Урок "Основні напрямки сучасної біотехнології."

Про матеріал
забезпечити засвоєння учням таких понять як біотехнологія, генна інженерія; дати уявлення про досягнення людства в галузі біотехнології, ознайомити з її основними процесами: генетичною, клітинною інженерією як перспективними галузями молекулярної генетики та біохімії;
Перегляд файлу

Предмет: біологія

Клас: 11.

ТЕМА: Основні напрямки сучасної біотехнології.

Мета

- забезпечити засвоєння учням таких понять як біотехнологія, генна інженерія; дати уявлення про досягнення людства в галузі біотехнології, ознайомити з її основними процесами: генетичною, клітинною інженерією як перспективними галузями молекулярної генетики та біохімії;

 - розвивати уміння висловлювати свою думку, вислуховувати іншу; поглибити уявлення про значення біотехнологій для людського суспільства, показати перспективу розвитку цієї науки; зацікавити учнів можливостями науки, надати простір для фантазії, що може перерости в дійсність; забезпечити розвиток інтересу учнів шляхом використання дослідницьких технологій.

 - виховувати молодь, яка надає перевагу біотехнологічним виробам більш екологічно чистим і корисним для здоров’я; сприяти виробленню учнями особистої оцінки можливостей позитивних і негативних наслідків застосування досягнень біотехнології; показати необхідність обережного ставлення до генетично модифікованих продуктів і транс генних організмів;

Очікувані результати: учень розуміє поняття «химерні» та «трансгенні організми», обґрунтовує необхідність обережного ставлення до використання продуктів, що виробляються генетично модифікованими організмами.
Тип уроку: засвоєння нових знань.

 

ХІД УРОКУ

I. Мотиваційний етап.

   Американський психолог Дейл Карнегі у своїй книзі «Как приобрести друзей и оказывать влияние на людей» описує багато різних емоцій.(слайд 1) Ось одна з них: «Вона нічого не варта, та багато дає. Вона збагачує тих, хто її отримує, і не робить біднішим тих, хто її дарує. Вона триває мить, а в пам’яті, часом, залишається назавжди. Ніхто не багатий настільки, щоб обійтися без неї, і не має такого бідняка, що не став би від неї багатшим. Її неможливо купити, випросити, позичити чи вкрасти, бо сама по собі вона нічого не варта, поки ви її не віддали

   Ви здогадались, про що мова? Тоді подаруйте її мені. Так, це усмішка. Саме вона може залагодити конфлікт чи непорозуміння; саме вона допомагає під час знайомства чи ділової зустрічі, й просто підносить настрій тим, хто її отримав, і тим, хто її подарував.

   Ви вміло користувалися нею, коли виконували свою дослідницьку роботу: брали інтерв’ю, проводили опитування, спілкувалися між собою. І моє побажання – пронесіть її через весь урок, надихаючи всіх, хто знаходиться поруч із вами.

II. Цілевизначення і планування.

  1. Ознайомлення з темою та метою уроку.

«Будь які втручання людини в природу   мають різні наслідки, деякі з них непередбачувані» (Т. Хардін)

  • Як ви це розумієте?
  • Як людство і якими шляхами намагається подолати ці проблеми? (обговорення)

Одна із таких перспектив – біотехнологія. Багатьма науковцями світу ХХІ століття назване «золотим століттям» генетики та біотехнології.

Вправа «Займи позицію».

Хто вважає, що біотехнологія – це спасіння людства підніміть руку. А хто вважає, що біотехнологія – це зло для людства та природи підніміть руку.(учні визначаються з позицією. Результат фіксується на дошці)

Саме їй присвячується наш урок. Саме сьогодні в кінці уроку ми зробимо висновок «благо чи зло» - усі біотехнологічні процеси.

  1. Ознайомлення учнів з планом роботи.

Запишіть тему і проблемне питання.

Тема уроку : Основні напрямки сучасної біотехнології

Проблемне питання:  біотехнологічні процеси – «благо чи зло».

Наш урок проходитиме у формі захисту проекту, який ми назвали «Біотехнології –

користь чи ризики ». Я розумію, що кожна група шукала інформацію на захист своєї точки зору: одна група шукала корисне, а інша негативне, але я прошу Вас уважно слухати аргументи своїх опонентів і в кінці уроку можливо думка ваша зміниться . Тому я запропонувала вам провести цей захист у вигляді суду. Спікери  груп будуть відповідно - адвокатом,  прокурором. І один учень, який був неодноразовим переможцем олімпіад  з біології виконуватиме роль судді. Крім нього сьогодні у нас будуть присяжні - це наші гості. Які допоможуть винести вирок підсудним. У кожного із вас є таблиця в якій ви будете протягом цілого уроку записувати позитивне та негативне значення біотехнологій . А в кінці по результатам запису оголосите своє рішення.

                                                             Суд проти розвитку біотехнологій

Секретар. Встати, суд іде!

Суддя.Слухається справа « Людство проти  біологічних технологій». 

Згідно зі статтями біологічного судового кодексу, звинувачуються біологічні технології(генна інжене́рія , клітинна інжене́рія) у тому, що вони згубно впливають на тваринні, рослинні та людські організми, завдаючи їм смертельно небезпечної шкоди;  наносять шкоду живим навколишньому середовищу, забрудненню грунтів, створенні химерних та трансгенних організмів.

 Слово для зачитування обвинувачення надається прокуророві …….

Прокурор. Шановні судді, присяжні. Перед вами знаходяться злочинці цілого людства, які принесли чимало шкоди. Ще в липні 1974 року одинадцять видатних американських спеціалістів з молекулярної біології і генної інженерії (в тому числі лауреат Нобелівської премії Джеймс Уотсон) звернулися до вчених всього світу із закликом тимчасово зупинити досліди деяких біотехнологій, щоб всебічно оцінити і вивчити їх можливі негативні наслідки, і що ми бачимо, біотехнології – прогресують.

А давайте пригадаємо подібну ситуацію яка вже мала місце в історії науки, коли в 1940 році спеціалісти з ядерної фізики з різних країн по спільній умові перестали публікувати свої данні, щоб фашистська Германія не змогла використати їх для створення атомної бомби. Правда, тоді розмова йшла тільки про заборону публікації, а зараз – про відмову від самих експериментів. Чим же було викликане звернення одинадцяти видатних вчених?

В дослідах часто використовується кишкова паличка. В наш час це безпечна бактерія. Але вчені перетворюють її в новий мікроорганізм, який може стати небезпечним для людини. Розмножується кишкова паличка дуже швидко (одна клітина за 15 год дає 10 млрд. нащадків), вона широко розповсюджується в навколишньому середовищі. Легко передається від однієї людини до другої через воду, харчі.

Якщо хоч одна кишкова паличка, яка володіє новими властивостями випадково з’явиться за межами лабораторії, яка її утворила, станеться страшна епідемія, зупинити яку медицина буде не в силі. Проти мікробу, який виготовлено в пробірці, у нас немає ні природних методів захисту, ні лікарських препаратів. Цей мікроб наділений синтетичними плазмідами, які придають стійкість до різного роду антибіотиків. Ці плазміди легко можуть перейти від однієї кишкової палички до інших – хвороботворних бактерій.

Серйозні побоювання визиває і та обставина, що в деякі плазміди була включена ДНКвірусів, які мають властивості пухлинотворних. Важко навіть уявити собі, що буде коли бактерія, штучно виготовлена, для розщеплення нафти випадково з’явиться у нафтопроводі або бактерія, яка з’їдає вуглеводи, випадково попаде в організм людини. У зверненні вчених говорилось:" …не виключено, що нові елементи ДНК, які введено в кишкові палични, отримають широке використання тварин, рослин, бактерій і людей, але наслідки цього непередбачені."

Тому я вважаю, що нам потрібно підтримати вчених і хоча б на деякий час ізолювати і позбавити волі цих технологій.

Суддя. Дякую пане прокурор. Слово для захисту надається панові адвокату …..

