Урок "Основні випадки чергування у-в, і-й. (Правила милозвучності)"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови у 5 класі з використанням краєзнавчого матеріалу, мультимедійної презентації та написання листа Святому Миколаю.
Перегляд файлу

Урок української мови, 5 клас.

Тема. Основні випадки чергування у – в, і – й (правила милозвучності).

Мета: пояснити закономірності чергування звуків як одну з умов милозвучності мови; формувати уміння і навички вживати  у – в, і – й в усному й писемному мовленні відповідно до правил; пояснювати орфограму в тексті;розвивати мовний слух, чуття мови; критично ставитися до власного мовлення; виховувати любов і повагу до рідного краю.

Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, орфоепія, синтаксис.

Міжпредметні зв’язки: література, українознавство, усна народна творчість.

Тип уроку: урок засвоєння знань (формування мовної і мовленнєвознавчої компетентностей).

Форма проведення: урок-мандрівка.

Очікувані результати.

Учні мають знати:

̶  основні засоби милозвучності української мови;

̶ основні випадки чергування звуків у – в, і – й.

Учні мають уміти:

̶  правильно вживати у – в, і – й в усному й писемному мовленні;

̶ пояснювати орфограму в тексті;

̶ уставляти відповідно до опрацьованих правил пропущені букви (у чи в, і чи й) у текстах;

̶ редагувати речення щодо їхньої милозвучності.

Методи, прийоми та форми роботи:

слово вчителя, групова робота, прослуховування учнівських повідомлень, виконання тренувальних вправ, словникова робота, розподільний диктант,  робота в парах, самооцінювання, взаємооцінювання.

Обладнання: підручник, таблиця, мультимедійна презентація, картки, кубики із завданнями, чарівна торбинка.

Формування компетентностей.

Навчальної – формувати  вміння здобувати інформацію з підручника, виділяти головне.

Мовної – розуміти поняття милозвучності мови, чергування.

Комунікативної (мовленнєвої) – використання основних закономірностей чергування у – в,і – й як одну з умов милозвучності української мови, правильно писати слова із зазначеною орфограмою, будувати власні висловлювання, володіння лексичним запасом, вступати в спілкування, підтримувати його.

Соціальної – уміння адаптуватися і визначати особисті цілі та виконувати різні ролі в колективі.

Ключові слова: милозвучність, чергування.

Перебіг уроку

І.  Організаційний момент.

Емоційне налаштування класу.

(Слайд 1)

̶ Доброго дня, діти! Згадайте найщасливішу мить у вашому житті.

̶ Усміхніться і подаруйте один одному усмішку і хороший настрій .

̶ Вирушаємо у віртуальну подорож загадковою країною. Шлях буде довгим, але у дорозі ми підтримуватимемо і допомагатимемо один одному. А зараз перевіримо чи добре ви підготувалися до подорожі і підпишемо картки самооцінювання. З ними будете працювати протягом уроку.

ІІ. Актуалізація і корекція опорних знань.

Робота в групах (соціальна компетентність). «Чарівний кубик». (Слайд 2.) Учні об’єднуються в три групи. Кожна група отримує кубик, на гранях якого зазначено завдання.

Завдання для групи «Слово».

1.Які приголосні звуки чергуються у словах: нога – ніжка, на нозі.

2.Чергуються звуки чи букви?

3.Якими звуками різняться корені слів?

Летіти – літати.

4.Утворіть прикметник від слова щастя.

5.Визначити кількість букв і звуків у слові день.

6.Поділіть на  склади для переносу слово милозвучність.

Завдання для групи «Знання».

1.Які приголосні звуки чергуються у словах: кожух –у кожусі, кожушок.

2.Які приголосні звуки чергуються у словах: ходити – ходжу.

3.Якими звуками різняться корені слів?

Терти – стирати.

4.Утворіть прикметник від слова тиждень.

5.Визначити кількість букв і звуків у слові радість.

6. Поділіть на склади для переносу слово Миколай.

Завдання для групи «Мова».

1.Які приголосні звуки чергуються у словах: рік  ̶ річний, у році.

2.Які приголосні звуки чергуються у словах: їздити – їжджу.

3.Якими звуками різняться корені слів?

Котити -- катати

4.Утворіть прикметник від слова проїзд.

5.Визначити кількість букв і звуків у слові зимонька.

6. Поділіть на  склади для переносу слово чудотворець.

Підготовка груп до виступу – 5хв.

Захист виконаних завдань – 3хв.

̶ Що нам  потрібно придбати, щоб вирушити в подорож?

(Квитки).

̶ Щоб одержати квитки-перепустки, вам необхідно відгадати загадку.

(Це складне слово, перша частина якого може виступати синонімом до слів «добре», «гарно», «приємно».

У складі другої – назва одиниці мови, добре нам відома з останніх уроків.

Це слово має нульове закінчення і той же суфікс, що у словах «мудрість», «радість», «щедрість»).

(Слайд 3). «Квиток-перепустка» ̶  милозвучність.

̶ Що таке милозвучність?

(Відповіді дітей).

(Слайд 4.) «Милозвучність».

Словникова робота.

̶ За милозвучністю українська мова посідає 3 місце, поступаючись тільки італійській і старочеській.

( Стук у двері. Заходить Аля).

̶ Діти, хто до нас завітав?

̶ Аля.

̶ А з якої казки?

̶ З казки « Незвичайні пригоди Алі в країні Недоладії» Г. Малик.

Аля. Молодці, діти! Швидко впізнали.

Учитель. З чим ти до нас завітала ?

Аля. Я вирішила змінитися і задумала здійснити мандрівку Україною. Сьогодні під час подорожі я заблукала в лісі, кликала на допомогу, але мене ніхто не чув.

Аж ось я побачила, що до мене хтось наближається. І ви думаєте хто?

Сам Святий Миколай.

Учитель. А що він тобі сказав?

Аля. Він попросив прийти до вас у школу і передати ось цю «чарівну» торбинку.

(Учитель відкриває торбинку, в якій лежать конверти із завданнями).

Учитель. Діти, Святий Миколай пропонує відправитись у країну МИЛОЗВУЧНОСТІ. Він хоче, щоб ви добре вивчили основні випадки чергування  у –в, і – й.

 

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.(Слайд 5). Мотивація навчальної діяльності.

(Учні записують тему уроку в зошити ).

̶ Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

(Учні самостійно визначають власні цілі на урок, використовуючи фрази «я хочу дізнатися…», «я хочу навчитися…», «я хочу усвідомити…»).

ІV. Сприймання й усвідомлення учнями фактичного матеріалу, осмислення зв’язків і залежностей між елементами вивченого матеріалу.

1. Робота з таблицею (чергування у – в). (Інформаційна компетентність).

2. Робота з підручником (компетентність особистісного самовдосконалення, с.142, чергування у – в).

3. Робота біля дошки.

Виконання вправи 292. (1 ч., виконують 2 учні біля дошки, а решта – на місцях).

(Слайд 7) . Миргород.

̶ Діти, Миргород – це наша перша зупинка.

(На екрані фотографії відомих місць Миргорода. Учні усно складають речення, використовуючи вивчені орфограми у – в ).

Вивчивши чергування і – й, ми з вами потрапимо до Полтави.

Робота з таблицею (чергування і – й).

Робота з підручником (с. 112 ).

Робота біля дошки.

Виконання вправи 292. ( ІІ ч., виконують два учні біля дошки, а решта – в зошитах).

 

І ось ми в Полтаві . (Слайд 10).

Учні усно вставляють у словосполучення пропущені букви і – й.

Фізкультхвилинка. (Слайд 12).

Наша наступна зупинка – Київ. (Слайд 13).

(На екрані фотографії відомих місць Києва з підписаними текстами. Учні усно вставляють у тексти пропущені букви у – в , і – й).

V. Узагальнення і систематизація знань.

Робота з карточками . «Я  ̶  редактор».

(Самооцінювання).

Учні підписують карточки і редагують речення щодо їхньої милозвучності.

 (У,в) ніч із 18 на 19 грудня (в,у) оселі, де живуть київські діти, нечутно приходить Миколай (і,й) так само нечутно кладе переважно під подушки , а іноді (у,в) черевики сплячої малечі жадані подарунки. (І,й)  що характерно –

саме ті дарунки, які собі намріяли слухняні хлопчики (й,і) дівчатка.

Робота в парах. Розподільний диктант. (Взаємооцінювання).

Запишіть словосполучення з чергуванням приголосних у – в, і – й у чотири стовпчики.

Вирушив (у,в) путь, рухатись (в,у)перед, заблукала (в,у) лісі, подарунки (в,у) дорозі, Миколай (і,й), діти, діти (й,і) Миколай.

  • Ми з вами опинилися на порозі резиденції Святого Миколая.

Словникова робота. (Слайд 15).

Резиденція – місцеперебування уряду, керівників держав і високопоставлених осіб.

Творчий калейдоскоп (компетентність продуктивної творчої діяльності).

Лист Святому Миколаю. (Слайд 16).

  •      Традиційно діти пишуть листа Миколаю. Вони  просять про любов, мир, подарунки, здоров’я собі та близьким. І ваше завдання зараз написати листа Святому Миколаю, використовуючи чергування звуків у – в, і – й, уникаючи збігу приголосних і голосних.(4 – 5 речень).

Зачитування листів дітьми.

  • Діти, ці листи ми віддамо Алі, щоб вона передала Святому Миколаю.

Аля. Я їх неодмінно передам і обов’язково повернуся до вас.

V. Підсумки. Рефлексія. Оцінювання.

Вправа «Незакінчене речення».

  • Сьогодні на уроці я дізнався…
  • Найбільше мені сподобалося…
  • Я навчив(-ла)ся…

Гра «Прикрась ялинку».

  •    Запишіть на ялинкових прикрасах свої враження від уроку, чого ви навчились сьогодні. Чи справдились ваші очікування? (Учні записують свої враження і прикрашають ялинку, здають картки самооцінювання).

VI. Домашнє завдання та інструктаж до його виконання.

Обов’язкове: за підручником опрацювати правила милозвучності (параграф 36), пройти тест.

За бажанням: дотримуючись правил уживання у – в, і – й написати невелике повідомлення (4 – 5 речень) «На гостини до Святого Миколая».

Список використаних джерел

  1.               Навчальні програми для загальноосвітніх навчальних закладів України + опис ключових змін. 5 – 9 класи – Київ: Видавничий дім «Освіта», 2017. – (Серія «На допомогу вчителеві»).
  2.               Заболотний, О.В., Заболотний, В.В.. Українська мова. 5 кл.: підруч. для закладів загальної середньої освіти - Київ: Генеза, 2018.
  3.               О. Глазова. План-конспект вступного уроку мови в 6 класі «Краса і багатство української мови».
  4.               Кузнєцова О. Використання паронімів у мовленні. /О.Кузнєцова // Дивослово, 2019, №6. – с.15-17.

 

docx
Додано
15 лютого 2021
Переглядів
1175
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку