди була і буде найважливішим чинником управління будь-якими змінами. Сучасні знання, інтелект, компетентність стали найбільш вартісним товаром. Саме таким товаром, потрібним людині, виробництву і державі, стали знання з основ економіки.
Тема №1: Звідки беруться товари на наших прилавках. Шлях товару до споживача. Подорож товару.
Мета уроку: Роз’яснити значення слів «товару» і «послуга», показати їхню відмінність; познайомити з поняттями «товари – субститути» і «товари-компліменти»; сприяти формуванню в учнів вміння порівнювати, аналізувати, узагальнювати, робити виснавки; розвивати мислення та вміння орієнтуватись у сучасному світі; виховувати повагу до праці та до людей праці, вміти шанувати хліб та працю хліборобів,
Обладнання: Назва магазину «Оазис», таблички з написами назв відділів, предметні малюнки до гри «Магазин», таблички з написом «Товари – субститути» і «Товари-компліменти», буханка хліба, предметні малюнки за темою «Хліб. Подорож хлібу до нашого столу»
Хід уроку
І. Організаційна частина
ІІ. Основна частина
1.Актуалізація опорних знань
Учитель: Сьогодні ми з вами завітаємо до магазину. Наша подорож буде незвичайна , отже ми побудемо трішечки дорослими. Чи часто ви з батьками ходите о магазину? А за для чого ви ходите туди? Наш магазин «Супермаркет», тобто це той магазин, який об’єднує в одно ціле багато магазинів. Наведіть мені будь ласка приклади таких магазинів, які є поблизу нас. Подивіться на дошку, наш супермаркет має назву «Оазис» . (На дошці великими літерами написано Супермаркет Оазис, дошка розділена на відділи, кожен відділ має свою назву) У нашому супермаркеті є такі відділи:
Учитель: Що ми візьмемо до магазину? (гроші, сумки) Якщо ви були у супермаркетах, давайте згадаємо, що ми можемо купити у кожному із відділів й пограємо у гру «Розподіли товари». У кожного на столі лежить предметний малюнок з різним видом товару. Дитина підходе до дошки й кріпить відповідний товар до відповідного відділу. ( Хліб,лялька, клей, квітка, морозиво, піца, порошок і т.п.)
II. Нова тема
Учитель:А як ви вважаєте, який відділ може надавати послуги ( Послуга – дія, або діяльність когось на користь іншої особи )й які? (кафе, харчування) (Товар – будь яка річ, яка бере участь у вільному обміні на інші речі (гроші))
1. Гра «Хлоп-топ» Якщо я назву послугу, то ви плескаєте у долоні, а якщо я назву товар, то ви топаєте.
- зробити зачіску (П)
- купити ліки (Т)
- відправити листа (П)
- донести речі до машини (П)
- купити ляльку (Т)
- навчати розбиратися у ліках (П)
- зробити манікюр (П)
2. Молодці, ви дуже гарно впоралися із завданням. А тепер завдання ускладнюється. Існують такі види товарів,які можна замінити іншими товарами й ці товари називаються важким словом – товари – субститути (назву треба вивісити на дошці). Давайте спробуємо замінити деякі товари іншими.
Гра «Заміни товар»
чай - (кофе) суп – (борщ)
кефір – (ряжанка) стіл – (табурет)
олівець – (ручка) машина – (автобус)
3. Ви справжні фахівці, але я хочу розширити ваші знання й сказати, що є такі товари, які один без одного просто непотрібні й називають такі товари товари-компліменти(назву треба вивісити на дошці).
Гра «Добери пару»
диск – (комп’ютер) тарілка – (виделка, ложка)
шнурки – (кросівки) ремінь – (штани)
пензлик – (фарби) рамка для фотокарток – (фотокартки)
4. Закріплення вивченого про товари-субститути та товари-компліменти. «Гірлянда асоціацій».
Товари - субститути
Товари - компліменти
5. Учитель: Послухайте вірш Дмитра Білоуса, запам’ятайте, які товари купилаВаря на базарі.
Пощастило
Пісенька-жарт
У неділю нашій Варі
Пощастило на базарі.
Для курей золотокоса
підкупила гречки й проса.
А для себе – босоніжки,
стало легше тюпать пішки.
Легко серцю молодому,
йде співаючи додому:
«Трошки гречки, трошки проса,
Трошки взута, трошки боса».
Учитель: Так які ж товари купила Варя на базарі? А у когось із вас коли-небудь виникало питання, а звідки ж беруться товари на наших прилавках й який шлях вони долають, поки дійдуть до нас?Давайте спробуємо прослідити шлях хліба до нашого столу.
Дитина читає вірш Колосок
Він виріс із зерниночки,
З тоненької билиночки.
