Дата: 03.09.2020
Тема: Вступ. Значення мови в житті суспільства. Українська мова – державна мова України.
Мета: забезпечити усвідомлення учнями значення мови як основного засобу спілкування, формування думки й пізнання; сприяти усвідомленню значення мови в житті суспільства й ролі української мови як державної в Україні; сформувати поняття «національна мова», «державна мова»; поглибити знання про Україну, навчити самостійно ухвалювати правильні рішення і висловлювати власну позицію, критично мислити і аналізувати прочитане чи почуте; ознайомити учнів зі статтею 10 Конституції України і мовним законом 16 липня 2019 року; розвивати логічне мислення, увагу, уяву, пам'ять , культуру спілкування; виховувати патріотичне почуття і любов до рідної мови і рідного краю.
Внутрішньопредметні зв’язки: синтаксис, пунктуація, стилістика.
Міжпредметні зв’язки: література, фізична культура.
Методична організація уроку: метод спостереження та аналізу мовних явищ, евристична бесіда, метод рольової гри, зіставлення, порівняння, роботи з підручником.
Обладнання: підручник, додаткові творчі листи для самостійної роботи, кольорові олівці, фломастери, стікери.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Очікувані результати: учні розуміють і розмежовують поняття «рідна мова» і «державна мова», усвідомлюють значення мови у житті суспільства і кожної окремої особистості.
Література:
Хід уроку
Добридень, любі п’ятикласники. Поспішаючи на урок, я почула ось таку цікаву історію:
Давно колись жили три брати. І от якось, полюючи, вони потрапили у володіння злого чарівника. Той жорстоко повівся з ними: одного осліпив, другого зробив глухим, а третьому відібрав мову. Але чари його діяли тільки доти, доки брати не дісталися додому. Отак познущався чарівник з братів і відпустив їх порізно. Першим додому прийшов сліпий брат і знову став зрячим, другим дістався глухий і почав чути, а третій, німий, так і не повернувся.
Скажіть, будь ласка, чому третій брат не повернувся додому?
Чи чули ви якусь подібну історію про значення мови? (Вавилонська вежа)
То про що ми сьогодні будемо говорити на уроці?
Сьогодні ми поговоримо про найдорожчий скарб кожного українця – його мову. Ми визначимо значення й роль мови в нашому житті, назвемо функції мови тощо.
Евристична бесіда.
Погляньте на зображення та скажіть, що ви бачите?
Що було б, якби мови не існувало з окремою людиною, родиною, Батьківщиною? Спробуйте намалювати, якою ви уявляєте Україну (Діти малюють кольоровими олівцями свою країну).
Рольова гра
Спробуйте уявити себе героєм на картинці. Які почуття, найперше, виникають? Чому?
Робота з підручником.
Виконаймо вправу 1 с. 4. Прочитайте й обґрунтуйте висловлювання про українську мову.
• Ми змалечку звикаємо до слів, як до повітря, як до хліба звик- ли... (G. Летюк).
• Без мови людське спілкування неможливе, а без спілкування не може бути суспільства (А. Реøорматськиu).
• Мова — це віконця, через які людина бачить світ (В. Cухомлин– ськиu).
• Мова — єдине знаряддя для засвоєння спадщини минулого, най- вищих здобутків людської культури (I. Вихованець).
• Мова єднає між собою представників певного народу в часі та в просторі (В. Русанівськиu).
Отже, мова необхідна для того, щоб…
Чи правильно ми відповіли, перевірмо на с. 5.
Основнi функцiї мови |
Що робимо за допомогою мови |
Комунiкативна (спілкувальна) |
Спiлкуємося мiж собою, обмiнюємося iнформацiєю |
Номiнативна (називна) |
Називаємо предмети, поняття, явища |
Пiзнавальна |
Завдяки мовi людина пiзнає свiт, дiзнається про те, що було ранiше, переймає досвiд iнших людей |
Мислеформуюча |
Людина формує й виражає думку за допомогою слова |
Об’єднувальна |
Завдяки мовi люди вiдчувають себе єдиним народом, об’єднуються в певну спільноту |
Звичайно, можна спілкуватися не лише за допомогою звукової мови, а через міміку, жести, сигнали (немовні засоби спілкування). Сюди можна віднести математичні символи, дорожні знаки тощо. Проведімо експеримент. Спробуйте щось сказати тільки через жести і міміки. Виходить?
Ознайомлення учнів зі статтею 10 Конституції України і мовним законом від 16 липня 2019 року. Під керівництвом учителя шляхом висунення системи власних версій і гіпотез п’ятикласники усвідомлюють зміст понять «рідна мова», «національна мова», «державна мова».
Слово вчителя. Для кожного не секрет, що українська мова – одна з найдавніших і найбагатших мов світу. Своїм століттям вона сягає глибини тисячоліть. Нині українська мова є державною мовою України.
Евристична бесіда. Як ви розумієте термін «державна мова»? Знайдіть точну, детальну відповідь на це питання на с. 6.
Державний статус української мови закріплено статтею 10 Конституції України. Конституція – це основний державний документ країни. Прочитаймо зміст статті на с. 6.
Чому українською мовою варто пишатися?
Всі піднесли руки –раз!
На носках стоїть весь клас,
Два – присіли, руки вниз,
На сусіда подивись.
Раз! – і вгору,
Два! – і вниз,
На сусіда не дивись.
Будем дружно ми вставати,
Щоб ногам роботу дати.
Раз – присіли, два – піднялись.
Хто старався присідати,
Може вже відпочивати.
Пропоную домовитися про наші правила й обов’язки під час спілкування. Прочитаймо обов’язкові правила на с. 6. Запропонуйте свої два правила.
4-6: розповісти про значення рідної мови та її багатство, про українську мову як державну.
7-9: розповісти та записати два висловлювання чи прислів’я про слово й мову.
10-12: розповісти та записати, обґрунтувати висловлювання чи прислів’я про слово й мову.
Інтерактивна гра «Мікрофон»
Продовжте такі речення:
Найбільше на уроці мені запам’яталося, вразило мене…
Я зрозумів (зрозуміла), що українська мова…
Дякую всім за урок! На все добре.