Мета. Формувати уявлення про особливості клімату, природні ресурси, найбільші держави та охорону природних ресурсів материка
Розвивати спостережливість, уважність.
Виховувати пізнавальну активність.
4 клас, природознавство, урок № 3
Тема. «Особливості природи материків Землі. Південна Америка»
Мета. Формувати уявлення про особливості клімату, природні ресурси, найбільші держави та охорону природних ресурсів материка
Розвивати спостережливість, уважність.
Виховувати пізнавальну активність.
Обладнання. Календар погоди; фізична карта світ; таблиця; робочі зошити
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Перевірка наявності необхідного для уроку (підручник, зошит, ручка, олівець)
ІІ.РОБОТА З КАЛЕНДАРЕМ ПОГОДИ
Робочий зошит, с. 60 . (Запис погоди за день).
ІІІ. ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО
1.Робота з фізичною картою
2.Додаткове домашнє завдання. Повідомлення про одну з країн Північної Америки
ІУ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
- Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати материк Південна Америка і дізнаємося про особливості клімату, природні ресурси, найбільші держави та охорону природних ресурсів материка
У. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Розповідь учителя про Південну Америку (з використанням карти)
Найзагадковішим материком на сучасній карті світу є Південна Америка, яка трикутником пролягає від спекотних районів екватора до холодних вод Антарктиди.
Це четвертий за площею материк світу. Він цілком лежить у західній півкулі і майже повністю - у південній. Омивається Тихим і Атлантичним океанами. На заході височать гори Анди (Мідні гори), з них видобувають мідь, вони часто вивергаються. У центрі і на сході величезні рівнини, найбільша з них Амазонська низовина. Нею протікає найповноводніша річка світу – Амазонка.
Щорічно тут продовжують відкривати не тільки нові види рослин,тварин, комах, й нові племена індійців, які досі живуть як первісні люди. На материку знаходиться найвищий вулкан на Землі Охос-дель-Саладо і найвищий водоспад світу – Анхель, найсухіша пустеля Атакама і найповноводніша річка – Амазонка.
Південна Америка – найвологіший материк земної кулі. Над нею випадає вдвічі більше опадів, ніж над будь – яким материком. Клімат материка дуже теплий, проте не такий спекотний як Африки і Австралії.
Це батьківщина картоплі, помідорів, кавового дерева, кукурудзи, арахісу, бавовни й ананаса.
Це унікальний материк із надзвичайно різноманітним рослинним і тваринним світом.
У вічнозелених багатоярусних лісах переважають пальми, фікуси. Кавове, динне. Хінне дерева, гевея. Дерева обвивають ліани. На гілках квітнуть орхідеї. Трави через темряву немає. Тварини живуть переважно на деревах. Багато мавп, лінивців. Лінивці названі так через швидкість свого пересування – не більше 3 м за хвилину. Хижаками є ягуари та найбільша змія анаконда. В амазонських джунглях дуже багато птахів, більшість з них проживають тільки тут. Це колібрі, папуги, тукани. Багато велетенських комах та павуків, багато красивих метеликів.
Для саван притаманний сухий сезон (зима) та сезон дощів (літо). Тому рослини пристосувалися до перенесення сухого сезону: скидають листя. Листя в цих дерев вкрите воском чи опушене; повернуте ребром до сонця (зонтична акація), накопичують за сезон дощів вологу у стовбурі або листі (алое, агава). Серед рослин переважають трави. Є дерево з надміцною деревиною (кебрачо). Дерева розкидані невеликими гаями. На відкритих просторах саван мешкає безліч великих тварин – мурахоїд, свиня – пекар, тапір. Серед хижаків переважає пума, ягуар. Санітаром є броненосець. Зустрічається великий нелітаючий страус нанду. Багато термітів та мурашок.
2.Закріплення матеріалу за підручником
3. Виконання завдань у зошиті з друкованою основою
УІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1.Вправа «так чи ні?»
2.Вікторина
УІІ.ПІДСУМОК УРОКУ
В п’яти реченнях сформулюйте матеріал, засвоєний на уроці
УІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
с. 108 – 113, користуючись підручником підготувати розповідь про Південну Америку