Вітри блакитні віяли,
А хмарки дощик сіяли.
Волоссячко пишається,
На сонці наливається,
І під вітрами буйними
Шумить, шумить воно.
Ой, буде втіха кожному,
Хто виростив і виходив
Учитель: А перші люди, які допомогли нашій хлібинці попасти до нашого столу були механізатори, які восени орали землю, готували її, щоб вона прийняла у свої обійми, як справжня матуся, маленьку зерниночку.
Історична довідка
Людина вирощує зернові культури для харчування вже приблизно 10 000 років. Раніше зерно мололи, змішували з водою і їли як кашу. Пізніше з каші на гарячих каменях або в попелі пекли хлібні коржикиіз зерна дуже грубого помолу та води. Подібний хліб і зараз готують в різних частинах світу, наприклад, мексиканську тортілью, індійський чапаті, шотландські вівсяні та північноамериканські коржики.
Згідно з археологічними знахідками хліб відомий понад 5000 років. Він був важливим продуктом харчування ранніх цивілізацій, зокрема в Єгипті, де вже у той час хліб у великих кількостях виготовлявся в пекарнях.
Навесні хлібороби саджають зернові культури й влітку дуже пильно доглядають за ними, турбуються, щоб врожай був гарним. А збирають врожай тільки наприкінці літа, це роблять комбайнери. А допомагають вивозити врожай з ланів це відії. Вони відвозять зібраний врожай до зерносховища, а звідти зерно потрапляє до елеватору. З елеватора врожай потрапляє на великі млини, де з нього роблять муку. Потім мука їде на хлібопекарні, де печуть смачний хліб та різні хлібобулочні вироби й за справу береться пікар. А тільки потім хліб потрапляє на прилавки наших магазинів. Діти, а як ви вважаєте, це важкий шлях чи ні? Чому? (відповіді дітей)
III. Підсумок:
Учитель: Перед тим як якийсь товар потрапить до нашого прилавку, він долає довгий та важкий шлях. Цей шлях йому допомагають подолати люди різних професій. Ви любите комікси? Ваше домашнє завдання буде спробувати намалювати шлях будь якого товару, який вам найбільше подобається, до прилавку. Але спочатку давайте спочатку згадаємо що таке товар й чим він відрізняється від послуги. (відповіді дітей)
Творче завдання Указати хто з героїв запропонованих казок, оповідань, віршів надавав послуги:
Молодці, добре попрацювали на нашому занятті.
Тема №2: Торгівля, гроші. Для чого потрібні гроші?
Мета уроку: Дати уявлення про одну з найстаріших форм натурального обміну –бартер та гроші, їх види;показати незручність бартерного обміну;довести, що за гроші купуються товари та послуги; дати уявлення про економічну категорію «реклама»; розвивати основи підприємницької діяльності;виховувати спостережливість, кмітливість.
Обладнання: Плакат з кросвордом, предмети для гри «Обмін» (іграшки, цукерки, книжки, мобільний телефон, пенал, куртку тощо),вагончики зі стрілочками, на яких написані назви напрямків (міра вартості, засіб обігу (обміну), засіб нагромадження, засіб платежу, світові гроші), предметний малюнок корови.
Хід уроку
І. Організаційна частина
Продзвенів для нас дзвінок,
Починаємо урок
Про товари, покупців,
Послуги, споживачів.
Не злічити всіх товарів,
Всіх крамниць і всіх базарів,
Зроду так ведеться
Всюди — конкуренція.
Цікава дужа штука
Бізнес освіта це — наука.
Нас навчає розуміти,
Як на світі добре жити.
ІІ. Основна частина
1.Актуалізація опорних знань
Розгадування кросворду
1.Грошова одиниця України. (Гривня)
2.Ім’я князя, зображеного на купюрі в одну гривню. (Володимир)
3.Найменша розмінна монета. (Копійка)
Учитель: Хто здогадався, яка тема нашого уроку?(Відповіді дітей)Вірно, тема нашого уроку: «Торгівля, гроші. Для чого потрібні гроші?» Ми будемо продовжувати тему, яку ми почали вивчати ще у першому класі.
2. Гра «Обмін»
Хід гри
Вчитель дає кільком дітям будь-які предмети (іграшку, цукерки, книжку, мобільний телефон, пенал, куртку тощо) і пропонує їм вигідно "продати" свій товар.
Учитель: З давніх-давен, щоб полегшити собі життя, люди почали обмінюватись деякими речами. На ранніх етапах розвитку людського суспільства відбувався безпосередній обмін товару на товар. Спочатку це був випадковий і епізодичний обмін, коли у людей внаслідок щасливого збігу обставин (наприклад, вдале полювання, риболовля) з'являлися деякі надлишки продуктів, якими можна було обмінятись.
