Урок "Основні орфограми в префіксах та коренях. Подвоєння і подовження букв. Екологія душі українця.

Про матеріал
Урок із теми "Основні орфограми в префіксах та коренях. Подвоєння і подовження букв. Екологія душі українця"спрямований на поглиблення знань та практичних навичок з орфографії.Велика увага відводиться на уроці роботі з текстом.Урок носить розвивальний і виховний характер.
Перегляд файлу

 

Українська мова 10 клас

Тема. Основні орфограми в префіксах та коренях. Подвоєння і подовження букв. Екологія душі українця.

Мета: закріпити вміння і навички учнів знаходити і пояснювати орфограми у словах; розширити й поглибити знання учнів про розділи мовознавства, зокрема орфографію; розвивати орфографічну пильність, аналізувати мовні явища, закономірності, робити висновки на основі спостережень, виділяти головне з-поміж другорядного.

Розвивати творчу уяву, зв'язне мовлення. Прогнозувати подальший розвиток певних явищ; добирати аргументи для доведення.

Виховувати бажання помічати й цінувати красу в мовних явищах, у творах мистецтва, у вчинках людей і результатах їхньої діяльності.

Засоби навчання: тексти для індивідуальної роботи, підручник «Українська мова»  О.Авраменка, аудіозаписи, тестові завдання, роздатковий матеріал.

Тип уроку: урок-дослідження.

                                        Перебіг уроку

І. Організаційний етап.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку.

Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні на уроці ми будемо працювати над темою «Орфографія. Написання подвоєних букв. Екологія душі українця».

В умовах конкуренції, ринкових відносин пріоритет віддається не атестату, диплому, а високому рівню знань, практичних умінь та навичок, знанню мови. До загальних компетенцій відносять знання про світ, зокрема про національну і світову культуру, уміння й навички, життєвий досвід та здатність до навчання (уміння вчитися).

А зараз подумайте і запишіть кожен у зошит, що чекаєте ви від уроку.

(Учні записують прогноз).

ІІІ. Актуалізація знань учнів.

Мовна розминка.

1. Назвати розділи мовознавства.

2. Що вивчає кожен розділ: фонетика, лексикологія, словотвір, морфологія, синтаксис, фразеологія, пунктуація, стилістика, графіка, орфоепія, орфографія?

3. Що таке орфограма?

4. Що таке орфографічна пильність?

5. Назвіть будову слова. Побудуйте схеми. Запишіть приклади.

Індивідуальна робота на картках.

1. Скласти таблицю «Вживання апострофа». Записати просте речення, використовуючи слова з апострофом, розібрати його за схемою простого речення.

2. Написати словниковий диктант на вивчені орфограми. Пояснити їх. Розібрати за будовою слова: по-українськи, далекоглядний, бути.

3. Утворити від іменників прикметники із суфіксом –ськ-,-цьк-.-зьк-.

Черкаси, молодець, товариш, Запоріжжя, козак.

4. Від поданих іменників утворити чоловічі й жіночі імена по батькові.

Іван, Петро, Василь, Олексій, Матвій, Ілля.

5. Пояснити значення фразеологізмів. Що таке фразеологізми? Наведіть власні приклади фразеологізмів.

Виставляти зуби на показ, вбити двох зайців, розбити глека, спіймати облизня.

6. Складіть з поданими словами по два речення так, щоб в одному реченні вони були вставними словами,  а в другому - членами речення.

Видно, зрозуміло.

 Робота з класом. Учні демонструють випереджувальні завдання.

1.Захист проєктів:

«Екологічна ситуація в Україні»;

«Досягнення українців»;

«Майбутнє України. Що її чекає?»

2.Скласти словникову статтю «Екологія душі українця».

. Самостійна робота з підручником:

«Написання подвоєних букв»

«Навчаючи - учусь». За вивченим матеріалом побудуйте план відповіді з теми «Написання подвоєних букв» ( підручник « Укаїнська мова, О. Глазова).

  •                    Параграф 29. Виконання вправ  підручника 234,236,

 

  1.                     Робота з текстом. Визначити головну думку, виписати слова, в яких відбувається подовження.

В.І.Вернадський був надзвичайно далекоглядним. Він передбачив глобальні проблеми

  •                    зміна клімату зумовлена посиленням теплового ефекту;
  •                        загальне ослаблення стратосферного екрану, утворення великої озонової «діри» над Антарктидою...
  •                      забруднення атмосфери кислотними опадами, що утворюються з дуже отруйних сполук;
  •                      забруднення океану, суші радіоактивними отруйними речовинами, промисловими відходами;
  •                     опустелювання планети. З 50-х по 70-і рр. XX ст. удвічі скоротилися лісові масиви Землі, які є «легенями планети»

Педагоги, філософи, богослови дійшли згоди, що людина, зокрема і суспільство в цілому потребують відновлення духовного здоров’я, відновлення «божественного стану свідомості» індивіда. Прогрес цивілізації неможливий без очищення душ землян від агресії, користолюбства, ненависті, гордині.

Тому необхідно докласти всіх зусиль, щоб на цивілізаційних руїнах не впала чорним вороном біла лебідка, щоб наші діти засвоїли давню мудрість: земля на зорі дивиться крізь нас.

Підкресліть орфограми. Поясніть їх.

3. Зробити лінгвістичний аналіз тексту «Українська душа».

Українська душа випромінює щемливий запах чорнобривців, любистку, матіоли, оповита білим цвітом травневої вишні, бринінням рожевих мальв на причілку хати, голубиними рушниками, що виграють кольоровим різноцвіттям, лагідною маминою колисанкою та чарівною бабусиною казкою.

Українська душа злітає в небо мелодійною піснею, тужливо бринить журавлиними ключами, кохає лебединою вірністю та чистотою. Наша душа - у золотодзвінних медових кружалах соняхів і химерних писанках, у живодайних хвилях Дніпра, у могутньому вогненному слові Великого

Кобзаря. Водночас вона - у порядних підприємцях-меценатах, що допомагають сиротам, інвалідам; у бізнесменах, які налагоджують виробництво найсучаснішої техніки, уміють вигідно продавати і купувати; у сміливих політиках, державотворцях, котрі по-справжньому дбають про народ.

Наша душа - у благовісному тридзвоні Софії Київської, собору Святого Юрія, синьому ладані і благодаті Духа Святого, у стражданні та воскресінні Господа Ісуса Христа!

Завдання:

  •                    прочитати текст;
  •                    визначити головну думку, тему, мікротеми;
  •                    назвати стиль, тип мовлення, художні засоби;
  •                    чи є в тексті авторські неологізми;
  •                    яке виховне значення тексту;
  •                    пояснити вживання великої літери.

 Учитель. Нехай у вас буде чиста душа, світлі помисли, любов. Любіть життя, рідних, друзів, рідний край і Батьківщину. А в душі нехай завжди звучить світла мелодія.

Звучить мелодія. На її фоні учні пишуть словесний малюнок за мотивом музики (високий, достатній рівень - за вибором);

твір-мініатюру «Осіння мелодія» (достатній рівень);

Написати 7 речень, використовуючи слова з подвоєнням (середній рівень).

Підсумок уроку.

  •                    Чи справдилися ваші очікування?
  •                    Що вас найбільше вразило на уроці?

Домашнє завдання.

Параграф 29. Вправа 239, 240.

Відповідь на лінгвістичну тему «Подвоєння і подовження букв».

Уявіть, що вас запросили на конференцію, присвячену проблемі мовної ситуації в Україні. Підготуйте текст виступу (для учнів високого рівня).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
15 листопада 2021
Переглядів
525
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку