Тема. Основні обов’язки в сім’ї. Шанобливе ставлення до старших та інших членів родини.
Мета. Поглибити знання учнів про сім’ю, основні обов’язки членів сім’ї: розвивати навички спілкування у сім’ї; виховувати шанобливе ставлення до старших та інших членів сім’ї, бажання їм допомогти, тішити їх своїми успіхами, увагою.
Обладнання: підручник, зошит, таблиці з теми. Друковані повідомлення, роздатковий матеріал, люстерко, набір предметів, дерево роду.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
1. Ось і дзвоник дав сигнал-
Працювати час настав.
Тож і ми часу не гаймо
До роботи приступаймо!
2. Психоформула
Тепло своїх долоньок
Я друзям віддаю.
Урок новий, цікавий
Я з радістю почну!
3. Правила на уроці
- Думати швидко
- Працювати творчо
- Відповідати чітко
- Запам’ятовувати міцно
- Працювати дружно
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Там – найцінніший скарб планети Земля. Хто це? Так. Людина. Кожен з вас особистість, і іншої такої немає і не буде!
А що дитині треба?
Дім красивий, білий.
І як світлий образ
Мамин погляд добрий.
Й батька дорогого
Чути добре слово.
А ще б гарно мати
І сестру, і брата!
ІІІ. Актуалізація знань. Повідомлення теми і мети уроку
|
|
|
|
І всі ми - українці!
ІV. Вивчення нового матеріалу .
Серед усіх геніальних винаходів людства одне з найважливіших місць займає сім’я, родина. Це – найдорожче для кожної людини.»З родини йде життя людини», «Без сім’ї немає щастя на землі» - говорить українська народна мудрість. Тут людина робить свої найперші кроки, звідси вона виходить у широкий світ. У сім’ї вона навчається любові і добра, тут вона вчиться шанувати свій рід, свою землю, берегти пам’ять свого роду.
«Три біди є у людини: смерть, старість і погані діти», - каже народна мудрість. Старість неминуча, смерть невблаганна, перед нею не можна зачинити двері свого дому. А від поганих дітей дім можна вберегти, як від вогню.
Шанувати своїх батьків – це один з найсвятіших обов’язків людини.
І ось, як писав великий український поет, Т.Г.Шевченко
«І чужому научайтесь і свого не цурайтесь,
Бо хто матір забуває, того Бог карає»
Шанувати – це значить любити їх, турбуватися про них, допомагати їм.
Щаслива творча красива
Дружна весела
Надійна щедра
Фізкультхвилинка
Вірш Н. Чемериса «Що таке сім’я»
Люба матінко моя —
Як пишаюсь нею я!
В неї руки золотії.
Серцем кожного зігріє.
Тато сильний і завзятий —
Він господар в нашій хаті.
Все майструє, все ладнає,
Бо для всього хист він має.
Дід і бабця — у пошані,
Вони прці ветерани
Всіх онуків міцно люблять.
І як пташенят голублять.
Є у мене ще й брати —
Кращих в світі не знайти.
Ось і вийшло всіх сім «я»
Знайте, це моя сім’я.
сім днів у тижні;
сім раз відміряй, а раз відріж – каже народна мудрість;
сім смертних гріхів, які посилаються людині, щоб вона їх переборола;
а ще є сім чудес світу;
а ще від щастя людина буває на сьомому небі;
і книга за сімома печатями є;
найкраще запам’ятовується те, що повторюється сім разів!
Мабуть, ще багато чогось іншого позначається числом сім. Саме тому воно і є магічним. А чому б і ні? А мені найбільше подобається веселка, у якій виграє дивовижних сім кольорів. Ці кольори утворюють веселковий міст на все небо і по ньому хочеться пробігтися, бо він неодмінно приведе у чарівну казку.
Нема краще, ніж родина -
Знає кожна хай дитина.
Татко – гроші заробляє,
Про добробут сім’ї дбає.
Мама – наша берегиня,
Дуже добра господиня.
А сестра моя школярка,
Теж вже добра господарка.
Мій дідусь теж не ледачий –
Влітку трудиться на грядці.
Все у нього до ладу
І в горді, і в саду.
І бабуня не сидить,
Кізку і гусей глядить.
Я їй теж допомагаю,
Цю роботу добре знаю.
Ну й щаслива я дитина,
Що така в мене родина!
А) читання і обговорення оповідання В. Сухомлинського «Протоптали стежку» ст.. 50 – 51
Б) читання вірша Д. Чередниченка «Як ти із матір’ю говориш?» ст.. 51
8. Рефлексія.
Опустіть голівки, закрийте очі і підніміть руки ті, хто турбується про товаришів
Пальчикова гімнастика
Оцей пальчик – мій дідусь,
А оцей – бабуся.
А цей пальчик – мій татусь,
А оцей – матуся.
А найменьшенький – це я !
Ось така моя сім’я!
V. Закріплення вивченого
1. Мозковий штурм
Якими б не були різними наші сім’ї, у кожній існують обов’язки, які найчастіше виконують тато, мама, дитина, дідусь чи бабуся.(демонструю предмети : молоток, губка, пиріжок і т. д.)
2. Притча про сім’ю
В одній сільській сім'ї був єдиний син. Батьки тішилися ним, виконували всі його забаганки, в усьому догоджали йому. Тому він ріс не дуже доброю дитиною, а пізніше зустрічався з товаришами, які мали погану репутацію, тобто став на злочинний шлях. Залишив батьків і подався по світу. Не давав про себе ніякої звістки тільки від чужих людей батьки дізнавались щось про сина, оплакували ночами свою одиноку старість. А через декілька років, набідившись у чужій стороні, скуштувавши лихої долі, син згадав про батька й матір. Написав їм листа, в якому сповістив, що зрозумів свої помилки, просить у них прощення й хотів би повернутися. І ще написав, що розуміє, яким поганим сином був, то знає, що батьки можуть його не простити і не прийняти. Він пам'ятає, що в їхньому селі на зупинці є дерево. Якщо батьки прощають йому, то нехай почіплять на те дерево білу хустину, а син проїздом через село, дізнається як йому бути. Батьки вчинили інакше. І ось син їде автобусом. Чим блище наближався до села, тим більше тремтіло його серце, а в голові не давала спокою думка: «А що, коли… не простили, не одержали листа…». І ось зупинка. Дерево повністю обвішали білими хустинками, а біля дерева – батько й мати. Настала хвилина зустрічі. Коли син спитав, для чого вони так багато хустинок почіпили, якщо він просив тільки одну. Батьки відповіли, що боялися, що однієї хустинки син не помітить і пройде село, та більше його ніколи не побачать. Які милосердні батьки.
Гра «Продовж речення»
V. Підсумок уроку.
- Які поняття навчилися розрізняти?
- Чи наш клас – одна родина?
- Які мама й татко – таке і дитятко!
А тепер візьміть ліву долоньку, вона ближче до серденька, покладіть у неї ті знання, добро і любов, які у вас є. А тепер візьміть праву долоньку і покладіть у неї ті знання, які отримали сьогодні на уроці. З’єднайте разом ваші долоньки і покладіть до своєї душі. І пам’ятайте: завжди перемагають добро, любов і краса! Залишайтеся добрими, красивими і любіть своїх ближніх!