— Поміркуйте і скажіть, чи завжди вдалим і зручним був такий обмін і чому ви так вважаєте.
Йшов час, люди почали жити краще. Вони вже мешкали у хатах, вели домашнє господарство, розводили худобу, займались землеробством і дедалі частіше обмінювались один з одним виробленим. Поступово відбувався перехід від випадкового обміну до постійного. Наприклад, селянин, який зібрав урожай, в кінці кожного року обмінював його на інші товари — шкіру, посуд, худобу. На перший погляд, ніби все гаразд, але з іншого боку, це були дуже різні товари, що викликало певні складнощі. Наприклад, вартість м'яса виражалась і в зерні, і в овочах, і у вовні, і у вині. Тому обмінюватись товарами було важко. А дуже часто і взагалі неможливо через те, що в певний час твій товар міг бути нікому не потрібний. І виходить, що виробники не могли обміняти свій товар і залишались ні з чим. Інша ситуація: людині потрібен посуд, але продавцю посуду не потрібні її овочі, а потрібна шкіра. Отже, щоб придбати посуд, мали овочі поміняти, якщо пощастить, на шкіру, і лише потім шкіру поміняти на овочі. Цікаво, скільки часу треба було витрачати на таку торгівлю.
А обмін однієї речі на іншу називається – бартером.
3.Читання вірша
- Де літав ти, чорногуз?
- Що ж, узимку тепло буде?
- Де там! їх зміняв на бублик.
- А куди ж його подів?
- Та летів назад і — з'їв.
Обговорення вірша.
Учитель: Зрештою, у результаті постійного обміну людям набридли такі незручності, і вони переходять до грошової форми обміну. Так з’явилися перші гроші.
4. Гра «Вокзал»
Будьте уважними ! Науковці виділяють 5 напрямків призначення грошей (посередині написано слово «гроші» в різні боки від них йдуть стрілочки з вагончиками, на яких написано: (міра вартості, засіб обігу (обміну), засіб нагромадження, засіб платежу, світові гроші). Вчитель пояснює ці поняття. Добре, якщо діти запам’ятають хоч деякі функції грошей.
Учитель: Діти, ми все розмовляємо про гроші, а навіщо вони нам потрібні? Гроші яких країн ви знаєте?А хто з вас був на ринку? Чи використовують там гроші? Ось послухайте вірш С.Михалкова
5. Читання вірша
Как старик корову продавал
На рынке корову старик продавал,
Никто за корову цены не давал.
Хоть многим была коровенка нужна,
Но, видно, не нравилась людям она.
Весь день на базаре старик торговал,
Никто за корову цены не давал
Один паренек пожалел старика:
— Папаша, рука у тебя нелегка!
Я возле коровы твоей постою,
Авось, продадим мы скотину твою.
Идет покупатель с тугим кошельком,
И вот уж торгуется он с пареньком:
Старик посмотрел на корову свою:
— Зачем я, Буренка, тебя продаю?
Корову свою не продам никому
— Такая скотина нужна самому!
С. Михалков
Учитель:Чи сподобався вам вірш? А як ви вважаєте, чому старий чоловік простоюючи цілий день не зміг продати свою корову, а молодій парубок зразу знай шов покупця? (Була добра реклама корови) Висновок: Для того, щоб краще продати свій товар, потрібна реклама.
6. Гра «Прорекламуй свій товар» Діти намагаються прорекламувати свої речі (ручку, олівець, пенал,портфель і т.п.)
III. Підсумок
Учитель:
Знає кожний бізнесмен, продавець, міліонер,
Є 3 розрахунки в світі бізнесу й проблем.
Бартер — легко це і просто. Є товар — немає грошей.
Рис міняємо на просо, чи на декілька речей.
Безготівка, друже мій, це вершина наших мрій.
Принеси рахунок в банк для проплати, ясно?
І отримаєш товар якісний і вчасно.
А з готівкою складніш — треба мати гроші,
Бо інакше не купити нам речей хороших.
А народна мудрість нам говорить:
Тема №4 Дружба, партнерство,співпраця.
Мета: Розкрити значеннядружби, партнерства в житті людини; розвиати у дітях загальнолюдські чесноти; допомагати усвідомити значимість слова «партнер»; виховувати у дітей правильне ставлення до партнерських якостей друзів.
Обладнання: Клубочок з нитками, конверт з порадами психолога, таблички з написами для методу «Прес»
Хід уроку
I.Організаційна частина
II. Основна частина
1.Гра «Чарівний клубочок»: діти сідають в коло і передають один одному клубочок, розмотуючи нитку. При цьому вони говорять побажання або комплімент один одному.
2.Вивчення нової теми
Учитель: Тема нашого уроку «Дружба, партнерство,співпраця.» хто з вас може пояснити значення цих «чарівних» слів? Як ви вважаєте, чому я їх назвала «чарівними» словами?
Почуття взаємодопомоги, товариськості, дружби здавна цінувались українським народом. Про це йшлося в казках, прислів'ях, байках. Послухайте маленький віршик уважно й спробуйте зробити висновок,про які почуття йдеться мова.
Знайшов мурашка гарну бадилину.
Везе-везе... везе-везе...
І так, і сяк, і вгору, і в долину! –
така важка, ніяк не доповзе.
Прийшла на поміч різна комашина,
ще й коника гукнули стрибунця.
Три дня, три ночі царство мурашине
рубало бадилинку на дрівця.
- Хто допоміг мурашці в його нелегкій справі?
Які почуття дозволили комахам впоратися з величезною роботою? (Почуття взаємодопомоги, дружби,партнерства)
Розкриття поняття «дружба».
Що це значить - не дружити,
жити так - одинаком?
Не дружити - це ходити
не дверима, а вікном.
Це без друга, без подружки
на перерві у кутку
розправлятись самотужки
з апельсином нашвидку.
Це дивитись, наче в книжку,
набік з видом кам'яним,
а насправді тишком-нишком
роздавати штурхани,
В школі вчитись й не дружити –
це, повірте, все одно,
що, заплющившись, сидіти
і дивитися кіно.
3. Метод «Прес»
- А що значить «дружити»?
Обговоріть це питання в парах. Відповідь дайте, користуючись такою схемою:
Ми вважаємо, що дружити - це значить...
Тому, що…
Наприклад…
Отже…
Учитель:- То що ж таке дружба? Зараз наш Інформаційний центр розкриє нам це поняття, користуючись тлумачним словником.(Зачитує учень)
Дружба - це близькі стосунки, що засновані на взаємодопомозі, прихильності, спільності інтересів, смаків, поглядів, життєвих цілей. Активна зацікавленість.
Згода дім будує.
Бурячок в борщі варився
І вогню в печі хвалився:
Я буряк— в борщі я цар,
Я городу славний дар!
Обізвалась квасолина:
Я також — борщу частина!
А картопля і капуста
Ледь у глечику не луснуть:
Хіба ж можна так казати —
Чужу працю зневажати?
А вогонь тихенько мліє,
Піч сердито червоніє:
Щоб зварився борщ смачненький —
Всі трудились помаленьку!
Хто засіяв наш город?
Хто городній весь народ
Напував і годував,
Щедро влітку зігрівав?
Хто водиці наносив,
Вогонь в печі запалив,
Покришив буряк, морквину,
Бараболю й капустину?
А хто воду має гріти,
Щоби борщик міг кипіти?
Тож любіться і миріться,
І собою не хваліться,
Бо найбільша в світі сила —
Спільна праця, згода мила!
Учитель:Спробуйте знайти головну думку цього вірща.( Бо найбільша в світі сила —
Спільна праця, згода мила) Та, вірно. Якщо ви починаєте якусь спільну справу зі своїм товаришем, партнером, треба знаходити спільну мову, вміти йти на поступки, бути відповідальним, а головне мати спільну мету.
4. Гра «Знайди партнера»
Діти розділяються на групки, знаходячи спільні справи. (Ходять до музичної школи,разом ходять додому, дружать батьки, мають якісь спільні інтереси і т.п.) Потім кожна групка розповідає, чому вони об’єдналися.
5.Поради психолога
Учитель:А ви хотіли би мати більше друзів, партнерів? Знаєте, діти, існують дуже прості правила спілкування, які допомагають нам мати велике коло людей, яким ми сподобаємося. А передав нам їх наш шкільний психолог у цьому конверті. (Красивий конверт підписаний для 2 класу)
Поради.
1.Виявляйте щирий інтерес до людей. Виключну увагу до того, хто з вами розмовляє, це забезпечує успіх.
2.Частіше усміхайтеся. Ви повинні зустрічати людей з радістю, якщо хочете, щоб вони раділи зустрічі з вами.
3.Пам'ятайте, що кожна людина вважає своє ім'я найкращим. Тому при розмові частіше вживайте ім'я співрозмовника.
4. Вмійте уважно слухати співрозмовника, заохочуйте його говорити про себе.
5.Прагніть дати людині можливість відчути її неповторність. Робіть це щиро.
6.Починайте розмову з теми, яка цікавить вашого співрозмовника.
Успіху вам, мої маленькі друзі! Спробуйте дотримуватися цих правил й успіх вам гарантовано.
.
Ваш шкільний психолог
III.Підсумок
Учитель:Наш урок закінчується, підведемо підсумки.
По закінченні роботи кожна група пропонує свій варіант, а потім всі разом вибирають найкращі правила для подальшого їх виконання.