Урок української мови, 5 клас.
Тема. Основні випадки чергування у – в, і – й (правила милозвучності).
Мета: пояснити закономірності чергування звуків як одну з умов милозвучності мови; формувати уміння і навички вживати у – в, і – й в усному й писемному мовленні відповідно до правил; пояснювати орфограму в тексті;розвивати мовний слух, чуття мови; критично ставитися до власного мовлення; виховувати любов і повагу до рідного краю.
Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, орфоепія, синтаксис.
Міжпредметні зв’язки: література, українознавство, усна народна творчість.
Тип уроку: урок засвоєння знань (формування мовної і мовленнєвознавчої компетентностей).
Форма проведення: урок-мандрівка.
Очікувані результати.
Учні мають знати:
̶ основні засоби милозвучності української мови;
̶ основні випадки чергування звуків у – в, і – й.
Учні мають уміти:
̶ правильно вживати у – в, і – й в усному й писемному мовленні;
̶ пояснювати орфограму в тексті;
̶ уставляти відповідно до опрацьованих правил пропущені букви (у чи в, і чи й) у текстах;
̶ редагувати речення щодо їхньої милозвучності.
Методи, прийоми та форми роботи:
слово вчителя, групова робота, прослуховування учнівських повідомлень, виконання тренувальних вправ, словникова робота, розподільний диктант, робота в парах, самооцінювання, взаємооцінювання.
Обладнання: підручник, таблиця, мультимедійна презентація, картки, кубики із завданнями, чарівна торбинка.
Формування компетентностей.
Навчальної – формувати вміння здобувати інформацію з підручника, виділяти головне.
Мовної – розуміти поняття милозвучності мови, чергування.
Комунікативної (мовленнєвої) – використання основних закономірностей чергування у – в,і – й як одну з умов милозвучності української мови, правильно писати слова із зазначеною орфограмою, будувати власні висловлювання, володіння лексичним запасом, вступати в спілкування, підтримувати його.
Соціальної – уміння адаптуватися і визначати особисті цілі та виконувати різні ролі в колективі.
Ключові слова: милозвучність, чергування.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Емоційне налаштування класу.
(Слайд 1)
̶ Доброго дня, діти! Згадайте найщасливішу мить у вашому житті.
̶ Усміхніться і подаруйте один одному усмішку і хороший настрій .
̶ Вирушаємо у віртуальну подорож загадковою країною. Шлях буде довгим, але у дорозі ми підтримуватимемо і допомагатимемо один одному. А зараз перевіримо чи добре ви підготувалися до подорожі і підпишемо картки самооцінювання. З ними будете працювати протягом уроку.
ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань.
Робота в групах (соціальна компетентність). «Чарівний кубик». (Слайд 2.) Учні об’єднуються в три групи. Кожна група отримує кубик, на гранях якого зазначено завдання.
Завдання для групи «Слово».
1.Які приголосні звуки чергуються у словах: нога – ніжка, на нозі.
2.Чергуються звуки чи букви?
3.Якими звуками різняться корені слів?
Летіти – літати.
4.Утворіть прикметник від слова щастя.
5.Визначити кількість букв і звуків у слові день.
6.Поділіть на склади для переносу слово милозвучність.
Завдання для групи «Знання».
1.Які приголосні звуки чергуються у словах: кожух –у кожусі, кожушок.
2.Які приголосні звуки чергуються у словах: ходити – ходжу.
3.Якими звуками різняться корені слів?
Терти – стирати.
4.Утворіть прикметник від слова тиждень.
5.Визначити кількість букв і звуків у слові радість.
6. Поділіть на склади для переносу слово Миколай.
Завдання для групи «Мова».
1.Які приголосні звуки чергуються у словах: рік ̶ річний, у році.
2.Які приголосні звуки чергуються у словах: їздити – їжджу.
3.Якими звуками різняться корені слів?
Котити -- катати
4.Утворіть прикметник від слова проїзд.
5.Визначити кількість букв і звуків у слові зимонька.
6. Поділіть на склади для переносу слово чудотворець.
Підготовка груп до виступу – 5хв.
Захист виконаних завдань – 3хв.
̶ Що нам потрібно придбати, щоб вирушити в подорож?
(Квитки).
̶ Щоб одержати квитки-перепустки, вам необхідно відгадати загадку.
(Це складне слово, перша частина якого може виступати синонімом до слів «добре», «гарно», «приємно».
У складі другої – назва одиниці мови, добре нам відома з останніх уроків.
Це слово має нульове закінчення і той же суфікс, що у словах «мудрість», «радість», «щедрість»).
(Слайд 3). «Квиток-перепустка» ̶ милозвучність.
̶ Що таке милозвучність?
(Відповіді дітей).
(Слайд 4.) «Милозвучність».
Словникова робота.
̶ За милозвучністю українська мова посідає 3 місце, поступаючись тільки італійській і старочеській.
( Стук у двері. Заходить Аля).
̶ Діти, хто до нас завітав?
̶ Аля.
̶ А з якої казки?
̶ З казки « Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» Г. Малик.
Аля. Молодці, діти! Швидко впізнали.
Учитель. З чим ти до нас завітала ?
Аля. Я вирішила змінитися і задумала здійснити мандрівку Україною. Сьогодні під час подорожі я заблукала в лісі, кликала на допомогу, але мене ніхто не чув.
Аж ось я побачила, що до мене хтось наближається. І ви думаєте хто?
Сам Святий Миколай.
Учитель. А що він тобі сказав?
Аля. Він попросив прийти до вас у школу і передати ось цю «чарівну» торбинку.
(Учитель відкриває торбинку, в якій лежать конверти із завданнями).
Учитель. Діти, Святий Миколай пропонує відправитись у країну МИЛОЗВУЧНОСТІ. Він хоче, щоб ви добре вивчили основні випадки чергування у –в, і – й.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.(Слайд 5). Мотивація навчальної діяльності.
(Учні записують тему уроку в зошити ).
̶ Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
(Учні самостійно визначають власні цілі на урок, використовуючи фрази «я хочу дізнатися…», «я хочу навчитися…», «я хочу усвідомити…»).
ІV. Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв’язків і залежностей між елементами вивченого матеріалу.
1. Робота з таблицею (чергування у – в). (Інформаційна компетентність).
2. Робота з підручником (компетентність особистісного самовдосконалення, с.142, чергування у – в).
3. Робота біля дошки.
Виконання вправи 292. (1 ч., виконують 2 учні біля дошки, а решта – на місцях).
(Слайд 7) . Миргород.
̶ Діти, Миргород – це наша перша зупинка.
(На екрані фотографії відомих місць Миргорода. Учні усно складають речення, використовуючи вивчені орфограми у – в ).
Вивчивши чергування і – й, ми з вами потрапимо до Полтави.
Робота з таблицею (чергування і – й).
Робота з підручником (с. 112 ).
Робота біля дошки.
Виконання вправи 292. ( ІІ ч., виконують два учні біля дошки, а решта – в зошитах).
І ось ми в Полтаві . (Слайд 10).
Учні усно вставляють у словосполучення пропущені букви і – й.
Фізкультхвилинка. (Слайд 12).
Наша наступна зупинка – Київ. (Слайд 13).
(На екрані фотографії відомих місць Києва з підписаними текстами. Учні усно вставляють у тексти пропущені букви у – в , і – й).
V. Узагальнення і систематизація знань.
Робота з карточками . «Я ̶ редактор».
(Самооцінювання).
Учні підписують карточки і редагують речення щодо їхньої милозвучності.
(У,в) ніч із 18 на 19 грудня (в,у) оселі, де живуть київські діти, нечутно приходить Миколай (і,й) так само нечутно кладе переважно під подушки , а іноді (у,в) черевики сплячої малечі жадані подарунки. (І,й) що характерно –
саме ті дарунки, які собі намріяли слухняні хлопчики (й,і) дівчатка.
Робота в парах. Розподільний диктант. (Взаємооцінювання).
Запишіть словосполучення з чергуванням приголосних у – в, і – й у чотири стовпчики.
Вирушив (у,в) путь, рухатись (в,у)перед, заблукала (в,у) лісі, подарунки (в,у) дорозі, Миколай (і,й), діти, діти (й,і) Миколай.
Словникова робота. (Слайд 15).
Резиденція – місцеперебування уряду, керівників держав і високопоставлених осіб.
Творчий калейдоскоп (компетентність продуктивної творчої діяльності).
Лист Святому Миколаю. (Слайд 16).
Зачитування листів дітьми.
Аля. Я їх неодмінно передам і обов’язково повернуся до вас.
V. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.
Вправа «Незакінчене речення».
Гра «Прикрась ялинку».
VI. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.
Обов’язкове: за підручником опрацювати правила милозвучності (параграф 36), пройти тест.
За бажанням: дотримуючись правил уживання у – в, і – й написати невелике повідомлення (4 – 5 речень) «На гостини до Святого Миколая».
Список використаних джерел