Адвокат. Ваша честь! Прокурор говорить про  технології переважно як про ворогів людини і всієї живої природи. Але не можна заперечити той факт, що біотехнології відіграють і позитивну роль у житті людини. З її розвитком пов’язують розв’язання глобальних проблем людства – ліквідацію нестачі продуктів харчування, енергії, мінеральних ресурсів, поліпшення стану здоров’я та якості навколишнього середовища. Шановні присутні, пан прокурор висуває звинувачення, але нічого не розповідає про підсудних. Тому дозвольте викликати свідка – агронома агрофірми «Корнацьких»

Суддя. Дозволяю. Запрошується свідок №1. Агроном агрофірми «Корнацьких»

Адвокат. Представтеся, будь ласка.

Свідок №1 агроном агрофірми «Корнацьких»

 Агроном агрофірми «Корнацьких»

Адвокат. Як ви ставитеся до використання біотехнологій у сільському господарстві?

Свідок №1 агроном агрофірми «Корнацьких»

Позитивно. Вчені створюють сільськогосподарські культури з новими властивостями, які допомагають їм виживати у несприятливих умовах.

 Хвороби рослин, включаючи грибкові та вірусні, можуть знищити врожай і тим самим суттєво знизити якість продукції. Щоб зменшити економічні втрати від хвороб, фермери мусять збільшувати площі. Це тягне за собою великі  витрати(збільшення посівної площі, пального, води та добрива ), які потім будуть відшкодовувати покупці.
До того ж, багато фермерів борються з вірусними хворобами шляхом знищення шкідників, таких як попелиця, що розповсюджує хворобу. Хімічні інсектициди сприяють підвищенню цін та ресурсів, необхідних для відшкодування наслідків захворювань
Не всі фермери мають можливість дозволити собі традиційні методи боротьби з хворобами. А дорогі хімічні препарати є недоступними у багатьох частинах світу, а саме у Африці, де, наприклад, є певний вірус, який часто знищує дві третини врожаю батату.

 Біотехнологія надає можливість одержувати сорти, захищені від певних різновидів вірусів. Шляхом перенесення маленької частки ДНК від вірусу до генетичної структури рослини, дослідники одержують сорти, у яких є імунітет до певних хвороб.
Захищені від хвороб сорти надають сільськогосподарські, економічні переваги фермерам, та не забруднюють навколишнє середовище. Фермери зможуть боротися з комахами, які розповсюджують вірусні хвороби, та, таким чином, захистити свої врожаї. Фермери мають можливість вирощувати вищі врожаї на тій же площі, та зменшувати витрати ресурсів, таких як: робоча сила, добрива, пестициди, насіння та обладнання. Ці переваги дозволяють фермерам обробляти додаткові площі, або збільшувати врожай на одиницю площі і, як наслідок, дозволяє їм збільшити законсервовані площі.
Використовуючи біотехнологію, дослідники сьогодні працюють, щоб захистити люцерну, диню мускусну, кукурудзу, огірки, виноград, картоплю, сою, гарбузи і помідори від вірусних хвороб, а також перець та помідори від грибкових захворювань. Біотехнологія допомагає фермерам зменшити кількість пестицидів та гербіцидів, біотехнологічні продукти першого покоління призвели до зменшення їх використання в сільськогосподарській діяльності, а майбутні продукти біотехнологій повинні принести ще більше переваг.

Суддя. Свідчення прийняте. Чи є у пана прокурора запитання ?

Прокурор. Так, Ваша честь. Шановний агрономе , а скажіть будь ласка які культури ви сієте на своїх полях?

Свідок №1 агроном агрофірми «Корнацьких».  Кукурудзу, сою, пшеницю, ячмінь,рапс.

Прокурор. А скажіть будь ласка чи серед названих вами рослин є ті в геном яких перенесено гени з інших організмів, тобто трансгенні.

Свідок №1 Так

Прокурор. Тобто Ви не заперечуєте, що на своїх полях ви вирощуєте ГМ рослини. … У мене немає більше запитань пане суддя.

Суддя. Свідчення прийняте. Чи є у пана прокурора запитання ?

Прокурор. Ні, Ваша честь. Але дозвольте запросити ще одного свідка – лікар-дієтолог, кандидат медичних наук, кардіолог …...

