Методична розробка уроку алгебри
та початків аналізу для 10 класу з теми:
«Основні співвідношення між тригонометричними функціями одного аргументу»
Тема: «Основні співвідношення між тригонометричними функціями одного і того ж аргументу».
Мета уроку:учні будуть знати формули основних співвідношень між тригонометричними функціями одного аргументу; застосовувати вивчені співвідношення для тотожних перетворень виразів; знаходити значення тригонометричних функцій за однією відомою функцією; що зумовило виникненню тригонометрії; що присутня тригонометрія не тільки в фізиці, біології, медицині, а й у живій природі, архітектурі, музиці,побуті; формувати такі компетентності: спілкування державною мовою:усно у вигляді твору-ессе висловлювати думки,почуття щодо уроку; інформаційно – цифрова : вміння самостійно шукати та аналізувати необхідну інформацію в Інтернеті; комунікативна: вміння робити у групі.
Тип уроку:узагальнення та систематизація знань.
Хід уроку.
І. Організаційний етап.
Привітання, перевірка готовності до уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Відомий український педагог, автор шкільних підручників з математики Григорій Петрович Бевз у віршованій формі стверджує, що все у природі йде за законами синуса.
Зима за літом, ніч за днем
Плюс змінюється мінусом,
Все у природі і в людей
Йде за законом синуса.
Ряди везінь і невезінь:
То зверху, то насподі ми
Із березоля в березіль
Виходимо й приходимо
Гріхопадіння й каяття,
І нищення і творення.
Проста гармонія буття
Повторення й повторення
То вверх крокуємо то вниз,
Удачі за невдачами,
По синусоїді кудись
Всі пливемо неначе ми.
ІІІ. Етап цілеполягання
Ми розпочали вивчати дуже важливу тему «Тригонометричні функції».
Вчора- поняття про тригонометричні функції вивчалися в курсі геометрії 9 класу, коли ми розв’язували трикутники, доводили для цього теорему синусів та теорему косинусів.
Сьогодні- дуже часто при розв’язуванні вправ виникає проблема: знайти значення тригонометричних функцій, якщо задано лише значення однієї з них. Отже, сьогодні на уроці ми згадаємо формули, які пов’язують тригонометричні функції одного аргументу і застосуємо їх для розв’язування вправ.
Завжди- будете пам'ятати, що тригонометрія присутня не тільки в фізиці, біології, медицині, а й у живій природі, архітектурі, музиці, побуті.
Невипадково епіграфом нашого уроку будуть слова відомого математика Лейбніца: «Люди, не знайомі з алгеброю, не можуть уявити собі тих дивних речей, яких можна досягти за допомогою названої науки»
Ми часто задаємо собі питання: чи знадобиться мені тригонометрія в майбутньому? Зараз спробуємо відповісти на це запитання. Група учнів нашого класу приготували презентацію під спільною назвою «Тригонометрія в житті людини». Учні ознайомили з презентаціями: «Історія виникнення тригонометрії», «Тригонометрія в природі», «Тригонометрія в фізиці», «Тригонометрія і медицина», «Тригонометрія в архітектурі». Учні зробили висновок, що це лише мала частина того, де можна зустріти тригонометричні функції. Тригонометрія тісно пов'язана з фізикою, зустрічається в природі, музиці, астрономії, медицині та в багатьох інших галузях. Але сфери, в яких вона відіграватиме важливу роль, розширюватимуться.
ІV. Актуалізація опорних знань і вмінь.
Виконання усних вправ.
Сьогодні на уроці ми зупинимося на розв’язуванні вправ, при виконанні яких ми будемо застосовувати основні співвідношення між тригонометричними функціями одного і того ж аргументу. Давайте згадаємо ці формули і усно розв’яжемо наступні вправи:
Учні помітили, що знаючи одну з цих функцій за допомогою цих формул легко можна знайти інші функції.
Виконання письмових вправ.
Письмова вправа «Лови помилку». Потрібно в розв’язанні завдання знайти якомога більше помилок.
Письмова вправа «Коло ідей». Працюють учні в групах; хто запропонує кращу ідею, той розв’язує вправу на дошці. Завдання для майбутніх абітурієнтів (ЗНО, 2009 р.)
V. Підсумок уроку.
Останнє завдання для груп. Усно скласти твір-ессе: дати оцінку своєму емоційному настрою на уроці. Почніть свою відповідь зі слів: - Я зрозумів, що…
Пам'ятайте слова Петронія:
VІ. Домашнє завдання.