 Суддя. Дозволяю. Викликається свідок у справі « Людство проти  біологічних технологій». лікар - дієтолог, кандидат медичних наук, кардіолог Варнавцев Владислав Дмитрович

 

Свідок №2 лікар - дієтолог, кандидат медичних наук, кардіолог ….

 Прокурор. Ви як лікар – дієтолог, дайте будь ласка відповідь на одне з головних питань сьогодення:як ви ставетеся до ГМ продуктів?

Свідок №2 Я вважаю, що ГМ продукти це генно-інженерна бомба. І якщо сьогоднішні 30–40-річні українці зросли ще на натуральних продуктах, то їхні діти, на жаль, — це вже експериментальне покоління. Як лікар-дієтолог я бачу прояви вживання нездорових продуктів у своїх пацієнтів практично щодня. ГМ-продукти в Україну стали завозити з 2004 року. в людини такі продукти викликають різні порушення, зачіпаючи всі галузі медицини: алергію, педіатрію, гастроентерологію, психіатрію, дерматологію, генетику, ендокринологію, онкологію, кардіологію... Список можна продовжувати практично нескінченно.

Суддя. Чи можете, ви , шановний свідок , більш детально нас ознайомити зі своїми спостереженнями.

Свідок №2 Наразі немає достовірних даних, як впливають ГМ- продукти на людину, навіть вчені розділилися на два табори: «за» і «проти».

До трійки «лідерів» ГМО-вмісних продуктів входять хліб і кондитерські вироби, консерви і дитяче харчування, м'ясні продукти (ковбаса, пельмені, м'ясні напівфабрикати, адже туди часто додається соєвий білок, а 70% сої у світі — генетично модифіковано). Багато хто не підозрює, що дріжджі (сухі) — це також продукт генетики. До відома: 16% усього шоколаду й цукерок на полицях наших магазинів має в своєму складі соєвий білок. Йогурти, молочна продукція, морозиво — теж 16%. Деякі недобросовісні виробники виробляють «хімічне» молоко за формулою: молоко + емульгатор + соєве молоко + модифікований крохмаль. До речі, останній — це загущувач, він входить до складу багатьох продуктів, надаючи їм потрібної консистенції. Якщо ви бачите в складі модифікований крохмаль, знайте, що це речовина, яку вироблено шляхом хімічної обробки звичайного крохмалю, часто виділеного з ГМ-картоплі. Це довголанцюгові вуглеводи, які не засвоюються нашим організмом, а відкладається в клітинах печінки, змінюючи їхню структуру. Ось тому сьогодні у людей в 35–40 років печінка нерідко має такий вигляд, як у 70–80-річних. Часто мої пацієнти нарікають: «Ну як же так? Я їм знежирені кисломолочні продукти, але не можу скинути вагу!». Я відповідаю: «А ви дивилися, що на цьому сирку написано? Там є модифікований крохмаль: справді, жирів — 0% , але вуглеводів може бути 50%. На таких продуктах ви не схуднете!». Адже справжній кефір нульової жирності має литися як вода і бути синюватого кольору. Якщо ви хочете перевірити, чи є в купленому молочному продукті крохмаль, додайте краплю йоду — якщо посиніло, крохмаль є.

Суддя. Пане адвокат. Чи є у вас запитання?

Адвокат. Так, Ваша честь. Пане дієтолог, а чи проходять перевірку ГМ продукти? І ось доказом цього є….. .

Свідок №2 Так, я погоджусь з вами, що по закону всі Генетично модифіковані продукти перед випуском на ринок детально і ретельно повинні  досліджуватися на предмет безпеки для людей і тварин. Співпрацюючи з телепередачею, я їздила в Інститут метрології та стандартизації, щоб подивитися на апарат, що визначає наявність ГМО в продуктах харчування. Він був для нас як диво, один на всю Україну. Про яку перевірку може йти мова? До того ж кожен аналіз коштує недешево.

А що до маркування-  слід бути дуже наївним, щоб вірити маркуванню «Без ГМО». Багато продуктів на прилавках наших магазинів містять ГМО, проте це не відображається на упаковці.

Маркування «містить ГМО» зараз з'явитися не може в принципі, тому що в Україні офіційно поки що не зареєстровано жодного ГМО! Етикетка «Без ГМО» стала новим маркетинговим ходом, адже її ставили навіть на тих продуктах, у складі яких трансгенних рослин теоретично бути не може — вода, сіль, оцет. Інші підприємливі виробники, взявши на озброєння цей прийом, користуються ним досі. Наприклад, часто можна зустріти на соняшниковій олії напис «без холестерину», де його в принципі бути не може, або на дитячому яблучному соку — «без глютену» (цей білок міститься в злаках) і т. п.

Суддя. Пане адвокат. Чи є у вас додаткові запитання?

Адвокат. Так, Ваша честь. А чи  є деякі ГМО, які діють як ліки

Свідок №2 Так – „золотий рис” має підвищену кількість вітаміну А, майже в двадцять разів, помідори збагачені залізом. Вчені працюють над виведенням сортів помідорів та картоплі, що містять вакцини та ліки для країн третього світу, де вони будуть вирощуватись і не потребуватимуть спеціальних методів зберігання.

Адвокат. У мене немає більше запитань. Дозвольте запросити ще одного свідка вченого

Свідок №3 Шановні, що ви таке кажете,як можна засудити тих , хто дає нам життя, лікує, вирощує тканини та деякі органи людини, щоб потім в подальшому ввести їх в організм. Джаніель Там, студентка з Канади в свої 16 років стала переможницею конкурсу в сфері біотехнологій «Sanofi BioGENEius Challenge». Дівчині вдалося виявити антиоксидант, здатний сповільнювати процесc старіння. Він складається з нано-частинок, і знаходиться у великій кількості у волокнах дерев.

Це відкриття принесло дівчині не тільки перше місце в престижному конкурсі та популярність, а й збагатило її на $ 5000 головного призу конкурсу.

Якщо експерти підтвердять результативність досліджень юної студентки з Оттави, вона зможе заробити на своєму відкритті близько $ 250 мільйонів.

Адвокат. Підніміть будь ласка руку ті, хто хотів би купити цей антиоксидант для своїх батьків, для себе, або навіть брати участь у цьому відкритті?

Прокурор. Заперечую, Ваша честь. Це справи не стосується.

Суддя.  Продовжуйте. Пане адвокат. Чи є у вас додаткові запитання?

Прокурор.  А як ви ставитеся до клонування?

Свідок №3 Позитивно. Під час клонування можна одержати від цінних за своїми якостями плідників, необмежену кількість потомків, які є їхньою точною генетичною копією Клонування організмів – з незаплідненої яйцеклітини видаляють ядро і пересаджують ядро соматичної клітини іншої особини. Таку штучну зиготу пересаджують у матку самки, де розвивається ембріон. Таким шляхом протягом мільйонів років розмножувались у природі багато видів рослин і тварин.   Шотландський учений Ян Вільмут одержав клон вівці – ягня Доллі. Вівця не мала батька, але мала трьох матерів: перша дала свій генетичний матеріал, від другої взяли яйцеклітину, третя виношувала знамените ягня. В квітні 1998 року – Доллі народила ягня Бонні, у березні 1999 – троє ягнят.

Прокурор. А скажіть будь ласка чи особисто ви хотіли б мати свою точну копію? А ось пане суддя я  хочу ознайомити вас із результатами дослідження, яке відбулося напередодні нашо­го уроку  серед учнів 10 - 11-х класів. Учні відповіда­ли на запитання: чи хотіли би ви мати свою точну копію? Ось де­які міркування з особистих файлів наших учнів.(провести опитування, серед учнів батьків) у мене немає більше запитань. Дозвольте запросити ще одного свідка, який переконливо доведе провину підсудних

Суддя Дозволяю. Викликаємо наступного свідка, який виступить перед судом зі свідченням,  як до цієї проблеми ставиться християнський світ і віруючі люди.

Свідок №4(ліля )

Адвокат. А чи чули ви про стовбурові клітини.?...Ірвінг  Вайссман – професор, директор Інституту стовбурових клітин Стенфордського медичного коледжу- вважає, що експеременти з одержання химерних організмів послужить для отримання стовбурових клітин, здатних розв’язати нагальні проблеми людства й аж ніяк не народження химер. Відомо, що схрещування ДНК людини і тварин дає в цьому випадку найбільш успішний результат. Також   вчені стверджують: химерні організми допоможуть розробити нові способи лікування раку або цукрового діабету. У мене немає більше запитань, пане суддя.

Суддя. Свідчення прийнято. Чи немає запитань?

Адвокат. Я прошу шановний суд дозволити викликати останнього свідка захисту, який переконливо доведе наявність позитивних рис у мого підзахисного.

Секретар. Викликаємо наступного свідка вченого еколога.

Свідок № 5    Ми всі з вами можемо спостерігати за тим , як останнім часом  зростає антропогенне забруднення біосфери. А це  спонукає нас  до втручання у  процеси її самоочищення, оскільки внаслідок екологічних катастроф розриваються природні зв'язки між різноманітними елементами екосистем. Це впливає на склад мікробних ценозів. Для відновлення цілісності біосистеми потрібно відновлювати повністю або частково втрачені її компоненти. Світовий досвід свідчить про те, що доцільним і екологічно безпечним  методом захисту навколишнього середовища є біотехнологічний. Він передбачає застосування процесів, що ґрунтуються на використанні мікроорганізмів для утилізації різноманітних відходів промисловості й сільського господарства;  рекультивації земель, забруднених різними токсичними сполуками; очищення стічних вод. Біотехнологія є ефективним природним шляхом боротьби з полютантами ґрунту(хімічні речовини, які забруднюють середовище життя, синонім — забруднювачі.), води і повітря, оскільки ґрунтується на методах живої природи, що використовують її специфічні механізми деструкції і утилізації токсикантів.

Суддя. Чи є запитання у пана прокурора.

 Прокурор. Скажіть будь ласка,  чи може загрожувати біосфері введення в природу нових, штучно сконструйованих видів(так, потягне за собою порушення рівноваги і саморегуляції біосфери )

Чи відомо вам, що ГМ культури витіснили метеликів монархів, чисельність яких упала в США на 50 відсотків.(Так) (Екологічна безпечність іншої трансгенної рослини була доведена в історії з метеликом-монархом. У 1999 році кукурудзу, модифіковану геном Bt-токсину, який захищає рослину від кукурудзяного метелика, звинуватили в скороченні популяції метелика-монарха, личинки якого харчуються листям з пилком трансгенних рослин. Новина, опублікована в авторитетному журналі Nature, швидко рознеслась по світу, біотехнологічним компаніям були завдані збитки, кукурудзу заборонили ввозити до Європи і ввели обмеження на її вирощування в США.У 2001 році Національна академія наук США опублікувала результати дворічних досліджень ряду університетів США і Канади, проведених під егідою Міністерства сільського господарства США. У висновку було зазначено, що пилок Вt-кукурудзи не є небезпечним для личинок метелика-монарха. А ось від широко вживаного на кукурудзяних полях отрутохімікату цигалотрину їх чисельність дійсно скорочується.)

Генетично модифікована канола (різновид рапсу) поширилася в дику природу в Північній Дакоті і Каліфорнії, погрожуючи тим, що може перенести гени стійкості до гербіцидів іншим рослинам і бур'янам.(так , але це лише припущення . це ще не доведено)

Суддя. Чи є запитання у пана адвоката?

Адвокат.  Чи підтверджуєте ви той факт, що гербіциди, як показали дослідження, викликають вроджені вади розвитку у земноводних, загибель ембріонів, порушення ендокринних залоз і пошкодження органів у тварин, навіть у дуже малих дозах.

А чи мають гербіциди відношення до біотехнологій? (Ні, хімічні препарати ,  що використовуються для боротьби з небажаною рослинністю)

Адвокат. Біотехнологія допомагає довкіллю. Дозволяючи фермерам зменшити кількість пестицидів та гербіцидів, біотехнологічні продукти першого покоління призвели до зменшення їх використання в сільськогосподарській практиці, а майбутні продукти біотехнологій повинні принести ще більше переваг. Зменшення пестицидного і гербіцидного навантаження означає менший ризик токсичного забруднення грунтів та грунтових вод. Окрім того, гербіциди,які застосовуються в поєднанні з генетично модифікованими рослинами, часто є більш безпечними для довкілля, аніж гербіциди попереднього покоління, на зміну яким вони приходять. Культури, виведені методами біоінженерії, також ведуть до ширшого застосування безвідвальної обробки грунту, що в кінцевому рахунку призводить до зменшення втрат родючості грунту.

Суддя. Свідчення прийнято. Прошу народних засідателів занотувати це у захист біотехнологій.  Ми вислухали останнього свідка. Слово для обвинувачення надається  пану прокуророві.

Прокурор. ……….Пропоную визнати їх винними. І присудити найвищу міру покарання – повне знищення. У мене все, Ваша честь.

Суддя. Слово для захисту надається пану адвокатові.

Адвокат. …………….Прошу це врахувати і виправдати моїх підзахисних. У мене все, Ваша честь.

Суддя. Ми заслухали всі аргументи позивача і відповідача, дозвольте піти до нарадчої кімнати . подумати і  винести вирок.

Секретар. Встати, суд іде!

Суддя. Рішення судової справи « Людство проти  біологічних технологій».

Суд вирішив:

1) Винести підсудним оправдуючий вирок, вказавши їм на необхідність всебічно розвивати корисні якості, поглибити застосування технологій на користь людині. 

2) Людину – біологічний вид Homo sapiens – визнати винною у  створені агросфери,  з пригніченими механізмами природної стійкості

3) Присудити:

                           Екологам :

  • 100% контроль агрохімічного ринку.
  • переглянути наслідки поширення у атмосфері нових організмів;
  • Біотехнологічні культури суворо перевіряти на безпеку перед їх комерціалізацією.
  • Дотримуватись правильної агротехнології

                    Вченим:

  • сконструювати трансгенні рослини таким чином, щоб чужорідні гени взагалі не потрапляли  в пилок, або пилок ГМО був нежиттєздатний в природі
  • Заборонити  діяльність з клонування, принаймні, у відношенні людини.
  • клонування — застосувати для отримання рідкісних та зникаючих видів рослин і тварин
  • технічно удосконалити генну інженерію, щоб управляти процесом вбудовування нового гена, тому що функції ДНК вивчені лише на  3%.

 

 Рішення суду виконати до кінця III тисячоліття.

 Контроль за виконанням покласти на людину.

 Рішення суду остаточне і оскарженню не підлягає.

ІІІ. Підсумки уроку

VІІ. Підбиття підсумків уроку

А) Вправа «Незакінчене речення» (слайд 13)

  1.  На сьогоднішньому уроці для мене найбільш важливим відкриттям було…

 2. Отримана інформація дозволяє нам зробити висновок, що…

 3. Знання, отримані на уроці, в майбутньому використаю…

Б) Оцінювання учнів учителем, аргументація оцінок

 Учитель: І так, на одній чаші терезів – блага, які ми маємо від розвитку біотехнологій, а на іншій – жахливі перспективи, які можуть виникнути при безконтрольному використанню її досягнень. Що переважить – добро чи зло у процесі розвитку біотехнології? Це залежить лише від самої людини. Будемо сподіватись на краще.

 

І так, на одній чаші терезів – блага, які ми маємо від розвитку біотехнології, а на іншій – жахливі перспективи утворення небаченої біологічної зброї, вишукування методів антигуманного втручання у спадковість людини, введення у природу нових, штучно сконструйованих видів, що призведе до порушення рівноваги та некерованих наслідків, до екологічної катастрофи глобальних масштабів. Що переважить – добро чи зло у процесі розвитку біотехнології? Наука сама собою не може бути небезпечною. Злом або добром може повернутись до нас лише використання її досягнень.

 

VІІ. Домашнє завдання.

Вивчити  §20, вміти пояснювати основні питання теми.

Знайдіть відповідь на  питання:

«Чи можна за допомогою продуктів, виготовлених з деревини, отримати яловичину, свинину, курятину чи яйця домашньої птиці і яким способом?»

 

 

 

 

 

1

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
15 лютого 2023
Переглядів
543
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку